examentips

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

examentips

Berichtdoor edje mee zun petje » 12 sep 2012, 20:20

Hoi,

Dit is vast het verkeerde deel van het forum om dit te zetten,maar ik kon geen goeie sub voor dit onderwerp vinden.
(zoals regels & examens)
Mss beter later ff verplaatsen en edit-en.
Ik hoorde hier in de regio dat er weer mensen hard aan het studeren zijn,
en ik heb zelf aan de volgende examen tips veel gehad voor het halen van de N-vergunning,
en daarom wil ik ze delen.

1: Maak een "spiekbriefje" met de belangrijkste formules,
en verzin een manier om dat zo te onthouden dat je het binnen 5 min.opnieuw op kan schrijven.
Je mag natuurlijk geen meegenomen spiekbriefjes gebruiken,maar zodra het examen is gestart,
mag je wel even alle formules op je kladblaadje schrijven en tijdens het examen gebruiken.

2: Kijk eerst het hele examen snel door zodat je ongeveer weet welke vragen er instaan.

3:Sla om te beginnen vragen met veel rekenwerk over. elke vraag is 1 punt, of ze nu moeilijk zijn of makkelijk.
als je de snelle vragen af hebt heb je meestal nog genoeg tijd over om te rekenen zonder stress.

4:Maak je examen eerst in klad.dan kan je bij overgeslagen vragen een duidelijk merkteken zetten.
Tijdens het overnemen van klad naar het andwoordenvel wel goed opletten dat je de juiste vragen invult.
Het beste is,als je tijd genoeg hebt het andwoord nogeens verzinnen en kijken of je dat al had.

5:kijk je examen achteraf nog een keer na,en vraag je bij iedere vraag af of het een strikvraag kan zijn.
vooral vragen waar je een "DUH" gevoel bij hebt.

6:als je tijd te kort komt, gok dan de vragen waar veel werk aan is.
Begin op tyd met overnemen van klad naar echt. als je daar op het laatste moment aan begint is de kans op fouten veel te groot.

7:maak VEEL, het liefst ALLE proefexamens, het beste een paar keer.
Je krijgt dan een heel goed gevoel van wat voor soort vragen er zijn,
en een betere inschatting van je tijd,en welke dingen belangrijk zijn.

8:Stel als doel "het examen halen", niet "zoveel mogenlijk leren over radio's", dat kan altijd nog.
probeer niet om de stof helemaal compleet te begrijpen,maar alleen goed genoeg om het goede andwoord te vinden.
voor examens is het vaak genoeg om te weten dat iets zus of zo is,zonder het waarom.

9:Als je nog tijd hebt, kan nog een keertje extra overkijken geen kwaad. gebruik je tijd goed, je hebt ervoor betaalt.
nog een laatste foutje er uit halen is heel wat beter als 5 min. eerder vrij.

succes en groetjes,

Edje.
edje mee zun petje
 

Re: examentips

Berichtdoor Tokkelkearl » 12 sep 2012, 20:46

Q & Q
Laatst bijgewerkt door Tokkelkearl op 23 okt 2012, 16:49, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Tokkelkearl
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 07 jan 2008, 17:17
Woonplaats: Tukkerland

Re: examentips

Berichtdoor Remco Rozenburg » 12 sep 2012, 21:25

Da's zeker een grapje, Tokkelkearl? :?
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: examentips

Berichtdoor Kratjuh » 13 sep 2012, 10:00

Vast niet, zijn er genoeg die dat doen. Gelijk hebben ze, AT kan toch niet controleren met 2 werknemers..
Avatar gebruiker
Kratjuh
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 27 feb 2012, 13:27
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: examentips

Berichtdoor edje mee zun petje » 13 sep 2012, 10:35

Het maken van verbindingen vind ik nu weer moeilijk.
Ik ben veel meer van de theorie als van de praktijk,en zo hebben we allemaal onze sterke en wat mindere punten.
Als ik wat meer zou praten,zou ik wel eerder iets terug zeggen tegen iemand met een verzonnen call,
dan iemand die heel eerlijk toegeeft geen call te hebben.
Ik heb veel respect voor open en eerlijk zijn, maar aan het eind van het liedje is het tog mijn eigen call waar het om gaat,
en als ik terug praat tegen iemand zonder call,maak ik willens en wetens een fout,
maar als ik terug praat tegen een verzonnen call kan ik er ook niets aan doen.
Op lpd frequenties neem ik voor mensen zonder call zelf ook de lpd :roll:
Maar om een goede operator te worden heb je idd wel meer voor nodig als alleen dat papiertje.

Groetjes,
Edje.
Laatst bijgewerkt door edje mee zun petje op 13 sep 2012, 12:54, in totaal 1 keer bewerkt.
edje mee zun petje
 

Re: examentips

Berichtdoor Kratjuh » 13 sep 2012, 10:42

Probeer eens bij een amateurclub langs te gaan die (veel) actief zijn, die zijn heus bereid om je de operating practice te leren zodat de drempel wat kleiner wordt voor je. ;)
Avatar gebruiker
Kratjuh
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 27 feb 2012, 13:27
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: examentips

Berichtdoor jackdonio » 13 sep 2012, 13:12

door Tokkelkearl » wo sep 12, 2012 7:46 pm

Ik maak al jaren verbindingen op amateurbanden, gewoon een call gebruiken die niet bestaat.

Dus als jouw vrouw stiekum met de buurman in bed kruipt vind je ook prima ? , dat is nl. ongeveer hetzelfde
Bedrog noemen ze dat geloof ik .
jackdonio
 

Re: examentips

Berichtdoor jupiler » 13 sep 2012, 13:36

Afbeelding
jupiler
 

Re: examentips

Berichtdoor Tokkelkearl » 13 sep 2012, 19:38

Q & Q
Laatst bijgewerkt door Tokkelkearl op 23 okt 2012, 16:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Tokkelkearl
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 07 jan 2008, 17:17
Woonplaats: Tukkerland

Re: examentips

Berichtdoor jackdonio » 13 sep 2012, 21:09

qoute ik zie het verschil niet /quote
Dit heeft niets te maken met overtreding of net overtreding
Het gaat om het strijden met open vizier , of je verstoppen achter een vals masker
Als je wilt piraten , prima maar laat dan ook weten dat je een piraat bent . Op 27.555 laat je duidelijk weten dat je een
piraat bent . En piraat zijn is iets waar je best trots op mag zijn en niet iets om te verstoppen
De meeste piraten bouwen hun zender en ik ken een hoop piraten die handiger met de sleutel zijn dan menig zendamateur
die trouwens tegenwoordig al helemaal geen CW meer hoeven te kennen
En er zijn tegenwoordig zoveel piraten frequenties dat we die paar amateur banden toch helemaal niet nodig hebben
En als je toch op die koopdoosjes banden wil werken , doe dan even examen , het steld echt geen scheet voor
jackdonio
 

Re: examentips

Berichtdoor Kratjuh » 14 sep 2012, 10:38

Tokkelkearl schreef:Ja ik ben wel eens bij een amateur club in Hengelo geweest, maar als je daar als niet vergunninghouder net binnen komt... alleen de gene die achter de bar zat wou praten de rest... ach laat maar.


Dat was vast geen club waar ze erg actief zijn, zoals met contesten of velddagen enzo, de 'grijze uilen' heb je inderdaad weinig aan. Er zijn écht goede clubs te vinden waar ze ook de enthousiaste 'geïnteresseerden' met open armen ontvangen en zelfs cursussen geven. Zelfs in 't oosten, al heb ik er zelf geen ervaring mee. (kom uit het westen ;))
Avatar gebruiker
Kratjuh
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 27 feb 2012, 13:27
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: examentips

Berichtdoor 19-DT-170 » 14 sep 2012, 12:15

Ooit als luisteramateur begonnen. Met een scanner luisterde ik naar de lokale repeater.
Op een goeie dag lid geworden van een vereniging, en er ook naartoe...
Bleek dat de ruimte ingedeeld was.. Aan de ene tafel zaten de "kanslozen" (luisteramateurs),
aan een andere tafel zaten de Novices, weer een tafel verder de PE-amateurs, en aan een andere tafel zaten
de "echte" amateurs.
Ik heb ooit eens de fout gemaakt om aan een andere tafel te gaan zitten... Oei!
Toen ik mijn vergunning haalde (PE) meende ik mij te kunnen mengen in een discussie,
en ik deed een naar mijn mening goede suggestie... Oei!
Voordat ik ergens over mocht meepraten moest ik toch op zijn minst eerst 10 jaar zendamateur zijn...
Dan pas mocht ik eens een idee opperen..

Toen werd er een velddag door de club georganiseerd.. Ik wilde dat wel eens meemaken.
Toen we daar aankwamen liep de garde "echte" zendamateurs met de handen in de zakken,
en waren aan het commanderen wie wat waar moest doen.. Dat waren dan voornamelijk de "kanslozen",
die de tenten mochten opzetten, en de antennemasten, en...
Toen alles opstond mochten de "kanslozen" niet meer in de tenten komen, dat was alleen voorbestemd
voor de "echte" zendamateurs. Af en toe mocht je dan stiekem om het hoekje kijken hoe het ging met verbindingen maken.
Aan het einde van het weekend liepen de "echte" weer met de handen in de zakken de "kanslozen" te commanderen wie wat waar moest
afbreken...

Dat was mijn kennismaking met de vereniging..
Toen ik lid werd, en vertelde wat ik had gehoord, zeiden ze dat dat iets was van vroeger..
Tegenwoordig is iedereen gelijk... Mijn ervaring is anders.
Inmiddels heb ik nu 14 jaar de vergunning. Maar het aantal keren dat ik bij de club kom kan ik op één hand tellen.
Een half jaar geleden heb ik toch maar eens mijn QSL post opgehaald.. Er lag nog grotendeels post bij uit 2003.
Kun je nagaan hoe vaak ik er kom.. (Tussen 2003 en vandaag: één keer)...
Even naar binnen.. Kaarten pakken... Twee minuten praatje maken, en dan weer maken dat ik weg kom
uit dat wespennest. :-)

Ondanks dat.. Het is een prachtige hobby.. Als je je niks van anderen en van verenigingen aantrekt...
Want die maken meer kapot dan je lief is. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: examentips

Berichtdoor Kratjuh » 14 sep 2012, 13:25

Ja ze zijn schaars, de goede clubs, maar ze zijn er echt. Ik kom regelmatig bij een club in het westen des lands, de eerste paar keer dacht ik er ook een paar tussen te hebben die 'elitair gedrag' vertoonden. Maar een paar jaar later vond ik het er zo gezellig, dat ik zelfs in het afdelingsbestuur terecht kwam.. :oops:
Ben enige maanden geleden bij een andere club geweest, dat was een wereld van verschil. Mogelijk kwam ik toevallig op een 'slechte' avond, want het waren (op de voorzitter na) allemaal 70plussers en materiaal dat met de hobby te maken had was in geen velden of wegen te bekennen... :shock: Als ik me door het imago van de laatste club als niet-amateur een beeld bij de hobby had laten vormen, was ik misschien ook nooit amateur geworden. Ook al geeft het misschien wel het juiste beeld over de meerderheid van de amateurs.. :mrgreen:
Avatar gebruiker
Kratjuh
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 27 feb 2012, 13:27
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: examentips

Berichtdoor Columbus » 14 sep 2012, 17:36

Ik herken het wel. De eerste keer dat ik bij een van de zendamateur verenigingen kwam had ik ook het gevoel van 'niet welkom' te zijn. Ik had het gevoel dat ik genegeerd werd. En dat terwijl ik toch net mijn machtiging (zo heette dat toen nog) had gehaald en hoopte van de ervaren zendamateurs iets te kunnen leren. Ondanks dat eerste gevoel ben ik blijven komen en ja, ook ik ben na enige tijd bestuurslid geworden. Ik denk dat ik inmiddels ook wel weet hoe het komt dat je je in het begin niet welkom voelt: mijn ervaring is dat heel veel zendamateurs eigenlijk helemaal niet zo communicatief (of beter sociaal-) vaardig zijn. De hobby wordt door veel mensen als een individuele hobby uitgevoerd en sommige gedragen zich ook individualistisch. Ze kijken de kat uit de boom en praten vooral met 'bekenden'.

Mijn tip: laat je vooral niet afschrikken als je je in eerste instantie niet welkom voelt. De afdelingen zijn geen sektes die geen buitenstaanders toelaten. Je bent echt van harte welkom alleen kost het even tijd om elkaar te leren kennen. Ik ben blij dat ik ben blijven komen: we hebben -naast de groep grijze dakduiven- een leuke groep met jonge 'zendelingen' die actief met de hobby bezig zijn en leuke evenementen organiseren. Met andere woorden: laat je niet afschrikken!
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: examentips

Berichtdoor maartenc » 14 sep 2012, 20:54

Ik herken heel veel in je verhaal.
Toen ik als luisteramateur bij de vereniging binnen kwam werd er door de heren zendamateurs niet veel tegen je gezegd.
Later toen ik mijn C-machtiging haalde werd dat ietsjes beter. Maar toen ik mijn A-machtiging ging halen. En men er achter kwam dat ik een natuurlijke aanleg had om heel makkelijk en vlug morse kon nemen. Wilde ze met me praten. Sterker nog ik ben voor menig CW contest gevraagd.

Nu ben ik lid van een lokaal radio clubje.
Op 2m doe ik eigenlijk helemaal niets en bemoei me alleen nog met kortegolf en het jagen naar nieuwe landen.

Eigenlijk was de CB tijd leuker. CB trekt nog steeds en af en toe kom ik nog wel eens uit op een van de 40 kanaaltjes.
maartenc
 

Volgende

Keer terug naar Zendamateur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten

cron