Door het oog van de naald...

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor 19AT593 » 03 jan 2011, 22:08

Kijk dat zijn de verhalen waar ik op hoopte. Geweldig....
Overigens kan ik alleen maar zeggen dat Be Muller, die hier dus regelmatig aktief aan het opsporen was ook
een zeer sympatieke kerel was met een verkeerd beroep. Op youtube zijn div. filmpjes te vinden van zijn optreden.
En ook heeft hij al eens een hoofdrol gespeeld in een documentaire over piraterij op TV-Noord. Dat filmpje staat ook al meerdere keren op youtube zag ik.
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor pauluszelf » 04 jan 2011, 09:19

165W uit een kenwood 570??
pauluszelf
 

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor 19-DT-170 » 04 jan 2011, 14:26

pauluszelf schreef:165W uit een kenwood 570??


Wat is daar zo vreemd aan?
De eindtor die in een (originele) CB zit geeft max 4W,
dat is wettelijk bepaald,
maar in andere zendapparatuur van 100W kan best een eindtor zitten
die 200W of meer aankan, maar teruggeregeld is tot 100W.
Dit om de levensduur van de eindtrap te vergroten.
De TS570 die ik heb, is niet door mij gemodificeerd, maar er komt toch 165W uit.
De RDR vertelde mij dat ik met mijn simpel SWR/PWR metertje van een paar tientjes
nooit een correcte meting kan uitvoeren, wat zij wel kunnen,
en zij hebben toen 165W gemeten op een Bird wattmeter.
165W was ook geen probleem, omdat ik max 400W mag gebruiken volgens mijn vergunning.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor pauluszelf » 06 jan 2011, 19:37

Wat ik wil zeggen is dat mijn TS 570 max 100W doet,en deze is nooit open geweest,behalve dan om hem ook buiten de amateurbanden door te laten lopen.
pauluszelf
 

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor 19-DT-170 » 07 jan 2011, 13:16

Mijn TS570 is ook nog nooit opengeweest. Althans nooit door mij opengeschroefd. Maar toch kwam er 165W uit volgens de Bird Wattmeter van de RDR.
Mijn wattmeetapparaatjes geven ook allemaal 100W aan als ik de 570 op een dummyload aansluit.
Alleen is het zo dat als ik al mijn Wattmeetapparaten aan nieuwprijs verkoop,
ik nog niet een halve bird-wattmeter kan aanschaffen...
Waarmee heb jij dan je TS570 gemeten? Ook met een Daiwa / Maas / Zetagi / weet-ik-veel wat voor teletubbiemerk dan ook meter,
of met een Bird wattmeter of geijkte meetzender?
Ik was nl ook in de veronderstelling dat mijn teletubbiemeetapparaten redelijk correct waren,
maar een afwijking van meer dan 50% had ik ook niet verwacht...
En meneer Kenwood gaat echt niet elke set die van de band afrolt het vermogen exact afregelen.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor coszmo » 07 jan 2011, 16:26

Quote: 165W was ook geen probleem, omdat ik max 400W mag gebruiken volgens mijn vergunning.

Maar niet op 11 meter
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor 19-DT-170 » 07 jan 2011, 16:33

Ow... Excuse me... :-)
Was ook niet op 11m. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor pauluszelf » 08 jan 2011, 01:19

Ik wil niet eigenwijs zijn of lijken,maar als jij met je multi channel knopje het maximale vermogen wil hebben uit jou Kenwood,gaat het tellertje maximaal naar 100 en niet naar 165.
Ook het balkje in jou display gaat op zeker niet verder dan 100.
Mijn conclusie(en het is tegen het zere been,ik weet het):Birdmeter van de RDR>Kliko.
Ondanks deze pittige kritiek toch een vriendelijke groet.
Paul.
pauluszelf
 

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor pauluszelf » 08 jan 2011, 02:03

"En meneer Kenwood gaat echt niet elke set die van de band afrolt het vermogen exact afregelen"
Dus een producent van profi HF sets doet eigenlijk maar wat,en een "bakkie"producent leverd een exact getuned product?
Ik ben bij deze klaar met deze discussie.
Paul.
pauluszelf
 

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor Edje555 » 08 jan 2011, 14:15

lastige discussie, maar een Kenwood of een yeasu.icom etc etc of een gewoon 27mc bakkie komen allen niet het zelfde afgeregeld van de band en al zet je 10 kenwoods van het zelfde type neer ze zijn allemaal verschillend in vermogen.
maar dat een kenwood 570D 165Watt leverd is niet fabrieks standaard afgeregeld en is heel makkelijk via het service menu in de radio omhoog te zetten tot max 200Watt en daar hoef de radio niet voor open gemaakt te worden ,dit wordt gedaan aan de achterkant op de CAT plug door 2 pinnen te verbinden en dan de radio 2 toetsen ingedrukt te houden en dan de radio aan zetten en hiermee kom je in het service menu waar je de inwendige radio kan instellen zoals dat in een bakkie met variable potmeters wordt gedaan.
dus het lijk mij heel erg sterk dat 165Watt zo uit de fabriek is afgeregeld gezien de garantie van de eindtrap die garantie geeft tot 100Watt op zijn maximale levensduur en 165Watt buiten de fabrieks garantie valt en fabrieks specificaties zijn. (dus iemand heeft de radio in het service menu hoger gezet of je gebruikt een power-meter die niet deugd)

73's
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor Thijs » 08 jan 2011, 14:45

Prachtig gaan we nu weer on topic? De verhalen op de vorige pagina vond ik veel interresanter!
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor pauluszelf » 09 jan 2011, 16:17

Je hebt gelijk,Thijs.
Excuseer.
pauluszelf
 

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor Columbus » 10 jan 2011, 23:00

Nog een verhaal: Mike en Robby

Mike en Robby* waren twee buurjongens van een jaar of 14. Mike kon goed leren (hij werkt nu ergens bij een bank). Robby had wat meer moeite met leren maar had gouden handjes. Hoe zeer de jongens ook verschillend waren: ze waren vrienden door dik en dun. Robby was een echte kwajongen. Maar wel eentje met een hart op de goede plek en dat wisten de meeste mensen 'op de bak' ook. Want Robby bleef niet alleen achter de microfoon zitten, maar zocht de 'mede-amateurs' ook gewoon op. Hij kon zomaar bij je voor de deur staan omdat hij je had uitgepeild en kwam zich dan even voorstellen. Daarbij deed hij dat altijd op zo'n manier dat je niet zeker wist of hij je in het ootje nam of niet. Hij 'u-de' erop los tegenover een ieder die ouder was dan hemzelf. En aangezien hij in die tijd denk ik de jongste was op de 11 meter in het dorp, was iedereen 'u'.

De kwajongensstreken van Mike en Robby waren vooral gericht op Lady Nightlite* en haar man, die volgens haar een 'echte' zendamateur was. Omdat de jongens al vaak hadden geconstateerd dat deze 'lady' aan het 'knijpen' was, werd het al snel oorlog tussen de jongens en de lady die dicht bij ze in de wijk woonde. Althans: de lady verkondigde de oorlog aan de jongens, waarbij Robby het vooral moest ontgelden.

Robby zat altijd keurig met een 40kanalen/4 watt zender. Maar na verloop van tijd en veel meekijken bij anderen (onder andere ook bij mij en het Drentse Station) besloot hij dat hij ook wel een 'illegale bak' wilde hebben. Vooral mijn Emperor Shogun vond hij een schitterende bak. En alhoewel ik erg aan de shogun gehecht was, besloot ik dat hij de shogun van me mocht kopen. Hij was er zo blij mee als een kind! Robby vond het schitterend om te luisteren naar de tripple five. Maar zijn engels was te slecht om zelf contacten te maken. Dat deed hij dus ook niet. Wat hij wel deed was op de gewone 40 kanalen een beetje stoer doen. Dat kon over van alles gaan. Ook over de hobby. Dan blufte hij dat hij een lineair had. Of dat hij even flink op de illegale banden actief was. Daar was niets van waar, maar het was zijn manier om 'de grote jongen' te spelen.

Op een dag vertelde hij op het plaatselijke kanaal dat hij een marifoon had gekocht en dat hij daar wel eens even flink mee zou gaan experimenteren. Dat had hij beter niet kunnen zeggen: het was een directe reden voor de opsporingsambtenaar om bij hem langs te gaan. Een marifoon was natuurlijk niet aanwezig, wel de shogun en die werd dus in beslag genomen. Tot groot verdriet van Robby.

Spontaan volgde er onder de plaatselijke amateurs een inzamelingsactie om een nieuwe bak voor Robby te kopen. Binnen een paar dagen was er geld genoeg om een nieuwe bak voor hem te kopen: een gloednieuwe President James. Het was een geweldige ervaring om de gezicht van de gozer te zien toen hij zijn cadeau uitpakte.

Persoonlijk denk ik nog steeds dat de Lady een rol heeft gespeeld in het hele verhaal maar bewijzen kan ik dat natuurlijk niet.

Een paar jaar geleden kwam ik weer in contact met Robby. Hij is inmiddels getrouwd en heeft een kindje. Hij wilde weer met de hobby gaan beginnen en kocht een Lincoln van me. Ik hoop dat hij van de ervaring met Willem van Essen heeft geleerd...

*het verhaal is werkelijk gebeurd, de namen zijn gefingeerd.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor Columbus » 10 jan 2011, 23:09

Toeval?

Tijdens een gezellig familieweekend heb ik het met mijn broer over de avonturen die we hebben beleeft met de zendhobby. Op de achtergrond loopt het dxcluster op 20 meter mee. Een amateur uit de VS zet op het cluster een Nederlandse amateurcall. Mijn broer besluit even op de call te klikken: PA3CNI. We kijken elkaar aan en komen niet meer bij van het lachen. Toeval bestaat niet!

(p.s. hij zoekt nog vrienden op hyves!)
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Door het oog van de naald...

Berichtdoor tjebbe » 10 jan 2011, 23:36

is willem ook zendamateur ? jeetje dat wist ik niet.
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten