DLZA Cursus voor een amateur licentie

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: DLZA Cursus voor een amateur licentie

Berichtdoor Abt » 14 sep 2010, 23:57

19-AT-068 Frank schreef:Nou Mous ik zou zeggen gaan met die banaan voor de N licentie :!: Misschien kunnen we over een tijdje een keer met een aantal cb forum leden met een licentie een keer afspreken op HF :D


Yep ! dat lijkt me wel wat !
Abt
 

Re: DLZA Cursus voor een amateur licentie

Berichtdoor -Mark- » 15 sep 2010, 19:03

Lijkt me leuk tzt
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: DLZA Cursus voor een amateur licentie

Berichtdoor bulldozer » 15 sep 2010, 19:54

Echt een aanrader die cursus!
Goede duidelijke uitleg en overzichtelijk!
Ik ben onderweg........... :D
bulldozer
 

Re: DLZA Cursus voor een amateur licentie

Berichtdoor bulldozer » 17 sep 2010, 22:47

Columbus schreef:
als Novice amateur mag je alle sets in huis hebben in Nederland. ook al geeft zo'n set 200 Watt of meer. (In België is dit anders. Daar mogen ON3's alleen QRP-sets hebben).

!


Waar staat dit in de wet?
bulldozer
 

Re: DLZA Cursus voor een amateur licentie

Berichtdoor Columbus » 18 sep 2010, 10:39

Wat bedoel je? Dat in NL je zenders in huis mag hebben of dat ON3's alleen een QRP in huis mag hebben?
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: DLZA Cursus voor een amateur licentie

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 18 sep 2010, 11:20

bulldozer schreef:
Columbus schreef:
als Novice amateur mag je alle sets in huis hebben in Nederland. ook al geeft zo'n set 200 Watt of meer. (In België is dit anders. Daar mogen ON3's alleen QRP-sets hebben).

!


Waar staat dit in de wet?


Zal de BIPT wel bepaald hebben..
Belgische AT zeg maar.
Marco_RotterdamseVos
 

Re: DLZA Cursus voor een amateur licentie

Berichtdoor bulldozer » 18 sep 2010, 18:03

Columbus schreef:Wat bedoel je? Dat in NL je zenders in huis mag hebben of dat ON3's alleen een QRP in huis mag hebben?


Allebei.
bulldozer
 

Re: DLZA Cursus voor een amateur licentie

Berichtdoor -Mark- » 18 sep 2010, 18:13

staat idd in de wet, in belgie mogen ON3's alleen qrp setjes hebben en geen grote vermogens
in NL mag je als gelicenceerde zendamateur in principe alles in huis hebben, maar niet gebruiken of niet op vol vermogen.
je mag dus niet als niet-gelicenceerde zendamateur apparatuur gebruiksklaar aangesloten hebben, dan overtreed je de wet (als ze je opsporen met een huiszoekingsbevel)
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: DLZA Cursus voor een amateur licentie

Berichtdoor bulldozer » 18 sep 2010, 20:22

19-BIG-069 Mark schreef:staat idd in de wet, in belgie mogen ON3's alleen qrp setjes hebben en geen grote vermogens
in NL mag je als gelicenceerde zendamateur in principe alles in huis hebben, maar niet gebruiken of niet op vol vermogen.
je mag dus niet als niet-gelicenceerde zendamateur apparatuur gebruiksklaar aangesloten hebben, dan overtreed je de wet (als ze je opsporen met een huiszoekingsbevel)


Heb je hier ook een bronvermelding bij?
Miscien op welk wetsartikel dat is gebaseerd,ik hoor namelijk zoveel verschillende verhalen hierover.
Blijft een beetje broodje aap zo.
bulldozer
 

Re: DLZA Cursus voor een amateur licentie

Berichtdoor Columbus » 18 sep 2010, 21:54

Op de site van de UBA (De Koninklijke Unie van Belgische Zendamateurs) staat te lezen:

• Mag ik als houder van een basisvergunning een tranceiver in mijn bezit hebben die een zendvermogen heeft dat de beperkingen van de basisvergunning overschrijdt?
Om alle onduidelijkheid hieromtrent weg te nemen hebben we deze vraag voorgelegd aan het BIPT. Het BIPT is in deze zeer formeel: "In België mag niemand zendapparatuur hebben zonder de nodige vergunning te bezitten". Bijgevolg mag een houder van een basisvergunning geen toestel bezitten dat het toegestane vermogen met meer dan een factor 2 overschrijdt (20 Watt op HF en 100 Watt op 144 MHz / 430 MHz).

Dit antwoord kom je ook tegen op de site van het BIPT in het document handboek Radioamateurs (te vinden op: http://www.bipt.be/ShowDoc.aspx?levelID ... 78&lang=nl)

HOOFDSTUK V. — Zendinrichtingen
Art. 12. Het maximum zendvermogen van de zendinrichtingen mag niet meer bedragen dan tweemaal het toegestane zendvermogen.


Voor de wetgeving in Nederland verwijs ik naar artikel 10.9 van de Telecommunicatiewet:
Artikel 10.9
1. Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben, of het gebruik van radiozendapparaten is slechts toegestaan indien voor het gebruik ervan aan de houder van die radiozendapparaten op grond van hoofdstuk 3 een vergunning voor het gebruik van frequentieruimte is verleend.

Zoals al eerder in dit draadje is aangegeven: je mag in NL alles kopen en in huis hebben, zolang je het maar niet 'aangelegd aanwezig' hebt. Vrijvertaald: niet aangesloten in huis/in de auto hebben is geen probleem.


Hoop hiermee je gevoel van de broodjes aap te hebben weggenomen en voldoende de bron te hebben benoemd.

73 de Columbus
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: DLZA Cursus voor een amateur licentie

Berichtdoor Columbus » 18 sep 2010, 22:30

Het gaat nog steeds prima Mark! Hou je concentratie vast en laat je niet opjagen door de geplande examendatum. Je gaat die laatste hoofdstukken prima halen in de nog resterende tijd tot het examen en hebt met dit tempo ook nog tijd om voldoende examens te oefenen.

Zorg ervoor dat je de blokschema's van zenders (en ontvangers)goed onder de knie hebt. Vaak zitten er 1 of 2 vragen van in het examen. Enne...blijf lezen hé: als er sprake is van een frequentieverdriedubbelaar zal de zwaai ook 3x zo groot worden!

Er komen een aantal blokjes met lesstof aan over antennes, propagatie en de verschillende ionosfeerlagen. Vond/vind ikzelf altijd de leukste stof want daarmee ga je (nog) beter begrijpen waarom er soms condities zijn en je soms niets hoort. Voor het examen hoef je hierover maar beperkte kennis te hebben. Ondertussen heb ik een boekenplank vol met boeken over deze onderwerpen en leer nog steeds bij (ook van de praktijk...)
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: DLZA Cursus voor een amateur licentie

Berichtdoor bulldozer » 19 sep 2010, 09:19

@COLUMBUS

Bedankt voor de informatie!
bulldozer
 

Re: DLZA Cursus voor een amateur licentie

Berichtdoor -Mark- » 19 sep 2010, 10:39

Columbus schreef:Het gaat nog steeds prima Mark! Hou je concentratie vast en laat je niet opjagen door de geplande examendatum. Je gaat die laatste hoofdstukken prima halen in de nog resterende tijd tot het examen en hebt met dit tempo ook nog tijd om voldoende examens te oefenen.

Zorg ervoor dat je de blokschema's van zenders (en ontvangers)goed onder de knie hebt. Vaak zitten er 1 of 2 vragen van in het examen. Enne...blijf lezen hé: als er sprake is van een frequentieverdriedubbelaar zal de zwaai ook 3x zo groot worden!

Er komen een aantal blokjes met lesstof aan over antennes, propagatie en de verschillende ionosfeerlagen. Vond/vind ikzelf altijd de leukste stof want daarmee ga je (nog) beter begrijpen waarom er soms condities zijn en je soms niets hoort. Voor het examen hoef je hierover maar beperkte kennis te hebben. Ondertussen heb ik een boekenplank vol met boeken over deze onderwerpen en leer nog steeds bij (ook van de praktijk...)



idd, de ontvangers vond ik wat moeilijk. maar ik ga het wel halen, gewoon even doorzetten.
wel een geruststelling dat je 11 fouten van de 40 mag hebben, dus ruimte voor fouten is er wel.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: DLZA Cursus voor een amateur licentie

Berichtdoor vincenttor » 18 dec 2010, 23:29

coszmo schreef:Wat lees ik nu ? Mag je met een N licentie uitkomen op HF?
Sinds wanneer is dat ?


kon het niet laten maar welke steen kom jij onder vandaan ?
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: DLZA Cursus voor een amateur licentie

Berichtdoor pino » 19 dec 2010, 19:01

kon het niet laten maar welke steen kom jij onder vandaan ?


waarom altijd die steen weer??? het kan ook uit een gesloten gemeenschap komen !!

:D :D
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Vorige

Keer terug naar Zendamateur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten