Dx’en maar weet niet hoe

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Dx’en maar weet niet hoe

Berichtdoor Wimpie » 15 jan 2021, 13:48

Eens met Thijs en jcva, de apparatuur die in jouw link staat is niet geschikt en erg oud. Zulke spullen zijn meer geschikt voor verzamelaars, of mensen die met voldoende kennis de bakkies naar iets anders ombouwen.

Ik heb even eerdere bijdragen van jou gelezen, en ik vermoed dat het nu alleen om CB 27 MHz gaat. De snelste en minst frustrerende manier is langs gaan bij iemand in de buurt die zelf ook op CB zit. Henry heeft al een iemand voor je gevonden. Ik neem aan dat je ook even met je verzorgers/ouders overlegt, vooral als je een bakkie gaat kopen met SSB (USB/LSB erop), en je hebt een antenne buiten nodig.

Als je zowel in de buurt wilt praten, als met het buitenland, is een ongeveer 5 m lange sprietantenne (vaak "GPA", Ground Plane Antenna genoemd) een goede optie.

Je zit in de achterhoek. Als je dicht aan de grens zit, kun je wellicht wel dagelijks Duitsland bereiken omdat dit dan "in de buurt" is.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Dx’en maar weet niet hoe

Berichtdoor Robber57 » 15 jan 2021, 19:58

Stoeptegel69 schreef:Ik zat aan zo iets te denken: https://link.marktplaats.nl/m1649324898 ... nt=app_ios

Lijkt jullie dit goed genoeg voor een goed bereik?



Dat zijn bakkies uit het verre verleden waar nog niet zo veel mee mocht, je mag tegenwoordig meer.

Wat je wil zoeken voor dx is een bak die (minimaal) 40 kanalen is en 4 watt met de modulatie mogelijkheid van ssb(single side band) wat weer opgedeeld is in usb en lsb (upper en lower sideband), am-fm-ssb zijn alle toegestaan in nederland.
Je zou met wat geduld ook wel zo'n wat moderner setje moeten kunnen vinden op marktplaats met een scholier vriendelijk prijsje, zeker als je meld dat je scholier bent met niet zo veel geld gok ik dat er meestal wel wat onderhandelingsruimte zal zijn, cb-ers zijn meestal sociale mensen die het wel cool vinden als er een scholier zich meld voor de cb hobby. :wink:

DX vind je hoofdzakelijk op de aanroep frequentie 27,555 MHz in usb.

Moderne legale 4watt/40kanaal/am-fm-ssb bakken zijn doorgaans heel eenvoudig om te zetten(draadje of weerstandje doorknippen, soms een draadje toevoegen,soms via het menu) naar een zogeheten "export bak" met meer dan 40 kanalen/4 watt.
In hoeverre dat "illegale" onverstandig is hangt een beetje af van je eigen situatie, in illegale mode kan zo'n bak storing veroorzaken bij de buren op bv radio en tv maar zolang er NIEMAND klaagt zal het controle bureau (het agentschap telecom) niet zomaar voor je deur staan, er is geen actief opsporingsbeleid wat dat betreft, ze komen alleen in actie als er klachten zijn(of je moet het wel erg bont maken met bv een versterker van een paar honderd watt)
Als je in een boerderij aan een landweggetje woont zul je niemand storen, als je in een ruitjeshuis of flat woont is dat wel een risico.

Als de omstandigheden voor verre dx goed zijn is dat vermogen niet zo heel belangrijk, op zo'n goeie dag kun je ook met 4 watt ver komen, ik ben wel in de usa en rusland gekomen met 4 watt.

Als je wilt luisteren op dat dx kanaal 27,555-usb: websdr.ewi.utwente.nl:8901 (ff plakken en knippen, ik kan er geen kliklink van maken)
Een radio ontvanger in Enschede van de universiteit, je kunt dus luisteren naar wat er in enschede te ontvangen is van 0-30 mhz am-fm-ssb
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Dx’en maar weet niet hoe

Berichtdoor Ernst » 16 jan 2021, 11:43

Hellaas is het voorbeeld nog steeds niet toegestaan in nederland.
voor de regelgeving in nederland:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/ ... 8#Bijlagen
bijlage 3


Ik zie het ssb is 12 watt en dat mag niet?
overal lees ik om maar even een voorbeeld te noeimen :

Voldoet aan de nieuwe Europese norm (CEPT) 4 Watt AM, 4 Watt FM, 12 Watt SSB!

Wat adviseren jullie dan als een goed alternatief?

En als je het leuk vind na een tijdje.
Investeer dan in een CB Met AM/FM en SSB voor DX


Koop gewoon een goedgekeurde ssb bak
In je iig de band afspeuren of er iets te vernemen is
Beginnen met iets simpels en daarna toch een ssb bak kopen is onnodige kosten maken

Kijk eerst eens hoeveel storing je hebt op jouw locatie.
Als je net als ik een S7 tot 9 storing hebt dan kun je het DX'en wel vergeten.


Ehhh??? waarmee??? als beginner heb je nog niks :lol:
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Dx’en maar weet niet hoe

Berichtdoor Snof » 16 jan 2021, 14:37

Je hebt wel het voordeel dat je vrij woont en daardoor heb je veel minder storing, in een dorp of stad is het namelijk 9 van de 10 keer een groot drama op de 27 mc.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Dx’en maar weet niet hoe

Berichtdoor Wimpie » 16 jan 2021, 14:58

=== LET OP! text met hoog zuurgehalte ===

Even over de regelgeving zemelen

Nederland heeft DEC (11)03 gedeeltelijk geimplementeerd in de nationale wetgeving, zie
https://docdb.cept.org/implementation/430

citaat uit DEC (11)03):
"that the preferred date for implementation of this ECC Decision shall be 01 October 2011"

https://docdb.cept.org/download/814136e ... EC1103.pdf

Er lijkt dus geen verplichting om dit besluit volledig door te voeren in nationale wetgeving. Landen mogen dus afwijken en Nederland doet dat.

Wat mogen we gebruiken/bezitten?
Een CE-conform zendapparaat mag je bezitten, en is te herkennen aan het CE logo (ik bedoel niet het China Export logo). Een CE-conform zendapparaat dat vergunningsvrij/registratievrij gebruikt mag worden, mag je gebruiken, met in achtneming van de regels m.b.t. vermogen, frequentie, modulatie, etc. Voor zendamateurs met registratie gelden andere regels.

Over "gebruiken"
Het gaat iets verder. Een zendapparaat dat je alleen met vergunning of registratie mag gebruiken, mag je zonder die registratie/vergunning niet aangesloten hebben staan. Er is dan namelijk sprake van een (gedeetelijk aangelegde) zendindrichting. Formeel mag je bijvoorbeeld een Kenwood RS 590SG wel thuis in een doos hebben, maar zonder registratie niet aangesloten hebben staan. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor marifoons (wel bezitten, niet gebruiksklaar).

10 m radio's met CE
Een "10 m radio" met CE markering mag iemand met een zendamateurregistratie wel bezitten en gebruiken. Met een "10 m radio" kun je niet op CB komen. Als je hem modificeert om er mee op CB te komen, is hij niet meer CE-conform. Zendamateurs met registratie hebben een bijzondere positie. Zij mogen apparatuur bezitten en gebruiken zonder CE-markering, maar wel uitsluitend op zendamateurfrequenties (dus geen CB)! Dit om zelfbouwen en experimenteren mogelijk te maken.

Een 10 m radio zonder CE-markering mag in Europa niet commercieel worden verkocht.

Uitkomen op CB
Als ik op CB uit wil komen, heb ik een CE-conform apparaat nodig. Een bakkie dat voldoet aan norm ETSI EN 300 433, voldoet aan de RED (radio equipment directive) en is daarmee CE-conform. Ik mag er alleen mee uitkomen op "onze" CB band (26.965...27.405 MHz) met 1W AM, 4W FM en 4W SSB.

Voorbeelden van SSB bakkies met CE keurmerk (dus mag je bezitten, en gebruiken): President Mckinley en Jackson II (de EU vesie met CE), Superstar SS 3900 (de EU versie met CE), Albrecht AE 5890EU. Modificeer je ze zodat je "buiten de band" kunt komen (bijv op de 27.555), dan ben je formeel in overtreding.

De praktijk:
Zolang je niet stoort, en niemand klaagt, ga je met 12W SSB op de 40 CB kanalen geen bezoek krijgen van Agentschap Telecom.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Dx’en maar weet niet hoe

Berichtdoor Ernst » 16 jan 2021, 15:52

Voorbeelden van SSB bakkies met CE keurmerk (dus mag je bezitten, en gebruiken): President Mckinley en Jackson II (de EU vesie met CE), Superstar SS 3900 (de EU versie met CE), Albrecht AE 5890EU. Modificeer je ze zodat je "buiten de band" kunt komen (bijv op de 27.555), dan ben je formeel in overtreding.

De praktijk:
Zolang je niet stoort, en niemand klaagt, ga je met 12W SSB op de 40 CB kanalen geen bezoek krijgen van Agentschap Telecom.


Dit zijn nou antwoorden waar we wat mee kunnen :D
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Dx’en maar weet niet hoe

Berichtdoor Thijs » 16 jan 2021, 16:30

Wimpie schreef:=== LET OP! text met hoog zuurgehalte ===

Voorbeelden van SSB bakkies met CE keurmerk (dus mag je bezitten, en gebruiken): President Mckinley en Jackson II (de EU vesie met CE), Superstar SS 3900 (de EU versie met CE), Albrecht AE 5890EU. Modificeer je ze zodat je "buiten de band" kunt komen (bijv op de 27.555), dan ben je formeel in overtreding.


Niet helemaal alleen de eerdere series van de Jackson en AE5890EU hebben een instelling voor 1W AM, 4W FM en 4W SSB

de EU instelling is 4W Am, 4W FM en 12W SSB en dat mag hoe stom ook nog steeds niet in Nederland. pak kans is klein maar het is zo.

Nu de jackson II niet meer gemaakt word is er volgens mij nu niks meer te koop wat legaal te gebruiken is op SSB.

Compleet stom natuurlijk multi-norm mag en als je ze in de CE (CEPT) instelling 4W FM mag je ze wel gebruiken.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Dx’en maar weet niet hoe

Berichtdoor Wimpie » 16 jan 2021, 19:18

@Thijs:
Ik heb flink staan te twijfelen over het wel of niet toevoegen van een paar voorbeelden, vanwege de vele versies van populaire bakken en daarmee de kans dat je een bak treft die niet aan alle NL eisen voldoet. De twijfel blijkt dus terecht.

De manual van de Albrecht AE 5890EU (even mijn referentie voor dit type) is uit 2012:
https://www.alan.pl/radiokomunikacja/me ... _4_12w.pdf

De 1W stand voor AM in Duitsland is nu dus weg. In de 2012 manual (pag. 5) stond nog dat je met een jumper het AM vermogen van 4 W naar 1 W kunt zetten, en het SSB vermogen naar 4WPEP. Jammer dat dit niet meer kan, vanwege dat je dan feitelijk niet legaal kunt werken.

Ik twijfel nu ook of de EU vesie van 3900 (superstar CRT) die 1W kan er nog is. Die had een low, mid, high schakelaar. De nieuwe versie heeft de low high mid schakelaar niet meer.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Dx’en maar weet niet hoe

Berichtdoor Snof » 17 jan 2021, 11:51

Ik heb ook geen idee wat Stoeptegel69 heeft te besteden want het is toch best wel prijzig als je alles moet aanschaffen op die leeftijd.
Als ik een beetje tel als je de spullen 2e hands koopt zit je toch snel aan de € 200.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Dx’en maar weet niet hoe

Berichtdoor Wimpie » 17 jan 2021, 12:54

@Snof:
Daarom hoop ik dat hij bij iemand in de buurt terecht kan om wat leuks samen te stellen, en dat zijn verzorgers/ouders het goed vinden om een antenne te plaatsen.

Zoals hij rondom in de weilanden zit (en wellicht op een (woon)boerderij woont), zijn er best mogelijkheden om wat leuks te doen op CB. Alleen zonder hulp gaat Pèpe het waarschijnlijk niet redden op korte termijn, zonder teleurstellingen, frustraties, etc.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Dx’en maar weet niet hoe

Berichtdoor Ernst » 18 jan 2021, 02:55

de kans dat je een bak treft die niet aan alle NL eisen voldoet. De twijfel blijkt dus terecht.


Dus als leek ga je op je bek als je bij bol,com ,truckers wereld combai ..noem maar op iets legaals denkt te kopen
Even een voorbeeld van een bekende gerenommeerde verkoper

Albrecht AE-5890 EU AM-FM-SSB CEPT gekeurd

Voldoet aan de nieuwe norm AM/FM 4watt 12watt SSB

Dan wordt je als consument toch ergens bela[censuur]d dat je denkt goed bezig te zijn maar dat je iets illegaals in handen krijgt.

Heel apart dit
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Dx’en maar weet niet hoe

Berichtdoor 19DT2120 » 18 jan 2021, 09:32

Dat allemaal om/door die antenne-register!
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Dx’en maar weet niet hoe

Berichtdoor Snof » 18 jan 2021, 18:02

Er is zoveel wat eigenlijk niet mag, zelfs een simpele 1/2 golf antenne moet je met de spoel onder het snijpunt van het dak monteren anders kom je boven de 5 meter uit....zet je op die zelfde plaats een pijp van 5 meter boven het snijpunt van het dak en er een grote lompe beam in dan mag dat wel.

Het woord welstandcommissie kunnen ze wat mij betreft wel afschaffen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Dx’en maar weet niet hoe

Berichtdoor cb1gwn » 23 feb 2021, 17:20

19DT2120 schreef:Dat allemaal om/door die antenne-register!


In Duitsland is er een uitzondering voor cb'ers..
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Dx’en maar weet niet hoe

Berichtdoor vuurbaak » 27 feb 2021, 14:08

Je kan al simpel beginnen heb zelf een president mc kinley allmode met een inverterd v antenne ( zelf bouw ) zit aan de kust in friesland en werk veel in usb 12 watt met oa Duitsland, heb ook al contact gehad met Denemarken en vele truckers
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

VorigeVolgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten