Betere ontvangst met basis dan boomerang?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Betere ontvangst met basis dan boomerang?

Berichtdoor Mike Delta » 15 sep 2020, 21:42

Ik zat met een mobiele antenne wilson little will buiten geprobeerd rond de 6 meter hoog deed ik zon 20 km (getest, misschien meer). Best redelijk kwa ontvangst en zenden

Met de basis antenne sirio megarange 827 op 6 meter doe ik zon 80/100 km weg en kwa ontvangst ook stukken beter.

You decide.
Mike Delta
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 21 apr 2020, 14:22

Re: Betere ontvangst met basis dan boomerang?

Berichtdoor Wimpie » 15 sep 2020, 22:47

@Mike Delta:
En, stonden die antennes op gelijke tophoogte?

Ik heb best aardige spullen gehad (ook een voorganger van die Sirio van jou die geen blijver was), maar die 80/100 km gingen alleen als er tropo was (en dat was er niet echt vaak). Als dat er was, kwam ik vanaf de dijk (Bethune polder) met mijn mobielspriet (1.7 m lang, dus geen Little Wil) ook boven 50 km. Natuurlijk niet met 0.5 W.

Ik vermoed dat dit vanaf de basis met geen mogelijkheid meer lukt op CB, vanwege dat ik tussen S5 en S9 storing heb staan (afhankelijk van PLC gebruik in de buurt).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Betere ontvangst met basis dan boomerang?

Berichtdoor Snof » 19 sep 2020, 11:39

80-100 km lukt mij alleen met de buiten antenne op 12 meter spoel hoogte die mooi vrij staat, moet er wel wat vermogen achter staan want met 4 watt kun je dat vergeten.

20 km met de Wilson 1000 die op zolder staat lukt met 100 watt redelijk, met de inverted v die op zolder hangt gaat het veel beter en is de ontvangst ook 2 s punten beter als op de Wilson 1000.

Dus misschien is het voor jeanken mogelijk om een inverted v te maken en deze op te hangen want dan heb je toch een 1/2 golf antenne die best goed werkt en niet opvalt....plus hij kost bijna niets om te maken.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Betere ontvangst met basis dan boomerang?

Berichtdoor Wimpie » 21 sep 2020, 14:31

Onder normale omstandigheden houdt het bij mij (halve golf verticaal met voet op 15.5 m, boven alle gebouwen uit) met 40 km echt op op CB. Wellicht dat iemand in een rustige omgeving mij wel hoort, maar ik hoor haar/hem niet terug door QRM. Ik denk dat het >20 jaar terug is dat ik voor het laatst tussen 80...100 km ver gekomen ben op CB. Ik denk dat het mij op de 10 m band (heb ik minder storing) ook niet lukt onder normale propagatiecondities.

Wychen heeft ook niet echt hoge gedeelten (in vergelijking met Nijmegen/Malden/Groesbeek/etc), dus best knap dat jij die 80..100 km wel haalt.

Over inverted-V.
Dat vind ik een leuke antenne voor verbindingen via de ionosfeer, of naar stations met horizontale polarisatie (bijv met yagi). Naar stations met verticale spriet antennes, vind ik het helemaal niks. Je mag dan hopen op wat polarisatiedraaing door gebouwen in de buurt, maar dat gaat op CB nog niet zo hard.

In de meest gunstige richting (in het vlak van de antenne) heb je een gain naar de horizon van rond -5...-6 dBi (verticale polarisatie). Een staandaard halve golf doet zo'n +2 dBi. Het verbaast mij dat die Wilson 1000 het zoveel slechter doet v.w.b. RX S-punt
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Betere ontvangst met basis dan boomerang?

Berichtdoor Snof » 21 sep 2020, 18:22

@Wimpie, vorige week nog met een station uit Heerde zitten kletsen met wat andere stations hier in de buurt (Nijmegen) erbij.
Denk dat mijn voordeel is dat ik aardig vrij zit en dat merk ik vaak ook met de ontvangst, andere horen ze veel slechter of soms totaal niet.

Waarom de inverted v het zoveel beter doet tov de Wilson 1000 kan ik niet verklaren, hooguit iets hoogte verschil omdat de Wilson op een ijzeren plaat staat op de vloer en de inverted v in de nok hangt...scheelt hooguit 1 meter, bekijk je het voedingspunt dan scheelt dat wel 2,6 meter
Inverted v hangt met de benen naar oosten en westen, dus Wageningen is dan wel mooi richting noord, wat hij doet naar oost of het westen is moeilijk te zeggen omdat ik daar weinig station hoor...ook op de Gain master.

Met de inverted v is Wageningen- Driel- Arnhem- Lent geen probleem, met de Wilson wordt dat al een stuk slechter zowel in rx als tx.
De inverted v is op zolder ook beter te dippen als de Wilson, denk dat de Wilson echt vrij moet staan om hem netjes 1.1 te krijgen.

Met propagatie wint de inverted v het vaak van de Gain master en dat zal komen omdat het tegen station dan idd horizontaal zit met een beam.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Betere ontvangst met basis dan boomerang?

Berichtdoor Wimpie » 22 sep 2020, 12:29

Voor verbindingen via sporadische E-laag is het bijna normaal dat een dipool (evt. inverted V) het doorgaaans beter doet dan een verticale spriet. In geval van horizontale polarisatie kan de reflectie op de grond tot zo'n 5..6 dB gratis gain geven. Natuurlijk afhankelijk van de opstelhoogte en de benodigde opstraalhoek om je tegenstation te bereiken. De reflectie kan namelijk ook fors tegenwerken waardoor een verticale spriet het weer wint.

Al zit je tegenstation verticaal (Es propagatie), dan komt er toch ook een horizontaal gepolariseerde component naar beneden, waardoor je dus prima kunt werken met horizontale dipolen/yagi's/etc.

het blijft mij verbazen dat die inverted V het beter doet dan de Wilson 1000 voor binnenlandse contacten met verticaal gepolariseerde tegenstations. Ik ben wel een beetje "jaloers" op jou v.w.b. de afstanden die jij werkt op CB!

Gelukkig wordt het een beetje gecompenseerd door de ontzettend goede tropo condities op VHF en UHF momenteel. Ik krijg nu nog diverse 70 cm repeaters in de UK open. Diverse NL repeaters kwamen vanacht meter vast binnen (die normaal een S3..4 binnenkomen). Het is/was echt feest.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Betere ontvangst met basis dan boomerang?

Berichtdoor Snof » 22 sep 2020, 14:09

Daarom zou ik als ik jeanken was eens een keer testen met een inverted v want ik ben er zeer tevreden mee en heb er 3 gemaakt en voor de prijs hoef hij het niet te laten.
2 hangen er in een V op 6 en 8,5 meter hoogte , de horizontale maar op 3,5 meter hoogte, alle 3 richting noord en zuid.

Ik werk alleen maar op de hf en daar zijn nu helaas geen condities, paar maanden geleden was dat wel anders en werkte je gewoon op de fm leuke afstanden met Frankrijk Spanje Italië (ook met 10 watt).

Hoe het kan dat ik in Heerde ruim een s7 druk terwijl de meeste vanuit Nijmegen amper een s3 doen begrijp ik totaal niet, ik gooi het maar op de vrije omgeving waar ik woon waar meer bomen als huizen staan.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Betere ontvangst met basis dan boomerang?

Berichtdoor Wimpie » 22 sep 2020, 14:31

Met wat voor antenne zit dat station in Heerde (onder zwolle) waar jij S7 binnenkomt, en hoe hoog? Bij jouw vandaan moet je langs/over Apeldoorn, en die omgeving daar ligt erg hoog (80m) ten opzichte van zowel Wychen als Heerde. Ik had verwacht dat je het met een kW niet zou redden.

De reden dat ik weinig op HF doe, is vanwege de storing. Ik vermoed dat jij S-punten minder storing heb dan ik. Mijn vader probeerde even een QSO Maarssen-Hilversum te doen (15 km), dat gaat met veel ruis.

Ik kan sinds dit wel weer op 80m uitkomen met een postzegeltuin antenne. Jij zit ook op zendamateur.com, wellicht heb je een registratie.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Betere ontvangst met basis dan boomerang?

Berichtdoor Snof » 22 sep 2020, 18:48

Zal het de volgende keer vragen, heb hem vaker gesproken op 27.935 (minder qrm als de std 40 kanalen)
Qrm is hier overdag rond de s5 a s6 op de std 40 kanalen, richting de 10 meter maar een s2 a s3.(Heerde druk s5)
Als het donker is de qrm veel minder waardoor je natuurlijk meer ontvangt als overdag.

Helaas geen licentie en vandaar dus maar wat op de 11 meter kletsen met stations in de omgeving , ben zelf weinig bezig met de dx maar die dx stations breaken gewoon netjes en dan is dat wel ff leuk om een rapportje te geven en te krijgen....laatste was een Nederlander op vakantie in de Costa Brava Spanje die zijn 7300 mee had genomen en een draad gespannen had over het zwembad, dacht eerst dat ik voor de gek gehouden werd en dat hij mobile ergen in de buurt reed.

Heb ook geen idee of het op de anderen banden leuk is om te luisteren, misschien meer eens een lange draad spannen om te kijken wat ik dan kan ontvangen.

Ik zit idd ook op zendamateur.com, staan interessante dingen bij om te lezen en doordoor hopelijk ook wat wijzer te worden.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Betere ontvangst met basis dan boomerang?

Berichtdoor Wimpie » 23 sep 2020, 13:11

Vlak onder de 10m band is de QRM bij mij ook een stuk minder (en aangemamer om aan te horen), maar daar blijf ik even uit de buurt (ik ga of de 10 m band in, of blijf op de 40 kanalen).

Op de 10 m heb ik momenteel een S5 aan storing. Het varieert wat t.g.v. zonnepanelen. Een paar jaar terug was het nog een S-3.

Es (sporadische E-laag) is echt leuk. Het komt te paard en vertrekt te paard, maar als het er is heb jij weinig vermogen nodig om bijv Spanje te halen. Costa Brava is een mooie afstand voor één hop met nog een aardige opstralingshoek.

Ontvangen op andere HF frequenties (propagatie via ionosfeer) gaat ook aardig goed met een inverted-V, alleen de S-punten liggen een stuk lager. Ik zou wel het nodige ferriet gebruiken om de kabel onder de dipool. Zo'n opgerold stukje coax doet niets meer op laag HF. Een optie is om een van je inverted-V een stuk te verlengen puur voor ontvangst van de lage HF banden.

Stel dat je op de 80 m luistert naar iemand 20 km bij jou vandaan, dan is dat signaal eerst omhoog geweest en weer omlaag gekomen via één van de F lagen (grofweg 200...400 km hoogte). Het rechtstrekse signaal is dan reeds zwakker. Met full size antennes (dipolen) aan beide kanten zijn de S-punten doorgaans S9 + 10 of hoger. Vandaar dat je voor ontvangst best een slechte antenne mag hebben alvorens het signaal er niet meer is.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Betere ontvangst met basis dan boomerang?

Berichtdoor 153ir012 » 24 sep 2020, 04:17

naar mij idee halve golf antene altijd beter als boomerang
een longwire werkt ook goed voor dx op ssb
ook een 1/4 golf werkt ook getest met sirtel antenne op dx
is wat je aan ruimte heb natuurlijk en de mogelijk heid om te
plaatsen .
153ir012
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 800
Geregistreerd: 08 maart 2010, 05:34
Woonplaats: Thailand

Re: Betere ontvangst met basis dan boomerang?

Berichtdoor Mike Delta » 03 dec 2020, 01:04

@wimpie: Beide stond op een paal van 6 meter.
Mike Delta
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 21 apr 2020, 14:22

Re: Betere ontvangst met basis dan boomerang?

Berichtdoor Wimpie » 03 dec 2020, 13:39

Mike Delta schreef:@wimpie: Beide stond op een paal van 6 meter.


Die megarange staat met zijn top dus op bijna 13m, terwijl die little wil met zijn top op 7 m zit. Bovendien is een little wil ontworpen voor op een grondvlak, en niet op een paal. Die paal staat lekker mee te stralen waardoor die little wil effectief lager staat dan de voethoogte. Dan is het vrij duidelijk welke van de antennes het beste presteert.

Als TS de keuze heeft tussen een GPA (5 m spriet) en boomerang op dezelfde voethoogte, dan is de keuze snel gemaakt, ook voor ontvangst. Hoogte doet voor direct zicht verbindingen heel veel.

Ik vind dat als je antennes met elkaar vergelijkt, je ze op dezelfde tophoogte moet plaatsen. Puristen zouden zeggen stralingscentrum op dezelfde hoogte. Die tophoogte is vaak een beperking vanwege die 5m boven het snijvlak met het dak voor vergunningsvrije plaatsing.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Betere ontvangst met basis dan boomerang?

Berichtdoor Rossie76 » 14 aug 2022, 16:41

Even deze omhoog kicken, ik heb nu een boomerang die staat net boven het dak uit..
Dus zal zo ca 13 a 14 meter spoelhoogte zijn?!..
Dus die antenne staat geheel boven het dak.
Dus rondom redelijk vrij.

Ik heb een schuurtje in de achtertuin, daar wil ik een 4m pijp plaatsen en een gpa halve golf aan hangen, 4 meter spoelhoogte dus.
Dus die komt ook bovenin (4+5,5=) met 9,5 meter, niet boven het dak uit.
Hij staat aan éen kant wel behoorlijk vrij.

Wat ik eigenlijk zat te denken.. is die gpa eigenlijk wel de moeite waard of niet?
Ga ik daar beter mee ontvangen en zenden??..

Hebben jullie soortgelijke ervaringen?
Rossie76
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 maart 2022, 18:09

Re: Betere ontvangst met basis dan boomerang?

Berichtdoor Erik » 15 aug 2022, 09:02

Hallo,

Even een reactie vanuit mijn richting.
Op je vraag:
Wat ik eigenlijk zat te denken.. is die gpa eigenlijk wel de moeite waard of niet?
Ga ik daar beter mee ontvangen en zenden??..

Als je dit onderwerp van begin tot eind leest heb je feitelijk al je antwoord.
De Gpa 271/2 is een prima antenne die beter zal presteren dan een kwart golf antenne zoals je Boomerang.
Echter als je een antenne zo laag zet zul je daar weinig van gaan merken.
Mijn advies, Je moet die GPA 27 1/2 op de plek zetten van je kwart golf Boomerang.
Antennes op hoogtes zetten van 4 of 6 meter binnen de bebouwde kom werkt bij zicht contact natuurlijk voor geen meter.
Met condities is de hoogte van minder belang.

Groet, Erik.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten

cron