Vraagje voor de wijze mannen.

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Vitaron » 06 okt 2019, 19:08

Het valt mij overigens ook op dat het enorm knettert op de kanalen, iets wat ik van jaren en jaren geleden me niet meer echt voor de geest kon halen.

Maar misschien dat er nu iemand kan zeggen dat dit wel of niet gebruikelijk is.
Vitaron
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 jul 2018, 20:46

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Wimpie » 06 okt 2019, 19:10

Ik ben niet zo'n gamma match verslaafde. Als je wat ervaring hebt met metaal en kunststofbewerking, zou ik hem zelf bouwen op basis van goedkope glasvezelhengeltjes.

Als dat geknetter lijkt op het geluid van een frituurpan met natte producten erin, zou het wel eens PLC (internet via wandcontactdoos) kunnen zijn.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Vitaron » 06 okt 2019, 20:21

Voor dat bouwen van een dipool zou ik me er echt heel goed in moeten gaan verdiepen of een hele duidelijke handleiding op papier of video vinden, want ik kan aardig met aluminium (latjes, profielen) en soldeerbout omgaan, maar qua bouwen van een dipool ben ik een complete leek op dat gebied.
Vitaron
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 jul 2018, 20:46

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Vitaron » 07 okt 2019, 13:30

Is er iemand bekend met deze dipool antenne van Sigma, of zoek ik het nu in de te goedkope hoek?

https://www.communicationworld.nl/sigma ... 1-mtr.html
Vitaron
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 jul 2018, 20:46

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor 19DT2120 » 07 okt 2019, 19:57

Een dipool is een dipool ,het enige verschil is dat de een van aluminium is gemaakt en de andere een draad antenne is.
Het enige nadeel van deze versie is dat de uit einde geklemd zijn dus lastiger is om af te regelen.Maar een beetje hobbyist bouwt er zelf een en dan ben je nog veel goedkoper uit !
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Wimpie » 07 okt 2019, 21:04

Het lijkt erop of er in die Sigma draaddipool geen balun zit, en dat vind ik niet handig.

Als je voor deze gaat, zul je er ook een klapferriet (split core ferrite) bij moeten nemen met een binnendiameter van >12.7 mm zodat je er RG58 drie keer doorheen krijgt. Zo'n klapferriet functioneert dan als 1:1 balun. Laat je geen dure coaxiale kabel aansmeren. als het om een meter of 10 kabel gaat, is RG58 van een betrouwbare leverancier goed genoeg.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Vitaron » 07 okt 2019, 23:50

Bedankt voor het ingewikkeld klinkende vakjargon Wimpie en het zal voor jou ongetwijfeld allemaal logisch zijn, maar als leek zijnde snap ik werkelijk niet wat je bedoeld met klapferriet enz, hoe goed je het ook bedoeld.

Over deze dipool heb ik veel reviews gelezen en het schijnt allemaal "plug and play" te zijn in een horizontale opstelling met geweldige resultaten, dus dit is het laatste wat ik op antennegebied heb besteld en als het niet werkt, dan gaat behoudens een Jackson 2 en een CRT2000, alles op Marktplaats en ga ik bezien of de scannerhobby bevalt, want een tweetal meters de lucht in kan ik net hebben.

Desondanks bedankt voor al het meedenken en wellicht moet ik in de toekomst maar eens tijd gaan maken om een N-machtiging proberen te gaan halen en een hoop kennis opdoen.
Vitaron
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 jul 2018, 20:46

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Wimpie » 08 okt 2019, 19:22

https://www.conrad.nl/zoeken?search=kla ... pe=regular
pak er een met 13....15 mm binnendiameter.

zoekmachines geven eveneens veel hits op klapferriet, dus zo moeilijk is het nu ook weer niet.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor 19JP072 » 11 okt 2019, 20:22

Je kunt zelf ook een dipool maken voor een paar euro. Dan kun je kijken of het voor jou werkt voordat je geld uitgeeft aan die Sirio dipool.

Koop een rol luidsprekersnoer (paar Euro bij de Action) en een kroonsteen.
Knip het luidsprekersnoer af op ca. 265 cm en trek de aders van elkaar los.
Verbind de ene ader via het kroonsteentje aan de mantel van de coax.
Verbind de andere ader aan de binnengeleider van de coax.

Om zgn. mantelstromen te voorkomen (die weer storing kunnen veroorzaken op apparatuur), rol je de coax direct onder het kroonsteentje zes slagen op, in een diameter van ongeveer 10 cm en gebruik wat tape of bundelbandjes om de opgerold coax bij elkaar te houden. Je hebt dan een zgn. 1:1 "ugly balun" gemaakt.

Als je de dipool inkort gaat de frequentie waarop de SWR het laagst is, omhoog. Als je moet inkorten, aan beide aders evenveel afhalen.

Hang de dipool horizontaal op, zover mogelijk van metalen objecten. Let op met regen, dat kan kortsluiting veroorzaken. Dus alleen maken om uit te proberen.

Ik ken iemand die tien hoog op een flat woonde en met zo'n horizontale dipool en 25 watt met Nieuw Zeeland werkte :shock: .

Overigens heeft GB Antennes ook zo'n draaddipool voor 27 MHz, zie https://www.gbantennes.com/nl/gb-draad-dipool/317-gb-dipool-11m-12m-band.html. GB maakt hele degelijke antennes!
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor 19DT2120 » 12 okt 2019, 09:27

19JP072 schreef:
Ik ken iemand die tien hoog op een flat woonde en met zo'n horizontale dipool en 25 watt met Nieuw Zeeland werkte :shock: .


Die 25W is niet eens zo schokkend ,als de omstandig heden goed zijn kan het met veel minder en de hoogte van die flat zegt ook weinig!
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor haab » 12 okt 2019, 19:17

19DT2120 schreef:
19JP072 schreef:
Ik ken iemand die tien hoog op een flat woonde en met zo'n horizontale dipool en 25 watt met Nieuw Zeeland werkte :shock: .


Die 25W is niet eens zo schokkend ,als de omstandig heden goed zijn kan het met veel minder en de hoogte van die flat zegt ook weinig!


Halve golflengte boven de grond is optimaal voor een dipool, tien hoog op een flat kan zelfs nadelig zijn !
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor 19JP072 » 12 okt 2019, 20:09

haab schreef:Halve golflengte boven de grond is optimaal voor een dipool, tien hoog op een flat kan zelfs nadelig zijn !


Integendeel, hoe hoger, hoe meer winst bij lage opstralingshoeken. Een 11 m dipool op 30 m hoogte verslaat een 5/8 groundplane met 7,8 dBi in de lage opstralingshoeken. Dat is ruim een S-punt. Je kunt als stelregel aanhouden dat bij plaatsing boven een golflengte vanaf de grond, een dipool voor DX beter presteert dan een verticale antenne (1/4 en 5/8).

Kijk maar eens naar deze simulaties en het resultaat bij een opstralingshoek van 5 graden.

Horizontale dipool op 30 m hoogte (8,0 dBi gain):

Afbeelding

5/8 groundplane op 6 m hoogte (0,2 dBi gain):

Afbeelding
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Wimpie » 12 okt 2019, 20:56

Voor buitenland roep ik meestal: Als je de hoogte in kunt, ga horizontaal, anders verticaal.

In geval van horizontaal, is de optimale hoogte/lambda verhouding sterk afhankelijk van welke afstand je wilt werken.

Aangezien we het hier over CB 27 MHz hebben (Es propagatie), behoort NVIS niet tot de mogelijkheden. De maximale opstralingshoek is daardoor laag (omdat anders je duur opgewekte energie in het heelal terecht komt). Met een graad of 15 graden heb je het wel gehad, en dan maak je een hop van 600km, mits de critical frequency voor de Es laag hoog genoeg is, anders gaat je energie het heelal in. In geval van 5 graden elevatie, zul je zo'n 1500 km ver komen (Es, één hop).

Een halve golflengte (horizontaal) boven de grond is dan verre van optimaal, de meeste energie in geval van CB komt dan in het heelal terecht. Ik zeg niet dat het niet werkt, maar als je op bijvoorbeeld een hele golflengte zit, gaat het echt beter. Voor 1500 km hop is die 30m boven de omgeving van 19JPO72 dus echt niet verkeerd.

Wil je ook de kortere afstanden wat meepakken (denk aan 600 km), en ben je wat beperkt v.w.b. hoogte, dan is die 30 m te hoog, vanwege de "nul" op 10 graden. Zo'n 10..15m boven de omgeving gaat dan prima, waarbij je ook nog behoorlijke gain hebt bij 5 graden elevatie.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Vitaron » 26 okt 2019, 23:48

Inmiddels vanavond tijd en zin gehad om de "plug and play" dipool van Ebay te monteren en komt nu ongeveer een kleine 60 cm boven het dak uit. Plug goed omwikkeld met isolatietape en de naald van de meter komt net een millimeter uit de hoek, dus zo goed als 1 op 1.

Alleen zit het weer niet echt mee, dus vooralsnog niet meer meer stations gehoord dan met de Wilson 5000, dus de tijd zal het leren en zal even terugkoppelen hoe het met de verre afstanden gaat. En wellicht is er dan ook voor anderen die met een plaatsingsprobleem tobben, een lichtpuntje aan de horizon.

De totale hoogte waarop de dipool nu hangt is zo rond de 12 meter.
Vitaron
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 jul 2018, 20:46

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Vitaron » 27 okt 2019, 12:59

Het weer blijkt inderdaad de belangrijke factor in het geheel te zijn en heb met een lekker zonnetje al ontvangsten gehad uit Engeland, Frankrijk en Oostenrijk. Dus daar waar ik al een paar honderd euro had gespendeerd aan verticale antennes en niet verder kwam dan hooguit 25 kilometer, is het met een simpele kant en klare dipool van nog geen 28 euro geen probleem om een kleine duizend kilometer aan bereik te krijgen en waarschijnlijk nog vele malen verder. De ontvangsten waren overigens wel op de E band van de USB.

Heb in dit topic toch veel bruikbaar advies mogen ontvangen wat uiteindelijk bovenstaand resultaat heeft opgeleverd, waarvoor mijn dank.
Vitaron
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 jul 2018, 20:46

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten