Graag jullie ervaring

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Graag jullie ervaring

Berichtdoor Papa Alpha » 04 maart 2007, 17:42

Omdat ik aan het rondkijken ben voor een nieuwe set, zet ik de \"plussen en minnen\" op een rijtje.

Wat ik mij afvraag is het volgende: zou er nu veel verschil zitten tussen een uitbreide 27 Mc bak (President, Magnum, Cobra e.d) en een \"professionele set\" (Kenwood, Icom)
Dan niet meteen de duurste en meest uitgebreide, maar die radio's die het ook leuk op 27 Mc doen.
Het gaat mij dan vooral om het ontvangstgedeelte.

Groetjes, Harry.
Avatar gebruiker
Papa Alpha
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 24 feb 2007, 19:46
Woonplaats: Regio Deventer

Re: Graag jullie ervaring

Berichtdoor Erik » 24 sep 2019, 07:01

Hallo,

Ik zie dat deze vraag lang geleden is gesteld.
Nou vraag ik mij af waar destijds de keus op is gevallen, en of dit achteraf gezien ook een goede keus is geweest?

Greetz
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Graag jullie ervaring

Berichtdoor Remco Rozenburg » 24 sep 2019, 10:52

Na 12 jaar? Nou ik ben benieuwd :lol: :D
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: Graag jullie ervaring

Berichtdoor Papa Alpha » 27 sep 2019, 19:52

Het antwoord op mijn vraag van destijds...de beste ontvangst op 11 meter heb je met een simpele 22 / 40 kanalenbak.
Vooral in deze tijd met allerlei ruis/kraak/knetterstoringen is hier bij mij duidelijk de gewone bak de winnaar.
Inmiddels heb ik hier al diverse HF-sets mogen uitproberen maar op een pakweg een 22 kanaals Skyline basisbak of 40 kanaals Midland basisbak pluk je toch net iets meer signalen verstaanbaar uit de ether :lol:
Sirtel 2000 Silver basisantenne + President Jackson II Euro + Turner Plus 3B
Op zolder ligt nog een Avanti Sigma IV, een Avanti Astro-Beam AV-150, Avanti AV-101 Astroplane en een Mantova Turbo 8.
Instructiefilmpje van Avanti Sigma IV antenne/How to assembly an Avanti Sigma IV: http://www.mijnalbum.nl/Album-MVHRLAKY-
EEN INNIGE BAND MET DE 11 METER BAND SINDS 1974.
Avatar gebruiker
Papa Alpha
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 24 feb 2007, 19:46
Woonplaats: Regio Deventer

Re: Graag jullie ervaring

Berichtdoor Erik » 01 okt 2019, 18:36

Dankjewel dat je de moeite hebt genomen te reageren.

En dat je dan de conclusie trekt dat een knakendoos het beter doet.
Natuurlijk het gevolg van de goede filtering.

Ik verbaas mij ook nog altijd over de goede ontvangst op FM als ik zo'n 35 jaar oud 40 kanalen bakkie aansluit. :D

Greetz.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Graag jullie ervaring

Berichtdoor Wimpie » 01 okt 2019, 18:57

Mijn TS590SG doet het op FM niet beter dan een CRT SS 9900. Ik vermoed dat in veel HF amateurradio's FM een ondergeschoven kindje is in verhouding tot SSB detectie (met daarbij noise limiting, noise blanking, reduction, etc).

Ik denk ook dat FM demodulatie met DSP-algoritmes die onverwachte signaalveranderingen eruit knippen wel beter moet kunnen in vergelijking met een MF limiter chip en kwadratuur FM detector.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Graag jullie ervaring

Berichtdoor Henry hpsd » 04 okt 2019, 10:15

Hallo,

Ja, die ervaring heb ik ook.
Al vele "HAM" tranceivers gehad (en ook natuurlijk ook andere 27MHz setjes)

Toch qua "FM" DXen op de marc kanalen kwam ik altijd terug op mijn (nu) oude Zodiac M244, al had hij wel wat last van "spetteren" meen ik me te herinneren. Ooit eens nieuw gekocht, was 12 of zo... bloed fanatiek met het FM DXen, de hele zomervakantie gewerkt, verjaardag geld aan de kant gezet etc, en toen kon ik hem eindelijke kopen...mooie tijden :lol: :lol: :lol:
Dat setje heeft me meer dan 60 landen opgeleverd met "maar" 4 Watt, wel met een mooie beam natuurlijk.
1e QSO was met Turkije, man man...eerst in mijn logboek geschreven dat ik eindelijk de Zodiac had, en dan met uitroeptekens Turkije gewerkt eronder......dat soort dingen blijf je onthouden.

Maar goed, terug naar "wat is beter".... het is mij vaak opgevallen dat mijn Zodiac beter was qua ontvangst, en dat kon ik gewoon met mijn eigen oren "waarnemen", ik was (en ben) daar nog altijd onder de indruk van. Tegenwoordig maken we ons eerder druk over welke set beter is in de specificaties want op het oor verschil merken is af en toe best moeilijk hi.

Have fun ! 73 Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Graag jullie ervaring

Berichtdoor Ernst » 05 okt 2019, 21:26

het filter in een 27 mc doos bestrijkt maar een klein stukje van de band en kan om die rede ook veel beter afgestemd worden

als je hetzelfde wil met een Multi band zendontvanger zal je in vergelijk wel 40 tot 50 filters nodig zijn en dat kan natuurlijk niet.

Dus is er een compromis gesloten filter moet een groter gebied bestrijken en dat gaat ten koste van de ontvangst kwaliteit
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten