Storingen zonnepanelen

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Storingen zonnepanelen

Berichtdoor Peter-dx » 29 mei 2019, 20:04

Als cb amateur ondervinden wij veel storingen in de cb-band. De AT gaat actie ondernemen met storende panelen.

Misschien helpt het ook om de 27 Mhz wat schoner te krijgen ... het begin is er :D

https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... nnepanelen

Luister ook naar NPO 1 rond 08:20 naar interview met het AT

https://www.nporadio1.nl/nos-radio-1-jo ... NZ2qTK8Xnc
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Storingen zonnepanelen

Berichtdoor Ries13 » 30 mei 2019, 13:58

Nou, we zullen het beleven...
Ries13
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 11 apr 2019, 22:10

Re: Storingen zonnepanelen

Berichtdoor Siewert » 30 mei 2019, 17:51

Ben benieuwd...
Mobiel is ook geen pretje, squeals helemaal open bij het inrijden van dorpen.
Mobiel: Midland M-5 - Zetagi B150R - Sirio Turbo 800s
Avatar gebruiker
Siewert
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 apr 2019, 22:09
Woonplaats: Zoutkamp (gn)

Re: Storingen zonnepanelen

Berichtdoor Wimpie » 30 mei 2019, 18:46

Op CB heb ik momenteel de meeste last van internetkastjes via WCD"s (PLT kassies). Vlak onder de 10 m band neemt het ruisniveau sterk af, maar niet meer zo ver als voordat de zonnepanelen kwamen. Ik wilde gisteren en eergisteren wat DX doen op CB en dat was niet zo'n succesnummer vanwege de PLT bende. Op 10m met hetzelfde vermogen en dezelfde antenne lukt het wel.

Op de 2m (145 MHz) band) heb ik serieuze storing van zonnepanelen. Als mijn antennepark weer staat (na de renovatie/verbouwing), ga ik er wat serieuzer naar kijken (meten dus).

Trouwens best grappig dat je op 10m amateurs met licentie tegenkomt die ook gewoon met een oude Stalker (ben type even kwijt) werken. Ik deed het met een SS 9900.

Het lullige met die zonnepanelen, en andere apparatuur is, dat zelfs al voldoen ze aan de normen (v.w.b. apparatuur en installatie), kun je er last van hebben, gewoon omdat bijvoorbeeld de afstand tussen PV installatie en antenne te klein is. Ik was vaak blij met grootschalige stroomuitval in de buurt. Snel de korte golf ontvanger aan (op 12V) en luisteren maar!
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Storingen zonnepanelen

Berichtdoor 19RE000 » 03 jun 2019, 10:09

Peter-dx schreef:Als cb amateur ondervinden wij veel storingen in de cb-band. De AT gaat actie ondernemen met storende panelen.

Misschien helpt het ook om de 27 Mhz wat schoner te krijgen ... het begin is er :D

https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... nnepanelen

Luister ook naar NPO 1 rond 08:20 naar interview met het AT

https://www.nporadio1.nl/nos-radio-1-jo ... NZ2qTK8Xnc


Hallo Peter,

27 MHz zal er geen voordeel van krijgen omdat de CB band niet beschermd is terwijl b.v. de Omroep- en Amateurbanden dat wel zijn.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Storingen zonnepanelen

Berichtdoor Wimpie » 03 jun 2019, 13:27

Als er zaken gaan veranderen m.b.t. EMC en zonnepanelen in het HF spectrum, dan gaat CB daar ook van profiteren. Als extra filtering aangebracht moet worden, dan werken die filters ook voor 27 MHz. het is niet zo als bij PLC dat men via software wat notches aan kan brengen op spectrum van vitaal belang.

Als het alleen om storing gaat in het hoge VHF en UHF gebied (denk aan C2000, DAB en/of VHF luchtvaart), dan gaan we er op HF (en dus ook CB) waarschijnlijk weinig aan hebben.

Ik hoop dat door zulk voorvallen er beter gehandhaafd gaat worden en dat er een discussie opgang komt m.b.t. de limiten. De limiten liggen in mijn beleving te hoog. Ook "geode" apparatuur kan voor een significante verhoging van de ruisvloer zorgen. Het is puur een kwestie van afstand tussen storend systeem en gestoord systeem. Daarbij komt ook nog dat er niets tussen zit. Bevindt een storend systeem zich volledig in een gebouw, dan heb je in geval van betonbouw nog enige afscherming. Helaas gaat dit voor PV zonsystemen niet op.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Storingen zonnepanelen

Berichtdoor SimonDezel » 07 dec 2020, 10:02

Wimpie schreef:Als er zaken gaan veranderen m.b.t. EMC en zonnepanelen in het HF spectrum, dan gaat CB daar ook van profiteren. Als extra filtering aangebracht moet worden, dan werken die filters ook voor 27 MHz. het is niet zo als bij PLC dat men via software wat notches aan kan brengen op spectrum van vitaal belang.

Als het alleen om storing gaat in het hoge VHF en UHF gebied (denk aan C2000, DAB en/of VHF luchtvaart), dan gaan we er op HF (en dus ook CB) waarschijnlijk weinig aan hebben.

Ik hoop dat door zulk voorvallen er beter gehandhaafd gaat worden en dat er een discussie opgang komt m.b.t. de limiten. De limiten liggen in mijn beleving te hoog. Ook "geode" apparatuur kan voor een significante verhoging van de ruisvloer zorgen. Het is puur een kwestie van afstand tussen storend systeem en gestoord systeem. Daarbij komt ook nog dat er niets tussen zit. Bevindt een storend systeem zich volledig in een gebouw, dan heb je in geval van betonbouw nog enige afscherming. Helaas gaat dit voor PV zonsystemen niet op.

Interessante informatie, Ik ben het met je eens.
SimonDezel
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 06 dec 2020, 18:08

Re: Storingen zonnepanelen

Berichtdoor Ernst » 07 dec 2020, 22:47

let bij aanschaf op het volgende :)
https://eudronebewijs.nl/blogs/actueel/ ... arkeringen

Het stukje gaat over drones maar ik doel specifiek op het ce keurmerk.
denk je goedkope zonnepannelen te hebben dan moet je op dat keurmerk letten zodat je geen Chinese meuk op je dak krijgt
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Storingen zonnepanelen

Berichtdoor 19JP072 » 26 dec 2020, 00:16

Hou er maar rekening mee dat het nog vele jaren gaat duren. Ook al komen er nieuwe richtlijnen, wat ook jaren zal duren, dan gelden die voor nieuwe zonnepaneelinstallaties. Inmiddels liggen er al veel storende installaties in Nederland. Die zijn niet zomaar weg. Een installatie zal minimaal 12-15 jaar en zelfs langer in bedrijf zijn en dus storing veroorzaken.
Enige wat nog kan gebeuren is dat er noodwetgeving komt. Maar dat gaat alleen gebeuren als commerciële gebruikers, hulpdiensten, luchtvaart en/of leger landelijk door de storingen getroffen worden.
Tot die tijd zullen we door de zure appel heen moeten bijten. Ondertussen hebben overheden steeds meer moeite om de technologische ontwikkelingen met regelgeving bij te houden.
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: Storingen zonnepanelen

Berichtdoor 19-DT-170 » 26 dec 2020, 23:44

19JP072 schreef:Ondertussen hebben overheden steeds meer moeite om de technologische ontwikkelingen met regelgeving bij te houden.

Nouja de regelgeving is er al lang, alleen passen ze hem niet toe zoals het hoort.
Bezweken onder de druk van de grote bedrijven. Geld is macht.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Storingen zonnepanelen

Berichtdoor on8svh » 27 dec 2020, 20:15

De enige optie is om iedereen te laten gebruik maken van een subtoon CTCSS, maar niet veel CB toestellen ondersteunen deze technologie. En men weet ook niet altijd wie welke toon gebruikt, jammer dat dit nooit een standaard geworden is.
on8svh
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 02 dec 2020, 22:27
Woonplaats: Oudenaarde

Re: Storingen zonnepanelen

Berichtdoor Wimpie » 27 dec 2020, 21:01

CTCSS is best een leuk systeem, maar het neemt de storing niet weg. Met andere woorden, een station dat je niet kunt horen/verstaan t.g.v. storing, hoor of versta je ook niet door gebruik te maken van CTCSS.

Eens met 19-DT-170. Regels op het gebied van EMC zijn er best, maar de handhaving laat wat te wensen over.

Helaas ook eens v.w.b. geld en macht en toepassen regels. Onder gelijke omstandigheden voor eenieder had PLC (die internet via de stekker kassies die er nu zijn) er nooit gekomen. Buiten de notches is het gewoon een rampenplan (de dominante ruisbron hier momenteel).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Storingen zonnepanelen

Berichtdoor 19JP072 » 29 dec 2020, 22:21

19-DT-170 schreef:
19JP072 schreef:Ondertussen hebben overheden steeds meer moeite om de technologische ontwikkelingen met regelgeving bij te houden.

Nouja de regelgeving is er al lang, alleen passen ze hem niet toe zoals het hoort.
Bezweken onder de druk van de grote bedrijven. Geld is macht.


Nou nee, de regelgeving is er dus niet. Zonnepaneelinstallaties storen omdat de omvormers HF kunnen uitstralen via de DC-kant, de kabels tussen paneel en omvormer, want die gaan als antenne werken. Er was alleen een norm om uitstraling aan de AC-kant te reguleren, niet aan de DC-kant.

Toch kunnen die storende omvormers een CE-markering krijgen, waarmee de fabrikant verklaart dat die voldoet aan de EMC-norm. Als je in een lab gaat meten dan voldoen ze namelijk gewoon aan de norm. Daarin staat namelijk niet dat de uitstraling gemeten moet worden als er een zonnepaneel aan hangt. Maar als je er een zonnepaneel met bekabeling aanhangt stoort de omvormer wel. Waar verschillende organisaties nu op pushen is een verbeterde norm waar een omvormer niet meer als los apparaat aan de EMC-norm moet voldoen, maar de gehele zonnepaneelinstallatie als één systeem. Fabrikanten van omvormers maken dus gretig gebruik van dit grijs gebied.

Als geen norm hebt, kun je er ook niet op handhaven. Dat is dus achter de technologische ontwikkelingen aanlopen.....
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: Storingen zonnepanelen

Berichtdoor Wimpie » 30 dec 2020, 02:06

@19JP072:
Ik ben benieuwd waar jij dat vandaan hebt (dat er voor de DC kant geen eisen gelden). Ik kan het mij namelijk niet voorstellen. Waarschijnlijk doel jij op dit docment:
https://fhi.nl/app/uploads/sites/42/201 ... r_4nov.pdf

Als ik kijk naar hoofdstuk 4.8 (EMC and power quality) van EN 50549-1, zie ik geen uitzondering voor de DC kant. Er moet gewoon aan de EMC richtlijn worden voldaan (2014/30/EU) en aan directive 2014/53/EU als er radiocommunicatie in zit.

Citaat: "Similar to any other apparatus or fixed installation, generating units shall comply with the requirements on electromagnetic compatibility established in Directive 2014/30/EU or 2014/53/EU, whichever applies." 2014/53/EU is de Radio Equipment Directive (vroeger de R&TTE richtlijn).

Men verwijst naar de 61000 series, met de opmerking dat die tekort schieten (wellicht nu tekort schoten) als het aankomt op bijvoorbeeld spanningsfluctuatie in geval van terugleverende systemen. In de 61000 reeks zitten ook RF emissie-eisen die voor ons van belang zijn.

Over de EMC Directive
Al heel lang vallen installaties ook onder 2014/30/EU (dat was vroeger niet zo). Ik heb zelf met die verandering te maken gehad (zal zo'n 8 jaar geleden zijn).

In de diverse vakbladen voor installateurs is uitgebreid aandacht besteed aan EMC voor systemen met PV zonnepanelen. AT heeft dit ook gedaan waarbij vooral aandacht werd besteed aan de layout van de DC-bekabeling. je kunt als installateur niet meer roepen dat je dat niet wist.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Storingen zonnepanelen

Berichtdoor Wimpie » 30 dec 2020, 04:07

Nog even over die DC port.

De fabrikant, of importeur is eindverantwoordelijk voor het voldoen aan de essentiele eisen alvorens er CE op te plakken.

Als voor het product een gerharmoniseerde standaard beschikbaar is, is het volgen van die geharmoniseerde standaard de makkelijkste weg om aan te tonen dat je waarschijnlijk voldoet aan de essentiele eisen (de zogenaamde presumption of conformity). Mocht er dan toch iets niet goed gaan, dan heb je in iedergeval niet verwijtbaar gehandeld en krijg je de tijd om het op te lossen.

Als er voor het product (hier inverter voor PV zonnepanelen) geen gerharmoniseerde standaard beschikbaar is, is de route lastiger. Een producent of importeur zal in zo'n geval vaak een derde partij inschakelen om een complete EMC analyse te doen. Het resultaat is een dik rapport waarin wordt onderbouwd welke meetmethoden en niveaus gehanteerd worden.. Nu even een twijfel: In veel gevallen is tussenkomst van een Notified Body vereist.

Even "cherry picking" toepassen om even snel aan de EMC directive te voeldoen is er niet bij. Je kunt dus niet een standaard pakken die de DC poort van de inverter buiten beschouwing laat omdat de omschrijving niet exact overeenkomt. De DC poort wordt via een > 3 m kabel aangesloten op een groot object, buiten het gebouw (de panelen). Als je dan kijkt naar andere producten, dan worden poorten waarop kabels > 3 m aangesloten worden altijd getest op immuniteit en emissie, tenzij je aan kunt tonen dat de betreffende kabel op een andere manier beschermd is tegen impulsen en straling niet naar buiten komt. Als kabels langer dan 30 m kunnen zijn, of buiten een gebouw komen, worden de limieten (vooral Immuniteit) strakker (zwaarder) gesteld.

Kabels van PV panelen hangen vrij in de lucht (op daken), en zijn vaak best lang. Ze Pikken impulsen op (bijv t.g.v. naabij gelegen blikseminslag), en stralen (omdat ze niet klein zijn ten opzichte van de golflengte voor HF). Een Notified body, of andere derde die zijn bedrijf niet kwijt wil raken, doet voor de DC kabel niet zo'n ogen dicht!
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Volgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten