Buis of Tor min 100 a 200 watt

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Buis of Tor min 100 a 200 watt

Berichtdoor radio121 » 28 feb 2018, 14:52

Wat zouden jullie amateurs kiezen als eindtrap ( linear) een Buis of Tor ? Is voor een basis thuis minimaal 100 watt tot 200 watt , en waarom ?
" I love radio | QRV, op CB en 70 CM".
>> Hou hem in de lucht <<
Stand-by on: -http://www.cbforum.nl -
Avatar gebruiker
radio121
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 23 jul 2014, 10:58

Re: Buis of Tor min 100 a 200 watt

Berichtdoor 19-DT-170 » 28 feb 2018, 16:49

Ik zou geen eindtrap kopen maar een richtantenne met veel versterking.
Met een eindtrap wordt je signaal wel sterker, maar de ontvangst blijft achter.
Met een richtantenne wordt je signaal sterker, maar de ontvangst ook.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Buis of Tor min 100 a 200 watt

Berichtdoor radio121 » 28 feb 2018, 22:35

Thanks en dat snap ik maar wil juist een discussie over waarom en BUIS of waarom je een FET eindtrap neemt
Ik heb begrepen een 100 watt transistor linear geeft meer QRM dan een Buis of klopt dit wel of niet ...
" I love radio | QRV, op CB en 70 CM".
>> Hou hem in de lucht <<
Stand-by on: -http://www.cbforum.nl -
Avatar gebruiker
radio121
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 23 jul 2014, 10:58

Re: Buis of Tor min 100 a 200 watt

Berichtdoor jcva » 28 feb 2018, 22:48

Zinloze discussie, het versterkende deel (buis of transistor) bepaalt dat niet, als je met QRM de eventuele storing die een linear veroorzaakt bedoelt.
De filters, of in de meeste gevallen van een 27Mhz linear het ontbreken van filtering bepaalt dit.
Waar om dat vermogen??
Wil je versterking zoek het in de antenne, is veel meer winst te halen.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Buis of Tor min 100 a 200 watt

Berichtdoor Corvy » 01 maart 2018, 00:21

Lang geleden heb ik eens iemand horen zeggen dat een buis een betere selectiviteit heeft dan een transistor en daardoor een schoner signaal levert.

Ikzelf heb nog nooit met een buizenversterker gewerkt en heb bewust voor een versie met transistor gekozen.

Reden :

Een buis moet voorverwarmen. Als je onverwacht power nodig hebt, ben je met een transistor direct vertrokken.

Buizen schijnen door slijtage geleidelijk aan minder power te geven.

Nieuwe buizen zijn niet altijd gemakkelijk verkrijgbaar.

Dit zijn voor mij doorslaggevende argumenten.


Wat men ook zegt of schrijft over een richt antenne, het is altijd interessant extra vermogen achter de hand te hebben.

Er zijn altijd wel momenten dat het zonder power gewoon niet lukt.
(Zoals de Amerikanen zeggen : als er geen condities zijn dan maken we ze zelf)

Met een goede antenne zal je een versterker gewoon minder nodig hebben.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Buis of Tor min 100 a 200 watt

Berichtdoor Wimpie » 01 maart 2018, 00:22

Ik begrijp niet wat je met QRM bedoelt in relatie tot FET of Buis PA's.

Toch even wat opmerkingen over eindtrappen
Als je de versterker als een black box ziet, produceert een eindtrap met buizen doorgaans minder harmonischen. Dit komt door het type aanpassing (doorgaans een PI-filter met een plate en load afstembare condensator). Zo'n filter werkt namelijk als low pass filter. Een FET PA zul je minimaal moeten voorzien van een LPF (tenzij je zeker weet dat dit erin zit). Veel breedband FET/BJT eindtrappen hebben een breedbandige aanpassing die alle geproduceerde harmonischen doorlaat (vandaar dat vaak een LPF nodig is).

Goed ontworpen buizenversterkers produceren minder intermodulatievervorming dan hun goed ontworpen transistor equivalenten. Of dit voor de meest recente power FETs ook geldt weet ik niet, vanwege dat ik daar geen ervaring mee heb in SSB bedrijf.

Helaas zijn diverse transistor en buizen PAs, die als geschikt voor SSB verkocht worden, gewoon slecht ontworpen waardoor ze aardig buiten het bedoelde kanaal plassen (splatter). De opgegeven vermogens kun je niet altijd serieus nemen, zeker niet voor SSB gebruik. Ik durf dat te roepen op basis van eigen ervaring en datasheets van diverse actieve componenten. Een voorbeeld: uit 2* MRF455 (oude bipolaire transistor) haal je geen 300WPEP, en zeker geen schone 300WPEP.

De Beste PA gaat ook splatter veroorzaken als je hem te veel instuurt (lees: er meer vermogen uit wil hebben dan waarvoor hij ontworpen is).

Bij gebruik van een eindtrap (dus illegaal werken als het om CB gaat) vergroot je de kans op inspraak in de omgeving. Het maakt daarbij niet uit of je eindtrap goed of slecht is.

Ik denk dat het tegenwoordig om het even is en het volledig afhangt van het product dat je koopt, en hoe je het gebruikt. Of er dan een buis of transistor in zit, maakt dan niet veel meer uit. Omdat geschakelde voedingen die voldoende vermogen kunnen leveren behoorlijk in prijs gedaald zijn, denk ik dat het kostenplaatje voor een transistorversterker gunstiger uitvalt.

In het algemeen: een eindtrap heeft alleen maar zin als je over een plek kunt beschikken waar je goede ontvangst heb. Anders horen ze jou wel, maar jij hoort hun niet. In het geval van veel QRM kun je beter investeren in een goede antenne (zoals reeds opgemerkt).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Buis of Tor min 100 a 200 watt

Berichtdoor radio121 » 02 maart 2018, 02:12

@Corvy (Zoals de Amerikanen zeggen : als er geen condities zijn dan maken we ze zelf) wat een top opmerking nog niet gehoord ;-)

Ik had een linear een met een blauw koelblok en 2 tor in denk in balans veel QRM stond met een coax cable dicht bij mijn Lincoln
Ik heb nu een KLV 200 prima buis ( ik hou van buizen omdat dit meer old skool piraten gevoel geeft maar dit terzijde) geen QRM en moet wel ff voor gloeien
reeds gesproken met Denemarken antenne is een siro 2006 werkt goed swr.

Ik zou graag weten of ervaring met buizen tegen over transistor ik dacht dat een van de twee nog al snel kapot ging bij een slechte swr en ik dacht dat een Buis juist beter tegen een slechte SWR kon dan een tor.... dus roept u maar ;-)
" I love radio | QRV, op CB en 70 CM".
>> Hou hem in de lucht <<
Stand-by on: -http://www.cbforum.nl -
Avatar gebruiker
radio121
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 23 jul 2014, 10:58

Re: Buis of Tor min 100 a 200 watt

Berichtdoor Rene » 03 maart 2018, 13:02

Een buis kan door de regel inderdaad wat beter tegen misaanpassing dan een transistor of fet..
De meeste modernere eindtrappen met halfgeleiders ( en dan heb ik het niet over de goedkope 27mc dingetjes ) zijn daar vaak tegen beveiligd..
Heb wel eens filmpjes gezien op youtube waar ze zo'n ding flink mishandelen en toch heel blijft , maar daar hangt dan ook een bij horende prijskaartje aan ;)
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Buis of Tor min 100 a 200 watt

Berichtdoor president- mckinley » 03 maart 2018, 17:30

Wat is duur? Zo rond de 30 euro per stuk een SD 2933 en kan probleemloos 1 op 3 aan.
De opvolger hier van is rond de 45 euro en kan gewoon 1 op 10 aan.
Meestal is het de onbekendheid van en met de onderdelen en van buizen is dit vaak wel bekent.
Zelf zou ik een buis gebruiken als ik meer dan 1 KW moet maken, alles eronder met mosfets gaan maken.
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52


Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten

cron