PMR / LPD oid DXEN ?

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor Henry hpsd » 12 apr 2015, 21:18

Hallo,

Ik vraag me af...totaal niet actief daar....dat "vrije" bandje op 70cm, krijg berichten vanuit de UK dat het nogal "hot" is...
Is dat hier ook zo ? en zijn daar altijd mensen aan het "DXen" ? ....de zomer komt er weer aan....dus tropo condities volop straks....
Kortom...is het "leuk" om daar eens te kijken ? of zeggen jullie...bespaar je de energie ?

Groetjes H>
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor peter stardust » 13 apr 2015, 08:33

Ik ben op dit ogenblik bezig om alles om te zetten naar pmr.[ Boafeng 8w ] zoek nog een top antenne. 27mc is gestopt hier.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor Henry hpsd » 13 apr 2015, 09:08

Om eerlijk te zijn...het heeft mn interesse ook wel...zie op google enorm verl info.
Hoort het hier op het cb forum er eigenlijk niet bij ?......subforumpje oid ?
Denk dat ik er eens ga kijken...934 mhz word ook alweer iets actiever. .

Leuk. .geen plc rommel hihi...en mooi afstanden al gezien..
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor Wimpie » 13 apr 2015, 12:23

@Henry hpsd:
934 MHz was ooit een CB band in de UK, vandaar dat er nog behoorlijk veel te vinden is op het Web. Mensen met dure apparatuur hadden flink de pest in toen je die apparatuur niet meer mocht gebruiken. 934 MHz zit in het extended stuk van GSM 900 (E-GSM 900) dat ook in NL gebruikt wordt.

Als je op internet zoekt, wellicht je zoekperiode beperken tot één jaar terug.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor Henry hpsd » 13 apr 2015, 13:02

Hallo wim...

ben ik bekend mee...:-)...
Een aantal diehards vanuit de UK zijn weer (en nogsteeds) actief...ook in switserland (daar was het ook toegestaan toen)
Leuk bandje...

er waren toen der tijd zn 2000 setjes in de UK verkocht
.en nog duur ook. En de overheid trok er zomaar de stekker uit..commercieel belang.

Efin
.Vele stations toen gewerkt...hoop dat ik met de tropo weer wat hoor.

Groetjes..h.
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor marcovp » 13 apr 2015, 14:10

Volgens mij is het PMR gebeuren in Engeland inderdaad redelijk populair. Als je kijkt naar hoeveel FRN gateways daar staan. Mogelijk komt dat doordat ze daar wat meer heuvels hebben en je dus makkelijker een hoge plek kan vinden.

PMR radio's zijn een beetje achterhaald doordat vlak na de introductie de mobiele telefoons sterk in opkomst kwamen maar ik blijf het nog steeds een leuk ding. Aardig bereik, goedkope en betrouwbare apparatuur die lang mee kan op een accu. Zeker met de bami porto's die tegenwoordig makkelijk verkrijgbaar zijn kun je leuke afstanden maken.

Ik ben al jaren aan het broeden op een gateway maar wil er geen zware PC voor neerzetten. Nu met de Raspberry PI komt het weer zachtjes aan in zicht. Misschien eens een keer richting de kust rijden om daar te kijken of ik wat kan oppikken uit Engeland.

@Peter, Thiecom heeft wat antennes in het assortiment vanuit de Amerikaanse band. Daar zit de 446 middenin de 70cm band dus kun je mooie antennes kopen. Ook de Diamond BC200 is een kanshebber. Deze kun je zelf aan de hand van een diagram afknippen op de juiste lengte.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor 19FB358jelle » 13 apr 2015, 19:39

hier in onze omgeving henry, dan doel ik op no friesland .
is een lpd frequentie midden in de 70cm amteurband,
zeer populair/druk .zit wel eens mee te luisteren op de,
434.500mhz. en hoor die jonges wel eens praten over de,
leuke afstanden die worden gedraaid. maar volgens mij,
wordt hier niet bewust aan dx gedaan.
19FB358jelle
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 27 jan 2013, 15:41

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor Wimpie » 13 apr 2015, 20:07

Henry hpsd schreef:Hallo wim...

ben ik bekend mee...:-)...
Een aantal diehards vanuit de UK zijn weer (en nogsteeds) actief...ook in switserland (daar was het ook toegestaan toen)
Leuk bandje...

er waren toen der tijd zn 2000 setjes in de UK verkocht
.en nog duur ook. En de overheid trok er zomaar de stekker uit..commercieel belang.

Efin
.Vele stations toen gewerkt...hoop dat ik met de tropo weer wat hoor.

Groetjes..h.

Ik snap dat je er vroeger wat mee kon, maar heb je nu geen verschrikkelijke ruisbult staan van alle GSM spraak- en datavarianten? Of heb je de mazzel dat het stukje oude UK band hiet toevallig niet gebruikt wodt?

Het "stekker eruit trekken" doet mij ook denken aan wat men met DAB heeft gedaan. De mensen van het eerste uur hebben dure DAB receivers gekocht die nu niet meer bruikbaar zijn omdat "we" op DAB+ zijn overgegaan.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor 19-DT-170 » 13 apr 2015, 21:03

Het voordeel van DAB+ is dat door de MP4 codec met kleinere bitrates hogere kwaliteit audio gehaald kan worden.
Dat resulteert in meer zenders per carrier. An sich begrijp ik de pijn wel. Radio bestaat al van voor de oorlog,
en is al die tijd onveranderd gebleven. Dat geld net zo voor TV. Toch hoor ik maar weinig mensen klagen dat we tegenwoordig alles
digitaal aangeleverd krijgen. Sterker nog, als je een analoog signaal op je 107cm beelddiagonaal moet bekijken krijg je pijn aan je ogen.
Ik denk dat als je eenmaal gewend bent, je niet meer terug wilt. Alleen de stap naar digitaal doet pijn, want dat betekent dat je
een alom bewezen techniek achter je gaat laten.

Wat DAB en DAB+ aangaat. Ik ben in 1997 begonnen met digitaal TV kijken. Toen alleen beschikbaar via satelliet (Ziggo maakt ergens halverwege 2000
reclame dat ze met supernieuwe techniek werken.. Digitaal. Pffffff...)..
Humax IRCI5400 voor heel veel geld. Eerst de Nederlandse zenders in IRDETO codering, toen naar SECA, en tegenwoordig VIACCESS..
En maar CI modules en kaarten kopen... Eerst in MPEG2, nu tegenwoordig in MP4.. Mijn Humax kan de prullenbak in, want de processor is te traag
voor MP4.. Maar goed dat ik een draaibare schotel heb (al van dag één), want anders moest ik ook nog investeren...
De Nederlandse HD kanalen zijn ook nog verhuisd van 19.2 naar 23.5 graden Oost..

De technische vooruitgang gaat razendsnel.. Dat betekent dat we moeten investeren..
Investeren of achterblijven met hopeloos verouderde techniek (waar niks mis mee is overigens)..
Ik heb sinds 2012 een DAB+ radio, en ik kan niet wachten tot DAB+ op grote schaal uitgerold gaat worden,
en analoog uit gaat. Er zijn al Europese landen die analoog uitgezet hebben.

Nog een voordeel: Omdat er paar draaggolf meerdere zenders passen, kun je dus met minder zenders meer stations uitzenden.
Doordat het digitaal is, en er errorcorrectie wordt toegepast, kun je met een zender met lager vermogen hetzelfde bereik hebben.
Ook dat scheelt in onderhoudskosten (minder apparatuur), en electriciteit. Dat betekent dus dat de overheid meer geld in de staatskas heeft,
wat ze weer aan andere dingen kunnen uitgeven... Banken overeind houden, of aan Griekenland schenken bijvoorbeeld,
zodat die het Europese exportverbod kunnen ondermijnen door met de Russen te gaan onderhandelen over de export van groente en fruit... ;-)
Maar ik geloof dat mijn hele verhaal offtopic is.. Dus ik heb niks geschreven.. ;-) Maar ik vind het wel een interessant onderwerp.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor Henry hpsd » 14 apr 2015, 13:59

@wim van die UK channels is ongeveer 70 procent bezet, de een wat sterker dan de andere.
De aanroep freq gelukkig niet.
En het word beter...lijkt wel of de telecom 934 verlaat..
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor peter stardust » 14 apr 2015, 15:34

ja, wat veranderd er in een mensen leven, ik zie mijn vader nog een hark op het dak zetten van zijn winkel in radio en lampen enz. Mijn vader vertelde dat er iets nieuws was waar alles zou er door veranderen. Het was 1952 en her en der in het land waren er zo een 500 winkeliers die werden dealer van Philips en starten met het promoten van TV. Vanuit een hondenhokje zag je vaag wat beelden, In de etalage stond ook een tv en vele honderden mensen gaapten voor de winkelruit naar de tv.
Ik was 5/6 jaar oud. Toen 1968/69 kocht ik de eerste 23 kanalen bak. Weer later liep ik met een telefoon rond en je had 2 handen nodig om die telefoon mee te nemen tijdens een storingsdienst. En nu een mobieltje waar je de meest waanzinnige dingen mee kan. Ja mensen en dat allemaal in een mensen leven. Maar een simpele storing op heffen op de 27cm nee daar doen ze niet aan. Wat is het gevolg ? mensen gaan weer opzoek naar de grenzen van wat eigenlijk niet mag, in mijn geval 446.
Op mijn laptop kijk ik lekker tv en kan met al mijn vrienden praten met beeld en geluid en dat alles vanuit mijn luie stoel ergens in de Dordogne , maar storing op de 27mc nee dat kunnen ze niets aan doen. Wat een waanzin. Of zie ik het verkeerd ?
Wat is er mooier als dan dat je lekker op je zolderkamer met een zender en een buizen kacheltje de hele wereld probeert te bereiken, met flikkerende lampjes, hete lampen en een beam op je channel master rotortje of een GP ,en de wereld te veroveren ? het waren mooie tijden. Helaas het is voorbij, tijden veranderen. Jammer..
Mijn vader kreeg gelijk de wereld is veranderd, ik spartel nog even tegen op 446. En weer zoals ik begonnen was met een handsetje maar nu een een handsetje van 8w en 16 kanalen. Waar gaat het over.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor 19-DT-170 » 15 apr 2015, 07:31

De noodzaak om de korte golf schoon te houden van rommel is zo goed als voorbij voor de overheden.
De hype van 27MC is voorbij, de ,mensen luisteren niet meer naar de wereld omroep met een wereldontvanger.
(Ik deed dat wel nog als wij gingen kamperen). Steeds meer en meer mensen nemen de sattellietschotel mee op vakantie,
en kunnen de programma's van thuis op de camping in HD en Dolby Digital 5.1 volgen.
Gevolg is dat langzaam aan ook de middengolf leeg raakt. De enige gebruikers van de kortegolf zijn dan nog enkel
radiozendamateurs en 27MC-ers. Luchtvaart gebruikt ook kortegolf, maar die hebben boven de transatlantische oceaan echt geen last
van homeplug apparaten.. En de luchtverkeersleiding voor de transatlantische verbindingen zit in Ierland.
Die zal het ook een zorg zijn als Nederland overbevolkt is met homeplug spul.
Ik hoop het van niet, maar ik denk dat het ver gedaan is met de pret van storingsvrije ontvangst op de kortegolf en 27MC.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor Henry hpsd » 15 apr 2015, 09:13

Vergeet ook defensie niet...vaak genoeg gehad dat hf de enige optie was.

Maar verder...snif sif...je verhaal....snif..snif..kwam hard aan hihi.
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor Charles » 15 apr 2015, 12:11

19-DT-170 schreef:De noodzaak om de korte golf schoon te houden van rommel is zo goed als voorbij voor de overheden.
De hype van 27MC is voorbij, de ,mensen luisteren niet meer naar de wereld omroep met een wereldontvanger.
(Ik deed dat wel nog als wij gingen kamperen). Steeds meer en meer mensen nemen de sattellietschotel mee op vakantie,
en kunnen de programma's van thuis op de camping in HD en Dolby Digital 5.1 volgen.
Wacht maar tot een of andere terroristiesche organisatie de satellieten uit de lucht schiet of de verbindingen zwaar verstoord.
Hetzelfde verhaal voor het internet, IS heeft al laten zien waartoe ze nu al in staat zijn.
Dan is er ineens geen communicatie meer mogelijk over langere afstanden....

Trouwens, kijk maar eens naar het televisienieuws over hulpverlening in arme landen. Mij valt op de lange antennes op de voorbumpers van de hulpverleningswagens die daar rondrijden. Lijkt me toch iets van 27mc.
Charles
 

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor 19-DT-170 » 15 apr 2015, 13:28

Die lange antennes op de voorbumpers zijn toch niet voor 27MC, maar voor HF frequentie's waar deze organisaties op werken.
De afstanden zijn vaak te groot voor VHF en UHF, en daarom wordt HF gebruikt. Wel met voorgeprogrammeerde toestellen op vaste
frequentie's (vaak ook nog SSB), zodat elke leek met deze apparatuur overweg kan..

Wij hoeven overigens niet te wachten op terroristische aanslagen. Een simpele storing in het netwerk is al voldoende..
Denk maar aan de storing bij Vodafone een tijd geleden.. Er kwam geen bus/tram meer van de plaats af...
Alleen denken onze overheden daar anders over.. Er moet meer geld gepompt worden om de zwakker infrastructuren betrouwbaarder te maken..
Maar dan nog.. Zolang je met een keten van componenten werkt zal er altijd een zwakke schakel in de keten zitten.
En als die uitvalt, valt de hele infrastructuur uit. De kracht van onze hobby is dat wij point-to-point werken..
Zolang je een antenne, een zendontvanger en een voedingsbron hebt (in de straat staan auto's genoeg waar ik de accu uit kan slopen in
geval van nood), kun je noodcommunicatie opzetten. Deze hoge mate van betrouwbaarheid zul je nooit krijgen in welke infrastructuur dan ook,
zoals C2000, GSM (en aanverwanten), DMR systemen, waarbij je een keten hebt van datalijnen, netwerkcomponenten (routers, switches),
servers en steunzenders. Één component valt uit, en je hele systeem functioneert niet meer.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Volgende

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron