Hulp nodig bij het afstellen van de matcher

Voor al je vragen over wat voor type meter dan ook!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Hulp nodig bij het afstellen van de matcher

Berichtdoor vakantie2012 » 08 feb 2012, 22:25

Ik heb een 27mc bakje (lincoln) waarvan de antenne(Sirtel GPS27 1/2) niet goed staat afgesteld, hiervoor wil ik de pan international model 178 gebruiken om de antennen tot 1 op 1 te matchen.
Probleem is dat ik niet meer weet hoe deze matcher werkt.
Kan mij dus iemand zeggen hoe het werkt of waar ik een handleiding kan vinden over hoe deze werkt?
Ik wil namelijk niet riskeren dat me de eindtrap van de bak opblaast :?
Bij voorbaat dank Chris
vakantie2012
 

Re: Hulp nodig bij het afstellen van de matcher

Berichtdoor Remco Rozenburg » 08 feb 2012, 22:57

Helaas kan ik je niet helpen aan de handleiding van het toestel.
Hoe weet je dat de antenne niet goed staat afgesteld? Ik zou er eerst voor zorgen dat je dit probleem oplost, bijvoorbeeld door de kabels/pluggen te controleren en de antenne demonteren en afstellen. Matcher heeft vaak 2 variabele condensatoren welke je met draaiknoppen kunt verstellen, met die dingen pas je de impedantie aan en "fop" je je bak dat er een 50 Ohm belasting aan hangt. In een matcher gaat vermogen verloren, bij hogere vermogens kunnen ze storingen veroorzaken. Vroeger noemde men het een "kastje belazer" en dat had zo zijn redenen ;)
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: Hulp nodig bij het afstellen van de matcher

Berichtdoor vakantie2012 » 08 feb 2012, 23:31

Dankje voor je reactie, het probleem zit hem in het feit datde antenne niet valt af te stellen vanwege de plaatsing/locatie. Ik heb vastgesteld dat de swr veel te hoog is op de meter van de lincoln, ik werk niet met een hoog vermogen(max 30watt) ik heb een ca 15mtr lange dikke kabel met 9mm PL-stekkers eraan.
De opstelling is verre van ideaal, antenne zit b.v. vast op een houten schuur op een houder van de schotel dus heeft geen goede aarde. Ook de spoel van de antenne is achter de schotel, ook is de kabel zelf al aardig oud wat de swr ook waarschijnlijk niet ten goede komt.
Ik vond bij het doorzoeken dat iemand dezelfde matcher heeft/had (ik geloof S_aver) ik ben al jaren niet meer actief geweest op de CB maar wil nu weer eens actief gaan worden.
P.S. ik heb ook nog een andere antenne n.l. een Hembro international 5/8 golf antenne met 3 radialen maar helaas is het niet mogelijk om de radialen(afstralers) te monteren omdat ik het bevestigingsmateriaal er niet bij kreeg. Is deze Hembro beter als de sirtel?
B.V.D. voor de steun/antwoorden
Chris
vakantie2012
 

Re: Hulp nodig bij het afstellen van de matcher

Berichtdoor 19RE000 » 08 feb 2012, 23:46

vakantie2012 schreef:Ik heb een 27mc bakje (lincoln) waarvan de antenne(Sirtel GPS27 1/2) niet goed staat afgesteld, hiervoor wil ik de pan international model 178 gebruiken om de antennen tot 1 op 1 te matchen.
Probleem is dat ik niet meer weet hoe deze matcher werkt.
Kan mij dus iemand zeggen hoe het werkt of waar ik een handleiding kan vinden over hoe deze werkt?
Ik wil namelijk niet riskeren dat me de eindtrap van de bak opblaast :?
Bij voorbaat dank Chris



Hallo Chris,

Maak het ons wat makkelijker om je advies te geven.
Je hebt sowieso geen gebruiksaanwijzing nodig om de 178 te gebruiken.
Deze apparaten zijn zo simpel.

Eerst maar eens weten:

1) Wat voor SWR heb jij gemeten?
2) Wanneer de SWR loopt tussen 1:1 en 1:2 is er niets aan de hand.
3) Bij hogere SWR en dan alleen ook alleen bij hogere vermogens zou je de matcher kunnen gebruiken.
Je wordt er niet harder van, maar inderdaad zou je de eindtrap kunnen beschermen daarmee.

Wij zie de info wel.

Groeten,

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Hulp nodig bij het afstellen van de matcher

Berichtdoor jackdonio » 08 feb 2012, 23:56

Je zult toch echt eerst de antenne redelijk goed moeten zien te krijgen , zolang dat niet in orde is zul je geen goede afstraling hebben.
Je kunt dan met de matcher op een zeker moment wel een SWR van 1:1 kunnen krijgen maar dat is aan de uitgang van de bak , de antenne zelf zal zich dan nog steeds gedragen als een groot uitgevallen dummyload .
Een matcher is alleen van nut om de bandbreedte van jouw antenne wat te vergroten , wanneer deze bv. op 27.125 1:1 staat en onder of bovenin wat slechter wordt kun je met de matcher de aanpassing zover "bedriegen" dat je bak toch een 1:1 ziet en je dus je eindtrap niet kunt opblazen . Je antenne lijkt dan 1:1 , maar is het natuurlijk niet
Je zult dus er echt eerst voor moeten zorgen dat je antenne het vermogen lekker vindt zonder te klagen , daarna kun je een matcher gebruiken om ook op de onder en bovenbanden er voor te zorgen dat je bak zich gelukkig voelt
jackdonio
 

Re: Hulp nodig bij het afstellen van de matcher

Berichtdoor vakantie2012 » 09 feb 2012, 00:21

Dank voor jullie hulp.
Hier wat meer info ik heb gemeten op kanaal 20FM daar kreeg ik een swr van bijna 1 op 2 met de RFpower knop dicht(open is het een swr van ver in het rood) kanaal 40 geeft een swr van 3 en kanaal 1 geeft een swr van 1.5 de antenne zou dus korter moeten volgens mij. op hogere vermogens gaat alles naar het rood in.
Ik heb zo mijn twijfels of ik hier zowiso wel de antenne goed kan afstellen want er staat een 380Kv hoogspanningsmast enkele meters er vandaan, ook hoor ik bijna nooit iets /iemand op de 40kanalen fm.
Kan zelfs zijn dat mijn bakkie niet naar behoren werkt want die heb ik ook maar in goed vertrouwen van iemand gekocht.
Ik zal moeten proberen om bij de punt van de antenne te kunnen komen om hem dus wat kleiner te maken, maar hoe weet ik nog niet.
Het is me iig wel duidelijk geworden wat zo'n matcher doet en niet doet dankje hiervoor .
Groeten Chris
vakantie2012
 

Re: Hulp nodig bij het afstellen van de matcher

Berichtdoor 19RE000 » 09 feb 2012, 02:54

vakantie2012 schreef:Dank voor jullie hulp.
Hier wat meer info ik heb gemeten op kanaal 20FM daar kreeg ik een swr van bijna 1 op 2 met de RFpower knop dicht(open is het een swr van ver in het rood) kanaal 40 geeft een swr van 3 en kanaal 1 geeft een swr van 1.5 de antenne zou dus korter moeten volgens mij. op hogere vermogens gaat alles naar het rood in.
Ik heb zo mijn twijfels of ik hier zowiso wel de antenne goed kan afstellen want er staat een 380Kv hoogspanningsmast enkele meters er vandaan, ook hoor ik bijna nooit iets /iemand op de 40kanalen fm.
Kan zelfs zijn dat mijn bakkie niet naar behoren werkt want die heb ik ook maar in goed vertrouwen van iemand gekocht.
Ik zal moeten proberen om bij de punt van de antenne te kunnen komen om hem dus wat kleiner te maken, maar hoe weet ik nog niet.
Het is me iig wel duidelijk geworden wat zo'n matcher doet en niet doet dankje hiervoor .
Groeten Chris



Hallo Chris,

Voordat jij aan je antenne gaat twijfelen.
Meet eerst eens met een dummyload aan dezelfde meter?
Wanneer je dan nog steeds hoge SWR ziet dan is de set kapot.

Succes.

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Hulp nodig bij het afstellen van de matcher

Berichtdoor jackdonio » 09 feb 2012, 04:54

quote Meet eerst eens met een dummyload aan dezelfde meter?
Wanneer je dan nog steeds hoge SWR ziet dan is de set kapot . Niet de set maar de meter .
Maar ik ga er vanuit dat die wel goed is
Als je op Kan 1 een betere swr hebt dan op Kan 20 dan is jouw antenne te kort ( of heeft geen of onvoldoende aardvlak ) of , inderdaad ontbrekende radialen
en een hoogspanningsmast op enige meters ?? dat lijkt me een gevaarlijke plek voor een antenne

En stel je de set wel goed in , als je het vermogen opdraaid moet je ook de SET eerst bijregelen
dus zenden dan de select toets zovaak indrukken tot er onder de 3 een driehoekje komt te staan , daarna de SET knop zover opdraaien tot de meetbalk net tot aan dat driehoekje komt , nu nog een keer de select toets drukken , er staat dan SWR bovenin en de balk geeft de SWR aan . als je het vermogen nu opdraaid moet je ook op dezelfde manier de SET knop weer opnieuw afregelen

1:1,5 valt overigens wel mee hoor , dat komt neer op 11 % verlies
jackdonio
 

Re: Hulp nodig bij het afstellen van de matcher

Berichtdoor 19RE000 » 09 feb 2012, 11:39

jackdonio schreef:quote Meet eerst eens met een dummyload aan dezelfde meter?
Wanneer je dan nog steeds hoge SWR ziet dan is de set kapot . Niet de set maar de meter .
Maar ik ga er vanuit dat die wel goed is
Als je op Kan 1 een betere swr hebt dan op Kan 20 dan is jouw antenne te kort ( of heeft geen of onvoldoende aardvlak ) of , inderdaad ontbrekende radialen
en een hoogspanningsmast op enige meters ?? dat lijkt me een gevaarlijke plek voor een antenne

En stel je de set wel goed in , als je het vermogen opdraaid moet je ook de SET eerst bijregelen
dus zenden dan de select toets zovaak indrukken tot er onder de 3 een driehoekje komt te staan , daarna de SET knop zover opdraaien tot de meetbalk net tot aan dat driehoekje komt , nu nog een keer de select toets drukken , er staat dan SWR bovenin en de balk geeft de SWR aan . als je het vermogen nu opdraaid moet je ook op dezelfde manier de SET knop weer opnieuw afregelen

1:1,5 valt overigens wel mee hoor , dat komt neer op 11 % verlies



Hallo Jack,

Om inderdaad zeker te weten dat de SWR geen vreemde waardes vertoont,
toch met een dummyload meten.

Dan kun je tegelijkertijd naar harte lust alle knoppen bedienen omdat je set safe is.

Hier is trouwens de lijst met SWR omgerekend naar verliezen.
1 op 1,5 komt neer op 3% en geen 11%.

swr 1.0:1 0%
swr 1.3:1 2%
swr 1.5:1 3%
swr 1.7:1 6%
swr 2.0:1 11%
swr 2.5:1 18%
swr 3.0:1 25%


Succes.
Overigens ik kan behalve een hele kleine foto geen plaatje vinden
van die swr meter op internet.
Daarmee is het te klein om een goede aanwijzing te geven.

Succes.

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Hulp nodig bij het afstellen van de matcher

Berichtdoor erik_ark » 09 feb 2012, 12:26

De top van die antenne is ook in lengte te verstellen voor de SWR, afhankelijk van de frequentie.

Hier de handleiding: Linkje
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Re: Hulp nodig bij het afstellen van de matcher

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 09 feb 2012, 13:17

Altijd meten met een externe swr meter . Vaak hebben "ingebouwde" swr meters een veel grotere afwijking !! En een 380Kv hoogspannings mast die enkele meters verder staat lijkt mij ook niet echt "gezond"om ff met je antenne te gaan zwiepen om de swr af te stellen.
Normaal moet zo'n antenne wat jij hebt zonder problemen 1:1 te zetten zijn.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Hulp nodig bij het afstellen van de matcher

Berichtdoor vakantie2012 » 09 feb 2012, 15:17

Bedankt voor jullie hulp/feedback.
Ik zal gaan kijken voor een dummyload, heb er nog nooit een gebruikt/gehad maar lijkt me wel handig.
Ik heb een aantal foto's gemaakt met de hoop dat dat iets meer duidelijkheid brengt in mijn situatie.
Het lijkt me dat de 380Kv mast op zich wel een veilige afstand , maar de straling ervan is hier in huis echt heel duidelijk voelbaar en ook de battarijen van mobieltjes en scheerapparaat /tandenborstel e.d. gaan in dit huis veel sneller leeg dan elders waar geen mast staat.
Om die reden denk ik ook dat de ontvangst beperkt is ook omdat ik soms niets behalve ruis hoor maar wel een draaggolf van volle bak :cry:
Ik denk dat er niets anders op zit als de antenne er af halen verstellen en weer opbouwen totdat de antenne 1op1 staat.
Wellicht ff kijken of ik een iets langere stijgerpijp kan vinden om de spoel van de antenne boven de schotel (van fiberglas) uit te laten komen.
Hieronder heb ik een paar fotos van de antenne en an het metertje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nogmaals dank voor het meedenken :wink:
vakantie2012
 

Re: Hulp nodig bij het afstellen van de matcher

Berichtdoor Turfsteker 19MTS001 » 09 feb 2012, 15:30

verplaats die antenne maar (hoger bv) hij moet vrij staan dan zal je swr beter zijn, dit gaat niet werken....
ps ik zie plat dak (schuur) kunt er evt een schotel voet op zetten.
Turfsteker 19MTS001
 

Re: Hulp nodig bij het afstellen van de matcher

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 09 feb 2012, 20:39

Yep de spoel móet vrij staan.Hoe ver staat je antenne nu van de hoogspannings mast?
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Hulp nodig bij het afstellen van de matcher

Berichtdoor Zock » 09 feb 2012, 20:58

Zo te zien niet ver
hmm als ik de multi meter er op zet hoe veel volt zou ik meten :p

spannend ing :p
K33p @ r0ling till y0ure w33ls fall 0ff

Si vis pacem, para bellum
Zock
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 22 feb 2011, 20:18
Woonplaats: Grunn

Volgende

Keer terug naar Meters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten