Lengte kabel naar SWR meter van invloed?!

Voor al je vragen over wat voor type meter dan ook!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Lengte kabel naar SWR meter van invloed?!

Berichtdoor JWE » 15 aug 2011, 22:21

Tussen mijn bak en SWR meter zit een kabel van 100 cm. Dat is wel makkelijk, maar beïnvloed dit mijn metingen??

Ik hoorde namelijk dat de kabel zo kort mogelijk moet zijn.

Met groet,
Jan
JWE
 

Re: Lengte kabel naar SWR meter van invloed?!

Berichtdoor Gizmo4real » 16 aug 2011, 00:48

Mischien goed om ff te lezen :wink:
Had er namelijk ook al een vraag over gepost.
http://cbforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=6720
Gr Johan (Gizmo) 19LV198
Setup: Kpo DX5000, Syncron mp-5000 & Mantova turbo 8
Gewerkte Divisies: 1, 14, 19, 26, 109, 161
Avatar gebruiker
Gizmo4real
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 09 feb 2011, 02:13
Woonplaats: JO33BC Friesland

Re: Lengte kabel naar SWR meter van invloed?!

Berichtdoor JWE » 16 aug 2011, 01:08

Goede tip & prima leesvoer, Gizmo!
JWE
 

Re: Lengte kabel naar SWR meter van invloed?!

Berichtdoor jackdonio » 16 aug 2011, 01:27

Nee , tenminste als.... de impedanrtie van de kabel overeen komt met je antenne impedantie en wanneer je antenne zich aan de onderkant gedraagt als een induktie arme 50 ohm weerstnd . Helaas is dat zelden het geval . En dat is ook van toepassing op lineairs en andere "achterzetsel" . Zelfs een antenneschakelaar kan de boel al aardig verpesten . Ook antennes zijn meestal bij uitzondering reactief . Zelfs als ze netjes in resonantie zijn is dat nog geen bewijs dat ze zuiver ohms zijn en als ze dat wel zijn hoeft die ohmse weerstand nog geen 50 Ohm te zijn . Veel vaker zijn antennes cpacitief ( behalve 50 Ohm is er dan een overschot aan capaciteit ) of ze zijn induktief .
Of ze zijn gewoon geen 50 Ohm . Een open dipool is bv. 75 Ohm , een inverdet Vee kan varieren van 60 Ohm tot onder de 30 Ohm afhankelijk van de ophanghoek .
In al die gevallen gaat de kabel lengte wel een rol spelen . Bij bepaalde lengtes speelt de kabel impedantie zelfs helemaal geen enkele rol meer . Dit is het geval bij 1/2 golf , een hele golf , 1 1/2 golf , 2 golflengtes , enz . Dan is de impedantie welke aan de uitgang wordt gezien gelijk aan de impedantie aan de ingang , onverschillig welke impedantie de kabel zelf heeft .Wel moet je rekening houden met de verkortings factor
deze is ook weer verschillend voor verschillende soorten kabel en ligt meestal tussen de 0,66 en 0,90 afhankelijk van de kabel impedantie .
Met een dipmeter kun je gemakkelijk de verkortingsfaktor bepalen , kies een frequenttie bv 100 Mc en koppel een stuk van de onbekende kabel met een lusje bij de dipmeter , nu aan het uiteinde steeds stukjes afknippen tot je een duidelijke dip ziet op de meter . je heb dan een 1/4 golf te pakken voor 100 Mc . een 1/4 op 100 Mc is 75 cm maar als je een dip vindt op bv 90 cm kun je gemakkelijk de factor uitrekenen
Je kunt een kabel ook gebruiken als impedantie trafo . Een stuk kabel van een halve golf geeft een transformatie verhouding van 1 : 1
Bij een stuk kabel van een 1/4 golf of 3/4 golf , of 5/4 golf , enz. zullen de impedantie zich omgekeerd evenredig gedragen
als de ene kant open is zal de andere kant zich gedragen als een kortsluiting . en omgekeerd , sluit een kant kort en je hebt aan de andere kant een uitstekende isolator . Zo kun je ook impedanties aanpassen welke heel verschillend kunnen zijn . Bv. een halvegolf lijn welke gebruikt wordt om 75 Ohm kabel aan een 300 Ohm antenne aan te sluiten , beter bekend als de 1:4 balun . Maar ook om antennes te stacken .
twee 50 Ohm antennes parallel geeft een aansluitimpedantie van 25 Ohm , met een paar stukken coax van de juiste lengte worden die 50 Ohms van de beide antennes echter eerst op 100 Ohm gebracht en als je dat aan elkaar knoopt heb je weer 50 Ohm
Zo zijn er tientallen truuks met coax . Vroeger toen er nog veel TV antennes op de daken stonden ( met breedband versterkers ) knoopten we aan de ingang van zo'n versterker vaak een stuk open coax van een 1/4 golf op 11 mtr aan de ingang . Dit funktieerde dan als 11 mtr zuigkring en voorkwam dat de versterker werd platgestuurd door harde 11 mtr stations in de omgeving.
Ik kan hier nog wel veel meer over vertellen maar ik maak wel een keer een pagina hierover op mijn website
jackdonio
 

Re: Lengte kabel naar SWR meter van invloed?!

Berichtdoor JWE » 20 aug 2011, 20:49

Sorry, jackdonio, maar ik kan niets met je verhaal. :? Ik kan er geen touw aan vastknopen (Laat staan coax. :wink: )

Gelukkig staat er in de gebruiksaanwijzing van m'n SWR meter dat de kabel maximaal 60 cm lang mag zijn. Ik ben blij dat ik daar nog een keer naar gekeken heb.

Met groet,
Jan
JWE
 

Re: Lengte kabel naar SWR meter van invloed?!

Berichtdoor Gizmo4real » 20 aug 2011, 20:58

Jackdonio weet in ieder geval heel veel das zeker en ook super.
Alleen de nieuwelingen en de compleet a technische mensen die er geen kaas van hebben gegeten, snappen er zo niet veel van.
Altans ik snap het zelf wel groten deels, maar bij sommige punten heb ik opeens een grote vraagteken boven me hoofd zweven :lol:
Mischien is het daarom ook slim om het mischien wat minder moeilijk neer te zetten voor de rookies onder ons :mrgreen:
Gr Johan (Gizmo) 19LV198
Setup: Kpo DX5000, Syncron mp-5000 & Mantova turbo 8
Gewerkte Divisies: 1, 14, 19, 26, 109, 161
Avatar gebruiker
Gizmo4real
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 09 feb 2011, 02:13
Woonplaats: JO33BC Friesland

Re: Lengte kabel naar SWR meter van invloed?!

Berichtdoor DX-Power » 21 aug 2011, 10:24

Lees mij suggesties eens in dat andere topic die de bovenstaande meneer aangeeft. Niet zo druk maken niet te veel nadenken.
DX-Power
 

Re: Lengte kabel naar SWR meter van invloed?!

Berichtdoor JWE » 21 aug 2011, 11:43

Dat had ik, zoals gezegd, al gedaan :D , ik zal mijn lange tussen kabel eens inkorten, dat is dan gelijk een test of er verschil te meten is. Eerst meten, niets veranderen of verplaatsen, dan kabel inkorten en weer meten. Het verschil zal wel minimaal zijn, als het te meten is. Maar wie weet, is mijn SWR opeens helemaal goed :lol: .

Nou ja, theorie en praktijk willen hoogfrequent (= meestal) nog al eens verschillen als ik er mee bezig ben :wink: .

Met groet,
Jan
JWE
 

Re: Lengte kabel naar SWR meter van invloed?!

Berichtdoor JWE » 21 aug 2011, 20:42

Kabel ingekort en geprobeerd:

Vóór het inkorten bij 100 cm gemeten. Op kanaal 20: SWR 2,7
Ná het inkorten bij 50 cm. Op kanaal 20: SWR 3

Maar goed, dit is dus nauwelijks zinnige informatie. Ik heb nu in ieder geval een kabel die aan de gebruiksaanwijzing van mijn meter voldoet.

Bedankt voor alle info!
Met groet,
Jan
JWE
 

Re: Lengte kabel naar SWR meter van invloed?!

Berichtdoor Henry hpsd » 21 aug 2011, 21:29

Dat heb je heel goed gedaan, en onderschat de waarde van je informatie niet!

(de swr waarde is minder briljant trouwens).

Het is heel goed mogelijk dat doordat je de lengte van je tussenkabel nog weer anders maakt je een swr van 1;1 krijgt.
maar dit zegt NIETS over de swr bij de antenne (daar waar het omgaat).

Hiermee heb je dus al aangetoond dat een stukje van "maar 50cm" dusdanig veel invloed heeft,
dat de swr waarde anders is geworden.
Nu kunnen anderen zeggen dat je er wellicht niet druk over moet maken..en heel eerlijk..eigenlijk hoeft dat hoeft ook niet voor de man met een 40kanalen bakkie en een GPA.
Voor de "fanatieke" die alles "perfect wil hebben heb je wel heel veel info gegeven.
Die heb je bewust gemaakt dat er dingen zijn die invloed hebben.

Het gaat erom dat mensen begrijpen dat:
Als je de SWR willekeurig ergens meet dat dit niet de waarde hoeft te zijn zoals bij de antenne...en dat heb je net gedaan.
Je hebt bewezen dat als je de SWR juist wilt afstellen dan moet je dit doen bij de antenne.
En als je swr meter bij je zender niet dezelfde waarde aangeeft is dit een indicatie dat er ergens anders iets niet klopt.

vr gr,

Henry 19sd348
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Lengte kabel naar SWR meter van invloed?!

Berichtdoor JWE » 21 aug 2011, 21:43

Als ik dus de echte waarde wil weten, moet ik de draad bij de antenne achterop de auto doorknippen en er twee connectors tussen zetten om te kunnen meten? Daarna de meter verwijderen en er een verbindingsconnector tussen zetten.

Henry, je zegt het goed, de man met een 40 kanalen bakkie:

Ik heb gekozen voor een zend-technisch niet optimale plek voor mijn antenne, maar mechanisch voor mijn manier van rijden wel de beste plek. Verder overweeg ik de Intek M-760 Plus Multi, voornamelijk vanwege de korte inbouwdiepte, geschiktheid voor mijn rij-gebied en ook een beetje vanwege de luidspreker aan de voorkant. De antenne is een Sirio Turbo 1000, niet te lang en de spriet kan tegen een stootje en staat op de achterklep van de auto, naast het reservewiel.

De wens is alles een keer goed inbouwen en wegwerken en dan klaar. Doel van het gebruik is contact tussen meerdere voertuigen die samen op reis zijn. Dus het is meer een gereedschap dan hobby.

Ondertussen leer ik er wel steeds meer bij :wink: !

Met groet,
Jan
JWE
 

Re: Lengte kabel naar SWR meter van invloed?!

Berichtdoor Henry hpsd » 21 aug 2011, 21:52

nee, het enige wat jij moet doen:

Swr meter laten waar hij zit.
SWR meten op kanaal 1 en 40 meten.
Is hij op 1 beter als op 40 dan moet de antenne korter.
is hij op 40 beter als op 1 dan moet hij langer.

Het kan zijn dat hij niet 1:1 wil ...
Dit kan meerdere redenen hebben ...bv je lokatie van de antenne ..als hij "straalt" tegen een metalen vlak..word het moeilijk.

Maar als je de bovengestelde hanteerd dan krijg je vanzelf het laagste punt qua SWR
De swr is een curve hij is bv 2 op kanaal 1 en 40 en bv maar 1 op 20.
Het kan dus zijn dat die 1 op 20 niet voorkomt...dat dat bv 1.18 blijft..
Zorg dat je langzaam te werk gaat..en opzoek naar dat laagste punt...

Have fun,

Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Lengte kabel naar SWR meter van invloed?!

Berichtdoor JWE » 21 aug 2011, 22:05

Ja Henry, daar was ik al vanuit gegaan na mijn hoge SWR vanmiddag.

Ik heb als volgt gehandeld:
Ik wist al: SWR hoog bij een hoog kanaal, dan moet 'ie korter, dus dat zou knippen worden. Maar ik wil hem pas echt in orde maken als de Intek er aan zit, maar ik kon het niet laten dus: Een spriet van ijzerdraad gemaakt met dezelfde lengte als mijn mooie Sirio RVS spriet. en toen voorzichtig gaan knippen totdat op mijn meter ongeveer 1,1 gemeten werd bij 1, 20 en 40 (echt waar!).Toen had ik er ondertussen wel 44 mm vanaf geknipt! Best veel lijkt me...

Ook zag ik dat mijn vermogen terug was gelopen naar 1 Watt op de SWR meter. Ik weet niet of dat veel zegt, maar het lijkt me beter als de meter het volle vermogen aangeeft?

Met groet,
Jan
JWE
 

Re: Lengte kabel naar SWR meter van invloed?!

Berichtdoor Henry hpsd » 21 aug 2011, 22:22

Hallo,

als de swr hoger is bij een hoog kanaal (meer meter verder uit de hoek op 40 dan op 1) moet de antenne langer
swr op 1< 40 = korter
swr op 40<1 = langer.

( < = teken van kleiner dan)
44 mm is een lengte wat prima kan.
Omdat de spriet van sirio anders is qua dikte/materiaal kan het wel iets verschil in zitten..
Zoals je de swr hebt afgesteld bij je zelf gemaakte spriet, zo moet je dat ook doen bij de RVS variant..

Dat je vermogen (watt) dusdanig ver is "terug gelopen" naar 1 watt is een raar....hij zou gewoon op 4 watt moeten komen lijkt me.
Dan moeten we eigenlijk eerst even zien of je zender wel daadwerkelijk 4 watt doet of niet...

Grt!

Henry 19sd348
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Lengte kabel naar SWR meter van invloed?!

Berichtdoor JWE » 21 aug 2011, 22:43

Henry hpsd schreef:...Dan moeten we eigenlijk eerst even zien of je zender wel daadwerkelijk 4 watt doet of niet...


Daarom wil ik met het echte knippen wachten totdat ik de nieuwe bak heb.

Is er nog iets te zeggen over deze Intek?

Met groet,
Jan
JWE
 

Volgende

Keer terug naar Meters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten