swr meter

Voor al je vragen over wat voor type meter dan ook!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

swr meter

Berichtdoor danci » 31 dec 2006, 15:50

nu heb ik net een firestick op mijn auto gezet.
heb een jackson,werk met 20 watt.
nu heb ik deze;K-PO SWR-171 100watt, swr meter op internet gevonden. is dit een beetje een fatsoenlijke? heb het maar een keer nodig om af te stellen.
danci
 

Berichtdoor 19DT2120 » 31 dec 2006, 16:31

Voor af en toe gebruik ,voldoet zo'n metertje prima
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Berichtdoor PUMA » 24 feb 2007, 11:47

Heb ook eens gezocht naar een SWR/POWER-meter.

Heb nu dus een gewone SWR-meter.

Nu is eigenlijk gelijk mijn vraag. . . . .

Meten die SWR/POWER-meters naast de SWR (staande golf) ook het vermogen wat je daadwerkelijk uitzend of het vermogen wat gewoon uit je zender komt.
Dus meet hij op een 40kan/4Watt de 4Watt die je zender zou moeten geven of (als je een slechte antenne hebt) meet hij minder?????

Wie kan hier iets meer over vertellen?????

Voorbeeld van een SWR/Power meter die ik bedoel: http://www.scanman.nl/N_art_670.html
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Berichtdoor Arthur » 24 feb 2007, 12:39

een swr/power meter geeft idd naast de swr verhouding het afgegeven vermogen aan.
Alleen met het metertje achter je link en/of andere in die goedkope klasse willen deze meters nog al eens afwijken.\Ik werk bijv met deze
Afbeelding

deze geeft naast de swr en het vermogen ook het \"verlies\"ofwel wat terug je bak in komt aan.

Afhankelijk met hoeveel \"cavia's\" je werkt is een degelijke meter toch best wenselijk.
Arthur
 

Re:

Berichtdoor PUMA » 24 feb 2007, 22:12

Arthur schreef:Afhankelijk met hoeveel "cavia's" je werkt is een degelijke meter toch best wenselijk.


Maar als je nou -net als iedereen hier :shock: - nou gewoon met 4Watt (legaal) zend en je meet zo af-en-toe je antenne met zo'n goedkoop SWR-metertje (de mijne is er een van het merk PAN net als mijn PAN MEGA TOP) dan is dat toch wel voldoende????

Ik vraag dit maar omdat ik mijn antenne mbv een DV-voetje vast op mijn dak wil monteren.
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Re:

Berichtdoor Arthur » 24 feb 2007, 23:41

Roland W.V.A. van Os schreef:
Arthur schreef:Afhankelijk met hoeveel "cavia's" je werkt is een degelijke meter toch best wenselijk.


Maar als je nou -net als iedereen hier :shock: - nou gewoon met 4Watt (legaal) zend en je meet zo af-en-toe je antenne met zo'n goedkoop SWR-metertje (de mijne is er een van het merk PAN net als mijn PAN MEGA TOP) dan is dat toch wel voldoende????

Ik vraag dit maar omdat ik mijn antenne mbv een DV-voetje vast op mijn dak wil monteren.


Als je de antenne plaatst en daarna niet meer verplaatst of aanpast is slecht 1x malig goed afstellen voldoende, al is periodiek controleren altijd goed, is idd zo'n metertje voldoende!
Arthur
 

swr/pwr metering stuff

Berichtdoor RamsesIV » 26 feb 2007, 16:51

Heb ooit een radio opgeblazen, had er spijt van...
Ik probeer het maandelijks te testen. Mijn opstellingen zijn mobiel: de firmawagen met een antenne+magneetvoet, de privéwagen met vaste PL-voet. Deze met magneetvoet wordt toch \"periodiek\" een keer getest met mijn goedkope analoge swr-meter...
Als je er echt zeker van wil zijn, bestaan er ook digitale swr/power meters. Ik heb van K-PO zo eentje gevonden, staat constant in mijn privé-wagen ertussen. Met een oogopslag kan ik aldus de swr en uitgaand vermogen gewoon aflezen. Geen afstellingen, volautomatisch op welk kanaal je ook zit je swr, gewoon je mike induwen. Weet niet waar je ze misschien nog kan vinden, het mijne koste 2 jaar geleden (de enige die ik ooit vond) nieuw 85€. Heb hem niet durven laten liggen, was de laatste van de stock. En ik kan stellen dat ik al eens blij was dat ik zag dat er ergens een kink in de kabel was.
RamsesIV
 

Re: swr/pwr metering stuff

Berichtdoor PUMA » 30 jun 2007, 16:59

RamsesIV schreef:.................
, staat constant in mijn privé-wagen ertussen. Met een oogopslag kan ik aldus de swr en uitgaand vermogen gewoon aflezen.
...............
.


Kan ik mijn ''eenvoudige'' SWR-meter er ook constant tussen laten staan???

En moet die dan op SET of op FWD staan als ik mijn ''bakkie'' gewoon gebruiken wil??????

:(
Vervelend hé al die vragen... :roll: :roll:
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Berichtdoor erik_ark » 30 jun 2007, 17:45

Ja dat kan wel. Op welke stand die staat maar in principe niet zo veel uit.
Als je hem bijna altijd op 1 kanaal (of meerdere kanalen dicht bij elkaar) zou je hem eerst goed kunnen zetten in de SET stand, en daarna omschakelen naar de FWD. Zo kun je altijd je SWR in de gaten houden.
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer


Keer terug naar Meters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten