Wattage afname bij hoger kanaal?

Voor al je vragen over wat voor type meter dan ook!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Wattage afname bij hoger kanaal?

Berichtdoor bennie75 » 24 jan 2010, 13:06

Hey allemaal,

Ik gebruik een low-budget SWR meter met gecombineerde power meter ( http://www.k-po.com/K-PO-SWR-171-SWR-PW ... -CB.2.html )

Ik zie dat ik op CH1 een lager wattage meet dan op CH20 en CH40 ?? M'n SWR met een GPA is haast overal 1,0 tot 1,1 op de meter? IK werk met een Intek H520 porto. Deze geeft op de display zelf wel 4watt bij zenden. De K-PO meter geeft dan 1,8 bij CH1 en hooguit 2,4watt bij CH40 op het moment? De batterijen zijn volledig vol dus dat kan het niet zijn. Tevens als ik 'm aan m'n Sirio Boomerang hang krijg ik op CH40 3,8 watt (lijkt me OK) en op CH1 3,0. Dit lijkt toch ook dat met deze antenne het wattage afneemt bij een lager kanaal?

Wat zou dit kunnen zijn? Is het mogelijk de meter? Of kan het wat anders zijn zoals de porto? Ik merkte dat m'n zendbereik ook niet echt super toenam met de GPA (ontvangst was wel beter!). In een enkel geval kwam ik met de GPA even ver dan met de Boomerang!?!!

Help.......

B75
bennie75
 

Re: Wattage afname bij hoger kanaal?

Berichtdoor DX-Power » 24 jan 2010, 13:39

Normaal heb je over de 40 kanalen wel iets wattage verschil maar dit is wel groot. Normaal moet je idd met de gpa zowel kwa zenden als ontvangen er heel erg op voorruit zijn gegaan.

Ik zou de kabel eens nakijken misschien dat daar wat mis is? Pluggen nakijken?
Gewoon een algemene check doen.
DX-Power
 

Re: Wattage afname bij hoger kanaal?

Berichtdoor jcva » 24 jan 2010, 14:45

Zo zie je maar weer dat vermogen meten op een antenne eigenlijk geen zin heeft, elke antennewissel geeft andere uitslagen.

Probeer het eens op een dummyload en ho er ook rekening mee dat je wattmeter niet erg nauwkeurig is, dat is er bijna geeneen, afwijkingen tot 20% zijn heel normaal.

Eevn stap voor stap alles nalopen kan nooit kwaad maar vermogen meten kan alleen maar goed op een dummy.

jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Wattage afname bij hoger kanaal?

Berichtdoor bennie75 » 24 jan 2010, 15:00

Ik heb op welke antenne dan ook vermogens verlies op het laagste kanaal met deze porto en meter.

Kabels zijn nagelopen en pluggen zelfs opnieuw gesoldeerd. Kabel is zo'n 8mtr (RG58). Dirk van Dile geeft aan dat je met RG58 pas na zo'n 100mtr wat verlies kan gaan waarnemen........

Oja, ik had een station dat normaal met S5 binnenkomt hier. Met de GPA erop kwam ie met S9 binnen. Ik kwam bij hem nog steeds met S5 binnen (boomerang en GPA beiden dus met S5).....mogelijk door afname van vermogen?

Op m'n Wilson 1000 in de auto blijft m'n meter ook hetzelfde geven. Hoewel op de Wilson de afname bij de lage kanalen echt minimaal is. Deze doet het eigenlijk nog het beste mbt het vermogen.....

Nog meer tips/aanwijzgingen om na te lopen?

B75
bennie75
 

Re: Wattage afname bij hoger kanaal?

Berichtdoor DX-Power » 24 jan 2010, 15:26

Aan de kabel kan het niet liggen 8 meter rg58 heb je weinig verlies maar dat 100 meter verhaal is onzin. Bij mn pa ligt bijna 60 meter rg213 en daar is al dik vermogen verlies en dat is nog wel de mil/tasker rg213.

Maar goed vind het wel vaag idd je moet veeeeel beter binnen komen met een gpa dan met een boomerang misschien idd vermogen verlies.

Misschien toch eens een andere swr/powermeter proberen misschien lenen van iemand en dan gaan meten misschien is die meter wel zo afwijkend dat je gpa wel dik in rood staat.
Je weet het maar nooit natuurlijk je moet even alles rustig bekijken en alles opties overwegen. Kwa ontvangst is de gpa wel beter dus moet die ook met zenden beter zijn is de gpa wel goed?

Het veranderen van vermogen kun je idd zien op elke antenne anders beste is idd als je alles geprobeerd heb een dummyload te kopen op mp.nl heb je ze wel soms tot 25 of 50 watt voor paar knaken
dan kun je je porto goed testen. Porto heeft geen schakelbaar vermogen? zoals de alan 95 meen ik wel had.
DX-Power
 

Re: Wattage afname bij hoger kanaal?

Berichtdoor bennie75 » 24 jan 2010, 17:25

Die Intek H520 kan schakelen tussen 0,1 / 1 / 4 watt........

M'n SWR staat wel plat met die GPA......1,0 en net 1,1...... GPA staat vrij in de tuin op 3mtr boven de grond.

Ik denk dat die SWR meter wel redelijk goed werkt.......Andere antennes doen het gewoon best. Maar ook daar zie ik verschuiving in wattage..

B75
bennie75
 

Re: Wattage afname bij hoger kanaal?

Berichtdoor jcva » 24 jan 2010, 18:11

Meten met een fatsoenlijke dummy, doet hij het dan ook dan zit het in je set, det hij het niet zit het in de antennes, dat is eigenlijk het enige goede advies wat we je kunnen geven.
En waarschijnlijk is het zo dat als je met je tegenstation van kanaal 40 naar 1 gaat hij er niks van merkt. Proberen kan je altijd.

S meters in de gemiddelde bak zijn net leugendetectors en ook de gemiddelde powermeter kan nogal wat afwijken.
Als je dus op een dummy gaat meten de het dan met dezelfde powermeter want neem je een ander dan heb je weer een variabele(mogelijke afwijking erbij)
2e meter ter controle, weer alles nameten kan natuurlijk geen kwaad.

En een GPA 3 meter boven de grond is erg laag, dat betekend dat hij tussen de bebouwing staat, het zal wel niet anders kunnen in jouw situatie maar het is verre van ideaal.

jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Wattage afname bij hoger kanaal?

Berichtdoor bennie75 » 24 jan 2010, 18:51

Ja hij moet inderdaad boven de daken uitkunnen. Maar de power op m'n boomerang is nog hoger dan die GPA. En de SWR op de GPA is weer beter....dus dan wordt het power tekort weer iets minder belangerijk.

Inderdaad merken m'n tegenstations niets van die verminderde power, over alle kanalen....met welke antenne dan ook....

Misschien maar eens gaan verdiepen in een dummy load.....heb ik (nog) geen kaas van gegeten.......:D

B75
bennie75
 

Re: Wattage afname bij hoger kanaal?

Berichtdoor DX-Power » 24 jan 2010, 19:09

Dummyload:

Afbeelding

Afbeelding

Zie fotos, zijn kleine dummyloads tot 10-20 watt.

Zie ook mp.nl
DX-Power
 

Re: Wattage afname bij hoger kanaal?

Berichtdoor bennie75 » 24 jan 2010, 19:19

is dit een beetje goede dummyload waarmee ik veilig kan testen: http://www.dile.nl/zetagi-dl-50-dummy-l ... p-515.html

B75
bennie75
 

Re: Wattage afname bij hoger kanaal?

Berichtdoor DX-Power » 24 jan 2010, 19:21

Zeker kan max 50 watt dus je bakkie testen zal geen probleem opleveren.
DX-Power
 

Re: Wattage afname bij hoger kanaal?

Berichtdoor bennie75 » 24 jan 2010, 22:02

OK mooi. M'n bak is 4watt dus dat gaat goed. Is het dan ook niet zinvol om misschien met een betere SWR/Power meter te testen?

Ik krijg binnenkort een andere bak en ga daar eerst nog even mee testen of ik hier ook dezelfde afwijkingen kan waarnemen. Zo niet dan zal de afwijking wel in de porto zitten?

B75
bennie75
 

Re: Wattage afname bij hoger kanaal?

Berichtdoor groene seat » 24 jan 2010, 22:21

Als je op het forum van de waterlandsevos kijkt staat een uitleg op hoe je simpel zelf een dummyload kan maken voor een eurotje 0f 7 a 8
groene seat
 

Re: Wattage afname bij hoger kanaal?

Berichtdoor DX-Power » 24 jan 2010, 22:53

Het is zeker verstandig om met een betere meter te testen. Gaf ik volgens mij boven al een keer aan, bespaar nooit op een meter koop een daiwa of in elk geval een betere dan die je nu hebt.
DX-Power
 

Re: Wattage afname bij hoger kanaal?

Berichtdoor bennie75 » 24 jan 2010, 22:54

Ik ben geen ster in electro techniek.......:(


B75
bennie75
 

Volgende

Keer terug naar Meters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 57 gasten