Daiwa CN-101L

Voor al je vragen over wat voor type meter dan ook!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Daiwa CN-101L

Berichtdoor DX-Power » 20 jan 2008, 03:07

Iedereen kent hem wel de bekende daiwa meter maar nu heb ik een vraag.

De daiwa is redelijk nauwkeurig tenminste beter dan de vele andere goedkopere merken. Nu is mij verteld dat hij perfect werkt kwa de swr indeling behalve op de 1,5 kw schaal dan is de meter traag van begrip en ligt hij al snel dood in de hoek.

Nu zeggen ze dat als je de juiste swr wilt bepalen als je meer dan 150 watt maakt de meter wel op de 150 watt stand moet laten staan. Stel ik maak 1 kw wat niet raar is hiero dan moet ik hem op de 150 watt stand zetten en dan kan ik de juiste bepaling geven want op de 1,5 kw ligt die dood in de hoek.

Weet iemand of dit juist is en hoe het precies in werking gaat en of er een betere meter is. Ik wil mijn antenne natuurlijk wel juist afregelen en niks opblazen. Op de 150 watt stand komt hij aardig uit de hoek dus ik weet niet meer wat te vertrouwen.
DX-Power
 

Berichtdoor 19DT2120 » 20 jan 2008, 07:17

Nee het heeft te maken met je rekening moet houden met de reflected power. Dus eerst afregelen met een paar Watt daarna traps gewijs omhoog. Niet met 1KW op de 150W stand dat is funest.
Een kleine afwijking op laagvermogen is op hoog vermogen genoeg om de boel op te blazen.





Sorry ik kan het op dit moment niet duidelijker uit leggen,kom net uit de kroeg burp :wink: :wink:
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Daiwa CN-101L

Berichtdoor Tokkelkearl » 20 jan 2008, 21:00

Q en Q
Laatst bijgewerkt door Tokkelkearl op 29 nov 2011, 21:00, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Tokkelkearl
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 07 jan 2008, 17:17
Woonplaats: Tukkerland

Re: Daiwa CN-101L

Berichtdoor tjebbe » 20 jan 2008, 23:47

DX-Power schreef:Iedereen kent hem wel de bekende daiwa meter maar nu heb ik een vraag.

De daiwa is redelijk nauwkeurig tenminste beter dan de vele andere goedkopere merken. Nu is mij verteld dat hij perfect werkt kwa de swr indeling behalve op de 1,5 kw schaal dan is de meter traag van begrip en ligt hij al snel dood in de hoek.

Nu zeggen ze dat als je de juiste swr wilt bepalen als je meer dan 150 watt maakt de meter wel op de 150 watt stand moet laten staan. Stel ik maak 1 kw wat niet raar is hiero dan moet ik hem op de 150 watt stand zetten en dan kan ik de juiste bepaling geven want op de 1,5 kw ligt die dood in de hoek.

Weet iemand of dit juist is en hoe het precies in werking gaat en of er een betere meter is. Ik wil mijn antenne natuurlijk wel juist afregelen en niks opblazen. Op de 150 watt stand komt hij aardig uit de hoek dus ik weet niet meer wat te vertrouwen.


Tjsa hoe zal ik dit even uitleggen.

als je met bijvoorbeeld 160 Watt zit of meer, moet hij ALTIJD op 1.5 KW staan anders gaat je swr power meter aan gort ! .
en dan aflezen hoe de SWR Word aangeven. als hij dan ( bijna ) dood in de hoek ligt is dat altijd goed.

voor de 150 Watt stand staat de SWR lichter afgesteld. zet de Daiwa meter maar op 15 Watt en jaag er dan maar 100 Watt door heen, dan staat de SWR dik in het rode. dus met andere woorden boven 150 watt de daiwa meter op 1.5 kw. anders krijg je het zelfde wat hier boven staat geschreven met de 15 watt .

ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, anders hoor ik het nog wel.
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Berichtdoor DX-Power » 21 jan 2008, 01:49

Wat ik weet is dat de daiwa zoals ik al uitlegde op de 1,5 kw stand traag is hij ligt dan vaak al snel dood in de hoek zoals nu ook als ik over de 1,3 kw ga (ja dat kan ik maken nog wel meer zelfs) dan blijft hij wel dood liggen.

Ik heb diverse mensen gevraagd zend amateurs ook en die bevestigen dat de daiwa op die stand niet goed in de swr is. Als je hem dan op de 150 watt stand zet dan is de swr op een betere en een correcte waarde af te lezen hier vliegt hij dan niet in de hoek hoor hij komt dan tot ongeveer 1.5 met bijna maximaal vermogen. Want als maximaal maak dan kan ik dat toch niet aflezen dus dat heeft geen zin vandaar dat ik ook eigenlijk op zoek ben naar een Daiwa_CN-720B ofzoiets.

Regel al mijn antennes eerst af met laag vermogen van watt of 10 wat mijn bak kan maken en daarna ga ik omhoog in stappen.

Maar dus niemand heeft hier ooit van gehoord?? ik denk laat ik het eens hier vragen omdat ik het verhaal dus al zo vaak heb gehoord vandaar.


@ Tokkelkearl: Waar zit je dan? welke naam draai je onder? en ja ik heb de antenne staat wel een topic met fotos op dit forum.

Ik zit in enschede momenteel ben ik even inactief met verband de mensen die momenteel uit de lucht worden gehaald maar ben ook wel bekend als \" de stem van twente of de twentse stem of michel uit enschede. En ik zit met een eigenbouw apparaat met diverse pl519 erop.
DX-Power
 

Re: Daiwa CN-101L

Berichtdoor Papa Alpha » 16 feb 2008, 20:34

Ik zit sinds vandaag met een Daiwa CN 101L.
Omdat ik met een eenvoudige SWR meter zonder power aflezing zat, heb ik zolang een Daiwa CN 101L aangesloten.
Het vermogen aflezen gaat zowel op de 15 Watt als op de 150 watt schaal prima.
De SWR aflezen vind ik toch uiterst onhandig op deze meter.
Geef mij maar een meter waarop je met een potmeter eerst de FWD op 100 zet en daarna knopje overhalen om de staande golf af te lezen.

Groeten, Harry.
Sirtel 2000 Silver basisantenne + President Jackson II Euro + Turner Plus 3B
Op zolder ligt nog een Avanti Sigma IV, een Avanti Astro-Beam AV-150, Avanti AV-101 Astroplane en een Mantova Turbo 8.
Instructiefilmpje van Avanti Sigma IV antenne/How to assembly an Avanti Sigma IV: http://www.mijnalbum.nl/Album-MVHRLAKY-
EEN INNIGE BAND MET DE 11 METER BAND SINDS 1974.
Avatar gebruiker
Papa Alpha
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 24 feb 2007, 19:46
Woonplaats: Regio Deventer

Re: Daiwa CN-101L

Berichtdoor 19DT2120 » 17 feb 2008, 00:27

Wat vind je er onhandig aan,je kan in 1 opslag zien wat je vermogen is en swr
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Daiwa CN-101L

Berichtdoor Papa Alpha » 17 feb 2008, 12:37

Misschien dat ik er nog aan moet wennen, maar ik heb onderstaande meter gehad en dergelijke meters vind ik toch wat fijner.
Maar goed, zo heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeur :wink:
cd160hkz4.jpg


Groeten, Harry.
Sirtel 2000 Silver basisantenne + President Jackson II Euro + Turner Plus 3B
Op zolder ligt nog een Avanti Sigma IV, een Avanti Astro-Beam AV-150, Avanti AV-101 Astroplane en een Mantova Turbo 8.
Instructiefilmpje van Avanti Sigma IV antenne/How to assembly an Avanti Sigma IV: http://www.mijnalbum.nl/Album-MVHRLAKY-
EEN INNIGE BAND MET DE 11 METER BAND SINDS 1974.
Avatar gebruiker
Papa Alpha
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 24 feb 2007, 19:46
Woonplaats: Regio Deventer


Keer terug naar Meters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten