eigen mening : KOOP NOOIT EEN SWR METER ONDER DE 50 EURO !

Voor al je vragen over wat voor type meter dan ook!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

eigen mening : KOOP NOOIT EEN SWR METER ONDER DE 50 EURO !

Berichtdoor Rekal » 15 jul 2007, 19:32

Ik heb deze maand reeds 3 swr meters gekocht.
1 x Alan K115 swr/power meter
1 x k-po swr 430
1 x team swr-1180 swr/power meter

1 grote ellende !!!

Ik koop een meter om iets te meten wat ik nog niet weet,
al deze meters geven allen iets anders aan, dus slechte meters.

de 1 geeft swr 1:1.4, de ander 1:2.4 en weer een ander 1:1.8,
power metingen lopen uiteen van 60 tot 120 watt op dezelfde antenne, linear en bekabeling.

ik heb reeds 2 mobiel antenne's te kort afgeknipt omdat deze meters een betere swr meting deden als ik naar beneden ging met de antenne.

Nu heb ik een meter van MFJ 860 gekocht.
deze kost 62 Euro en geeft HEEL andere waardes dan die 3 prullen.
deze meter vertelt mij dat ik omhoog moet met de antennespriet terwijl de andere meters mij vertellen dat ik omlaag moet.
als ik met de MFJ meter een swr van 1:1.1 meet ( welke nu wel lukt en niet lukte met die pulle meters ) dan vertellen mij de goekope meters dat ik 1:1.8, 1:1.4 of zelfs 1:2.6 swr (zou hebben).

dit is een volledig eigen mening hoor, maar ik koop dus nooit meer een ongeijkte PRUL meter onder de 50 Euro.

Met de MFJ krijg ik kanaal 1 en 40 mooi op dezelfde swr bv 1:1.3 en dan loopt kanaal 20 perfect 1:1.1. ( zo moet het dus ). ( 100w fm )

Ik raad iedereen aan om lekker door te sparen voor wat fatsoenlijks. want je koopt een meter voor iets te meten, en niet om je een vage indicatie te geven welke niet eens blijkt te kloppen.

waarom deze post ?, omdat ik nieuwelingen wil waarschuwen dat zij NOOIT dergelijke prul meters mogen geloven/kopen.
want je houdt enkel jezelf voor de gek.

nogmaals dit is een eigen mening/ervaring en ben dan ook benieuwd naar andere ervaringen.
Laatst bijgewerkt door Rekal op 16 jul 2007, 05:14, in totaal 3 keer bewerkt.
Rekal
 

Berichtdoor Johanh2o » 15 jul 2007, 22:51

zijn je tussen kabels wel goed ???

loopt het vermogen van je bakkie niet weg ???

voor dat je de swr meters de schuld geeft ik heb er 1 van 15 euro en die zegt precies het zelfde als de ZETAGI HP1000 SWR/POWER METER vanover de 100 euro

ohja ik heb de alan k135
Johanh2o
 

Berichtdoor Thijs » 15 jul 2007, 23:15

Ik ben het met Rekal eens Deawoolanos zelfde setje (je kent hem wel...)
Op jou Zetagi bijna 200W
Op Pim's zelfde Zetagi 140W :shock:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re:

Berichtdoor digicam » 15 jul 2007, 23:38

Ik kan het niet anders dan met je eens zijn.

De 'goedkope' SWR meters zijn in elkaar gezet met kwalitatief minder goede onderdelen, en 'snel snel' afgeregeld. Over het algemeen geven ze een redelijk beeld, maar zuiver is het zeker niet.

Beter is iets meer te investeren in bijvoorbeeld een MFJ of een DAIWA SX-100, SX-200, SX-600 of SX-1000. Dan koop je echt een meter voor het leven, mits je er netjes mee omgaat.

Kortom: Goedkoop is ook hier duurkoop.

Martin
digicam
 

Berichtdoor Bimmer » 16 jul 2007, 08:32

en ik hou het bij de Diamond meters, hebben me tot nog toe nooit in de steek gelaten...
Bimmer
 

Berichtdoor Remco Rozenburg » 16 jul 2007, 08:44

Idem, heb nu ook een Diamond SX600 staan, hiervoor altijd Daiwa gehad...Zetagi, Alan, Team etc is leuk om een \"indicatie\" te krijgen, maar dit zijn wel heel erg grote verschillen :)
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Berichtdoor satcom » 16 jul 2007, 13:08

de eerst swr meter die ik heb is een JD model 420 en nu heb ik een andere swr meter gekregen en dat is een Atron swr 150f

en die laatste geeft een prima beeld hoe de swr staat eh is een stuk nauwkeuriger dan de eerste en tussen zit een verschil van 0.2

dus zo erg zijn die goedkope dingen niet
satcom
 

Berichtdoor Rekal » 16 jul 2007, 13:12

Het is misschien brute pech maar ik vertel geen onwaarheden wat betreft mijn eigen ervaringen.

Daiwa MFJ Daimond zijn inderdaad de goede meters.

alhoewel ik met nu avraag moet een meter van over de 100euro van bv Alan ook niet slecht zijn.
( ik waag me er lekker toch niet aan, koop liever iets waar ik op voorhand van weet dat het goed is ). :D
Rekal
 

Berichtdoor satcom » 16 jul 2007, 13:17

ik snap wel wat je bedoelt maar als ik met meerdere meters hetzelfde resultaten krijg heb ik geen moeite met de meters

je kan anders oook gewoon een digitale swr meter kopen
satcom
 

Berichtdoor Thijs » 16 jul 2007, 14:04

je kan anders oook gewoon een digitale swr meter kopen


Waren die er nog maar... zucht....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Berichtdoor satcom » 16 jul 2007, 14:06

??
bestaan die digitale swr meters dan niet meer
meetsal zijn ze gekombineerd met swr en power
satcom
 

digitale swr-meters

Berichtdoor RamsesIV » 16 jul 2007, 16:06

Heb een digitale swr-meter van k-po ergens gevonden voor 88€. Heb er toen niet over nagedacht, gewoon meegenomen omdat het de laatste was van de stock. Nee, je gaat moeite moeten doen om zoiets te vinden. Had hem 3 jaar geleden nooit eerder gezien en ben er nadien ook nooit meer een tegengekomen in de winkels. Ben erg blij dat ik deze nog heb kunnen versieren :D
Waarom zou de power meting exact moeten zijn? Ik denk dat het leuk is om weten, louter indicatief. Dan zie ik ook of er wel degelijk verschil is bij aanpassingen van de installatie. Ik ben er nooit van uitgegaan dat die power-metingen exact zouden zijn, dan moet je om de zoveel tijd gaan ijken en dergelijke, en dat is ook iets wat niet iedereen wil, of wel?
Als je een analoge swr-meter ijkt vooraleer je swr-meet, dan is het toch wel erg indicatief, is it not? Je mag niet vergeten van elke keer weer te ijken als je de antenne lengte/plaatsing verandert natuurlijk + niet ver van de antenne meten voor de antenne zelf en vlak achter de bak voor het totaal teruggestraalde vermogen te zien (antennekabel). Ook niet onbelangrijk; let er op dat je antennekabel niet te lang is.... Allemaal factoren die moeten worden opgeteld => wat is dus exact?
Laatst bijgewerkt door RamsesIV op 16 jul 2007, 16:15, in totaal 3 keer bewerkt.
RamsesIV
 

Re:

Berichtdoor Bimmer » 16 jul 2007, 17:19

Thijs schreef:
je kan anders oook gewoon een digitale swr meter kopen


Waren die er nog maar... zucht....


Bij Avera in Etten-Leur zag ik er nog enkele staan in de vitrine (enkele maandjes geleden)
Bimmer
 

Berichtdoor satcom » 16 jul 2007, 17:35

laatst zag ik er nog een op marktplaats voor 20 euries plus tussen kabelgie

lijkt mij goedkoop
satcom
 

Berichtdoor Thijs » 16 jul 2007, 17:37

bedoel je de euro-cb's of kpo modelen bimmer?
Die kunnen hellaas niet voldoende verdragen zeg maar.... :twisted:

Daiwa had ooit eens een heel gelikt model maar die heb ik 1 keer in het wild gezien en nooit in de winkel. Ik heb ook geen idee wat het type was.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Volgende

Keer terug naar Meters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten