Het kwebbelhoekje

Plaats hier al je berichten die niet met de hobby te maken hebben.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor plientjebr » 18 sep 2018, 15:33

Hoi Wimpie....lieverd :lol:

Ik probeer je een PB te sturen, heb je laatste verhaal gelezen.
Helaas, na 5 minuten tikken, ligt mijn cb forum eruit.
Dat wilde ik je even zeggen, want ik vind het zo gezellig om saampjes te babbelen.
Ik probeer het vanavond of morgen nog een keer hoor!

Enne Wimpie, kom naar Groningen joh, hier kan je nog zonder kleding hoor, tis prachtig weer! :lol:
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor Wimpie » 18 sep 2018, 19:25

@Plientjebr:
Ik was een paar weken terug de sjaak, nu ben jij weer aan de beurt met postduiven die de weg kwijt zijn.

Ik ga mijn mail maar in kladblok aanmaken, en dan kopieren naar het mailvenster. Als het dan misgaat, heb ik tenminste nog een kopie!

Naar groningen rijden was toch even te ver vandaag gezien wat dingen die gedaan moesten (en moeten) worden. De JOTA komt er ook weer aan, dus er gaat weer wat meer tijd in Scouting zitten. Ik moet daar ook beetje op de klimveiligheid letten (een prima smoes voor als je wat men tuigjes hebt....).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor plientjebr » 19 sep 2018, 15:11

O,o,o, Wimpie en tuigjes :lol:
Net geprobeerd een PB naar je te sturen, maar halverwege stopt de boel er gewoon mee.
Ik weet niet hoe dit komt, maar ik blijf proberen hoor!
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor plientjebr » 23 sep 2018, 11:56

Gisteren naar de lichtmis geweest....wat een regen helaas.
Thuis gekomen met wat pluggen en een Stabo basisbak.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor Wimpie » 24 sep 2018, 14:06

Ik wist niet dat jij gelovig was. Ik dacht dat jij het licht ook zo wel zou kunnen vinden.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor 19-DT-170 » 24 sep 2018, 14:45

Wimpie schreef:Ik wist niet dat jij gelovig was. Ik dacht dat jij het licht ook zo wel zou kunnen vinden.

Daar geeft het toch lichtschakelaars voor? :mrgreen:
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor plientjebr » 24 sep 2018, 16:01

Wimpie schreef:Ik wist niet dat jij gelovig was. Ik dacht dat jij het licht ook zo wel zou kunnen vinden.


We hebben het inderdaad nooit over het geloof gehad, maar ik ben heeeeel gelovig hoor.....ik geloof heilig
in mezelf.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor plientjebr » 24 sep 2018, 16:03

19-DT-170 schreef:
Wimpie schreef:Ik wist niet dat jij gelovig was. Ik dacht dat jij het licht ook zo wel zou kunnen vinden.

Daar geeft het toch lichtschakelaars voor? :mrgreen:


Lichtschakelaars???? Wat zijn dat nu weer :?
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor 19-DT-170 » 24 sep 2018, 16:13

plientjebr schreef:Lichtschakelaars???? Wat zijn dat nu weer :?

Ja, daar kan ik niks aan doen Pauline als jij in de rivieren zwemt en dan 's avonds zelf licht geeft in het donker. :lol: :lol: :lol:
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor plientjebr » 24 sep 2018, 19:31

Ha,ha,ha, nou ja, ik moet binnenkort weer terug naar 1 of andere radiomarkt en kijken
of de meneer die mij de Stabo heeft verkocht er is. Ding doet het niet en ik houdt er niet
van om voor de gek gehouden te worden. Hij doet het zeker, werd mij verteld, ik heb hem vanochtend
nog gebruikt, ja,ja.
Hij geeft totaal geen vermogen en bij het open maken was er duidelijk te zien dat er in
gerommeld is. Moest ooit een keer gebeuren natuurlijk, maar ik krijg mijn centjes wel terug.

Ik heb hem vaker op een markt zien staan, dus ik kom hem wel weer tegen, heeft geen haast.
Kan ik even lekker laten zien hoe ik ben, als meneertje moeilijk gaat doen.
De bak was niet duur, maar als je iets verkoopt moet het goed zijn vind ik.
De radiomarkt in Eelde komt er binnenkort aan, daar staat de man als het goed is ook.
Geld terug, of ik ga me toch een partij te keer!!! :lol:
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor plientjebr » 02 okt 2018, 16:06

Klein Ulsda, ik hoop dat het kwebbelhoekje lezen nog wel lukt....
Kun je mij wanneer je tijd hebt even bellen?
Heb via Thijs misschien een oplossing voor je forum probleem.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor 19AT593 » 06 okt 2018, 23:47

Pauline hier nog ff het stukje waar ik het over had. Voor anderen ook leuk om te lezen. Heb geen idee hoe oud het is:

Link naar de 27MC club van Urk: https://www.27mc-samensterk.nl/

URK - Het is een van de goedkoopste manieren om nieuwtjes uit te wisselen en zeker de snelste. Desondanks is de veelbeproefde en ooit zo populaire 27MC-radiozender, het bakkie, vrijwel verdwenen. Behalve in Urk. Daar tokkelen de liefhebbers er nog lustig op los. Over het laatste nieuws, de politiek, de warme maaltijd, maar ook de zondagse preek komt ter sprake. Nostalgie aan het IJsselmeer.

Zo af er toe zijn er in den lande nog wat verdwaalde bakkenisten te vinden. Tussen 1980 en 1990 kende het fenomeen zijn hoogtepunt. In veel gezinnen stond ten minste één radiozender waarmee men contacten onderhield met voornamelijk plaatsgenoten. ''s Morgens en ''s middags zat moeders achter het apparaat, daarna kwam het kroost aan de beurt en vanaf een uur of negen tot in de nachtelijke uurtjes mocht vader achter de microfoon (spreek uit: maik).

Toen het aantal tv-kanalen fors uitbreidde, de pc zijn intrede deed, internet doorbrak en iedereen een mobieltje op zak had, was het gebeurd met volksvermaak nummer één. Slechts een enkele hardnekkige zendamateur en een handjevol truckers overleefden deze koude sanering.

Opvallende uitzondering op deze algemene regel is Urk. Hoewel de bloeitijd van weleer min of meer voorbij is, bezitten zeker 800 tot 1000 gezinnen nog een 27MC-bak, vertelt Marten Ruiten, beter bekend onder zijn skipnaam (roepnaam) Mebo 4. Hij is penningmeester van de bloeiende 27MC-vereniging Samen Sterk (120 leden) en lid van het eerste uur. Samen met de bestuursleden Jaap Taal (Goudvink), Lubbert-Jelle Schenk (Zeeschelp), Arie van Bezooijen, (Zwaluw), Hendrik Bakker (Rummy) vertelt hij enthousiaste verhalen over hun actieve club. Want als Samen Sterk zijn maandelijkse zaterdagavondbingo houdt op de radiozender is het stil in Urk en zitten hele families aan het apparaat gekluisterd. Niet vreemd als je beseft dat er flinke prijzen te winnen vallen, die bovendien binnen een paar minuten worden thuisgebracht.

De grote invloed die de 27MC op de Urker bevolking heeft, is goed verklaarbaar, denken de bestuursleden. "We zijn een hechte gemeenschap en veel gezinnen hebben geen tv." En natuurlijk worden de laatste nieuwtjes uitgewisseld. Er is echter een strikte code als het gaat om ongevallen. "Daar wordt niet over gesproken. De kans bestaat dat zo het nieuws bekend raakt voordat de familie is ingelicht. Dat kan natuurlijk niet." Schelden en vloeken is eveneens taboe. Leden van de 27MC-vereniging die zich hier niet aan houden -"in de praktijk komt dat vrijwel nooit voor"- krijgen een waarschuwing en als uiterste consequentie volgt royement. Niet-leden die menen de normen, waarden en regels van de radiogemeenschap aan hun laars te kunnen lappen, komen van een koude kermis thuis. "We hebben een peilwagen waarmee we de dader(s) snel weten te pakken. Helpt een waarschuwing niet, dan knippen we even een meter kabel tussen zijn bak en de antenne uit."

De tijd dat de tokkelaars (verbastering van het Engelse talking, dat spreken betekent) werden gezien als een wat asociale groep mensen, behoort al lang tot het verleden. Zeker in Urk. Behalve dat de strenge regels mede debet zijn aan deze imago-omslag, komt dat ook doordat directeuren van plaatselijke bedrijven, politici en andere notabelen zich er evenmin voor schamen een woordje mee te spreken via de ether.

Behalve met het organiseren van allerlei ontspannende bijenkomsten, houden de Urker 27MC''ers zich ook bezig met nuttige zaken. De acties voor diverse goede doelen, die inmiddels vele duizenden euro''s hebben opgeleverd, zijn tot ruim buiten de dorpsgrenzen vermaard Evenals overigens andere spraakmakende activiteiten, zoals de bonensoepwedstrijd; een jaarlijks terugkerend evenement waaraan tal van creatieve geesten deelnemen.

Maar ook op zondag wordt het apparaat ingeschakeld, soms ook voor serieuze zaken zoals het doorgeven van een preek vanaf de kerktelefoon. In Urk is dat de normaalste zaak van de wereld.

KADER De 27MC-band

De Citizen Band (CB), oftewel 27MC, werd in de jaren vijftig voor het eerst in Amerika gebruikt door truckers. Doel was de eenzaamheid van de lange ritten te doorbreken en om snel hulp te krijgen bij pech.

Zo ontstond een grote onderlinge solidariteit met een bijhorende gebruikerstaal. In de loop van de jaren zeventig werd de radiozender ook in Nederland populair en besloot de overheid een deel van de 27 Mhz op de FM in gebruik te geven voor het burgerradioverkeer. In het begin werden alleen zenders met 22 kanalen en een half watt zendvermogen goedgekeurd. Vanaf 1991 werden dat veertig kanalen en mocht het vermogen naar 4 watt. Ook de bijbehorende vergunning was niet meer nodig.

Sinds 2001 zijn er nieuwe regels van toepassing. Behalve op de FM mag nu ook de 27 Mhz op de AM en SSB gebruikt worden. De SSB bestaat uit een lage zijband (LSB) en een hoge zijband (USB); samen tachtig kanalen. Het aantal kanalen dat nu effectief gebruikt kan worden bedraagt 160. Door het gebruik van deze lange golf is het mogelijk om radiocontact te krijgen met zendamateurs aan de andere kant van de wereld.

Om te kunnen zenden is slechts een 27MC-zender (bakkie) nodig en een antenne met coaxkabel. Wie zich houdt aan de Europese richtlijnen heeft geen vergunning of abonnement nodig. Volgens het Agentschap Telecom is het daarom onmogelijk om een schatting te maken van het aantal gebruikers.
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor plientjebr » 09 okt 2018, 07:59

Enig om te lezen Sebastiaan :D
Dank voor het plaatsen hoor!

Ook leuk je weer even gezien te hebben op de radiomarkt.
Na de radiomarkt hadden we het ook nog even druk....heb jij daar ook een oude hond
buiten zien lopen?
Na hier en daar vragen kwamen we erachter dat dat dier daar al ruim een maand liep.
We hebben haar mee genomen in de auto ( ze ging lekker op de achterbank liggen ) en hebben
haar naar de dierenambulance gebracht. Daar kwamen ze erachter van wie ze was, anders hadden wij
de hond mee naar huis genomen.
Was ik thuis gekomen met weer een bakkie en een oude hond, ha,ha.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor plientjebr » 02 dec 2018, 14:59

He, he, het cb forum werkt hier na dagen weer eens :D
Ik wilde Sebastiaan even bedanken voor de leuke oude boekjes die ik heb gekregen.
Staan leuke bakken in, dus heel mooi om door te bladeren.
Dank je Sebastiaan! :D
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor 19AT593 » 04 dec 2018, 21:43

Top Pauline, geniet er van. Staan erg mooie foto's in. Heb deze catalogussen destijds van een beurs denk ik gehaald. Altijd bewaard. Maar ja, soms moet er opgeruimd worden. Heb al zoveel rommel. Misschien kom ik nog wat tegen, dan hoor je het wel...
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

VorigeVolgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten