200km/h? Is dat gevaarlijk voor je motor?

Plaats hier al je berichten die niet met de hobby te maken hebben.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

200km/h? Is dat gevaarlijk voor je motor?

Berichtdoor Astratimd » 05 sep 2010, 14:56

Iedereen test wel eens hoe hard zijn auto gaat.
Maar zo heel hard rijden, kan dat kwaad voor je motor? Is dat dodelijk voor de techniek, of loopt hij daar lekker los van?
Astratimd
 

Re: 200km/h? Is dat gevaarlijk voor je motor?

Berichtdoor Hét Drentse Station » 05 sep 2010, 15:05

Er staat op je toerenteller een rood gebied aangegeven. Blijf je daar te lang in rijden, dan is dat niet goed voor je auto. Met 200+ zal de auto aardig die kant op gaan, maar helemaal in het rood duurt wel even voor hij daar is in de hoogste versnelling.

Ooit ben ik met 160+ door belgie heen gehobbeld, daar werd de auto alleen maar beter van. Ik had een relais dat het alarm en de centrale vergrendeling aanstuurde dat bleef hangen. Na de rit over de belgische hobbels en kuilen heeft het defect zich nooit meer voorgedaan :)
Hét Drentse Station
 

Re: 200km/h? Is dat gevaarlijk voor je motor?

Berichtdoor Astratimd » 05 sep 2010, 15:11

Haha ja de wegen zijn hier wel super ja.. Alsik naar het buitenland rij dan is het alsof ik met mijn vaders auto aan het rijden ben zo zacht haha
Astratimd
 

Re: 200km/h? Is dat gevaarlijk voor je motor?

Berichtdoor -Mark- » 05 sep 2010, 16:33

valt in principe wel mee. indien je motor fris is, genoeg olie, koelvloeistof etc aan boord heeft en netjes warm is gereden moet hij het kunnen hebben. natuurlijk niet lang als dit zijn topsnelheid is, maar indien je nog wat over hebt qua gas is het geen probleem.

van 1x 200 rijden zal de motor niet los worden, van elke dag natuurlijk wel.
merk je ook als je andere (aggressievere) rijstijl toe gaat passen, dat de motor wat losser wordt na verloop van tijd.
de chip in je computer kijkt over een hele periode naar je rijstijl, als hij merkt dat hij elke dag weer voluit moet zal de computer zich daar uiteindelijk gedeelteijk aanpassen. dan heb ik het niet over een paar dagen, maar over een paar weken of maanden.
-Mark-
 

Re: 200km/h? Is dat gevaarlijk voor je motor?

Berichtdoor Astratimd » 05 sep 2010, 16:41

Ja maar in een astra zit niet veel computer eh :lol:
Astratimd
 

Re: 200km/h? Is dat gevaarlijk voor je motor?

Berichtdoor peter stardust » 05 sep 2010, 20:30

Snelheid zeg mij niets, ik heb een Isuzu rodeo 4x4 3ltr en ik lach bijna iedereen uit als het op sleurhuttrekken gaat.
Dan zie ik de golfjes , astra,s enz puffen om omhoog te gaan en daar heb ik geen problemen mee en dat vind ik veel leuker. Mijn karretje is daar ook voor gemaakt sleuren en een zware kar trekken al is het de alpen over.
En voluit rijden uren lang zonder op een toerenteller of wat dan ook te letten kan ik ook langer als die opgeleukte flutkarretjes met lachwekkende uitlaten.. maar ieder zijn zin, en dit is mijn zin.
Inverted V + 2 el homemade Beam 12mtr NAP. rotor=hygain .Midland 8001, President madison.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: 200km/h? Is dat gevaarlijk voor je motor?

Berichtdoor Astratimd » 05 sep 2010, 22:11

Nu mijn astra is zeker geen tuningcar. Maar ik maak heel wat kilometers en als je elke dag autostrade doet, dan wordt 130kmh wel een sleur...
Daarom dat ik soms naar Duitsland ga(dan wel met de koersfiets in de koffer op weg naar de Moezel) en dan is het wel eventjes leuk om alles open te zetten
Astratimd
 

Re: 200km/h? Is dat gevaarlijk voor je motor?

Berichtdoor Abt » 05 sep 2010, 22:56

Ach ja, ieder zijn zin hoor.
Ik ben een 4x4 freak, Suzuki, old timer Landrover ... geweldig.
En natuurlijk met een flinke Sirtel zwieper op dak en binnen een bak !!!
Abt
 

Re: 200km/h? Is dat gevaarlijk voor je motor?

Berichtdoor Ronnie » 05 sep 2010, 23:24

Tuurlijk is langdurig in de toerbegrenzer rijden niet goed. Ben zelf een liefhebber van golfjes vr6 landrover met v8, en heb voorbeelden gezien van hoet het niet moet(koud blok en in neutraal volgas geven) ja dan is je blok snel naar de kl***.
Ronnie
 

Re: 200km/h? Is dat gevaarlijk voor je motor?

Berichtdoor erik_ark » 06 sep 2010, 10:30

Idd eerst goed warm rijden (olie temperatuur in de gaten houden) en niet te lang extreem hoog in de toeren rijden dan kan het niet echt kwaad ;)
erik_ark
 

Re: 200km/h? Is dat gevaarlijk voor je motor?

Berichtdoor -Mark- » 07 sep 2010, 21:27

@tim:

ook een astra heeft een computer (ECU), astra is minimaal monopoint injectie.
kadett had nog 1.2 en 1.3 carburateurs, die hadden het niet.

tenzij je een astra f uit 92 hebt met 1.4 carb, dan heb je toch een ECU erin zitten....
-Mark-
 

Re: 200km/h? Is dat gevaarlijk voor je motor?

Berichtdoor Astratimd » 07 sep 2010, 22:36

Nee tis een 1.7td (x17dtl) van 1999
Astratimd
 

Re: 200km/h? Is dat gevaarlijk voor je motor?

Berichtdoor -Mark- » 08 sep 2010, 22:33

dan heeft ie gewoon een ecu erin om je sensors te regelen, inspuiting(moment) etc....

maar 200 is al vrij heftig voor een 1.7 diesel, je turbo krijgt natuurlijk wel even op zijn donder maar zo nu en dan en goed warm gereden moet het geen probleem zijn.
-Mark-
 

Re: 200km/h? Is dat gevaarlijk voor je motor?

Berichtdoor Astratimd » 09 sep 2010, 09:44

Haha ik weet het. Maar zo wat 160 en 180 zal dan wel geen probleem zijn :D
Astratimd
 

Re: 200km/h? Is dat gevaarlijk voor je motor?

Berichtdoor -Mark- » 09 sep 2010, 11:42

nee hoor dat moet gewoon haalbaar zijn.

Afbeelding

dit is in duitsland op de terugweg van een Opel Treffen.
even op het stukje onbeperkte snelheid het gas open met de Opel kadett.... :)
had nog wat over maar moesten nog een stukje dus maar wat ingehouden
-Mark-
 

Volgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten