Nostalgie en anekdotes

Plaats hier al je berichten die niet met de hobby te maken hebben.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Marion Island

Berichtdoor 19AT593 » 27 jun 2016, 23:12

Nog altijd is "nostalgie en anekdotes" een onderwerp op dit forum waar ik nog een hoop leuke dingen voor heb om te schrijven. Jullie kunnen dus wat verwachten.

Vandaag was ik mijn oude mail aan het opruimen toen ik een e-mail tegenkwam van een station waar ik vroeger veel contact mee had (en nu soms nog wel eens hi!). Het was denk ik wel 1 van de bekendste en sterkste DXers destijds. 19AT091 Erik uit Zeeland. Ik kreeg van hem een schrijven dat een station QRV was vanaf Marion Island. Dat is al bijzonder op de amateurbanden en op 11m helemaal. Hij had hem toen al gewerkt geloof ik.

Afbeelding

Nu was dit destijds "hot" DX natuurlijk. Maar dit station werkte je niet zomaar. Shorty was niet altijd aan de radio op 11m en vaak sprak hij op kanaal 24 (AM?) met zijn vrienden in zuid-afrika. Dit soort dingen was inside info, dat wisten er maar een paar. Als je hem daar hoorde was er grote kans dat hij ook even op 27.555 SSB kwam of daar in de buurt. Weken heb ik op dit station geaast. Uren aan de radio gezeten op de beste tijden en ook uren naar kanaal 24 geluisterd en hem diverse malen gehoord. Uiteindelijk werkte ik hem en heb ook de QSL binnen gekregen. Van Erik kreeg ik destijds wat inside info en foto's die Shorty hem gestuurd had na zijn QSO met hem. Omdat dit zo lang geleden is durf ik ze nu wel te publiceren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat Shorty de enige radio operator op Marion Island is geweest zonder licentie en aktief op 11m. Andere radio operators zijn allemaal aktief geweest voor zover ik weet alleen op de amateurbanden. Ik heb ooit op een site alle activaties op Marion gelezen. Het jaar dat Shorty er zat was er geen activatie van ZS8 (amateur prefix). Denk dat dit DX contact wel 1 van mijn meest zeldzame is geweest die me ook het meeste tijd heeft gekost. Maar de beloning is dat ik het m'n hele leven onthoud.
Laatst bijgewerkt door 19AT593 op 01 jan 2020, 20:22, in totaal 9 keer bewerkt.
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Nostalgie en anekdotes

Berichtdoor plientjebr » 28 jun 2016, 08:30

Mooi verhaal Sebastiaan, leuk ook dat je de foto's erbij hebt :D

Ik heb nog een verhaal van ruim 30 jaar geleden, een verhaal van een vriendin en mij.....
We woonden toen beiden in Den Helder en op een gegeven moment spraken we een Paul die op vakantie
was in Callantsoog.
De jongen kon gezellig praten en we wilden hem wel eens ontmoeten.
Nou, dat vond hij ook wel leuk, dus mijn vriendin en ik een paar goede schoenen aangetrokken en lekker
lopend over het strand naar Callantsoog gegaan.
We hadden het vakantieadres van Paul gekregen en bellen daar aan.
Eenmaal weer lopend over het strand terug naar Den Helder, was het niet zo gezellig meer....mijn vriendin
en ik hadden een beetje ruzie.
Die Paul vonden we dus beiden meteen al een stuk en beiden waren we meteen al hoteldebotel van die knul.
Of die jongen ons leuk vond was niet interessant, we hebben 3 dagen ruzie gehad wie nu achter hem aan mocht gaan.

Op een gegeven moment sprak ik Paul weer op de bak en hij vroeg of hij bij mij langs mocht komen.
Ik mijn vriendin gebeld of ze ook wilde komen, zo konden we erachter komen wie hij nu het leukst vond.
Afijn, de deurbel ging en daar stond Paul met zijn broer Jürgen en die hadden we nog niet gezien.
Toen werd het helemaal moeilijk voor mijn vriendin en mij, want Jürgen was de tweelingbroer van Paul en ze
leken als 2 druppels water op elkaar.
Uhhhhh, ja, wat nu?????....maar het dilemma werd snel opgelost :D
Paul vond mijn vriendin heel leuk en Jürgen mij en zo hebben we de vakantietijd leuk met zijn vieren doorgebracht.

Na de vakantie is de verkering ook nog lang aangebleven tussen mijn vriendin en Paul en tussen mij en Jürgen.
Mij begon het het eerst te vervelen en ik maakte het op een gegeven moment uit, een half jaar later had mijn
vriendin het ook gehad met Paul.
We hadden ons oog al weer laten vallen op andere jongens van de 27MC :oops:

Jaaaaaren later gingen we beiden trouwen.
Ik met iemand die totaal niets met de 27MC van doen wilde hebben en zei met..........JÜRGEN!!!!!!
1 van de tweeling waar ik dus verkering mee had.
Ze vond hem toch leuker als zijn broer.
Ondertussen ben ik gescheiden en is zij nog heel gelukkig met haar Jürgen en dat allemaal dankzij het bakkie.
En jawel....ik ben ook weer heel gelukkig hoor, lang leve de 27MC, toch dankzij dat ding weer een heel
aardige man leren kennen :D
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Nostalgie en anekdotes

Berichtdoor Remco Rozenburg » 28 jun 2016, 21:23

Mooie verhalen weer Plien en Sebastiaan, het blijft een van de leukste onderwerpen hier op het forum :D
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: Nostalgie en anekdotes

Berichtdoor 19AT593 » 12 sep 2022, 12:59

Ik zet hier nog maar eens een berichtje in om dit topic weer bovenaan de actieve berichten te krijgen. Veel beleefd vroeger op 27MC. Kort geleden weer een Colt 444 met een DV27L als antenne in mijn garage geplaatst. Daar luister ik af en toe op. Wat mij opvalt is het hoge ruisniveau tegenwoordig. Een s3 ruis schijnt heel normaal te zijn en dat heb ik dan ook. Vroeggah was dat wel anders. Toen lag de meter standaard gewoon op S0 's morgensvroeg.
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Nostalgie en anekdotes

Berichtdoor Rene » 13 sep 2022, 20:45

Wat ik me nog goed kan herinneren spelde zich af begin jaren 90.
Ik had 1x in de week s'avonds contact met Johan PX uit Groningen stad (later verhuisd naar Wirdum) we hadden beiden een richtantenne op het dak staan...ik een 4 elements en hij 3.
Ging altijd in SSB en we waren bij elkaar ongeveer s2 a s3..opeens werden de signalen onverstaanbaar door een echo..
Hij belde me op en zei dat het niet meer ging...ik stelde voor om beiden de antenne 180graden te draaien en hij verklaarde me voor gek..
Toch maar gedaan :) echo verdwenen en we waren bij elkaar bijna s9++
De afstand Emmen-Groningen werd over het lange pad overbrugd :mrgreen:
Nadien heb ik dat nooit meer meegemaakt.
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Nostalgie en anekdotes

Berichtdoor 19AT593 » 14 sep 2022, 12:55

Mooie belevenis Rene. Dat heb ik nog nooit meegemaakt maar ik weet dat anderen dat wel meegemaakt hebben, ik heb een soortgelijk verhaal vaker gehoord. Ook wel mijn eigen echo gehoord op 11m SSB, een vreemde gewaarwording.

Johan PX kende ik persoonlijk. Een haast legendarisch station op 11m. Zo jammer dat hij overleden is. Hij woonde overigens niet in Wirdum maar in Warffum. Ik weet niet of ik ooit een link heb geplaats hierover. Zie:

https://simonthewizard.com/2016/12/19/papa-x-ray-holland-is-silent-key/
http://19at593.blogspot.com/2016/12/papa-x-ray-silent-key-my.html

Johan is een keer op reis gegaan door FInland. Volgens mij deed hij alles met de trein want een rijbewijs had hij niet. Hij had daar veel CB vrienden die hij persoonlijk opzocht. Heb hem op zijn reis ook nog gesproken op 11m. Een mooi avontuur waar hij goede herinneringen aan had. Hij is ook aktief geweest vanaf het eiland Sark (1 van de kanaal eilanden) wat ook wel bijzonder was.
Ik kan me zijn antenne in de stad Groningen nog goed herinneren en ben toen ook een keer bij hem op visite geweest. Later in Warffum was wat dichterbij en we zagen elkaar toen een paar keer in het jaar. Het was een bijzondere man met een hele grote passie voor de 11m DX.
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Nostalgie en anekdotes

Berichtdoor Rene » 14 sep 2022, 13:11

Warffum..dat zou ook nog kunnen....ben daar 1x geweest samen met mijn vrouw nu ruim 20 jaar geleden..
Inderdaad iemand met een niet te beschrijven passie voor DX op 11m..
Stroopte eerst heel Engeland af , later werd dat Scandinavie...
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Nostalgie en anekdotes

Berichtdoor Ernst » 10 jan 2023, 21:39

Waar ik benieuwd naar ben wat er van iedereen van vroeger geworden is.
In de periode van 1983 oid locatie rotterdan zuid weet ik nog wel wat skip namen

Je had rond Lombardije en IJsselmonde weet ik de volgende stationnetjes nog

Marien de Electron met zijn vaste maat Henny die ook een bakkie had.
Paul de turbo
Peter de Mexico (die had altijd wel meuk te koop)
Dan had je nog station Boeboe ( ik hebbe te koop een mooie communicatie ontvanger en nog meer meuk)
Krijna de alfa lacchebekje
Gerard de Hardewijker met zijn vaste cafe maat waarvan ik de naam kwijt ben maar riep altijd als hij weg ging ... de garoetplicht
Dan had je gemma nog uit de Beverwaard
De Konijnenfokker ook uit beverwaard
Mylord en Alpha JOJO buitenzorg oid
Dan had je nog OB uit IJsselmonde
Willem de Boswachter

zijn er nog wel wat waas die namen zijn me ontschoten .. wellicht zijn er nog oude bekende hier van toen :)
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Nostalgie en anekdotes

Berichtdoor Ernst » 10 jan 2023, 22:34

Er komen nog meer namen boven drijven
De Ironside woonde schuin tegenover me in de Homerusstraat en op de hoek Tante Gree
Peter de Discopiet had je nog :D
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Nostalgie en anekdotes

Berichtdoor 19AT593 » 04 mei 2023, 22:20

Ziet er niet naar uit dat iemand nog herinneringen aan ze heeft Ernst. Hier in de buurt zijn nog veel 27MCers aktief die er 30 jaar geleden ook al aktief waren, ze zijn gewoon mooi niet gestopt met de hobby. Maar er zijn er ook al een hoop overleden. Ik heb ondertussen ook een paar jonge gasten gesproken, die echt nog maar een paar jaar aktief zijn. Dat is op zich ook wel bijzonder te noemen...
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Nostalgie en anekdotes

Berichtdoor peter stardust » 05 mei 2023, 17:30

Ik heb de hobby ontdekt bij een kennis in 1967 en was gelijk verkocht. Ik ben gestart met een 3 kanaals handset en wat later met een Robyn buisenbak en een silverrod als antenne. Inmiddels zeer veel bakken en antennes verder heb ik al weer vele jaren mijn oude getrouwe Midland 8001 en mijn folded 3 el beam [ wat een bakbeest] gemaakt door een oud cb forum lid , de naam is mij even ontschoten. De antenne werkt nog steeds als een speer met hier en daar een kleine reparatie. Er zijn maar weinig landen die ik niet heb gewerkt. Al moet het gezegt worden dat in het begin van de jaren 70 verreweg de beste contities waren , die ik later niet meer ben tegen gekomen. Nu ben ik inmiddels richting de 80 maar ook nu nog laat de hobby mij niet los . Ik wil nog wel even kwijt dat al dat moderne spul wat er nu tekoop is mij geen gevoel meer geeft in de zin van wat een geweldig ding. Er is teveel rommel op de markt , waar zijn die mooie bakken vol met meters en knopjes [ het oog wil ook wat ] of een zware niet te tillen lineair [ hier big boomer ] waar de tl buizen spontaan van gingen knipperen . Het was een mooie tijd.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Vorige

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast