Valt hier mee te vossen?

Voor al je vragen over 27mc vossenjacht.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Remco Rozenburg, erik_ark

Valt hier mee te vossen?

Berichtdoor Astratimd » 25 jan 2011, 23:55

Ik wil eindelijk eens gaan vossen...
Aangezien mijn President Johnson2 geen output heeft voor een s-meter, heb ik een andere bak nodig.
Ik had nog een GTV 44 liggen die niet meer kan zenden, maar nog super ontvangt..
Nu weet ik alleen niet of die geschikt is voor een s-meter

Er zijn achteraan 2 outputs, PA.SP & EXT.SP .
Dat de ene voor een externe speaker is was mij wel duidelijk, maar wat doet de andere?

Afbeelding
Afbeelding
Astratimd
 

Re: Valt hier mee te vossen?

Berichtdoor BanditTS » 26 jan 2011, 00:11

Ik heb exact dezelfde met merknaam Uniden type PC404; Werkt als een tit maar ben nog op zoek naar 'een handleiding' ervoor.
Ik heb ook geen idee waar die PA ingang/uitgang voor is..


Bandit
BanditTS
 

Re: Valt hier mee te vossen?

Berichtdoor Astratimd » 26 jan 2011, 00:19

Heb je er dan ook een externe s-meter op kunnen aansluiten?
Astratimd
 

Re: Valt hier mee te vossen?

Berichtdoor Thijs » 26 jan 2011, 00:21

Op de Pa aansluiting kun je een speaker aansluiten. als je vervolgens de CB in de pa stand zet (knop je op de voorkant) kun je de CB gebruiken als omroep installatie/megaphone. Een S-meter aansluiten gaat dus niet.

Maar een beetje handige harry kan wel een uitgang maken op een Johnson en vast ook wel op dit oudje.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Valt hier mee te vossen?

Berichtdoor Thijs » 26 jan 2011, 00:24

BanditTS schreef:Ik heb exact dezelfde met merknaam Uniden type PC404; Werkt als een tit maar ben nog op zoek naar 'een handleiding' ervoor.
Ik heb ook geen idee waar die PA ingang/uitgang voor is..


Bandit


Je zou de handleiding voor de president Valery eens door kunnen nemen. De knopjes komen overeen alleen is de Valery 40 kanalen AM/FM
http://www.cbradio.nl/President/Preside ... _FR_DE.pdf
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Valt hier mee te vossen?

Berichtdoor Astratimd » 26 jan 2011, 00:32

Hmm spijtig.. Zelf ga ik me hieraan nog niet wagen, zeker aan mijn johnson zal niet geraakt worden. :twisted:
Het zal dus een extra bak worden.. Maar eerst eentje lenen tot ik de smaak te pakken heb :D
Astratimd
 

Re: Valt hier mee te vossen?

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 26 jan 2011, 14:31

Je kan wel vossen met die GTV 44 want er zit een RF-gain op en een kleine analoge S-meter.
Zenden hoeft een peilbak niet eens te kunnen want je gebruikt 'm alleen maar om de vossenpiep te ontvangen.

Probeer het gewoon eens :wink:
Marco_RotterdamseVos
 

Re: Valt hier mee te vossen?

Berichtdoor Astratimd » 26 jan 2011, 16:12

Mmm misschien kan ik de input van de ingebouwde meter overbruggen en dan via een connector mijn s-meter aansluiten?
Astratimd
 

Re: Valt hier mee te vossen?

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 26 jan 2011, 16:50

Goeie vraag want ik zou dat ook eens willen weten.

In een ext. S-meter zit namelijk een printje en zo'n zelfde idee zit ook in je bak gebouwd.
Dus de interne s-meter lossolderen en met die 2 draadjes je ext. s-meter aansturen is dus meten over 2 printjes in mijn gedachtengang...

Mijn ervaringen met peilbakken is wanneer je de ext. s-meter aansluit de interne meter geen waarde meer aangeeft dus je overbrugt wel iets..
Marco_RotterdamseVos
 

Re: Valt hier mee te vossen?

Berichtdoor beemer320i » 26 jan 2011, 19:19

Ivm de GTV : Gewoon intern lossolderen die meter, losgekomen kabeltjes naar achterkant van de bak naar buiten brengen, eventueel/best met een plugje.
Je hoeft enkel 2 kabels los en terug vast te solderen... het stelt niets voor.. 5minuten werk.. en als je twijfelt kom ik het wel doen :-)
En er zit een rf-gain op dus meer heb je niet nodig om te vossen ;-)
Overbruggen zou ik niet doen, dan verminderd de waarde naar de meter toe (bij men oude superstar toch)
Albrecht AE-6890/ sirio turbo-5000
Avatar gebruiker
beemer320i
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 10 jul 2007, 01:49

Re: Valt hier mee te vossen?

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 26 jan 2011, 20:18

beemer320i schreef:Ivm de GTV : Gewoon intern lossolderen die meter, losgekomen kabeltjes naar achterkant van de bak naar buiten brengen, eventueel/best met een plugje.
Je hoeft enkel 2 kabels los en terug vast te solderen... het stelt niets voor.. 5minuten werk.. en als je twijfelt kom ik het wel doen :-)
En er zit een rf-gain op dus meer heb je niet nodig om te vossen ;-)
Overbruggen zou ik niet doen, dan verminderd de waarde naar de meter toe (bij men oude superstar toch)


En hier twijfel ik toch aan hè,
volgens mij kan niet je zo klakkeloos je interne meter lossolderen en de 2 draden daarvan aan je ext. s-meter hangen.
Want waarom zit er dan in een analoge ext. S-meter een printje met div. componenten ?
Marco_RotterdamseVos
 

Re: Valt hier mee te vossen?

Berichtdoor Arno_Rotterdamsevos » 26 jan 2011, 20:47

hee kerel ik heb toch bij me jack het zelfde gedaan
Arno_Rotterdamsevos
 

Re: Valt hier mee te vossen?

Berichtdoor beemer320i » 26 jan 2011, 22:29

Tuurlijk gaat dat, dat heb ik al met elke bak met analoge meter gedaan.
Welke componenten zitten er dan in een externe meter?
Bij mij weten alleen een lampje en een potmeter...
En of de externe aansluiting er origineel opzit of niet, het principe is het zelfde, er staat een kleine spanning op die de meter doet bewegen naar gelang het binnenkomend signaal
Albrecht AE-6890/ sirio turbo-5000
Avatar gebruiker
beemer320i
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 10 jul 2007, 01:49

Re: Valt hier mee te vossen?

Berichtdoor 16OP527 » 27 jan 2011, 21:10

Marco_19DIG2907 schreef:Goeie vraag want ik zou dat ook eens willen weten.

In een ext. S-meter zit namelijk een printje en zo'n zelfde idee zit ook in je bak gebouwd.
Dus de interne s-meter lossolderen en met die 2 draadjes je ext. s-meter aansturen is dus meten over 2 printjes in mijn gedachtengang...

Mijn ervaringen met peilbakken is wanneer je de ext. s-meter aansluit de interne meter geen waarde meer aangeeft dus je overbrugt wel iets..


Om preciezer te zijn, je onderbreekt iets, zelfde principe als de interne speaker onderbroken wordt bij aansluiting van een externe,
in bijna elk 3,5 mm chassisdeel zit een breekcontact welke geactiveerd word bij het inpluggen van de stekker.

Groe(n)ten uit Balen
16OP527
Rik
16OP527
 

Re: Valt hier mee te vossen?

Berichtdoor ralli-art » 29 jan 2011, 02:05

hoi allen,


beemer had een klein beetje gelijk alleen zitten in een anologe meter 2 potmeters.
1 om de naald op nul te zetten zonder aangesloten te zijn op een bak.
2 om de naald in de hoek te zetten als de antenne met in dit geval een auto gericht staat naar de zendende antenne.
en inderdaad een lampje.

een s meter is niets anders dan een voltmeter met een groot display en andere getallen.
het voltage wat gemeten word ligt tussen de 0 en de 5volts en dit is bij iedere bak zo die ik tot nu toe ben tegen gekomen.
en dat zijn er inmiddels nogal wat.

wat dus ook kan is wat de meeste mensen nog wel hebben liggen in de schuur zo'n oud simpel anoloog multi metertje en die pennentjes op de losgesoldeerde draadjes van je bak zetten. primitief maar werkt ook.

en wat Rik/ 16OP527 over de jack plug zet klopt helemaal.

groetjes.
ralli-art
 

Volgende

Keer terug naar Vossenjacht

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 96 gasten