Zelfbouw-project Vossepieper

Voor al je vragen over 27mc vossenjacht.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Remco Rozenburg, erik_ark

Zelfbouw-project Vossepieper

Berichtdoor stef_r » 03 maart 2008, 22:12

Aangezien het me leuk leek om zelf een vossepieper te 'ontwerpen' ben ik eens rond gaan zoeken.
Ik kreeg alleen niet echt iets 'leuks' gevonden, dus ben ik her en der eens wat hulp gaan inroepen.

Dit heeft geleid tot een leuk, simpel kastje!
Afbeelding


De vossenpieper zelf heeft de volgende mogelijkheden:
* Geeft het woord "vos" in morsecode als signaal. Dit wordt om de +/- 3 sec. herhaald.
* Stuurt 60 sec. een signaal, gevolgd door 40sec. rust. (in rust zend de bak dus ook geen signaal uit...)
* Toonhoogte is instelbaar d.m.v. 3 dipswitches binnenin het kastje (8 verschillende toonhoogtes)
* Volume is instelbaar d.m.v. inwendige potmeter
* Aan / uit knop. Als de vossenpiep uit staat kan de mike gewoon gebruikt worden, deze hoeft niet los.
* Voeding loopt intern via de mike-plug (variable spanning mogelijk van 6 - 15volt)
* LED ter indicatie dat de vossenpiep aan het zenden is.

Het is bijna dezelfde als degene die ik ook al een keertje gepost had bij vraag/aanbod, maar aangezien die collega/kennis liever niet meerdere van die kastjes wil maken en ook zijn schema niet weg wilde doen ben ik zelf maar aan het hobbieën gegaan...

Aan de voorkant van het kastje zit van links naar rechts de Aan/Uit knop. Daarlangs de 8mm LED die aangeeft dat de piepjes de lucht ingaan, en helemaal rechts zit een 6-polige mike stekker.
Afbeelding


Aan de achterkant komt het snoertje uit wat naar de bak toe loopt. Ook hieraan zit ee 6-polige mike stekker.
Daarnaast heb ik er ook nog een zekering van 100mA inzitten ter beveiliging voor overbelasting. Mischien niet noodzakelijk in ieders ogen, maar toch...
Afbeelding


Ik heb hem helaas nog niet werkend, aangezien ik deze week het printje pas in de bus verwacht, maar tot die tijd wilde ik jullie deze foto's niet onthouden :mrgreen:

Zodra ik het printje binnen heb en alle componenten erop gesoldeerd heb, zal ik meer foto's maken, ook van het binnewerk.

PS De vossenpiep werkt d.m.v. een programmeerbare microcontroller, een zogenaamd PIC ic'tje. Voor mijn project gebruik ik de PIC 12F635, voor degene die nieuwschierig zijn... :lol: 8)
Je kunt ze vrij eenvoudig programmeren met de PC en in princiepe dus elk woordje laten zeggen.


Ben benieuwd naar jullie racties! :mrgreen:
stef_r
 

Re: Zelfbouw-project Vossepieper

Berichtdoor groene seat » 04 maart 2008, 19:05

toppie dat je vospieper aan het bouwen bent :lol:
groene seat
 

Re: Zelfbouw-project Vossepieper

Berichtdoor stef_r » 04 maart 2008, 19:09

Printje zit als het goed is in een grote auto met de letters TNT erop... :mrgreen:
Als die hun werk goed doen, kan ik morgen mijn soldeer (on)kunsten weer eens gaan testen :lol: 8)

Foto's en info volgt zo snel mogelijk!
stef_r
 

Re: Zelfbouw-project Vossepieper

Berichtdoor groene seat » 04 maart 2008, 19:12

als je de code van het paket heb kan je hem volgen waar het pakketje is :lol:
groene seat
 

Re: Zelfbouw-project Vossepieper

Berichtdoor stef_r » 04 maart 2008, 19:14

Is gewoon van een particulier die een printje wilde etsen voor mij, en gaat gewoon met de briefpost mee.
Helaas dus geen Track & Trace code dus... :cry: :oops:
stef_r
 

Re: Zelfbouw-project Vossepieper

Berichtdoor stef_r » 06 maart 2008, 20:22

Weer een paar nieuwe foto's...


Het printje, geassembleerd van de bovenkant.
Afbeelding

Het printje met mijn soldeer (on)kunsten :mrgreen:
Afbeelding

Bijna klaar......
Afbeelding

En het eind product!!!
Afbeelding


Alleen nu nog even testen!!!
stef_r
 

Re: Zelfbouw-project Vossepieper

Berichtdoor Columbus » 06 maart 2008, 20:35

ziet er netjes uit, maareh....wel een beetje grote behuizing voor zo'n klein printje hé?
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Zelfbouw-project Vossepieper

Berichtdoor stef_r » 06 maart 2008, 20:43

Ja inderdaad, ik weet het :? 8)
Deze behuizing had ik nog over van een ander hobby projectje.
En de print is ook niet op deze behuizing gemaakt, waardoor de oplettende kijker zal zien dat ie ook maar met twee schroefjes vast zit i.p.v. vier.

Ik heb al een andere layout voor een print klaar liggen, die wel geschikt is (gemaakt) voor deze behuizing.
Daar kan eventueel ook een klein speakertje bij geplaatst worden, en staan de verschillende keuze mogelijkheden van de DIPswitch erop geprint. Ook een extra Potmetertje voor volume zit dan aan de voorkant.
Mischien dat ik dan ook een losse kabel met plug gebruik voor naar de mike, waar nu de connector in het frontpaneeltje zit.
Verder; de behuizing kan inderdaad kleiner, maar zelf vind ik hem nog niet TE groot, is goed handelbaar.
stef_r
 

Re: Zelfbouw-project Vossepieper

Berichtdoor RamsesIV » 13 maart 2008, 17:43

En hoeveel heeft het totaal project nu ongeveer gekost?
RamsesIV
 

Re: Zelfbouw-project Vossepieper

Berichtdoor bererend.j » 13 maart 2008, 18:59

heb je een schema :lol:
bererend.j
 

Re: Zelfbouw-project Vossepieper

Berichtdoor stef_r » 13 maart 2008, 19:07

Ik heb nu een printje laten maken omdat er toch wat kleine aanpassingen waren.
Zo heb ik de volt regulator vervangen voor een ietsje zwaarder type, aangezien de spanningsval toch net iets te zwaar was voor dit type.
Ook heb ik een ander, goedkoper relais gebruikt bij de nieuwe versie.

Totaal komt de vossenpieper op zo'n 20 euro, voor alleen het printje met de daarbij behorende componenten
Heb ik de connectors, behuizing en alles wat er nog meer gebruikt is meegetelt, kom ik op een bedrag dat ruim het dubbele is. zo'n 43 euro dus.
stef_r
 

Re: Zelfbouw-project Vossepieper

Berichtdoor bererend.j » 13 maart 2008, 19:14

dat is veel geld voor zo'n klein stukje elektronica
bererend.j
 

Re: Zelfbouw-project Vossepieper

Berichtdoor stef_r » 13 maart 2008, 19:18

berend kuiper schreef:heb je een schema :lol:


Wil je ook bouwen??? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb er wel een schema van, MAAR.......
De hele schakeling is opgebouwd rond een programmeerbare Microcontroller, een PIC 12F635.
Dit is een IC waar een stukje code in geprogrammeerd wordt.
Aangezien ik niet zo'n programmeur ben, heb ik dit laten doen door iemand.

Bijgaand het schema zoals ik hem nu grofweg getekend heb.
Mocht je er nog vragen/opmerkingen/verbeteringen/of-wat-dan-ook-voor-opmerking over hebben dan hoor ik ze graag! :mrgreen:
stef_r
 

Re: Zelfbouw-project Vossepieper

Berichtdoor bererend.j » 13 maart 2008, 19:21

ben er druk mee bezig om een zow goedkope vospiep te bouwen met de ondelen die makelijk te verkijgen zijn en ben al aardig op zeg heb al een vossemeter met niet zoveel funcies maar tog hij doet het goed en kost nog geen 5euro alleen de printplaat en onderdelen meegeteld
Laatst bijgewerkt door bererend.j op 13 maart 2008, 19:23, in totaal 1 keer bewerkt.
bererend.j
 

Re: Zelfbouw-project Vossepieper

Berichtdoor stef_r » 13 maart 2008, 19:22

berend kuiper schreef:dat is veel geld voor zo'n klein stukje elektronica


Ach..... 't is en blijft een hobby toch?! 8) :lol:
Bent weer even bezig en 't houd je van de straat :mrgreen:

Vond het wel leuk om toch weer een beetje mijn oude hobby op te pakken, die was de laatste jaren een beetje in het slob geraakt.
Er zullen vast uitgebreidere en goedkopere piepers zijn, maar vond deze oplossing ook wel aardig!
stef_r
 

Volgende

Keer terug naar Vossenjacht

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 112 gasten