Gain Master.

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Gain Master.

Berichtdoor pauluszelf » 04 feb 2011, 05:31

Ok,dan is hier het grande finale oordeel van de topicstarter.
De Sirio 2020,die ik sinds een week weer in gebruik heb genomen presteerd qua ontvangst stomweg gewoon veel beter dan de GM!
De GM heeft een nieuw baasje gekregen die hem graag wilde hebben,en ik heb van hem overgenomen de Mantova turbo 8,zodat de beurzen gesloten konden blijven.
De reden waarom de Mantova er nog niet staat is dat het al dagen steenkoud is,en ik ben nu eenmaal een watje.
Groeten van die gek uit Rotterdam met een kast vol antennes,waarvan ik nog steeds niet kan zeggen welke nu echt het beste presteerd qua ontvangst/zenden.
De enige ant.die tot nu toe(althans vwb dx)boven alle verticals die ik in de kast heb staan de allerbeste resultaten heeft laten zien,is de 4el Yagi! :wink:
19RSN080 Paul.
pauluszelf
 

Re: Gain Master.

Berichtdoor Edje555 » 04 feb 2011, 12:53

jammer dat de GM het niet waar maakt maar dit was ook wel een beetje te verwachten door zijn bandbreedte waarop hij zijn SWR binnen de beperken houd en 24mhz tot 30mhz is een behoorlijk bandbreedte voor een 5/8 en dat gaat ten kosten van....zoals met vele multiband antennes en dual antennes voor 2mtr en 70cm.
blijkbaar is het oude concept dat is gebaseerd op de superpan antennes nog steeds voor een verticale antenne het beste.
en ja een 4elements beam kan geen vertical tegen op maar ook erg logische als je alles gaat bundelen 1 richting op maar vergeet niet dat er soms op een vertical dingen te horen zijn die je op de beam niet hoort en andersom ook natuurlijk dit heeft te maken hoe je tegen station uitzend (verticaal of horizontaal gepolariseerd) daarom is het altijd prettig als je zowel een verticaale en een horizontaale antennes hebt staan tenzij je natuurlijk je beam kanteld naar verticaal dan kan je ook best leuke dingen meemaken op de 11meter.
een leuke antenne zou dan een een draadantenne zijn die in een vertical V wordt opgehangen dan pak je zowel verticaal en horizontaal maar het rendement is op geringe hoogte niet om naar huis toe te schrijven op 11meter dus boven op een flat van min 15mtr kan het wel eens leuk zijn ;-)

73's
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: Gain Master.

Berichtdoor Henry hpsd » 04 feb 2011, 14:04

Edje555 schreef:jammer dat de GM het niet waar maakt maar dit was ook wel een beetje te verwachten door zijn bandbreedte waarop hij zijn SWR binnen de beperken houd en 24mhz tot 30mhz is een behoorlijk bandbreedte voor een 5/8 en dat gaat ten kosten van....zoals met vele multiband antennes en dual antennes voor 2mtr en 70cm.
blijkbaar is het oude concept dat is gebaseerd op de superpan antennes nog steeds voor een verticale antenne het beste.
en ja een 4elements beam kan geen vertical tegen op maar ook erg logische als je alles gaat bundelen 1 richting op maar vergeet niet dat er soms op een vertical dingen te horen zijn die je op de beam niet hoort en andersom ook natuurlijk dit heeft te maken hoe je tegen station uitzend (verticaal of horizontaal gepolariseerd) daarom is het altijd prettig als je zowel een verticaale en een horizontaale antennes hebt staan tenzij je natuurlijk je beam kanteld naar verticaal dan kan je ook best leuke dingen meemaken op de 11meter.
een leuke antenne zou dan een een draadantenne zijn die in een vertical V wordt opgehangen dan pak je zowel verticaal en horizontaal maar het rendement is op geringe hoogte niet om naar huis toe te schrijven op 11meter dus boven op een flat van min 15mtr kan het wel eens leuk zijn ;-)

73's


Edje,

In de eerste zin koppel je swr bandbreedte aan effectiviteit van een antenne..dat je daardoor iets "verwacht".
Dat moet je anders zien. SWR bandbreedte zegt immers niets over de effectiviteit van een antenne..
Ook niet als je alleen het vergelijk tussen 5/8 golf antennes zou doen.
De impedantie van hoe de antenne gevoed word, is volledig anders.
De gainmaster is een "center fed" en een "normale 5/8 golf" een end fed.
(kijk bv naar een dipool die is 50ohm..maar doe je hem als "end-fed" (zoals onze GPA) is hij ineens zeer hoogohmig geworden. Alleen al door dat feit kun je er geen conclusie aan verbinden.
Het is ook niet zo dat daar waar je SWR het beste is de Gain ook per definitie het hoogste is.
SWR is alleen iets wat je makkelijk kunt meten en daardoor hangen mensen er zoveel waarde aan.
Maar nogmaals het zegt niets over hoe "goed" de antenne is.

Je refereert ook naar vele multiband antennes e.d....
Het rare is dat juist de multiband antennes een veel smallere SWR bandbreedte hebben, dit zou dan in jouwn visie "beter" zijn.. wat natuurlijk niet het geval is. Juist heb je met multiband antennes vaak problemen.
Hierbij wel gezegd dat ik gelijke antennes vergelijk. dus bv een 5/8 golf multiband antenne.
Een T2FD antenne oid valt hier ver buiten.

Je refereert al in meerdere postings naar het oude concept van de "pan".
Echter het is niet het oude concept van de pan. Het concept bestaat al voordat Pan bestond.
Pan was in de jaren 80/90 een vrij bekende antenne fabrikant, de nu nog bekende fabrikanten als Hygain/Avanti maar ook vele mindere bekende hebben al lang voor Pan een 5/8 golf voor 11 meter op de markt gebracht.
De firma PAN krijgt verkeerde credits. Ze hebben hooguit toen der tijd een bekende variant op de markt gebracht, maar het is zeker niet hun concept.

Je stelling over horizontaal en verticaal :
Voor lokaal verkeer (tot zeg maar 100..200 km ) is het natuurlijk van immens belang! absoluut!
Verder...in principe maakt het niet uit of je antenne verticaal staat of wel horizontaal (voor DX).
wat wel uit maakt is dat je opstralingshoek verandert en daardoor kunnen signaal verschillen ontstaan.
Maar vanuit de basis qua propagatie, worden signalen gereflecteerd door de verschillende lucht lagen.
Het signaal ondervindt zoveel "invloeden" dat het niet uitmaakt qua verticaal of horizontaal.

Over de Inverted V:, Ook ik dacht altijd dat die Inverted V zowel horizontaal als verticaal is.
Maar er is iets meer aan de hand met die Inverted V.
Hij is meer horizontaal gepolariseerd dan verticaal. het vertical component is eigenlijk heel..heel klein.

Hoop dat je er iets aan hebt,

Vr. gr,

Henry
http://www.19sd348.nl
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Gain Master.

Berichtdoor 19LV111 » 19 apr 2012, 18:12

nou ik lees dit zo eens allemaal over de sirio gainmaster
wat ik ervan kan zeggen is KOPEN DAT DING!!!!!!!
werkt perfeckt
ik had hiervoor de black-pirate met 5 radialen werkte goed
maar de sirio gainmaster is echt veeeeelllll beter
kom overal veel sterker binnen en de mensen komen ook bij mij sterker binnen
ik gebruik hem op de 11 meter van kanaal 1 tot kanaal 40 perfecte swr
op de 27.555 komt de naald de hoek niet uit
ook niet met bakvermogen van 100 watt
echt waar ik ben er stik tevreden mee het scheelt in mijn geval echt Spunten dat ik beter binnen kom
op langere afstanden
mvg
19LV111
19LV111
 

Re: Gain Master.

Berichtdoor Erik » 01 okt 2019, 06:47

Interessant onderwerp dit.
Ik kan niet laten mijn ervaringen mede te delen.
Hier staat een Gain master op 16 meter hoogte gemonteerd en op een andere mast ook op 16 meter een Sirio Blizzard.
Heb deze antennes ruim een jaar naast elkaar staan, en blijkt dat er niet veel verschil is.
Wat wel raar is, dat niet steeds dezelfde antenne de beste prestaties heeft.
Het wisselt nogal, afhankelijk met welke antenne het tegenstation werkt heeft schijnbaar ook invloed.(vooral met ontvangst merk je dat)
Ben er nog niet achter wat het nou precies is.
Heb zelfs de positie van beide antennes omgedraaid om te kijken of dat effect heeft.
Maar dit brengt geen verandering.
Ik blijf verder testen op zoek naar een duidelijk verband.

Greetz...... :D
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Gain Master.

Berichtdoor Wimpie » 01 okt 2019, 14:38

@Erik:
Wellicht komen die verschillen tussen de antennes door obstakels (huizen, flats, etc) in combinatie met dat die antennes op (iets) verschillende plekken staan. Die obstakels zorgen voor reflecties waardoor voor bepaalde richtingen de ene antenne het wat beter doet dan de andere. Dit heb je met FM radio-ontvangst in de auto ook. Zit je op de rand van het dekkingsgebied met een radio met één antenne, dan kan een stukje naar voren of achteren rijden de ontvangst verbeteren/verslechteren.

Trouwens eens met Henry.
Breedbandig, efficient en klein gaan niet samen, maar breedbandig en efficient gaat prima samen! Het resulteert alleen wel in een grotere/dikkere antenne (dus oneens met Edje).

De GM maakt het wel waar als je kijkt naar de bruikbare bandbreedte in combinatie met de gain. De gain is iets meer in vergelijking met een goede GPA. Allen het verschil is zo klein dat je het in de praktijk nagenoeg niet merkt (gelijke tophoogte). Als je een GPA aan de goot hebt zitten, en vervangt hem door een GM, dan is de kans aanwezig dat je het verschil wel werkt, maar dat komt dan voornamelijk doordat je hoger staat. De spriet is immers zo'n 2.5 m langer waardoor het stralingscentrum 1.25 m hoger ligt. Sta je al overal bovenuit (dus hoog), dan maakt die 2.5 m (eigenlijk 1.25 m) ook niet zoveel meer uit.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Gain Master.

Berichtdoor Erik » 01 okt 2019, 18:23

Wat jij schrijft klopt helemaal, echter heb ik de plek van deze antennes gewisseld en dat had niet het verwachte effect.
Daarom ben ik blijven vergelijken, letterlijk met een antenneschakelaar die wisselt tussen deze antennes.
Maar het vreemde is dat het ene station beter binnen komt op de ene antenne en het andere station beter op de andere.
Ook bij het verwisselen van deze 2 antennes blijft dit effect.
Daarom heb ik zelf het vermoeden dat dit wordt veroorzaakt door de antenne waar zij zelf mee zitten.
Echter ben ik nog niet zover dat ik weet waar iedereen mee zit te werken.

Verder kan ik alleen maar aangeven dat de Gain Master een prima antenne is. En dat hij door zijn breedbandigheid niet merkbaar minder presteerd dan een andere smalbandigere variant in 5/8 uitvoering.

Greetz......
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Gain Master.

Berichtdoor Wimpie » 01 okt 2019, 18:48

@Erik:
Een tradionele 5/8 (dus een 5/8 alu spriet met radialen) heeft naar de horizon toe minder gain dan een een GM. In mijn ogen dus niet vreemd dat jij concludeert dat zo'n antenne niet beter presteert dan een GM. De maximale gain van de tradionele 5/8 heb je onder enige elevatie, daarom waren ze (vroeger) populair onder de DX'ers. Ik heb er nooit een gehad met die grote radialen (vangt veel wind, vogels, aanzicht, etc).

Ik heb ook wel wat onverwachte dingen met antennes. Ik heb een zelfbouw vishengel GPA staan. Als de voet op 9m staat krijg ik af en toe de WRLP open (ontvanger nieuwegein). Zet ik er 3 m pijp bij (dus voet op 12 m), dan krijg ik hem niet open. Echter hetzelfde experiment met een station in Hilversum geeft hoger S-punt met de 3 m pijp erbij..... Richting de WRLP heb ik op korte afstand wel een flat staan die een beetje in de weg zit.

Het verschil met een GPA is zo klein, dat het moeilijk is om dat te bepalen in een hobbymatige opstelling. De lengte van een metalen mast heeft ook nog wat invloed op de uiteindelijke gain, omdat je ook een RF stroom in de mast of kabel krijgt. het kan zo maar een dB gunstig, of ongunstig uitpakken.

Over verwisselen antennes. Als de GM een serieus hoger S-punt geeft (t.o.v. GPA op iets andere plek), dan verwacht ik wat bij verwisselen de GPA een hoger S-punt geeft voor hetzelfde tegenstation. Ten gevolge van reflecties wordt de veldsterkte die de antenne ervaart, plaatsafhankelijk. Leuke doch vreemde dingen....
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 40 gasten