Antenne afplakken

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Antenne afplakken

Berichtdoor marcovp » 05 okt 2008, 20:54

Ik heb voor mijn GPA een scharnier gemaakt zodat ik hem met harde wind schuin op het dak kan leggen. Hij ligt dan met het einde onder een hoek van ongeveer 20 graden naar beneden ten opzichte van de kabel aansluiting.

Toen ik de antenne net weer omhoog had getrokken,merkte ik op de de SWR van 1:1,3 naar 1:2,5 was gegaan. Met de hevige regenval denk je natuurlijk meteen aan water op plekken waar dat niet hoort.

Nu heb ik een tijdelijke kabel liggen. Deze moet nog vervangen worden, maar ik wacht op beter weer. Het lijkt me heel logisch dat er water in de stekker is gekomen omdat ik deze nog niet heb afgedicht. Kan dit de oorzaak zijn van de gestegen SWR, of kan het ook komen door water in de antennebuis zelf?
De delen sluiten natuurlijk niet mooi op elkaar, en hoe de boel erbij ligt kan er best wat water in de antenne lopen. Ik kreeg in ieder geval wel het gevoel dat het zwaarder was om hem rechtop te zetten. Loopt dit water er vanzelf weer uit, of loont het de moeite om, als de SWR weer goed gezet is, alle delen af te dichten met vulkaniserende tape?
marcovp
 

Re: Antenne afplakken

Berichtdoor sneek-frn » 05 okt 2008, 21:30

zoizo, als de antenne 1 op 1 is afgesteld meteen de boel goed afplakken met vulcaniserende tape, geldt ook voor de pl stekker, en als je kabel overhebt meteen een choke balun maken vlakbij de stekker,
sneek-frn
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten