Monteren en SWR afregelen van een 1/2-golf GPA-antenne

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Berichtdoor Wintertje » 08 nov 2007, 16:36

Leuk die foto's!

Maak je die antenne wel goed vast met oog op de komende najaarsstormen?
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Berichtdoor PUMA » 08 nov 2007, 22:59

Wintertje schreef:Leuk die foto's!


Bedankt voor het compliment.
Meer info op mijn homepage. . . http://WwW.JoMeRoMa.Tk

Wintertje schreef:Maak je die antenne wel goed vast met oog op de komende najaarsstormen?


Ik wacht de storm maar effe af. .. Er komen vast nog wel meer weekenden zonder storm. Ga nu echt niet op een ladder staan hoor ! ! !
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Re:

Berichtdoor Macgyver » 15 dec 2007, 14:37

hallo ronald ik zag je plaatjes van de gpa antenne ik heb er zelf ook een op mijn dak staan ook een 1/2golf gpa antenne en het werkt echt supper maar zoals ik dat op het plaatje bij jou zag had ik een idee gevonden op het plaatje van je huis maar dan links daar van kun je hem toch hoog vast maken waar je dat punt van je dat heb aan de linker zij kant dat is ooknog eens een mooi plekje dat zou ik ook doen als ik daar zou woonen mvg:Riccardo.
Macgyver
 

Berichtdoor PUMA » 15 dec 2007, 19:08

Links op dat plaatje is boven de gargae, en wat denk waar ik hem ga zetten ? ? ? . . . . ? ? ? ?

Inderdaad. De eerste twee meter buis zet ik met beugels en keil-bouten vast. Daar komt de GPA dan weer aanvast. Heb vandaag 20meter 50Ohm coax wezen halen van het type 50OHM LOW LOSS H155 PE.

Morgen (zondag 16 dec.2007) ga ik voor de keil-bouten kijken bij de plaatselijke KARWEI (Ja hier zijn die winkels 's zondags open, niet allemaal, maar wel de meeste!!).

Dan is het een kwestie van monteren en de kabel onder de dak-pannen door naar binnen op zolder. Daar staat ook mijn BAKKIE......


Je ziet, het gaat niet super-snel, maar er wordt aan gewerkt........
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Berichtdoor PUMA » 16 dec 2007, 20:20

Inmiddels dus bezig geweest om hem vast te monteren aan stel beugels.....


:D

-
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Re:

Berichtdoor Macgyver » 16 dec 2007, 21:01

oja ik heb nog een vraag over een gpa antenne 1/2golf die ik nu ook gebruik mijn gpa antenne staat 1op1 maar dat heeft iemand anders voor me gedaan is het de bedoeling met die streepjes die op die antenne staan is dat de bedoeling dat die streepjes net boven die inham van de antenne zit een inhametje en bij mij staat ie daar zeg maar dat spreepje staat boven dat inhammetje stel je zo een gpa antenne 1op1 af ? dat is mijn vraag want ik heb er hier nog een liggen een staat in gebruik op het dak en die andere ligt op mijn slaap kamer en zou dat wel eens willen proberen op een ander bakkie om te kijken of ie dan meteen 1op1 staat alvast bedankt mvg:Riccardo.
Macgyver
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 16 dec 2007, 21:21

Waarom heb je hem niet in de nok geplaatst ? Op de plaats waar die nu zit zou ik hem wat hoger zetten nu straalt de antenne tegen je dak .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Berichtdoor PUMA » 16 dec 2007, 22:11

19-AT-068 Frank schreef:

Waarom heb je hem niet in de nok geplaatst ? Op de plaats waar die nu zit zou ik hem wat hoger zetten nu straalt de antenne tegen je dak .


Ik heb hem vandaag geplaatst. Bij de lokale bouwmarkt M10 keilbouten gehaald en die beugels aan de muur gezet. De GPA zit aan een buis van 4 meter lang. Ik moet alleen de coax-kabel nog onder enkele dakpannen doorleggen. Die loopt nog met een grote lus over het dak, door het dakraam....
Als ik dit heb gedaan dan schuif die de antenne nog zover mogelijk naar boven. Ik kan er nu lekker gemakkelijk bij met mijn eigen laddertje. Niks geen geleen/huren/bedelen om een langere ladder.
Maar inderdaad. . . . Hoe hoger hoe beter....... :)


Ricoboy schreef ooit één hele lange zin............

oja ik heb nog een vraag over een gpa antenne 1/2golf die ik nu ook gebruik mijn gpa antenne staat 1op1 maar dat heeft iemand anders voor me gedaan is het de bedoeling met die streepjes die op die antenne staan is dat de bedoeling dat die streepjes net boven die inham van de antenne zit een inhametje en bij mij staat ie daar zeg maar dat spreepje staat boven dat inhammetje stel je zo een gpa antenne 1op1 af ?


Allereerst.....Leestekens, dat leest een stuk makkelijker..... Volgens mij wil je weten hoe je een GPA 1:1 zet????
Ik heb dit gedaan met mijn SWR/Power-meter. Net zolang in- en uitschuiven tot hij op kanaal 20 zo ''strak'' mogelijk staat en je BAKKIE het maximale aan vermogen geeft.....
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Re:

Berichtdoor PUMA » 22 dec 2007, 22:09

Roland W.V.A. van Os schreef:Mag tussen 0,5 - 10 Watt insturing hebben.
Bij een 4 Watt insturing komt er ongeveer 70 Watt uit (volgens mijn SWR/Power-meter).


Ha, ha. . .. Maar een 12V/3A (5A Piek) voeding geeft max. maar P(W) = U(V) x I(A) en dat is dus 12 x 3 = 36 Watt.......
Er zal dus ''never, nooit niet'' 100Watt uit die lineair komen........

:oops:

Domme IKKE . . . .
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 22 dec 2007, 22:40

Ja maar die 36 watt staat voor het max. vermogen van je voeding en zegt NIETS over het HF vermogen van het lineair :!:
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Berichtdoor PUMA » 23 dec 2007, 02:55

Maar als je er geen vermogen in stopt, komt er ook geen vermogen uit..... Toch ????

Of haal ik nu wat door elkaar......

Op de site http://www.cbradio.nl staat bij de specs van deze lineair (ALAN CTE747) dat het verbruik is : 12V & 9A.
En 12 x 9 = 108Watt.
Heeft er trouwens iemand nog een originele handleiding van deze lineair zodat we de gegevens eens kunnen controleren??????

Van hetzelfde merk doet de ALAN D80 zo'n 35Watt. En zijn verbruik is : 12V & 4A.
En 12 x 4 = 48 Watt.

Volgens mij moet je er altijd MEER instoppen aan vermogen dan dat je eruit kan halen....!!!...?????
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 23 dec 2007, 12:48

Ja dat is het max. vermogen wat de lineair opneemt uit de voeding .Dit is is niet het uitgangs vermogen van het lineair . Dit kun je meten met een watt meter + dummy load .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Berichtdoor 19DT2120 » 23 dec 2007, 15:27

Natuurlijk is het vermogen wat je voeding gebruikt hoger dan dat de amplifier kan geven.Wat denk je van het rendement van een apperaat ,veel energie word omgezet in warmte.
Zoals gloeilamp V.S. TL
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re:

Berichtdoor PUMA » 23 dec 2007, 17:36

19DT2120 schreef:Natuurlijk is het vermogen wat je voeding gebruikt hoger dan dat de amplifier kan geven.Wat denk je van het rendement van een apperaat ,veel energie word omgezet in warmte.


Dat dacht ik dus ook. Vandaar dus eigenlijk mijn opmerking.... Als je het er niet instopt, komt het er ook niet uit...??? Toch :?: :?: :?:

Als die lineair 100 Watt (of zo) moet/kan geven dan zal er toch minmaal aan 100Watt (of zo) in moeten gaan....anders komt het er toch niet uit...???.......

Dus dan moet je een voeding hebben van I(A) = P(W) / U(V) is dan 100W/12V = 8,33333A....???....
Als je dan een 3A/5APiek voeding gebruikt dan kom je er lang niet....???.....
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 161 gasten