Afstel probleem met dubbele Firestick spiegelantenne's

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Afstel probleem met dubbele Firestick spiegelantenne's

Berichtdoor bad teddy » 11 aug 2007, 19:25

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, maar niet in de 27MC, ik ben al aktief voordat het legaal werd in Nederland.

Ik heb door de jaren heen met verschillende apparaten en antenne's gewerkt, zowel basis als mobiel.
Tegenwoordig alleen nog maar mobiel, prive met m'n amerikaanse Ford Econoline van en voor m'n werk met de vrachtwagen, ..... Mercedes Benz Actros.......... kuch :?

Nu heb ik mij altijd vrij goed met de techniek weten te redden, totdat ik tegen het volgende probleem aanliep.
Ik heb op dat duitse geval een set spiegelantenne's van Firestik gemonteerd, voorheen op m'n DAF (de goede oude tijd :P ) had ik hier ook zo'n set op zitten, nooit problemen mee gehad.
Nu is er in principe niet echt iets mis met die set op de Actros, SWR is 1.1, grandioos dus...... alleen 80 kanalen te laag, en in de C-band veel te hoog.
Nu zal je zeggen, antenne's korter maken, dat gaat alleen niet meer omdat ze al volledig zijn ingeschroefd.
Ook het verwijderen van de veren levert weinig op.

Waar gaat dit op aan, moet ik de speciale 72ohm kabelset iets verkorten, zo ja met hoeveel.

In principe dien je de SWR altijd te controleren met de meter direkt op de antenne aangesloten, je dient immers de antenne af te stellen en niet kabel en antenne, gaat die vlieger ook bij bovenstaande set op of is hier een uitzondering op van toepassing.
Doe je dit dan bij voorkeur met een 50ohm dummyload in de plaats van de andere antenne en vervolgens omwisselen voor de andere zijde?

In hoeverre heeft de 0,5m kabel tussen bak en meter invloed op het meetresultaat.

Ik heb deze vraag ook bij de fabrikant van Firestik neergelegd, echter tot op heden nog geen antwoord, ook met de info op hun site kom ik niet echt verder.

Kijk ik wil best experimenteren, maar zomaar iets van de kabel afknippen vind ik wat ver gaan, mocht dit verkeerd uitpakken en ik een nieuwe kabelset moet trekken heb ik mij toch een berg werk.
De kabel loopt door de spiegelsteunbuis, achter het zijraammechanisme langs, door het harmonicarubber, achter het dashboard, door de raamstijl en achter de bovenkastjes.... en dat dus 2 keer.

De Daiwa kruisnaaldmeter is goed, heb ik gecontroleerd met de dummyload.

Wie o wie heeft hier ervaring mee of info?

Rudi
bad teddy
 

Berichtdoor Papa Alpha » 11 aug 2007, 20:43

Kan het zijn dat de antenne vrij smalbandig is en je daardoor op de C-Band een hoge SWR krijgt?

Had je vroeger een 23 of 40 kanalen bak en moet de antenne nu een groter frequentiegebied bestrijken omdat je veel meer kanalen tot je beschikking hebt :?:
Sirtel 2000 Silver basisantenne + President Jackson II Euro + Turner Plus 3B
Op zolder ligt nog een Avanti Sigma IV, een Avanti Astro-Beam AV-150, Avanti AV-101 Astroplane en een Mantova Turbo 8.
Instructiefilmpje van Avanti Sigma IV antenne/How to assembly an Avanti Sigma IV: http://www.mijnalbum.nl/Album-MVHRLAKY-
EEN INNIGE BAND MET DE 11 METER BAND SINDS 1974.
Avatar gebruiker
Papa Alpha
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 24 feb 2007, 19:46
Woonplaats: Regio Deventer

Re: Afstel probleem met dubbele Firestick spiegelantenne's

Berichtdoor Papa Alpha » 11 aug 2007, 20:48

bad teddy schreef: ik ben al aktief voordat het legaal werd in Nederland.


Wat voor naam zat je destijds, wie weet heb ik je toen wel eens gesproken.
Sirtel 2000 Silver basisantenne + President Jackson II Euro + Turner Plus 3B
Op zolder ligt nog een Avanti Sigma IV, een Avanti Astro-Beam AV-150, Avanti AV-101 Astroplane en een Mantova Turbo 8.
Instructiefilmpje van Avanti Sigma IV antenne/How to assembly an Avanti Sigma IV: http://www.mijnalbum.nl/Album-MVHRLAKY-
EEN INNIGE BAND MET DE 11 METER BAND SINDS 1974.
Avatar gebruiker
Papa Alpha
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 24 feb 2007, 19:46
Woonplaats: Regio Deventer

Berichtdoor bad teddy » 11 aug 2007, 21:00

Hallo,

De President George is niet het probleem, ook al draait deze illegaal, de Firestik's zijn eerder wat breedbandig.

Ik werk in feite met dezelfde opstelling van vroeger alleen een ander voertuig en met toepassing van veren tussen voet en antenne, maar die veren hebben weinig tot geen invloed.

De SWR is nu op z'n best op kanaal 20 van de A-band, dit moet naar de C-band.
Dat is het probleem, met die vroegere set op de DAF had ik met een beetje schroeven de SWR mooi laag in C-band, de naast liggende banden ging het ook nog wel, maar was bijzaak.
Maar nu op de Actros wil het mij niet lukken, als je nu zegt van de SWR is overal ronduit waardeloos, maar nee, die is juist wel heel mooi en ook breedbandig ook, alleen op de verkeerde band.

Het probleem zit 'm dus in de antenne's/kabelset combinatie.

Rudi
bad teddy
 

Berichtdoor Papa Alpha » 11 aug 2007, 21:06

Dat ben ik met je eens, maar het js net wat je zegt geen pretje om wat van de kabel af te knippen om er vervolgens achter te komen dat het een averrechts resultaat heeft gehad.
Lastig probleem vrees ik.
Hopelijk zijn er nog wat mensen op het forum die een idee hebben wat je nog kunt doen.
Sirtel 2000 Silver basisantenne + President Jackson II Euro + Turner Plus 3B
Op zolder ligt nog een Avanti Sigma IV, een Avanti Astro-Beam AV-150, Avanti AV-101 Astroplane en een Mantova Turbo 8.
Instructiefilmpje van Avanti Sigma IV antenne/How to assembly an Avanti Sigma IV: http://www.mijnalbum.nl/Album-MVHRLAKY-
EEN INNIGE BAND MET DE 11 METER BAND SINDS 1974.
Avatar gebruiker
Papa Alpha
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 24 feb 2007, 19:46
Woonplaats: Regio Deventer

Re: Afstel probleem met dubbele Firestick spiegelantenne's

Berichtdoor bad teddy » 11 aug 2007, 21:08

Papa Alpha schreef:
bad teddy schreef: ik ben al aktief voordat het legaal werd in Nederland.


Wat voor naam zat je destijds, wie weet heb ik je toen wel eens gesproken.


Is mogelijk, in het begin was het Pegaso, naar het spaanse vrachtwagenmerk, we gingen in die tijd nogal eens op de Holterberg en Lemelerberg staan met de auto om wat grotere afstanden te overbruggen, eventueel basisantenne mee.

Toen ben ik een tijdje niet echt aktief meer geweest en als Baracuda teruggekomen, die skipname heb ik eigenlijk nog, maar onder collega's noemen we elkaar gewoon bij naam, Jantje, Pietje, Henkie.

Rudi
bad teddy
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 150 gasten