Moet een basis antenne MASSA hebben ?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Moet een basis antenne MASSA hebben ?

Berichtdoor Rekal » 18 jul 2007, 18:53

kan ik een DV mobiel antenne 1:1.1 krijgen als ik die op een stijgerbuis van 2m zou zetten ?
dus ik bevestig hem op dezelfde manier als een basis antenne.
of moet een mobiel antenne wel een platte plaat hebben voor de straling ? ( een autodaksimulatie ).

snap je,,,,,,,
dus een vaste antenne heeft de massa in het verlengde van de antenne, onder zich. ( verticale massa dus, meestal stijgerbuis )
en normaal bij een mobiel antenne staat de massa 90 graden tenopzichte van de spriet. ( horizontale massa dus, autodak ).

of maakt dat niks uit.... als hij maar 1 van de 2 heeft....
kortom massa heeft.



Ik leg net de telefoon neer met meneer DILE.

hij vertelt dat een basis antenne GEEN massa nodig heeft.
kortom die stijgerbuis van 2m wat de meeste er onder zetten is puur om wat hoogte te winnen. NIET VOOR DE MASSA !

een mobiel antenne moet tegencapaciteit hebben ( autodak ) zodat deze dan omhoog en horizontaal kan stralen en niet de grond in.
een mobiel antenne MOET WEL massa hebben.

erg informatief dus,,, dacht namelijk dat die stijgerbuis van een vaste antenne een massa was.

om zeker te zijn ook maar even cbshop.com gebeld.

die verteld dat een basis antenne MASSA MOET hebben welke dan de stijgerbuis zou zijn.


2 serieuze shop's, maar wie kan mij helpen aan een andwoord ?
Rekal
 

Berichtdoor satcom » 18 jul 2007, 19:41

daar heb ik ook al eens iets over gevraagt in het topic dat over een gpa basisantenne gaat

viewtopic.php?t=1129
satcom
 

Berichtdoor 19DT2120 » 19 jul 2007, 00:15

Een gpa 27 1/2 en de 5/8 gebruiken de coax als aarde/tegencapaciteit .Andere basis antennes gebruiken een andere vorm van impedantie aanpassing.Zodat het vaak wel gewenst is om tegencapaciteit te gebruiken.
Als je niet wil dat de coax bij een gpa gaat stralen ivm rfi dan moet je een ugli balun oid direct onder de antenne plaatsen.De gpa heeft dan wel tegencapaciteit nodig.

De mob spriet heeft zeker tegencapaciteit nodig voor een goede afstraling,maar dat kan ook op andere manieren dan die plaat onder de antenne.
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Berichtdoor Rekal » 19 jul 2007, 04:36

en die andere manieren zijn ?
Rekal
 

Berichtdoor 19DT2120 » 19 jul 2007, 13:53

even een paar plaatjes plakken:
Afbeelding
dit is een counterpoise met lengtes van 1/4L

Afbeelding
dit is een eenvoudige versie,wat van draad of alum. oid gemaakt kan worden

Ipv draad kan je ook een mat van kippegaas oid op het dak leggen,dat is niet zo zwaar
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Berichtdoor Wintertje » 19 jul 2007, 16:12

Mijn ervaringen om goede massa onder een mobiele antenne te krijgen zijn nogal negatief.

Je wilt een mobiele antenne als basisantenne gebruiken vanwege plaatsingsproblemen.
Indien je een goede massa onder die mobiele antenne wilt creeren zul je allerlei fratsen moeten uithalen die er niet uitzien en dat wil je juist niet.

Ik heb eens de motorkap van een auto op een plat dak gelegd en daarop een DV-27. Dat werkte goed.
Radialen onder een mobiele spriet of massakabels werkten bij mij nooit optimaal.

Mobiele sprieten thuis blijft behelpen. Waarom span je geen draadantenne? Ben je in ieder geval van het massaprobleem af.

Succes.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Berichtdoor satcom » 19 jul 2007, 21:37

je heb al een zeer makkelijke draad antnne van ong 5 m

je neemt 2 stukken draad van 2.75 m lang dus knip mnimaal 2.85 af anders kan je niet goed dippen
het ene stuk den je met een kroonsteentje aan het midde van de coax en de ander doe je het aan det buitenste draad van de coax

eigenlijk heb je dan nog een balun nodig maar bij mij werkt het perfect zonder
satcom
 

Berichtdoor Rekal » 19 jul 2007, 22:28

mag die draadantenne van satcom ook horizontaal hangen tegen een balk van de zolder ?

mmmm, nee zal wel vrij moeten kunnen stralen
Rekal
 

Moet een basis antenne MASSA hebben ?

Berichtdoor RamsesIV » 20 jul 2007, 11:24

Yep, mag horizontaal hangen. Alhoewel, ik lees nu wat beter: kan je hem niet tussen 2 balken hangen i.p.v. langs de balk. Gaat sowieso beter zijn...
Als je het vergelijk wil weten van verschillende mobielantennes of zelfs vaste antennes tegenover een dipool moet je eens op de site van Sirio terecht. Karakteristieken en specificaties kan je er allemaal vinden.
Als je de dipool bekijkt zie je wel een degelijk verschil.
Ik zou ook gaan voor een draadantenne; de dipool is voor mij persoonlijk de favoriet.
Laatst bijgewerkt door RamsesIV op 20 jul 2007, 11:41, in totaal 3 keer bewerkt.
RamsesIV
 

Berichtdoor Wintertje » 20 jul 2007, 11:54

Knap dat Satcom dat draadantennetje zo soepel 1:1 heeft gekregen zonder balun.
Ik heb jarenlang met draadantennes gewerkt, maar mijn ervaring is dat ie alleen 1:1 loopt als hij heel raar hangt.

Als ik hem mooi in de nok van mijn zolderkamer had hangen als inverted-V, liep ie 1 op een emmer. Als ik hem anders hing, zodat hij in de weg hing of langs een muur liep hij wel 1:1 na veel klooien.

Ik heb nu een professionele draadantenne met balun gekocht en als ik deze vrij hang (tussen 2 lantarenpalen bijv.) staat hij over een groot frequentiebereik 1:1.

Obstakels doen de SWR weer aanzienlijk verhogen.

De antenne moet echt VRIJ HANGEN!

Succes met plaatsen en maak eens een fotootje.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Berichtdoor Papa Alpha » 20 jul 2007, 12:54

satcom schreef:je heb al een zeer makkelijke draad antnne van ong 5 m
je neemt 2 stukken draad van 2.75 m lang dus knip mnimaal 2.85 af anders kan je niet goed dippen


Heeft er al eens één van onze forumleden uitgetest of er in de praktijk veel verschil zit of je een 1/4 golf, 5/8 golf, 3/4 golf of hele golf draadantenne neemt :?:

Ik ben toch bezig om mijn basisantenne te plaatsen, wil ik er wel een experimentje met wat draadlengtes tegenaan gooien om eens te kijken hoe het uitpakt in de praktijk.
Sirtel 2000 Silver basisantenne + President Jackson II Euro + Turner Plus 3B
Op zolder ligt nog een Avanti Sigma IV, een Avanti Astro-Beam AV-150, Avanti AV-101 Astroplane en een Mantova Turbo 8.
Instructiefilmpje van Avanti Sigma IV antenne/How to assembly an Avanti Sigma IV: http://www.mijnalbum.nl/Album-MVHRLAKY-
EEN INNIGE BAND MET DE 11 METER BAND SINDS 1974.
Avatar gebruiker
Papa Alpha
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 24 feb 2007, 19:46
Woonplaats: Regio Deventer

Re:

Berichtdoor erik_ark » 20 jul 2007, 13:12

Papa Alpha schreef:
satcom schreef:je heb al een zeer makkelijke draad antnne van ong 5 m
je neemt 2 stukken draad van 2.75 m lang dus knip mnimaal 2.85 af anders kan je niet goed dippen


Heeft er al eens één van onze forumleden uitgetest of er in de praktijk veel verschil zit of je een 1/4 golf, 5/8 golf, 3/4 golf of hele golf draadantenne neemt :?:

Ik ben toch bezig om mijn basisantenne te plaatsen, wil ik er wel een experimentje met wat draadlengtes tegenaan gooien om eens te kijken hoe het uitpakt in de praktijk.


Dat lijkt me wel interessant :D
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Re:

Berichtdoor 19DT2120 » 20 jul 2007, 13:41

Papa Alpha schreef:Heeft er al eens één van onze forumleden uitgetest of er in de praktijk veel verschil zit of je een 1/4 golf, 5/8 golf, 3/4 golf of hele golf draadantenne neemt :?:

Ik ben toch bezig om mijn basisantenne te plaatsen, wil ik er wel een experimentje met wat draadlengtes tegenaan gooien om eens te kijken hoe het uitpakt in de praktijk.


Als dipool of langdraad?
Bij http://www.cebik.com/radio.html kan je al leuke voorbeelden vinden van stralings diagrammen vinden

Heb je ook een antenne matcher/tuner ?
Dit is nl wel handig want de impedanties van die verhoudingen zijn heel anders dan die van 1/4L en dipools

Het zou nl zonde zijn als je eindtrap van je set naar de eeuwige HAMvelden blaast
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Berichtdoor satcom » 20 jul 2007, 14:02

mijn zelfgemaakte dipool zonder balun hangt voor de helft langs een kaste en de andere helft licht schuin op de dakpannen zodat hij naar binne kan als het onweert

en met de dipool boek ik goede resultaten zonder dat hij vrij hangt

ps de warme draad ligt buiten voor het beste resultaat!

voor een vakantie antenne is deze om aan te raden :!:
satcom
 

Re:

Berichtdoor Wintertje » 20 jul 2007, 15:11

satcom schreef:mijn zelfgemaakte dipool zonder balun hangt voor de helft langs een kaste en de andere helft licht schuin op de dakpannen zodat hij naar binne kan als het onweert

en met de dipool boek ik goede resultaten zonder dat hij vrij hangt

ps de warme draad ligt buiten voor het beste resultaat!

voor een vakantie antenne is deze om aan te raden :!:


Ik kan het me niet voorstellen dat je telkens een goede SWR hebt.
Een draadantenne is super gevoelig voor verandering van plaatsing. Wat vind je goede resultaten?
Wat heb ik dan al die jaren fout gedaan?
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 153 gasten