1:2,5

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

1:2,5

Berichtdoor T-bird » 26 jun 2007, 19:59

Beste leden, ik heb net mijn bakkie in mijn auto geinstaleerd met een 140 cm lange fiber antenne vast op de kofferbak. De tip van de antenne is verstelbaar. Bij het afstellen van SWR krijg ik de meter niet lager dan 1:2,5 Als ik de tip hoger zet wordt de waarde nog hoger. Kan ik de tip eruit laten en evt. een stuk van de antenne af knippen ?

8)
T-bird
 

Berichtdoor 19DT2120 » 26 jun 2007, 20:58

wat voor een antenne heb je?
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Berichtdoor Gammapooka » 26 jun 2007, 23:22

Heb je voldoende massa ?
Gammapooka
 

Re: niet lager dan 1:2,5

Berichtdoor RamsesIV » 27 jun 2007, 09:42

Gammapooka schreef:Heb je voldoende massa ?

T-bird jongen, Gammapooka heeft daar een hele belangrijke vraag...
De antenne is van fabricatie uit min of meer op frequentie dus daar ligt het waarschijnlijk niet aan...
Ik denk niet dat jij rond je antennevoet de lak hebt afgeschuurd voor een goed massacontact eh? Anders roest de auto wss zo weg :wink: Ik heb in mijn eigen wagen voor elke antennevoet 1 extra verbinding gelegd van de antennevoet naar een massapunt van de auto. Dat moet ook wel lukken aan je koffer. Normaal is er ergens in de kofferbak wel een massapunt ter beschikking om deze bij op te steken. Anders probeer je ook eens een andere antenne, dan ben je zeker dat het daar niet aan ligt...
Aan de positie op de auto zou niet zoveel mis mogen zijn.
Hoop dat je binnenkort kunt genieten van je 'mooie' installatie -> Foto's? (Hint)
RamsesIV
 

massa

Berichtdoor T-bird » 29 jun 2007, 12:17

Ik heb inderdaad niet de lak weggeschuurd bij de antennevoet.
Ik zal om te beginnen een massa kabel aanleggen. Daarna meet ik wel weer opnieuw.
Thanx.
T-bird
 

Berichtdoor Rekal » 16 jul 2007, 05:09

Een goede swr meter is een vereiste.
na gekloot en gegodver met prulle swr meter heb ik reeds 2 mobielsprieten te kort afgeknipt.

NIET KNIPPEN MET EEN PRUL SWR METER !

nu met een goede swr meter ( MFJ ), krijg ik hem wel afgesteld.

vb. ik had een splinternieuwe ALAN swr meter van 18Eurie met power/swr aanduiding.
en een splinternieuwe Sirio turbo 3000 op magneetvoet.
Met de Alan stond hij 1:2.6, vervolgens sluit ik de MFJ aan en staat hij 1:1.6.
even wat bijstellen volgens de wet van 1 moet dezelfde als 40 ( swr ) en dan staat hij perfect op kanaal 20.

kwil maar even aangeven dat iets al vlug hopeloos lijkt zonder een goede geijkte swr meter.

ps. een Sirio turbo reeks word gemiddeld 5cm korter gemaakt om 1:1.1 te staan.
Rekal
 

Follow-up: niet lager dan 1:2,5

Berichtdoor RamsesIV » 16 jul 2007, 16:26

Je weet ook, als je degelijk duurzaam materiaal wil kies je voor iets van de midden prijs klasse. Mijn analoge swr-meter en digitale swr-meter zeggen ongeveer hetzelfde alhoewel de analoge maar 25€ en de digitale wel 88€ koste. Knippen buiten de al voorziene afstelling van de antenne; you better don't. En anders vraag je een maat zijn swr-meter ook is om te kijken of er veel verschil op zit. Mijn laatste nieuwe sirio antenne (turbo 1000) was monteren en zonder aanpassing 1,2 dus ik tevreden.
RamsesIV schreef:De antenne is van fabricatie uit min of meer op frequentie

T-bird, hoe gaat het intussen met je setup? Ben je eruit geraakt?
RamsesIV
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 146 gasten