massa Daf 105

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

massa Daf 105

Berichtdoor stanspanband » 24 jun 2007, 18:26

Goedenmiddag. Ik heb al meerdere berichten geplaatst over de Santiago 1200. De spriet is ca. 1.5 cm ingekort zonder resultaat. De SWR veranderde niet. Ik kom er nog steeds niet uit. De beugel waar de antenne op zit maakt een goede massa met de cabine. De cabine echter maakt niet volledige massa met het chassis. Ik weet niet of dit op een of andere manier \"gezekerd\" is, ivm alle elektronica die er tegenwoordig in de vrachtwagens zit. Ik noem maar iets. Mijn vraag is dan ook of de massa contact moet maken met het chassis of is met de cabine voldoende. Mijn SWR is het beste rond de 26250 Mhz, iets boven de 1 op 1.5. Op kanaal 20 is hij iets meer dan 1 op 2.0 en op kanaal 40 tegen de 1 op 3. De ontvangst is best wel goed, maar ik durf niet mijn \"bak\" te gebruiken om uit te zenden ivm de veel te hoge SWR. Vorig weekend was ik in Spanje en ik ontving Duitsland, Engeland, Nederland, Italië noem maar op op de FM. De condities zullen wel goed zijn geweest, maar toch. Heeft iemand van jullie ervaring met antennes icm vrachtwagens. BVD Stan Heijne.
stanspanband
 

Re antenneafregeling: massa Daf 105

Berichtdoor RamsesIV » 25 jun 2007, 11:46

1 op 1,5 is best ok hoor, maar op kanaaltje 20 moet je het inderdaad lager krijgen dan 2. Hangt ervanaf hoe je monteert maar ideaal kan het nooit zijn via een beugeltje. Voor de uiterste kanalen (1&40) ben ik bij sommige opstellingen blij met een 1 op <=1.7
:arrow: Hij verandert ook niet een beetje als je de antenne bijregelt? Is het enkel afregelen via afknippen of kan je ook een beetje spelen met de swr via afstelschroeven?
:arrow: Best kan je afregelen op kanaal 20, dan zit je quasi in het midden van de mogelijke frequenties. 1,3 of lager is dan \"ideaal\".
:arrow: In verband met de massa: het zou wel dom zijn moest de cabine niet bij hangen op de massa van het chassis, maar een rechtstreekse verbinding antenne-chassis kan zeker nooit kwaad (indien praktisch mogelijk).
RamsesIV
 

Berichtdoor tuinhuis » 26 jun 2007, 10:34

Misschien is de verbinding van de kabels niet helemaal lekker (even nakijken misschien, dat zorgde bij mij voor een swr van 1 op 2. Nu is hij 1 op 1 in principe. Het is 1 streepje uit de hoek. Maar dat is perfect voor mij :P
tuinhuis
 

Berichtdoor stanspanband » 22 jul 2007, 16:07

Goedenmiddag. Ik heb mijn antenne verplaatst naar de spiegelsteun en met een geimproviseerde beugel vastgezet. De SWR is nu 1-1.4 op kanaal 1 en 1-1.5 op kanaal 40. Dit zijn hele mooie waarden, vooral omdat ik al die tijd mijn SWR niet goed kreeg. Het is echter wel nog steeds als ik mijn microfoon inknijp op vol (ca. 25 Watt) vermogen, de koelribben na enige tijd behoorlijk heet worden. Als ik hem dus langere tijd gebruik, verlaag ik al meteen het vermogen tot het minimum. Het lijkt me echter dat als de SWR goed is, de koelribben niet meer heet mogen worden. Of zie ik dit verkeerd? Ik weet ook niet of ik een groot bereik heb, want als ik iemand aanroep, dan zit hij of zij in de directe omgeving. Die ik wel hoor zijn de diverse buitenlandse chauffeurs, maar mijn \"Oostblokse talen\" zijn ook niet je van het. Ik hoorde bij Maastricht iemand uit Schiedam bij Lyon, die met een Lincoln, Wilson 5000 en 300 Watt versterker zat uit te zenden. Nu mijn SWR goed is zit ik er ook aan te denken om er misschien een versterker achter te hangen. Maar 25 Watt zou toch ook voldoende moeten zijn. Lijkt me. Groeten. Stan Heijne.
stanspanband
 

Berichtdoor Rekal » 22 jul 2007, 16:18

inderdaad redelijke goede swr waardes !
kan in ieder geval totaal geen kwaad.

ik heb op de auto met 100w op kanaal 1 en kanaal 40 1:1.5
dus vrijwel hetzelfde.
kanaal 20 is mooi 1:1.1

het verschil van 25watt naar 100watt is 1 S punt.
dus 1 streepje meer binnen komen over de lange afstand.
is niet zoveel maar je werkt er meestal wat ruis mee weg.

dat de cb warm word is normaal ja, pas toch beetje op dat je hem niet te zeer verstopt hebt in de demping van de cabine.
weet niet hoe doe zit ingebouwd.

met een lineartje raad ik iedereen een computerventilator aan,die erop of ervoor monteren.

hoe bevalt die antenne ? maakt dat verschil die 4DB versterking die de antenne heeft ?
Rekal
 

Berichtdoor stanspanband » 29 jul 2007, 12:10

Achterop de cabine was de massa perfect, gemeten tussen de antenne en de cabine. Zoals ik beschreven heb, tussen de cabine en het chassis niet goed. Ik weet dat een beugeltje niet perfect is, maar als je om je heen kijkt en je ziet al die Italianen, Spanjaarden, Polen, noem maar op. Ze hebben allemaal de antenne op de spiegel staan en je hoort ze overal. Dus volgens mij moet het wel kunnen. Nu zit de antenne op de spiegel en is de massa helemaal niet goed. Ik moet dus een extra masskabel aanbrengen. Dit had ik wel verwacht, omdat veel bouten in de cabine gedraaid zitten in een plastic \"plug\". De antenne kan je alleen of afknippen of een beetje uit de schacht halen. Stelschroeven zitten er niet op. De plug aan de binnenzijde van de cabine had ik eerst los op de kabel zitten om niet telkens te hoeven solderen. Nu is deze plug ook gesoldeerd en heb ik de kabel met een Ohm-meter doorgemeten. Of ik die 4 DB versterking kan merken weet ik niet. Ik kon van de week met iemand in Duitsland in de bergen ca. 5 km praten. Hij ontving mij goed, maar hij kwam met veel ruis binnen. Volgens mij is de ontvangst niet zo goed. Ik was van de week s'avonds in Hamburg en ontving maar op 1 kanaal. Alle andere kanalen alleen maar ver weg en veel ruis. Nu weet ik niet of zoiets aan de massa kan liggen. Ik heb nu vakantie, maar als het \"spul\" weer is ingebouwd, zal ik een foto plaatsen om te laten zien hoe ik het ingebouwd heb. Ik heb nog een vraag. Is de dikte van de massakabel belangrijk? Ik heb een kabel van 6 mm2. Dit is echter een vrij dure kabel. Vooral als je veel meters nodig hebt. Mijn verhaal klinkt misschien een beetje onsamenhangend, maar ik heb geprobeerd jullie vragen en reacties in één bericht te beantwoorden. Bedankt voor jullie reacties. We kunnen weer gaan experimenteren. Groeten. Stan Heijne.
stanspanband
 

Berichtdoor stanspanband » 15 sep 2007, 00:41

Zo mensen. Daar ben ik weer. Het zit nu allemaal wel zo'n beetje. De massa heb ik doorgemeten. Die is goed. Ik heb alleen weer een vraag. De SWR is ongeveer tussen de 1 op 1.5 en 1 op 1.7. Als ik nu mijn antennevoet of de antenne (niet de spriet) vastpak daalt mijn SWR tot het 2e of 3e of zelfs het 4e streepje. Ligt eraan waar ik hem vastpak. Ik heb gehoord dat de massa dan toch niet goed is. Klopt dit verhaal, of is dit iets wat altijd zal blijven. Bij voorbaat dank. Groeten Stan Heijne
stanspanband
 

Berichtdoor beemer320i » 15 sep 2007, 03:31

swr is 1:massa hebben,wanneer je dat voldoende hebt punt 2:afregelen van de antenne.misschien ben je te vroeg aan de spriet beginnen knippen.je kunt beter de antenne eerst verplaatsen op een ander punt om te zien of dit beter is,of extra massa kabel trekken.wanneer dit beter is kun je hem exacter afstellen door de spriet te verschuiven of ev te knippen.
mij lijkt het toch een massaprobleem,heb je nog andere plaatsen waar je de antenne kunt plaatsen?of eventueel op magneetvoet?

op de kofferklep had ik met magneetvoet swr van 2,zette ik hem op het dak stond hij plat,dus antenne was goed geregeld,maar de massa was niet genoeg
Avatar gebruiker
beemer320i
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 10 jul 2007, 01:49

Berichtdoor stanspanband » 16 sep 2007, 00:42

Ik heb de antenne al achter de cabine gehad, maar dat was niks ivm ontvangst. Op de andere spiegel is geen optie ivm boomtakken. Ik heb hem ook op de spoiler gehad, maar dat kon niet ivm de hoogte. Hij moest dan schuin naar achteren en telkens als je achteruit de garage of een gebouw inrijdt, dan moet je de antenne vastzetten. Dus dit is de beste optie. De ontvangst is goed, maar zou volgens mij nog beter kunnen. Als ik op een ander punt met een Ohm-meter meet met de antennekabel losgekoppelt, zodat hij niet via de antennekabel massa maakt geeft de Ohm-meter aan dat de stroomkring gesloten is. De massa zou dan dus goed moeten zijn. Alleen, wat ik dus omschreven heb. als ik de antenne vastpak gaat de SWR nog verder naar beneden. De antenne zou dus via mij een betere massa hebben, als ik het goed begrijp. Ik hoop dat ik het allemaal goed beschreven heb. Groeten Stan Heijne
stanspanband
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 152 gasten