Gp antenne en muurbeugels plaatsen

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Gp antenne en muurbeugels plaatsen

Berichtdoor Half » 30 jan 2024, 08:23

Beste , Ik ben nieuw hier. Ik woon nu 4 jaar in een rijtjes huis. Toestemming om een basis antenne te plaatsen. Nu kan dat alleen aan de achtertuin grenzende muur(tje). Ik heb een 42 standaard gegalvaniseerde pijp. En muurbeugels van 460mm uit stekend om de pijp voorbij de dakgoot te kunnen plaatsen.
Ik heb keilbouten op aanraden van de woningbouw: rvs m8. Maar ook de keilbouten m10 gegalvaniseerde.
Zou dit voldoende sterk zijn in de baksteen?
Of Zou de baksteen breken met keilbouten?

Gr Ralph
Half
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 dec 2023, 14:36

Re: Gp antenne en muurbeugels plaatsen

Berichtdoor Wimpie » 30 jan 2024, 12:33

Als eerste gefeliciteerd dat je je antenne mag plaatsen!

Je gaat op deze vraag compleet verschillende antwoorden krijgen. Zie eventueel zendamateur.com, daar lopen ook wat draadjes over verankeringen. Ik zou het advies van de woningbouw opvolgen, en geen chemische ankers plaatsen. Ik vermoed dat ze dat niet willen omdat je die er niet meer uit krijgt.

Ik heb door de jaren heen veel keilbouten gebruikt in baksteen, en nooit problemen ondervonden. Het voordeel van keilbouten is (vind ik) dat je ze er uit kunt halen en vervolgens de gaten dicht kan maken, en in kan kleuren zodat je er niets meer van ziet. In mijn "oude" huis zie je niets meer terug van de keilbouten. Totaal hebben er daar tenminste 16 in gezeten (voor pijpen en tuien) in de achtergevel. Ik heb ze allen eruit gekregen (zowel RVS maar meestal staalverzinkt). Als je muur vaak nat wordt (dus op de wind staat) zou ik voor de RVS bouten gaan.

De richtlijn voor pijpen is 1/3 van de lengte tussen de muurbeugels. Dus bij een pijp van 6 m, heb je tenminste 2 m tussen de bevestigingspunten (ik had zelf 2.5 m ertussen). Omsluit je pijp met rubber zodat hij geen contact maak met de beugels. Je hebt dan iets bewegingsvrijheid, maar vooral minder contactgeluid naar de muur. Het is NIET aan te raden om bovenaan twee muurbeugels te zetten. Het geheel wordt dan zwakker.

Keilbouten plaats je zoveel mogelijk in het midden van de steen. Blijf met de bovenste muurbeugel zo'n 0.5 m van de bovenkant van de muur af, zodat je rondom "vlees" en spouwankers hebt . Boor niet met grof geschut zodat de achterkant van de steen niet uitbreekt.

Veel mensen draaien ze te strak aan. Voor een M10 bout ligt het ergens rond 30...50 Nm. Ik ging tot de helft. Na een paar maanden even aan allle moeren voelen met de sleutel. Als er bijvoorbeeld één moer makkelijk verder gaat, dan weet je dat er beweging was en de verankering niet goed is.

Even terzijde, wat zijn je plannen (pijplengte en zo) en waar woon je ongeveer (in verband met wind).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Gp antenne en muurbeugels plaatsen

Berichtdoor Snof » 31 jan 2024, 16:46

Ik heb vroeger veel van die muurbeugels gemaakt van strip 50x6 met 4 gaten voor de keilbouten, nooit een beugel terug gehad...wel buizen die krom waren na een harde storm omdat ze of te dun of te lang waren.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 474
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Gp antenne en muurbeugels plaatsen

Berichtdoor Half » 31 jan 2024, 22:26

Dank je, ben meer dan blij dat ik eindelijk toestemming heb. En bedankt voor de info. De antenne (voet) komt helaas veel te laag in 1ste instantie. Net boven de dakgoot. Op mijn Duplex woning ! Om geen gezeur te krijgen met mensen die er ondanks geen last van hebben maar je t licht in je ogen niet gunnen. Ik heb een nieuwe steigerpijp van 2 meter. Voor nu.
En ipv de m8 rvs heb ik toch maar m10 rvs keilbouten besteld. Die m8 zijn zo dun. Hoop morgen of vrijdag aan de slag te gaan.
Maar qua hoogte: verre van ideal,omdat de antenne dus een schuin dak aan 1 kant naast zich heeft.
Het is ook een rare toestemming ,men is heel voorzichtig(qua hoogte en hoe of wat een buurtgenoot kan reageren) . Maar een basis antenne buiten (met dak aan 1 kant) is denk ik altijd nog 10 keer beter dan alle antennes die ik tot nu toe binnen heb staan, en geprobeerd?
Het is raar , want de wetgeving heeft het over zoveel meter Boven de tóp van het dak?

Maar ,over dat rubber: bedoel je rubber tussen mast en de antenne zelf?
Oja: deze keilbouten moten op 20 nm staat op de website (rvs land) Maar heb geen momentsleutel meer. Maar dat komt wel goed.
Gr



Wimpie schreef:Als eerste gefeliciteerd dat je je antenne mag plaatsen!

Je gaat op deze vraag compleet verschillende antwoorden krijgen. Zie eventueel zendamateur.com, daar lopen ook wat draadjes over verankeringen. Ik zou het advies van de woningbouw opvolgen, en geen chemische ankers plaatsen. Ik vermoed dat ze dat niet willen omdat je die er niet meer uit krijgt.

Ik heb door de jaren heen veel keilbouten gebruikt in baksteen, en nooit problemen ondervonden. Het voordeel van keilbouten is (vind ik) dat je ze er uit kunt halen en vervolgens de gaten dicht kan maken, en in kan kleuren zodat je er niets meer van ziet. In mijn "oude" huis zie je niets meer terug van de keilbouten. Totaal hebben er daar tenminste 16 in gezeten (voor pijpen en tuien) in de achtergevel. Ik heb ze allen eruit gekregen (zowel RVS maar meestal staalverzinkt). Als je muur vaak nat wordt (dus op de wind staat) zou ik voor de RVS bouten gaan.

De richtlijn voor pijpen is 1/3 van de lengte tussen de muurbeugels. Dus bij een pijp van 6 m, heb je tenminste 2 m tussen de bevestigingspunten (ik had zelf 2.5 m ertussen). Omsluit je pijp met rubber zodat hij geen contact maak met de beugels. Je hebt dan iets bewegingsvrijheid, maar vooral minder contactgeluid naar de muur. Het is NIET aan te raden om bovenaan twee muurbeugels te zetten. Het geheel wordt dan zwakker.

Keilbouten plaats je zoveel mogelijk in het midden van de steen. Blijf met de bovenste muurbeugel zo'n 0.5 m van de bovenkant van de muur af, zodat je rondom "vlees" en spouwankers hebt . Boor niet met grof geschut zodat de achterkant van de steen niet uitbreekt.

Veel mensen draaien ze te strak aan. Voor een M10 bout ligt het ergens rond 30...50 Nm. Ik ging tot de helft. Na een paar maanden even aan allle moeren voelen met de sleutel. Als er bijvoorbeeld één moer makkelijk verder gaat, dan weet je dat er beweging was en de verankering niet goed is.

Even terzijde, wat zijn je plannen (pijplengte en zo) en waar woon je ongeveer (in verband met wind).
Laatst bijgewerkt door Half op 31 jan 2024, 22:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Half
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 dec 2023, 14:36

Re: Gp antenne en muurbeugels plaatsen

Berichtdoor Half » 31 jan 2024, 22:29

Perfect
Heb zelf jaren in de metaal gewerkt. En had beugels, of een antenne voet voor tegels erop, makkelijkzelf kunnen maken, en verzinken. Helaas geen toegang meer tot apparaten/ gereedschap nu!
Deze gekochte muurbeugels, waren niet goed gezet! De voetjes heb ik nu verder gebogen zodat ze mooi vlak staan.
👍🏼
Snof schreef:Ik heb vroeger veel van die muurbeugels gemaakt van strip 50x6 met 4 gaten voor de keilbouten, nooit een beugel terug gehad...wel buizen die krom waren na een harde storm omdat ze of te dun of te lang waren.
Half
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 dec 2023, 14:36

Re: Gp antenne en muurbeugels plaatsen

Berichtdoor Snof » 01 feb 2024, 05:47

Jammer dat je ze idd niet meer zelf ff kunt maken, voetjes zijn wat mij betreft ook veel te klein wat oppervlakte betreft.
Een voetje buigen gaat makkelijk maar de zink barst - scheurt en dan roest het weer.

Ik gebruikte altijd ijzeren M10 keilbouten met kopervet, rvs is minder sterk en als de moer vast vreet door 1 korreltje zand of steen dan kun je gaan slijpen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 474
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Gp antenne en muurbeugels plaatsen

Berichtdoor Wimpie » 01 feb 2024, 13:41

Net als Snof gebruik ik meestal stalen keilbouten (geen doorsteekankers dus). Let wel op dat je een keilbout koopt die bedoeld is voor in baksteen. Er zijn heel veel varianten (die men in de volksmond ook wel keilbout noemt) die bedoeld zijn voor in (gescheurd) beton, en die zijn niet bedoeld voor in baksteen.

hoogte
In de oude wetgeving voor vergunningsvrij was de hoogte gedefinieerd ten opzichte van waar het dak zeg maar door de pijp snijdt. Je komt dan met een aflopend dak inderdaad heel ongunstig uit.

@snof: Die rare eigenschap van RVS heb ik uit ervaring ondervonden bij het gebruik van RVS staaldraadklemmen: wel vast, maar zonder slopen niet meer los.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Gp antenne en muurbeugels plaatsen

Berichtdoor Half » 01 feb 2024, 22:57

Zo ,ik heb de beugels en 2 meter pijp gemonteerd. Idd met de goede keilbouten. Voor in "niet gescheurd beton" ,zo stond t op de webshop. Maar in baksteen dus. Zoveel mogelijk in t midden
. Wel rvs dus. En de 5de poot onderaan.
De goedkope Gpa met die Gele plastic kapjes onderaan die ik had gekocht toen ik eind vorig jaar weer terug in CB ging, is een onding. Eind november dacht ik dat ik wel een "ok" antenne had aangeschaft. Maar pas de laatste weken las ik dat er makkelijk vocht in komt. Dus ben nu met vulkaniserende tape de schroefjes dicht aan het tapen, daar waar de delen in elkaar geschroefd zijn. (Een tie wrapje erom tot t gesetelled is had ik als tip). Loktite in de schroefjes eerst etc.
Maakt m ook niet mooier. En meer: ben benieuwd naar de swr, wegens dat dak! En die tape is best dik op al de delen.
Als ik nu eentje aanschaf wordt t de a99. 3 delen en fiberglas! Kan geen water in ophopen.
Bedankt voor de tips allemaal nogmaals.
Morgen de antenne erop. En hopen dat alles werkt.
Half
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 dec 2023, 14:36

Re: Gp antenne en muurbeugels plaatsen

Berichtdoor Snof » 04 feb 2024, 16:29

Ook in de A 99 komt in het onderste deel condens water, dat kan helemaal onderaan bij de so 239 er weer uit als je het gaatje vrij houdt....sommige kitten de connector af en kliederen het afwatering gaatje dan dicht.

Voor buiten gebruik ik de pl camp conectors en een klodder vaseline, dus niks geen tape of kit om de plug.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 474
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 185 gasten