SWR problemen Shakespeare

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re:

Berichtdoor Wintertje » 21 jun 2007, 10:23

satcom schreef:en probleem al opgelost ??


Nee, hij staat nog steeds op 27.555 precies 1:1 en op 26.965
1.1:8. Het niet zo'n ramp, maar wel raar. Ik luister toch vaker op de 27.555 USB en dan komt het eigenlijk wel mooi uit dat de SWR daar exact 1:1 is. Kan ik daar ook af en toe met een beetje vermogen (+/- 100 watt) werken.

Ik ben wel op zoek naar een andere antenne!
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Berichtdoor satcom » 21 jun 2007, 15:37

ik zag het op internet staan dat je ze verkocht en je mast ook


ga je nu een gpa kopen of een 5/8 of een punt 66
satcom
 

Re:

Berichtdoor Wintertje » 21 jun 2007, 16:18

satcom schreef:ik zag het op internet staan dat je ze verkocht en je mast ook


ga je nu een gpa kopen of een 5/8 of een punt 66


Ik zoek een 5/8 antenne. Het liefst een Avanti of iets dergelijks.

Heb je interesse in mijn mastje of antenne?
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Berichtdoor Wintertje » 27 jun 2007, 12:05

Ik krijg nog steeds mijn SWR niet goed.

Ik heb geexperimenteerd met kabellengte, maar dit lost het probleem maar deels op.

Op kanaal 1 (26.965) is de SWR 1:2 op kanaal 12 (27.555) is de SWR 1:1.
Het kan toch niet zo zijn dat een Shakespeare op 20 kanalen 1:1 staat en dat dan de SWR super hard verloopt?

Ik kan de Shakespeare niet verlengen. Kan dit misschien kunstmatig? Er zit geen afstelmogelijkheid aan de antenne.

Geachte antenne techneuten graag jullie hulp.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Berichtdoor satcom » 27 jun 2007, 15:52

je kan de antenne elektrisch verlengen door een spel of gewoon wat draad op een stuk pvc pijp wikkelen en er dan aan koppelen werkte bij mijn eerste antenne ook ( telescoop antenne)

de maten van een spel weet ik niet daar moet je een beetje mee rommelen als je soms zelf een andere antenne wil maken dit is een makkelijke:
http://www.nixan.tk/co/cb/index.htm

succes
satcom
 

Berichtdoor uniden2830 » 05 sep 2007, 13:25

vroeger ja vroeger kon je voor de shakespeare een tussen stuk kopen
zodat je de antenne beter kon afregelen.
dit tussen stuk was niets anders als een stukje zeskantig ijzer met aan de ene kant schroefdraad inwendig en aan de andere kant uitwendige draad
+/- 5cm lang
ik weet niet of deze nog steeds tekoop zijn
misschien wat om zelf te maken
was net even aan het rondkijken op het net cbshop in overloon verkoopt nog steeds shakespeare misschien kun je bij hun duidelijkheid krijgen
uniden2830
 

Re:

Berichtdoor Wintertje » 05 sep 2007, 14:48

uniden2830 schreef:vroeger ja vroeger kon je voor de shakespeare een tussen stuk kopen
zodat je de antenne beter kon afregelen.
dit tussen stuk was niets anders als een stukje zeskantig ijzer met aan de ene kant schroefdraad inwendig en aan de andere kant uitwendige draad
+/- 5cm lang
ik weet niet of deze nog steeds tekoop zijn
misschien wat om zelf te maken
was net even aan het rondkijken op het net cbshop in overloon verkoopt nog steeds shakespeare misschien kun je bij hun duidelijkheid krijgen


Op die manier verleng je de antenne en zal hij lager in frequentie beter gaan lopen. De handige doe-het-zelvert zal zoiets wel kunnen maken, ik niet. Misschien via een Shakespeare verkoper zoals die CB shop die jij noemt. Kweet niet, heb geen zin om de antenne nu van de schoorsteen af te halen.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Berichtdoor Johanh2o » 05 sep 2007, 17:57

hmm shakespear volgens mij hadden die de kwaal dat de pl plug
bij de antenne voet roest ging ontwikkelen en volgens mij kan je ook zo'n ringetje tussen je delen doen dat hielp bij mijn shakespeare voor dat de vrienden van de rcd langs kwamen :cry:

gave antenne trouwens zo'n shakespeare
Johanh2o
 

Re:

Berichtdoor Wintertje » 05 sep 2007, 18:05

daewoolanos schreef:hmm shakespear volgens mij hadden die de kwaal dat de pl plug
bij de antenne voet roest ging ontwikkelen en volgens mij kan je ook zo'n ringetje tussen je delen doen dat hielp bij mijn shakespeare voor dat de vrienden van de rcd langs kwamen :cry:

gave antenne trouwens zo'n shakespeare


Zou zo'n ringetje voldoende zijn om de swr opeens van 1:2, 1:1 te laten lopen?

Waar kwam de RCD dan langs? Ik heb altijd in Lisse gewoond.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Berichtdoor Johanh2o » 05 sep 2007, 18:11

ja zo'n gebroken ringetje druk ringetje ofzo hoe noem je dat en ik ben bij me ouders thuis in noordwijk gepakt samen met nog een paar en een paar katwijkers lol
Johanh2o
 

Berichtdoor duckmen » 05 sep 2007, 18:41

zoiet heet een veerring
duckmen
 

Re:

Berichtdoor norman » 05 sep 2007, 21:29

Ik heb vroeger ook zo'n antenne gehad. Bij ons in de volksmond genaamd "knip-antenne". Antenne wordt gefabriceerd met een straler die (meestal) te lang is voor 11 meter band (en dan dus ook te lang voor 10 meter band). Je stelt hem af door er stukjes vanaf te knippen. Teveel afknippen en je was de klos.
Wintertje schreef:Ik heb nu een 2 delige mast van +/- 7 meter gekocht die ik tegen de zijkant van de bijkeuken wil plaatsen. In dit geval staat de antenne een stuk vrijer.

... en heeft dus minder tegencapaciteit. Dit speelt mogelijk ook bij een halve golf straler een beetje mee, genoeg om de piek een paar kilohertzen te verhogen en nu minder gunstig is dan bij je eerste situatie. Ik heb het probleem met een antennematcher aangepakt. Geeft een beetje verlies tijdens zenden maar ontvangst blijft hetzelfde. Met die matcher kon ik over 2 MHz bandbreedte de SWR 1:1 krijgen. Misschien een optie?
norman
 

Re:

Berichtdoor Johanh2o » 05 sep 2007, 22:45

duckmen schreef:zoiet heet een veerring



bingo !!!! check check dubbel check kon er toch ff niet opkomen zeg.

knetters ik word oud :lol:
Johanh2o
 

Berichtdoor uniden2830 » 11 sep 2007, 01:29

de cbshop overloon verkoopt ze inmiddels niet meer heb ik uit een email begrepen,want ik had ook nog een vraag over de abs 1620
ik wilde er nog een bij kopen omdat je er bijna niet meer aan kunt komen,
maar mij werd medegedeelt dat ze ze niet meer in het progamma hadden
uniden2830
 

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 159 gasten