SWR problemen Shakespeare

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

SWR problemen Shakespeare

Berichtdoor Wintertje » 11 jun 2007, 14:00

Hallo,

Ik heb een Shakespeare antenne maar heb problemen om de SWR op de MARC kanalen 1:1 te krijgen. Vanaf kanaal 40 loopt hij wel 1:1.

De Shakespeare is een glasfiber antenne die uit 2 delen bestaat.
Er is geen mogelijkheid om de antenne met ringen af te stellen zoals bij bijvoorbeeld een Antron-99. Ik kan er ook geen stukje afknippen.

Ik heb wel eens gelezen dat de lengte van de kabel van invloed is op de SWR. Weet iemand welke lengte mijn coax moet zijn. Ik heb een redelijke lange kabel nodig (+/- 15 meter).

Alvast bedankt voor jullie tips!
René
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Berichtdoor satcom » 11 jun 2007, 17:04

gebruik je wel goede coax want voor dat soor afstanden moet je dikke coax gebruiken zoals RG-213 of arcell 7

dus geen RG-58 want daar is het verlies groter op dan bij de rg 213

succes
satcom
 

Re:

Berichtdoor Wintertje » 11 jun 2007, 21:40

satcom schreef:gebruik je wel goede coax want voor dat soor afstanden moet je dikke coax gebruiken zoals RG-213 of arcell 7

dus geen RG-58 want daar is het verlies groter op dan bij de rg 213

succes


Ik gebruik Aircell 7 coax!
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Berichtdoor satcom » 11 jun 2007, 22:10

ok dan kan het daar niet aan liggen ik zal eens rod vragen want volgens mij ken ik iemand met zo'n zelfde antenne kijkenof hij oo problemen heeft
satcom
 

Berichtdoor Johanh2o » 11 jun 2007, 23:51

Shakespeare antenne die 2 delige

was daar niet het probleem mee met vocht en vuil tussen de koppeling van de delen en de coax aansluiting ?

dat is wat ik meen te herrineren van vroeger bij een kennis die heeft hem uit elkaar gehaald en schoon gemaakt toen was die het kwijt zal hem morgen even bellen
Johanh2o
 

Re:

Berichtdoor Wintertje » 12 jun 2007, 09:49

daewoolanos schreef:Shakespeare antenne die 2 delige

was daar niet het probleem mee met vocht en vuil tussen de koppeling van de delen en de coax aansluiting ?

dat is wat ik meen te herrineren van vroeger bij een kennis die heeft hem uit elkaar gehaald en schoon gemaakt toen was die het kwijt zal hem morgen even bellen


Hmm, volgens mij zijn de delen droog waar je ze in elkaar schroeft. Antenneplug zit ook goed. SWR is op 26.965 mhz (kanaal 1) 1,1:8 en boven kanaal 40 loopt hij pas richting de 1:1.

Ik denk toch aan de lengte van de coax of plaatsing van de antenne.

Ik ben wel benieuwd wat jouw telefoontje oplevert.
Alvast bedankt voor de moeite.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 12 jun 2007, 09:54

Omschrijf de plaatsing eens dan :!:
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Berichtdoor satcom » 12 jun 2007, 10:24

is hij dan niet gewoon te kort of te lang voor de normale marc kanalen??
satcom
 

Re:

Berichtdoor Wintertje » 12 jun 2007, 11:07

19-AT-068 Frank schreef:Omschrijf de plaatsing eens dan :!:


Ik heb een pijp van ruim 2 meter tegen de schoorsteen. De Schoorsteen staat aan de zijkant van mijn huis. Het huis heeft een zadeldak dus de schoorsteen komt niet boven het dak uit.

Hiervoor op de schoorsteen van mijn bijkeuken op datzelfde pijpje. Toen was de SWR iets beter 1.1:6.

Ik heb nu een 2 delige mast van +/- 7 meter gekocht die ik tegen de zijkant van de bijkeuken wil plaatsen. In dit geval staat de antenne een stuk vrijer. Ik heb de formule om de ideale coax lengte te berekenen inmiddels gevonden.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Berichtdoor Wintertje » 12 jun 2007, 11:09

satcom schreef:is hij dan niet gewoon te kort of te lang voor de normale marc kanalen??


Ik neem aan dat de Shakespeare geschikt is voor de normale Marc kanalen, maar het lijkt er op van niet. Hij zou dan te kort zijn en beter geschikt zijn voor de 10 meter! Ik heb de SWR nooit 1:1 gekregen op de Marc kanalen.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 12 jun 2007, 12:34

Ik zou hem eens op een \"vrije plek\" proberen zoals een open veld. Eens kijken wat die dan doet. Het lijkt er op dat deze is afgesteld voor 10m .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Berichtdoor satcom » 12 jun 2007, 18:11

kan je niet langs de winkel gaan waar je hem gekocht heb en dan ff vragu of hij wel voor de 11 meter band is en niet voor de 10 meter
satcom
 

Re:

Berichtdoor Wintertje » 12 jun 2007, 18:12

satcom schreef:kan je niet langs de winkel gaan waar je hem gekocht heb en dan ff vragu of hij wel voor de 11 meter band is en niet voor de 10 meter


Antenne heb ik een jaartje of 5 van iemand gekregen....
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Berichtdoor satcom » 12 jun 2007, 18:19

is de antenne dan nog wel goed want ik las ergens dat glasfliber ook vergaat en als de buitenkant geseurd is of scheurdjes heeft e hij regent vol gaat de werking van de antenne achteruit

uiteindelijk is dan de antenne nutteloos
satcom
 

Re:

Berichtdoor Wintertje » 12 jun 2007, 18:44

satcom schreef:is de antenne dan nog wel goed want ik las ergens dat glasfliber ook vergaat en als de buitenkant geseurd is of scheurdjes heeft e hij regent vol gaat de werking van de antenne achteruit

uiteindelijk is dan de antenne nutteloos


De antenne heeft jaren in de schuur gelegen en is nog als nieuw.
Jij zit toch in de buurt van R'dam? Ik geef wel eens een gilletje als die Shakespeare in de mast staat.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 170 gasten