Vraagstuk Coax Kabel

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Vraagstuk Coax Kabel

Berichtdoor CB-Rik » 17 dec 2020, 17:40

De afstand tussen mijn Shack en de plaats waar de antenne komt te staan = ±40 m.
De hoogte van de mast weet ik nog niet weet, maar ik hoop toch op een 6 a 8 meter
Ik ga dit sowieso in dikke coax uitvoeren en de kabel komt ter bescherming in een buis.

Mijn vragen:
Mag ik de kabel uit meerdere delen samenstellen (op voorwaarde dat ik alle pluggen netjes soldeer en bescherm tegen vocht)
Het is natuurlijk niet de bedoeling om de kabel samen te stellen uit 20 stukjes. Maar het zouden er toch een 3-tal kunnen zijn.
Of kijk ik toch beter uit naar een kabel uit 1 stuk?
CB-Rik
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 06 okt 2018, 08:06
Woonplaats: Midden België

Re: Vraagstuk Coax Kabel

Berichtdoor 19RE000 » 17 dec 2020, 18:51

CB-Rik schreef:De afstand tussen mijn Shack en de plaats waar de antenne komt te staan = ±40 m.
De hoogte van de mast weet ik nog niet weet, maar ik hoop toch op een 6 a 8 meter
Ik ga dit sowieso in dikke coax uitvoeren en de kabel komt ter bescherming in een buis.

Mijn vragen:
Mag ik de kabel uit meerdere delen samenstellen (op voorwaarde dat ik alle pluggen netjes soldeer en bescherm tegen vocht)
Het is natuurlijk niet de bedoeling om de kabel samen te stellen uit 20 stukjes. Maar het zouden er toch een 3-tal kunnen zijn.
Of kijk ik toch beter uit naar een kabel uit 1 stuk?


Altijd kabel uit één stuk.
Elke connector geeft verlies (op de lange termijn).
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Vraagstuk Coax Kabel

Berichtdoor Snof » 17 dec 2020, 19:12

Uit 1 stuk is natuurlijk beter.
Ik heb toevallig uit verveling het verlies van mijn 40 meter Aircell 7 coax gemeten en daar schrok ik van, fabrikant geeft voor de 28 Mhz 3,7 dB verlies op voor een lengte van 100 meter.

Denk dat ze daar meten zonder pluggen aan de kabel want ik mis al behoorlijk wat watjes...als je 3dB verlies hebt ben je de helft van al je watjes kwijt voor ze de antenne in gaan.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Vraagstuk Coax Kabel

Berichtdoor Wimpie » 17 dec 2020, 21:05

Het verlies van connectoren op CB is verwaarsloosbaar klein, ook als je PL 259 pluggen gebruikt en de connectoren dan koppelt via korte koppelstukken. Zorg dat de pinnen van de PL pluggen goed strak in de koppelstukken gaan, en je het goed beschermd tegen vocht.

Als je handig bent, kun je stukken kabel ook aan elkaar solderen, vooral als de mantel nog mooi koperkleurig is (dus geen oxide). Ik deed dat vroeger best vaak, maar nu koop ik gewoon connectoren en koppelstukken. Dat laatste is duurder, maar een stuk makkelijker.

Voordat je alles installeert, zou ik ieder stuk doormeten met RF (dus SWR aan ingang kabel bij afsluiting met 50 Ohm, en Pout/Pin). Ik zou het pas gebruiken als wat je meet klopt met wat je verwacht.
Laatst bijgewerkt door Wimpie op 17 dec 2020, 21:27, in totaal 1 keer bewerkt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Vraagstuk Coax Kabel

Berichtdoor Pluskat » 17 dec 2020, 21:21

Snof schreef:Uit 1 stuk is natuurlijk beter.
Ik heb toevallig uit verveling het verlies van mijn 40 meter Aircell 7 coax gemeten en daar schrok ik van, fabrikant geeft voor de 28 Mhz 3,7 dB verlies op voor een lengte van 100 meter.

Denk dat ze daar meten zonder pluggen aan de kabel want ik mis al behoorlijk wat watjes...als je 3dB verlies hebt ben je de helft van al je watjes kwijt voor ze de antenne in gaan.


Hoe komt u aan de berekening dat een demping van 3 dB van de coax een verlies geeft van 50% aan zendvermogen voor deze de antenne bereikt ?
Aircell 7 geeft inderdaad een demping van 3.7 dB op 28 Mhz ....op een lengte van 100 meter.Hoe kan u met 40 meter Aircell 7 ( ongeveer 1,8 dB demping ) de helft van uw zendvermogen verliezen aan
de antenne ?
Transceivers:
Icom IC-7300 - Yaesu FT-991A - Yaesu FTdx3000D - TYT TH-9800
Kenwood 570 - Alinco DX-70 - President Lincoln - CRT SS-7900
Yaesu FT-7900 - Kenwood TS-50 - Emperor Shogun - Magnum S9
Icom IC-706 -
Antennes:
Diamond X-300N - Optibeam OB6-3M
5 bander End-fed - Sirio Gain Master 1/2 wave
Sirio Gain Master 5/8 wave - Sirio D-1300
Avatar gebruiker
Pluskat
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 15 dec 2013, 21:58
Woonplaats: België

Re: Vraagstuk Coax Kabel

Berichtdoor 19RE000 » 17 dec 2020, 22:02

Pluskat schreef:
Snof schreef:Uit 1 stuk is natuurlijk beter.
Ik heb toevallig uit verveling het verlies van mijn 40 meter Aircell 7 coax gemeten en daar schrok ik van, fabrikant geeft voor de 28 Mhz 3,7 dB verlies op voor een lengte van 100 meter.

Denk dat ze daar meten zonder pluggen aan de kabel want ik mis al behoorlijk wat watjes...als je 3dB verlies hebt ben je de helft van al je watjes kwijt voor ze de antenne in gaan.


Hoe komt u aan de berekening dat een demping van 3 dB van de coax een verlies geeft van 50% aan zendvermogen voor deze de antenne bereikt ?
Aircell 7 geeft inderdaad een demping van 3.7 dB op 28 Mhz ....op een lengte van 100 meter.Hoe kan u met 40 meter Aircell 7 ( ongeveer 1,8 dB demping ) de helft van uw zendvermogen verliezen aan
de antenne ?


Zie deze berekening:
https://www.iwab.nu/jj_01_09_002.html
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Vraagstuk Coax Kabel

Berichtdoor 19-DT-170 » 17 dec 2020, 22:16

Pluskat schreef:Hoe komt u aan de berekening dat een demping van 3 dB van de coax een verlies geeft van 50% aan zendvermogen voor deze de antenne bereikt ?
Aircell 7 geeft inderdaad een demping van 3.7 dB op 28 Mhz ....op een lengte van 100 meter.Hoe kan u met 40 meter Aircell 7 ( ongeveer 1,8 dB demping ) de helft van uw zendvermogen verliezen aan
de antenne ?

Verliezen en versterking berekenen we in decibels (dB).
Elke halvering/verdubbeling van het vermogen is gelijk aan 3dB.
Bij audio: Het menselijk gehoor merkt pas verschil als er 3dB verandering is (zachter of harder).
Bij radio: 3 dB is een half S-punt op je meter.
Dus 3dB verzwakking betekent dat je de helft van je vermogen kwijt raakt (2x).
6dB verzwakking betekent dat je vermogen nog maar een kwart is (4x).
9 dB betekent dat je vermogen nog maar één achtste is (8x), enzovoorts.
Even resumerend: Als je van 10W naar 100W gaat is een vermogen verdubbeling van 10x (10dB).
Voor het gemakt houden we 9dB aan. Dus als je van 10W naar 100W gaat is dat een verbetering van 9dB.
3dB is een half S-punt, 9dB is dus drie keer een half S-punt, dus anderhalf S-punt!!!

Andersom: Heb je 3dB verlies in je coaxkabel, dan ben je de helft van je vermogen kwijt, maar dat scheelt in de praktijk een half S-punt.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Vraagstuk Coax Kabel

Berichtdoor Snof » 18 dec 2020, 02:48

Pluskat schreef:
Snof schreef:Uit 1 stuk is natuurlijk beter.
Ik heb toevallig uit verveling het verlies van mijn 40 meter Aircell 7 coax gemeten en daar schrok ik van, fabrikant geeft voor de 28 Mhz 3,7 dB verlies op voor een lengte van 100 meter.

Denk dat ze daar meten zonder pluggen aan de kabel want ik mis al behoorlijk wat watjes...als je 3dB verlies hebt ben je de helft van al je watjes kwijt voor ze de antenne in gaan.


Hoe komt u aan de berekening dat een demping van 3 dB van de coax een verlies geeft van 50% aan zendvermogen voor deze de antenne bereikt ?
Aircell 7 geeft inderdaad een demping van 3.7 dB op 28 Mhz ....op een lengte van 100 meter.Hoe kan u met 40 meter Aircell 7 ( ongeveer 1,8 dB demping ) de helft van uw zendvermogen verliezen aan
de antenne ?

Ik zeg niet dat ik 3 dB demping heb met 40 meter Aircell maar geef enkel aan dat 3 dB demping wel de helft van je vermogen kost.
Ik mis toch 180 watt op het einde van de coax en dat klink best wel veel, al merkt een ander het maar amper.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Vraagstuk Coax Kabel

Berichtdoor on8svh » 20 dec 2020, 23:25

10 a 20 meter kan je op zulke lage frequenties zeker met RG213 doen, is stukken goedkoper en zal goed werken! Als het kan liefst ecoflex of aircom kabel met minder verliezen, zeker bij langere afstanden. Maar nog eens de verliezen zijn afhankelijk van de frequenties en valt dit goed mee met RG213 voor deze korte afstanden.

Hoe minder koppelingen hoe beter, al is de stugge kabel soms wat stroef in de shack. Dan kan je eventueel dikke kabel tot op een SWR-meter/versterker/... steken, en met een korte verloopkabel naar uw transceiver gaan.
on8svh
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 02 dec 2020, 22:27
Woonplaats: Oudenaarde


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten