Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of niet?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of niet?

Berichtdoor Trac » 20 nov 2020, 10:52

Goedemorgen,

Ik heb een Mercedes G-klasse welke eind jaren '80 is ingezet voor grensbewaking bij het IJzeren gordijn.

De auto zou uitgerust moeten zijn met een VHF radio en daarnaast ook met CB en telefoon (analoog, B-netz).
De VHF radio en bijbehorende antenne zijn verwijderd.

Wat ik nog wel heb is een korte antenne met een helix draad daaromheen op het dak van de auto.
Dit zou volgens een Duitse kenner de antenne voor CB en telefoon geweest moeten zijn.
De aansluiting op deze antenne is een Coax plug.

Ik ken dit type antenne niet, maar ik ben voornemens om deze auto uit te rusten met een CB radio.

De vraag hierbij is: is deze korte (helix) antenne geschikt voor aansluiting van een CB radio en zal hij me het bereik en ontvangst geven als een standaard CB antenne die je dipt op de juiste lengte?
Zo hoef ik geen extra antenne op te bouwen en blijft de auto origineel eruit zien aan de buitenzijde.

Hieronder een paar plaatjes van deze antenne.
Er steekt een stukje draad van de helixdraad uit aan het einde.
De antenne is ca. 20-22cm lang (afhankelijk van waar je beginpunt zit).

Als er meer info of foto's nodig zijn, zal ik die toevoegen.

Afbeelding

Afbeelding

gr. Bram
Trac
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 nov 2020, 22:38

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Robber57 » 20 nov 2020, 15:48

Bakkie er aan met een swr meter en je weet of de antenne bruikbaar is voor 27mc,als hij niet bruikbaar is voor 27mc weet je niet voor welke frequentie hij dan wel is maar je weet wel dat ie niet op een 27mc bak kan, ik herken de antenne niet en hij lijkt me eerlijk gezegd aan de korte kant voor een 27mc antenne, eerder iets van vhf ofzo.
Omdat de antenne een coil heeft is de fysieke lengte vd antenne niet iets waaruit je zo 1-2-3 de frequentie kunt concluderen behoudens dat kortere antennes meestal voor hogere frequenties zijn.
Het losse stukje draad; ik denk dat daar een rubber dopje overheen heeft gezeten, het zou bedoeld kunnen zijn om de antenne ietsje in te korten zodat je hem exact op de juiste frequentie kunt tunen.( of een vandaal heeft hem simpelweg met een zaag ingekort omdat hij te lang voor parkeer garage was. :P )

De voet is iig universeel, daar zou je met de wartelmoer zo een andere antenne aan kunnen zetten, heel veel mobiele antennes hebben die scharnierende voet met vleugelmoer.
Als je geen swr meter hebt of weet wat dat is, het is een metertje dat kijkt of de antenne de juiste lengte heeft en plaats je (tijdelijk) tussen zender en antenne, een wijzertje vertelt je de staandegolf verhouding tussen zender en antenne, ideaal is die 1:1 , acceptabel is 1:2, nog slechter en er is risico op schade aan de eindtrap vd zender.
Swr meters zijn er vanaf een paar tientjes en er is ook nog marktplaats waar je ze voor een tientje kunt vinden of soms zelfs gratis afhalen.

Een apparaatje dat daadwerkelijk kan vertellen voor welke frequentie de antenne geschikt is heet een antenne analyzer of een uitgebreidere versie is een vna, een vector network analyzer, die kun je tegenwoordig vanuit china kopen voor €60 oid, de nano-vna is momenteel erg populair, je hebt voor dit soort apparatuur wel wat kennis nodig, een antenne analyzer is een eenvoudige vna en is ook eenvoudiger in gebruik(maar uiteraard ook minder mogelijkheden)
Afhankelijk waar je woont is er wellicht een forummer met apparatuur die je kan helpen, ik heb een antenne analyzer die gaat tot 50 Mhz en woon nabij alkmaar.
Laatst bijgewerkt door Robber57 op 20 nov 2020, 16:19, in totaal 2 keer bewerkt.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Trac » 20 nov 2020, 16:05

Bedankt Robber,

Een SWR meter heb ik nog wel liggen van 27mc installatie op een andere auto.
Goede tip om dat eens te gaan proberen.

Ook dank voor het opmerken dat de voet met draaipunt vleugelmoer geschikt is voor andere antennes.
Zo kan ik mogelijk nog een andere antenne monteren als nodig.

Zijn dit soort antennes met helix draad wel bekend voor gebruik bij 27mc?

gr. Bram
Trac
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 nov 2020, 22:38

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Wimpie » 20 nov 2020, 16:22

Je spreekt van een lengte van 20 cm. Hoeveel draad je daar ook opwikkelt, voor CB gaat dat niet werken. Je haalt het eind van een korte straat, en dan houdt het op. Voor CB 27 MHz heb je echt lengte nodig.

Ja, het helixconcept wordt ook voor CB gebruikt om een antenne korter te krijgen. Ze zijn wel aanzienlijk langer dan die 20 cm (denk aan 1 .. 1.50m).
Obstakelvriendelijk zijn ze niet. De mooie taps toelopende sprieten met de spoel onderin kunnen wel een stootje van een tak hebben.

Eigenlijk denk ik dat de antenne op de foto een VHF (hoge deel van de band) antenne is.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Robber57 » 20 nov 2020, 16:23

Ja ze zijn er wel alhoewel andere types meer populair zijn, de constructie lijkt op een firestick maar die zijn zo uit mijn hoofd allemaal wat langer en dat wil je sowiezo, 27mc=11 meter golflengte, een kwartgolf antenne is mooi maar dat word dus 2,75 meter, met gegogel met spoelen ed kun je dat inkorten zover als je wilt maar onder de 1-2 meter lengte word de antenne erg inefficient.

Ik kan zo ff geen goed plaatje vinden, website: http://www.firestik.com/CatalogFrame.htm
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Robber57 » 20 nov 2020, 17:12

Hoe langer ik er naar kijk des te meer ik het idee heb dat het een afgezaagde firestik is, daar zit 3/8 schroefdraad aan en er zijn/waren adapters voor 3/8 naar swivel-mount ( de zwenk voet met vleugelmoer die jij hebt).

Overigens, ik heb destijds toen ik in dienst zat in ossendrecht de levering van de eerste 50 mercedes G aan het nederlandse leger gezien, het was zo'n kleine ceremonie met de directeur van mercedes nederland oid, wat andere bobos met zijn allen op de foto met de 50 autos op een rijtje erbij. :D
Ik kan me niet meer herinneren wat voor antennes er op zaten, een aantal had een rack op het dak met jerrycans voor reserve diesel of water.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Wimpie » 20 nov 2020, 17:33

@Robber:
Ik denk dat jij gelijk hebt met die afgezaagde firestick! Die voet vond ik ook al opvallend (typisch een CB antennevoet).

Het kan zijn dat die bewust afgezaagd is om er een VHF antenne van te maken. Maar het kan net zo goed zijn dat de garage/carport niet hoog genoeg was voor een complete firestick.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Trac » 20 nov 2020, 18:07

Heel erg bedankt voor de uitgebreide antwoorden.

Ik vond het einde van de antenne er al een beetje verdacht (niet origineel) ingekort uitzien.
Dat deze dus ingekort is, is een heel goede verklaring.

Ik denk dat ik op zoek kan naar een juiste Firestick antenne.
Welke initiële lengte zou ik moeten kopen? Op de Firestick pagina zie ik modellen KW2 t/m KW7 van lengte 61cm t/m 213cm.

Zelf geven ze de volgende bereiken op afhankelijk van de antenne-lengte:
2' Length: 2 to 3 miles
3' Length: 3 to 4 miles
4' Length: 4 to 6 miles
5' Length: 5 to 7 miles

Nogmaals dank,

Bram
(beginner :) )
Trac
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 nov 2020, 22:38

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Wimpie » 20 nov 2020, 19:57

Om onder normale omstandigheden boven land tot aan de radiohorizon twee keer zo ver te komen, heb je ongeveer 15 keer zoveel uitgestraald vermogen nodig. Het rendement van de 61 cm lange antenne is op grond van hun eigen info dan zo'n factor 30 lager in vergelijking met die van 152 cm. Dat komt overeen met 2.5 S-punt minder signaal, en dat is fors.

Die gegevens van Firestick zelf "verklaren" gelijk de opmerking van Robber57 over de inefficiency van korte antennes. Je moet erg moeite toen om uit een korte antenne enig zendvermogen te krijgen.

Wil je van auto tot auto praten over korte afstand (bijv als je deel uit maakt van ee colonne), dan kun je de korte variant nemen.

Wil je met je auto een rustig plekje opzoeken om eens wat langere afstanden te draaien (eventueel met het buitenland in de zomer via "Sporadische E-laag reflectie"), dan heb je de langste nodig.

Kom je nog eens een foto tegen van de auto met originele uitrusting, dat vermoed ik dat je de lengte overeen laat komen met die van het origineel.

Ga je door bossen rijden, dan zou ik voor een heel andere antenne gaan (stalen spriet met spoel onderin).

Mechanisch gezien ben ik niet zo van die dikke helical antennes, tenzij je een hele stevige voet hebt die in/op een dragend deel van de auto zit. Die lange (152 cm) helical antenne geeft best een belasting op de voet. De voet op de foto lijkt mij nogal klein voor een helical van 152 cm.

Taps toelopende sprieten (zoals bijvoorbeeld de Wilson 1000 of Sirio ML 145) geven minder belasting op je auto.

Kort samengevat: het valt niet mee om de juiste antenne te kiezen, en dan heb ik de mening van eventuele gezindleden nog maar even buiten beschouwing gelaten.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Robber57 » 20 nov 2020, 20:12

Je hebt het lijstje, des te langer des te verder je komt, je koopt de langste die voor jou nog te tolereren is, hij moet voor het beste resultaat vrijwel rechtop staan en dan is de langste met 2,13 m wel erg lang boven op je dak.
Het idee van die swivel voet is dat je de evt hele lange antenne plat kan leggen zoals ze op legervoertuigen meestal doen, of het uiteinde met een touwtje in naar beneden trekken zodat de antenne in een boog staat.
De regel blijft hoe langer hoe beter.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor lumberjack » 20 nov 2020, 22:44

Ik heb een Mitsubishi l 200 terrein wagen en heb Wilson 1000 op dak ,voordeel is dat je hem er af kunt schroeven omdat hij ongeveer 1.80 lang is en breedbandig is dus ideaal voor mijn exportbak met 10,11en 12 meter. Als ik bos in ga maak ik er een draad aan vast en buig hem naar achteren en bevestig draad aan trekhaak maar wel opletten dat je geen metalendraad pakt want dat werkt niet echt.
lumberjack
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 07 mei 2020, 17:16
Woonplaats: omgeving Kleve (Duitsland)

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Trac » 21 nov 2020, 01:43

Bedankt allen,

@Wimpie; ik denk dat je gelijk hebt dat ik in eerste instantie ga kijken naar oude foto’s wat er origineel voor antenne-lengte op heeft gezeten. Er zijn niet heel veel van dit type (1979) G’s in deze uitvoering, dus wel fraai als t van buiten er nog origineel uit ziet.
Daarnaast heb ik als hobbymatig bakkiegebruiker geen heel harde eisen wat ik exact aan zendbereik wil. Dus wat ik krijg bij montage origineel-achtige antenne zal ik het in eerste instantie mee doen.
Ik woon op de Veluwe, dus bos zat hier. Mocht ik meer willen, is een betere antenne altijd nog een optie.

De voet zit enkel op het dak geklemd, dus zeker geen heel stabiele basis. Dak zal van 1 of 1,5mm staal zijn.

Uiteraard leg ik er wel de juiste coax kabel in (bijv RG 213 specificatie).
Ik geloof dat wordt aangeraden de kabel zelf 4,5m of langer te laten tussen bakkie en antenne. Daar kom ik wel aan.

Bij defensie zelf (MB 290GD) hebben ze de antennehouders achterop op een speciale houder en trekken ze hem met rijden middels een touwtje helemaal over de auto heen richting de voorkant. Denk dat die antenne’s wel 2,5 tot 3 meter lang zijn.
Trac
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 nov 2020, 22:38

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Robber57 » 21 nov 2020, 01:50

Dat zal dan een 1/4 Golf van 2,75 meter zijn, in de leger wereld bekend als een tank whip, een polyester spriet en erg robuust.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Trac » 21 nov 2020, 14:19

Robber57 schreef:Dat zal dan een 1/4 Golf van 2,75 meter zijn, in de leger wereld bekend als een tank whip, een polyester spriet en erg robuust.


Oef, 2,75 meter op zo'n kleine voet, denk niet dat mijn dak dat leuk gaat vinden.

Ik zal eens een foto van de binnenkant maken (heb de hemelbekleding wat laten zakken).

Hopelijk krijg ik ook nog info hoelang die origineel geweest zou moeten zijn, ga er maar even vanuit dat die Duitsers wisten wat ze deden :)


gr. Bram
Trac
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 nov 2020, 22:38

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor 19DT2120 » 21 nov 2020, 21:11

Ik denk eerder dat er ooit een VHF of UHF antenne op heeft gezeten. Wat je nu ziet lijkt mij eerder een of ander hobby project te zijn geweest .
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten