verschil tussen std vrachtwagen cb antenne en wilson 1000

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: verschil tussen std vrachtwagen cb antenne en wilson 100

Berichtdoor Snof » 21 nov 2020, 00:57

@Wimpie, ik zou me eigen niet druk maken want we proberen hem alleen maar te helpen en doen niets verkeerd.
Als hij anders denk dan wij is voor mij geen probleem en mag hij het ergens anders vragen en kijken of hij daar misschien wel een beter antwoord krijgt in zijn ogen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: verschil tussen std vrachtwagen cb antenne en wilson 100

Berichtdoor Wimpie » 21 nov 2020, 01:43

Snof schreef:@Wimpie, ik zou me eigen niet druk maken want we proberen hem alleen maar te helpen en doen niets verkeerd.
Als hij anders denk dan wij is voor mij geen probleem en mag hij het ergens anders vragen en kijken of hij daar misschien wel een beter antwoord krijgt in zijn ogen.

Klopt, ik ga mij ook niet druk maken. Maar toen ik dat stukje tekst las, was het toch even een :shock: moment.

Daarna weer lekker doorgegaan met leven en verder gebouwd/ontworpen aan de motorsturing voor mijn 80 m band tuner voor een postzegeltuin dipool.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: verschil tussen std vrachtwagen cb antenne en wilson 100

Berichtdoor Snof » 21 nov 2020, 14:43

Wimpie schreef:
Snof schreef:@Wimpie, ik zou me eigen niet druk maken want we proberen hem alleen maar te helpen en doen niets verkeerd.
Als hij anders denk dan wij is voor mij geen probleem en mag hij het ergens anders vragen en kijken of hij daar misschien wel een beter antwoord krijgt in zijn ogen.

Klopt, ik ga mij ook niet druk maken. Maar toen ik dat stukje tekst las, was het toch even een :shock: moment.

Daarna weer lekker doorgegaan met leven en verder gebouwd/ontworpen aan de motorsturing voor mijn 80 m band tuner voor een postzegeltuin dipool.


Het is een leuke uitdaging om zelf iets te bedenken en te maken voor een kleine tuin wat ook nog eens goed werkt op de 80 m.
Ik wil dat in de toekomst ook eens gaan testen alleen hoef ik niet te na te denken over de ruimte of lengte...alles op hoogte hangen is dan voor mij de uitdaging, als het een dipool moet worden heb ik namelijk erg veel coax nodig dus misschien eerst eens testen met een endfed.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: verschil tussen std vrachtwagen cb antenne en wilson 100

Berichtdoor 19DT2120 » 21 nov 2020, 21:02

Als je zoveel lengte aan kabel nodig hebt ,kan je beter gaan voeden met een openlijn(kippenladder)!
+ veel lagere demping
+ dipool is te gebruiken als multi-band
+ Minder gevoelig voor QRN/QRM (rustiger in ontvangst dan een end-fed op zelfde hoogte)
- je moet hem op afstand houden van metaal ed
- je hebt een ATU nodig
- constructie is wat gevoeliger voor wind
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: verschil tussen std vrachtwagen cb antenne en wilson 100

Berichtdoor Wimpie » 21 nov 2020, 22:41

Even flink OT:

Een goede ontworpen/gebouwde full size endfed met eventueel wat common mode ontkoppeling/onderdrukking presteert identiek aan een dipool op dezelfde plek (v.w.b. gain en ruis die je hoort). Bij endfeds gaat het weleens mis met het naar binnen halen van de coax waarbij je ook de mantelstroom naar binnenhaalt. Bovendien zijn ze niet allen ontworpen op minimum common mode stroom (mantelstroom).

Ga je de boel erg inkorten (zoals bij mijn 80 m band, 10 m dipool met 1.8 m hangende eindjes en 6 m kippenladder (40 cm uit elkaar) ), dan ga je het met een endfed concept niet meer redden. Zelf bij 100W heb je bijna 5 kVp over de kippenladder staan.

Mijn eerste experment monoband symmetrische tuner is deze:
https://imgur.com/a/YMBTCtq

De balun "ziet" gewoon 50 Ohm, en kan daardoor relatief compact zijn. De kippenladder wordt aan de rechterzijde vastgeschroeft onder de plastic klemmen.

De tweede foto toont de motormechanica voor remote tuning. De spindel duwt de alu pijpen in of uit de spoelen. Het hout gelijk maar even een grijs kleurtje gegeven. Voor de duidelijkheid de spoelenbende even weggelaten.

Ik ben ook een documentje aan het maken voor zelfbouwers, maar dat is nog niet klaar.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: verschil tussen std vrachtwagen cb antenne en wilson 100

Berichtdoor Erik » 22 nov 2020, 09:30

Dat ziet er goed uit. :D

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten