camping

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

camping

Berichtdoor lumberjack » 20 aug 2020, 20:07

Hoi Hoi .

Welke basis antenne is goed te gebruiken op camping, hiermee bedoel ik snel en makkelijk op te bouwen en op te ruimen.
Zat zelf te denken aan antron 99 .

groet Lumberjack
lumberjack
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 07 mei 2020, 17:16
Woonplaats: omgeving Kleve (Duitsland)

Re: camping

Berichtdoor 19-DT-170 » 20 aug 2020, 21:00

Een GPA zou je kunnen gebruiken inderdaad, of een dipool antenne als het voor de DX verbindingen gaat.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: camping

Berichtdoor Wimpie » 21 aug 2020, 00:13

Het hangt een beetje af van de afmetingen en gewicht dat je kwijt kunt en objecten om je heen waaraan je iets vast kunt binden.

Een goedkope halve golf verticaal is prima voor lokale verbindingen. Ga je voor DX-only en je kunt wat de hoogte in met een dipool, dan zou ik voor de halve golf (draad)dipool gaan met wat extra touw om hem ergens tussen te kunnen spannen. Zit je aan zout water en is de gewenste richting over dat zoute water, dan zou ik gewoon voor de vertical gaan.

Het voordeel van een alu GPA (zoals de Venom) t.o.v. de A99 vind ik dat bij de venom alle delen in elkaar gaan. Het nadeel van de venom is de voetconstructie met die beugel (is grofstoffelijk). De A99 zet je wellicht iets sneller op dan een venom (vanwege de bevestingingsmethode en het aantal delen van de venom).

Andere optie voor verticaal is een eindgevoede draad, eventueel in combinatie met een lange glasvezel vishengel, of een hoog punt in combinatie met stuk touw, natte spons, etc.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: camping

Berichtdoor Ernst » 21 aug 2020, 08:30

vroeger had ik voor de locale tokkel een porto voor op de camping.
Deze ook aangesloten gehad op een gpa antenne bij een mede amateur wat prima werkte maar zelf kon ik niks kwijt met een tentje.
Later toen ik een sta caravan had heb ik nog een hele tijd met een portofoon antenne (een uitschuifbare telescoop met een spoel in het midden) gewerkt met een haakseverloop plug achter in de bak.

Met de gedachte .. als het voor een 4 watt porto werkt werkt het ook voor een 4 watt bakkie
Het idee kwam eigenlijk dat je vroeger bakkies te koop had met een bijbehorende tas en accu pack waar de antenne op de op soortgelijke wijze zat aangesloten .

Heeft voor mij altijd leuk gewerkt
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: camping

Berichtdoor lumberjack » 21 aug 2020, 14:14

Bedankt ga er mee aan de gang, voordeel camping ligt in de eifel beetje op een berg.
lumberjack
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 07 mei 2020, 17:16
Woonplaats: omgeving Kleve (Duitsland)

Re: camping

Berichtdoor Ernst » 21 aug 2020, 16:20

Afbeelding


:D
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten