Vraagje voor de wijze mannen.

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Vitaron » 04 okt 2019, 19:49

Wellicht is er iets terug te vinden in de 29 pagina's van dit topic, maar wellicht kan een wijs iemand mij even te woord staan, want vooralsnog kan ik geen info vinden.

Ik woon op de derde verdieping met groot dakterras, waarop horizontale en verticale stalen binten zijn bevestigd. Het is helaas een huurappartement en feitelijk mag ik geen (lange) antenne monteren.
Hierdoor heb ik gekozen voor een Wilson 5000, die ik heb geplaatst op een verticale bint en ongeveer 1.50 cm boven het dak zelf uitkomt en waarmee ik alleen lokale stations ontvang.

Alleen de ontvangst is natuurlijk niet om over naar huis te schrijven en op de 27.555 Mhz op de USB hoor ik werkelijk helemaal niks, terwijl het toch redelijk druk zou moeten zijn.

Een beetje goede basisantenne is ongeveer 6 meter lang en dat valt natuurlijk enorm op en vraag me af of het volgende kan werken.

De verticale binten op mijn terras zijn ongeveer 3 meter hoog. Zou het technisch gezien mogelijk zijn om een basisantenne met een aantal hele dikke tie wraps langs de bint te monteren, zodat de eerste 3 meter feitelijk niet zichtbaar is en de andere 2 a 3 meter boven het dak uitkomt.

Het gaat dus mij dus puur om het technische aspect en niet om de zichtbaarheid van een afstandje.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,
Ron
Vitaron
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 jul 2018, 20:46

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Henry hpsd » 04 okt 2019, 22:15

Zoals ik het lees....

1 je hebt geen boven buren.
2 je hebt 3 meter lengte om iets vast te maken.
Daar boven(op)
3 je bent bereid zo'n 3 meter er "bovenuit" te steken.

Indien dat klopt....dan heb je zeker opties !...
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Vitaron » 05 okt 2019, 00:15

Bedankt voor de reactie Henry, maar het gaat mij er alleen maar om of ik een (ongeveer) 6 meter lange basisantenne parallel langs een metalen bint kan laten bevestigen met tie wraps of iets dergelijks. De onderste 3 meter loopt dus parallel langs de bint en vraag me dus af of dat geen negatieve invloed heeft op de SWR.
Maar als jij nog andere opties weet, dan heel graag.

En was de bovenburen wel erg zat, dus van die ellende ben ik gelukkig verlost!!!!
Vitaron
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 jul 2018, 20:46

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Henry hpsd » 05 okt 2019, 12:51

Hallo,

Nee dat kan niet.
metaal op metaal lukt nooit (de antenne wordt immers "verbonden" met het andere metaal en is dus groter geworden).
Daarnaast heb je een goede kans dat het ook niet lukt als hij er net "naast" staat (geïsoleerd ervan).
Die twee hebben invloed op elkaar ook al raken ze elkaar niet.... (denk maar aan 2 magneten die bij elkaar in de buurt zitten...die hebben ook invloed op elkaar).

Er is ook een kans dat het wel lukt trouwens ...als hij er net naast staat, maar dat is een beetje koffie dik kijken...invloed heeft het altijd, ook al lijkt de SWR goed !
Als je hem "schuin" zou steken zal het al wat beter zijn...

Maar.....
Je kan bijvoorbeeld wel heel simpel een groundplane maken.
met een hengeltje oid. 1 draad omhoog van zo'n 2.75meter dan een paar horizontaal van 2.5 meter (mooi langs de dakrand en nog 1 op het dak oid en nog 1 naar beneden hangen...
En ik dacht dat ik nog ergens een verticaal had van zon 1,8 meter hoog en breed die eigenlijk net zo goed werkt als een GPA (net ietsje minder, maar vele malen beter dan andere nood oplossingen).
Die zend wel twee richtingen uit, je zou hem dus eigenlijk 90 graden moeten kunnen draaien, zal eens kijken of ik hem nog ergens heb.

Ik zal nog even denken over andere oplossingen....nu ff druk
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Vitaron » 05 okt 2019, 15:16

Dat was het antwoord waar ik naar op zoek was en had eerlijk gezegd ook dit wel een beetje verwacht. Zal dus inderdaad met andere opties moeten komen en toch maar richting een beam of bootantenne, waar ik 30 jaar geleden op mijn dak heel goede resultaten haalde.

Kan nog in de richting van een ground plane of J beam, ik moet het allemaal even de revue laten passeren en het beste kiezen ,want anders heb ik binnen de kortste tijd allerlei misbouwsels liggen, terwijl er mogelijk toch een korte antenne op de markt is waarmee ik mondiaal kan gaan......

Bedankt voor de wijze woorden Henry.
Vitaron
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 jul 2018, 20:46

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor 19RE000 » 05 okt 2019, 16:04

Vitaron schreef:Dat was het antwoord waar ik naar op zoek was en had eerlijk gezegd ook dit wel een beetje verwacht. Zal dus inderdaad met andere opties moeten komen en toch maar richting een beam of bootantenne, waar ik 30 jaar geleden op mijn dak heel goede resultaten haalde.

Kan nog in de richting van een ground plane of J beam, ik moet het allemaal even de revue laten passeren en het beste kiezen ,want anders heb ik binnen de kortste tijd allerlei misbouwsels liggen, terwijl er mogelijk toch een korte antenne op de markt is waarmee ik mondiaal kan gaan......

Bedankt voor de wijze woorden Henry.


Dit is de simpelste oplossing.
Bovenop de vertikale balk.
De radialen draai je gewoon in de richting waar ze vrij kunnen staan.
Straler is 2,68mtr lang.
https://www.gbantennes.com/nl/gb-27mhz- ... tenne.html
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Ernst » 05 okt 2019, 21:36

https://www.radioamateurwinkel.nl/maco-balkonantenne/

wellicht gewoon een dipool.... horizontaal …. de echte cb dx stations zitten over het algemeen horizontaal ..stukke drukkere ervaring dan verticaal rotor eronder en gaan met die banaan :)
(kan natuurlijk ook verticaal )
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Vitaron » 06 okt 2019, 01:19

Die Maco heeft mijn interesse gewekt, maar daar is echt heel weinig informatie over te vinden.

Wel ergens een plaatje gezien en volgens mij iets van 5 meter breed, iets wat ik gelukkig makkelijk zou kunnen plaatsen in horizontale positie.

Maar moet me eerst verdiepen in dit hele gebeuren, want vooralsnog ken ik alleen maar een antenne die rechtop staat.

Het meedenken wordt enorm gewaardeerd, want zonder goede ontvangst gaat alle apparatuur waarschijnlijk toch richting Marktplaats, met pijn in mijn hart.......
Vitaron
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 jul 2018, 20:46

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Vitaron » 06 okt 2019, 01:23

Dit is de simpelste oplossing.
Bovenop de vertikale balk.
De radialen draai je gewoon in de richting waar ze vrij kunnen staan.
Straler is 2,68mtr lang.
https://www.gbantennes.com/nl/gb-27mhz- ... tenne.html[/quote]

Volgens de specificaties is de totale lengte toch bijna 5 meter en dat is helaas geen optie.

Maar we blijven positief, want er passeren nu dingen waar ik nog nooit van had gehoord.
Vitaron
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 jul 2018, 20:46

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor 19RE000 » 06 okt 2019, 10:44

Vitaron schreef:Dit is de simpelste oplossing.
Bovenop de vertikale balk.
De radialen draai je gewoon in de richting waar ze vrij kunnen staan.
Straler is 2,68mtr lang.
https://www.gbantennes.com/nl/gb-27mhz- ... tenne.html


Volgens de specificaties is de totale lengte toch bijna 5 meter en dat is helaas geen optie.

Maar we blijven positief, want er passeren nu dingen waar ik nog nooit van had gehoord.[/quote]

Jij begrijpt mijn bedoeling verkeerd.
Het verticale "stralende" gedeelte komt boven de balk uit.
De radialen, dus de aarde, kan je in allerlei hoeken, buigen.
Het ideale is zoals daar gefotografeerd maar jij woont niet ideaal, zoals jijzelf aangaf.
Dus dan pas je de antenne aan de omstandigheden aan.
Jij zegt zelf dat je horizontaal ruimte hebt dus buig de radialen dan horizontaal en probleem opgelost.
Succes.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Corvy » 06 okt 2019, 10:55

Als je horizontaal wil gaan zou ik eerder voor de Sirio SD27 kiezen vanwege het prijsverschil (75 Euro versus 139 Euro).

Verticaal zou ik voor een GFK-mast kiezen met draadantenne. Je maakt er wel meer hoogte mee maar kunt het na gebruik
laten zakken.

https://www.dx-wire.de/gfk-masten/?xoid=d0c6bd811bd23d054dc9e4589b5dc9fa

https://www.ebay.co.uk/itm/Thunderbolt-SSD12-CB-11m-Portable-Antenna-SOTA-Field-use/303308151197?hash=item469e93199d:g:5MUAAOSwHORb3cdq

https://www.ebay.co.uk/itm/Hawkins-Radio-Thunderbolt-SSD58-5-8th-Wave-BLACK-10-12M-CB-aerial-SOTA-IOTA/303294660377?hash=item469dc53f19:g:P-4AAOSw5r1cQ8K~
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Henry hpsd » 06 okt 2019, 11:41

Wil je DXen ?
Of wil je lokaal met mensen praten ?

Denk ook eens aan een 1el cubical quad (dat is een vierkantje met 2,75 per kant.
Je moet hem dan nog wel kunnen draaien....(of twee neer zetten, haaks op elkaar).
Zo zijn er nog wel meer opties...
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Wimpie » 06 okt 2019, 13:36

Je zegt dat je alleen lokale stations ontvangt. Als er sporadische E-laag propagatie is, zou je over veel kanalen buitenlanders moeten horen (ook op FM/AM), ook met een Wilsoon 5000. Het Es seizoen is wel over nu, dus je zult wel geduld moeten hebben. We hebben in het voorjaar en zomer fors wat Es gehad, dus als je in die tijd niets gehoord hebt, is er serieus iets mis.

Hoe hoog is het ruis-S-punt met die Wilson 5000? Als je een S-9 ruis hebt staan, dan gaat het met een halve golf ietsje beter (voor buitenland DX), tenzij blijkt dat de storing via de binten bij de voet van de Wilson komt.

Zet je een halve golf neer (bijvoorbeeld een draadantenne langs een vishengel zoals Henry voorstelt), met de voet boven de bint, dan zal je ontvangst wat beter worden, omdat gemiddeld genomen de antenne hoger komt. Het gaat niet zo zijn dat stations die je nu in het geheel niet hoort, dan wel ruisvrij gaat horen (even storing via de binten buiten beschouwing gelaten). Met zenden ga je er (hoe tegenstrijdig het ook klinkt) meer op vooruit, vooral naar stations binnen Nederland.

Als het puur om DX buitenland gaat, zou een horizontale antenne (bijv. dipool) verbetering kunnen brengen. Het ruisniveau wil nog weleens afnemen, en als je een dominante stoorbron van iets verderop hebt, kun je de dipool zo opstellen dat hij in de "nul"' terecht komt. Je levert dan wel fors in op lokale stations, want de meeste stations die NL willen werken zitten met verticale antennes.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Vitaron » 06 okt 2019, 19:02

Ik moet zeggen dat ik door jullie adviezen in een korte tijd nu een aantal alternatieven heb gevonden en denk dat het de Sirio SD 27 dipole gaat worden, alleen moet ik nog wat info verkrijgen over het bevestigen hiervan in horizontale of verticale positie.
Mijn voorkeur gaat niet echt uit naar de lokale stationnetjes, maar meer richting buitenland op de SSB. En mijn Wilson 5000 staat er pas een paar weken, dus het kan zijn dat ik de betere omstandigheden heb gemist.

En hoe dat met die GFK mast zit, ga ik even uitzoeken, want als het iets is wat je automatische uit kan schuiven, dan moeten we die ook zeker overwegen.

Maar we zijn weer een stuk wijzer geworden.

Maar even een vraagje: zijn er nou veel hier op het forum die met een dipool werken zoals de Sirio SD 27?
Vitaron
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 jul 2018, 20:46

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Vitaron » 06 okt 2019, 19:06

Wimpie schreef:Je zegt dat je alleen lokale stations ontvangt. Als er sporadische E-laag propagatie is, zou je over veel kanalen buitenlanders moeten horen (ook op FM/AM), ook met een Wilsoon 5000. Het Es seizoen is wel over nu, dus je zult wel geduld moeten hebben. We hebben in het voorjaar en zomer fors wat Es gehad, dus als je in die tijd niets gehoord hebt, is er serieus iets mis.

Hoe hoog is het ruis-S-punt met die Wilson 5000? Als je een S-9 ruis hebt staan, dan gaat het met een halve golf ietsje beter (voor buitenland DX), tenzij blijkt dat de storing via de binten bij de voet van de Wilson komt.
.



Het Signaal qua ruis staat nu toch wel constant op de S-5. De Wilson staat 1 op 1.2. tot 1.5, afhankelijk van kanaal of band en loopt bij gebruik van 100 watt naar de 1 op 1.7.
Vitaron
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 jul 2018, 20:46

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 37 gasten