Swr en mijn antenne

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Swr en mijn antenne

Berichtdoor Peter1980 » 26 dec 2018, 17:12

Beste forumleden,

Ik heb naar 17 jaar mijn spullen maar is van zolder gehaald en weer aangesloten.
Nu heb ik mijn antenne weer aan de paal gehangen en ben de antenne gaan uitdippen.
Op mijn Midland alan 48 plus keurig 1:1 afgesteld gekregen. Nu het volgende, na het afstellen van mijn antenne Heb ik mijn president Lincoln weer aangesloten. Nu heeft deze 25 watt op fm, maar naar het controleren van de swr is die nu op kanaal 1/20/40 1,5 nog niet slecht maar niet meer 1 op 1. Nu mijn vraag komt dat door het vermogen van de president? De Midland is 4 watt en daar staan alle kanalen keurig op 1:1. Moet ik het zo laten? Of opnieuw afstellen? Wat is jullie advies?

Gr Peter.
Peter1980
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 26 dec 2018, 13:11

Re: Swr en mijn antenne

Berichtdoor Wimpie » 26 dec 2018, 18:49

Dat komt zeer waarschijnlijk doordat het "kleine" CB bakkie veel minder vermogen geeft, waardoor de diodes in de richtkoppelaar niet voldoende in geleiding komen. Met andere woorden, je SWR meter geeft bij weinig vermogen een betere SWR waarde aan. Ik gok dat je een SWR meter hebt die voor vrij grote vermogens bedoeld is.

Een andere mogelijkheid is dat de PL ongewenste producten genereert die buiten de band vallen (denk aan harmonischen). Bij een originele bak zou dat niet het geval moeten zijn. Als je het vermogen kunt verminderen, zou je de SWR met hetzelfde vermogen kunnen bepalen als met het "kleine" bakkie. Als de SWR dan slechter is, dan zou ik aan de PL twijfelen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 21 gasten