K-40 Magneetvoet SWR

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

K-40 Magneetvoet SWR

Berichtdoor SanderH » 10 jul 2018, 12:15

Hey iedereen,
Om te beginnen ben ik Sander, en nieuw hier op het forum. Dat wil dus ook betekenen dat ik er helemaal niets van ken (en ja neem dat maar vrij letterlijk).

Om een lang verhaal kort te maken sta ik op het punt een President Barry AM/FM te kopen in combinatie met een K-30 Antenne op magneetvoet (zie link) voor in/op m'n wagen.

https://www.cbshop.com/K40/Antennas_K30

Zijn er zaken die jullie zeker aan of afraden voor een beginner? Verder zit ik met enkele vragen welke voor jullie hoogstwaarschijnlijk belachelijk overkomen,maar zoals hierboven staand ken ik er helemaal niets van.

Om te beginnen:

- Moet ik deze magneetvoetantenne nog SWR afregelen? Een vriend van me (die er trouwens even "veel" van kent als ik :roll: ) beweert dat dit niet hoeft omdat de magneet zijn massa op het dak van de wagen neemt, maar iets zegt mij dat dit op zich weinig of niets met de SWR te maken heeft, of heb ik het mis?

- Als volgt: zijn alle kanalen op een CB voorgeprogrammeerd? Ik heb zelf altij gedacht van wel, maar als ik op websites als CB-shop kijk zie ik bij bvb de President Teddy: "Kanaal 9/19 voorgeprogrammeerd". Wat betekend dit juist?

Ik dat iemand van jullie me enkele antwoorden kan/ wil geven want deze vragen hebben jullie waarschijnlijk al 150 keer beantwoord aan andere groentjes.

Met vriendelijke groet,
Sander
SanderH
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 10 jul 2018, 11:59

Re: K-40 Magneetvoet SWR

Berichtdoor Thijs » 10 jul 2018, 17:07

De K30 zul je inderdaad moeten afstellen. Massa heeft inderdaad invloed of je de antenne afgesteld krijgt.
Het fijne folie/rubberlaagje onder je antenne maakt dat er geen verbinding is met het autodak.

Alle kanalen zijn voorgeprogrammeerd in een CB. In het geval de Barry zijn er verschillende Multi-Norms voor geprogrammeerd. Waarmee je de de barry kunt instellen naar wat in verschillende landen toegestaan is. In duitsland hebben ze bijvoorbeeld 80 kanalen maar bij ons zijn er maar 40 toegestaan. Standaard zal de Barry waarschijnlijk in de EU instelling staan met de 40 gangbare kanalen en 4W am/FM. In nederlands is 40 kanalen 1W AM / 4W FM toegestaan. De Europese norm van 40 kanalen 4W am/fm is hier nog niet overgenomen. Het is nog niet duidelijk wanneer dat hier ingevoerd word.

De knop voor CH9/CH19 is een extra functie zodat je snel kunt schakelen naar kanaal 9 en kanaal 19. Kanaal 9 was historisch het noodkanaal maar word niet meer zo gebruikt. Kanaal 19 is het kanaal waar truckers vaak zitten.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: K-40 Magneetvoet SWR

Berichtdoor Wimpie » 10 jul 2018, 23:37

Hallo Sander,

Voor zover ik kan zien, heeft de P. Barry geen ingebouwde SWR meter. Ik raad je dan aan een losse SWR meter te kopen en een "tussenkabeltje".

Een tussenkabeltje is een stukje kabel met twee male (mannelijk) PL connectoren om de SWR meter aan de bak te koppelen. De antenne koppel je aan de SWR meter. De bediening hangt af van het type meter. Laat maar weten wat je uiteindelijk gekocht hebt.

Als je een langere spriet kunt hebben, zou ik een antenne met een langere spriet kopen, het werkt echt beter.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten