Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor ArnoG » 16 jul 2017, 17:33

In mijn garage wil ik weer een 27mc neer zetten.
Heb al een antenne welke op 5 meter hoogte komt.
De kabel is de dikke RG 213.

Heb nu tijdelijk een bak staan, maar heb heel veel last van storing.
Vooral als ik de led panelen inschakel (zijn geen goedkope mocht iemand dat opperen)
Maar ook deze geven storing.

Nu wil ik de kabel van de bak naar de antenne in een koperen of ijzeren leiding leiding leggen om de straling er zoveel mogelijk vanaf te houden.

Heeft iemand daar ervaring mee of dat werkt, of ga ik met bijvoorbeeld de ijzeren leiding juist magnetische velden opwekken.

Natuurlijk word alles geaard.
ArnoG
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 05 jul 2017, 14:09

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor Wimpie » 16 jul 2017, 20:35

De kans dat dit oplossing biedt, is klein. Een extra afscherming die aan één kant vast zit, doet zeer weinig. Als je een merk RG213 hebt (dus met veel koper in de mantel), is de kans klein dat de storing door de mantel heen op de binnengeleider komt.

Wat voor antenne heb je? Als dit een halve golf verticale spriet is (dus geen dipool) kan storing via/langs de kabelmantel bij de antenne komen. Een ferrite clamp grofweg 1..2 m onder de antenne kan dan verbetering geven. Om meer windingen door de kern te kunnen krijgen, kun je de eerste paar meter (gerekend vanaf de antenne) RG58 nemen. RG58 krijg je 3 keer door een standaard 12..14 mm (binnendiameter) kern heen, en geeft dan verbetering als de storing via de kabelmantel dominant is. Meer kernen is doorgaans beter, maar op een gegeven moment houdt het op.

Waarschijnlijk is dat een deel van de storing ook rechtstreeks instraalt op de antenne (en dus niet via de kabelmantel bij de antenne komt). In zo'n geval kan het helpen om de antenne op een andere plaats te zetten (maar is vaak niet praktisch mogelijk).

Werkt dit ook niet, dan zul je het bij de bron aan moeten pakken (dus zorgen dat die LED verlichting minder uitstraalt). Ferrietmateriaal kan wonderen verrichten (mits goed toegepast). Als dit ook niet lukt: Ledverlichting die niet stoort.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor ArnoG » 16 jul 2017, 20:44

Heb magnum kabel liggen, heeft ook een mil spec.

Het stoort nu alleen op de tijdelijke bak.
Of dit ook op de uiteindelijke ook zo zal zijn weet ik niet.
Dat ben ik nog aan het aanleggen.

Antenne solarcon imax 2000 met zijradiaalen.
Op een gegalvaniseerde stijgerpijp langs de garage 5.30 de hoogte in.
Voet zit in het beton gestort, en is met 16 kwadraad geaard.
2 stuks aardpin met koppelbus gekoppeld, dus ruim 6 meter de grond in.
Antenne kabel is straks ongeveer 10 meter lang.
Komt op een president jackson 1.
Welke in een metalen kastje zit (locker)

Ik kan de kabel naar de bak nu zo in een pvc buis maken.
Maar kan er ook voor kiezen een koperen of ijzeren pijp te pakken.
ArnoG
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 05 jul 2017, 14:09

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor coszmo » 16 jul 2017, 21:01

Wimpie , met alle respect , het is natuurlijk onzin dat storing in straalt op coax kabel.
Dat de storing op de antenne te ontvangen is is natuurlijk wel een goede mogelijkheid.
Het enigste wat helpen zal is de antenne boven het stoorveld te zetten , dus zo hoog mogelijk.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor ArnoG » 16 jul 2017, 21:28

Nou het kan wel degelijk.
Simpel voorbeeld is cai cabel.

Hirschmann levert cai kabel welke 4G / LTE proof is.
Dit omdat deze signalen instraling hebben en het tv signaal verstoren.
Je mist dan kanalen op je tv, of het signaal valt weg.

Ik woon vlakbij een gsm mast, en heb met de verbouwing ook deze kabel gebruikt.
Ik heb alle zenders, geen storing.
Buren hebben hier wel last van, en klagen vaak bij ziggo.
Maar willen niet het huis opnieuw bekabelen.
En ziggo kan er niks mee, want het signaal komt wel goed binnen in de meterkast.

Daarom vroeg ik of er mensen zijn die het gebruikt hebben, en er goede ervaring mee hebben.
De kabel loopt langs de muur binnen ongeveer 1.5 meter verwijderd van de led panelen.
ArnoG
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 05 jul 2017, 14:09

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor panda58 » 16 jul 2017, 22:48

Je komt er alleen achter door het te proberen.
Zelf denk ik dat het niks helpt.

Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor Wimpie » 16 jul 2017, 23:17

coszmo schreef:Wimpie , met alle respect , het is natuurlijk onzin dat storing in straalt op coax kabel.
Dat de storing op de antenne te ontvangen is is natuurlijk wel een goede mogelijkheid.
Het enigste wat helpen zal is de antenne boven het stoorveld te zetten , dus zo hoog mogelijk.


Even goed lezen! Ik schrijf juist dat de storing NIET door de mantel heen op de binnengeleider komt, maar via de mantel wel bij de antenne kan komen (dat wordt mantelstroom genoemd).

Zoals ArnoG schrijft, komt binnendringen door de mantel heen in andere toepassingen wel voor, en dan heb je gewoon goede kabel nodig. Toen bij ons DVBT in de voormalige CAI mast kwam, kregen we ook storing (tijdens de experimentele fase van DVBT). Ik herkende het, toen maar alle kabel en pluggen vervangen door goed spul: probleem opgelost.

v.w.b mantelstroom. Ik heb op diverse plekken het nodige ferriet achtergelaten en daarmee mensen blij gemaakt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor ArnoG » 17 jul 2017, 09:18

Die ferriet kernen, zijn die ergens te koop die je zo over de kabel kan schuiven?
Ik kom op internet wel kastjes tegen wat mantelstroom filters zijn.
Maar wat daar precies in zit weet ik niet.

Arno
ArnoG
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 05 jul 2017, 14:09

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor Wimpie » 17 jul 2017, 13:08

Voor RG58 is deze bruikbaar:
http://nl.farnell.com/multicomp/lf-130b ... dp/9640460

Maar ook deze:
https://www.conrad.nl/nl/klapferriet-me ... 09144.html

Of deze waarbij je geen sleuteltje nodig hebt om hem weer open te krijgen (heeft voorkeur):
https://www.conrad.nl/nl/klapferriet-vo ... 86912.html

Je kunt er drie keer een RG58 kabel doorheen krijgen, waardoor de impdantie zo'n factor 8..9 omhoog gaat (bij 27 MHz).

Als je RG213 gebruikt, heb je veel meer (zo'n 9 stuks) nodig om hetzelfde effect te bereiken.

Die ferrieten kun je ook gebruiken om de storing bij de bron aan te pakken. Een dun netsnoer krijg je er doorgaans 3..4 keer doorheen. Ze zitten bij mij thuis op diverse plekken.

Oh ja, als je een eindgevoede antenne hebt, moet je het ferriet (of ander mantelstroomfilter) NIET direct onder je antenne doen. Het kan wel, maar dan moet je aan het massametaal van de antenne (bijvoorbeeld de wartel van de PL plug) wel een stuk draad van zo'n 1.5 m hangen. Dat stuk draad moet natuurlijk niet parallel aan de kabel hangen, want dan overbrug je het mantelstroomfilter (waardoor het geen effect meer heeft.

Een mantelstroomvoorziening werkt natuurlijk alleen als de storing via de mantel dominant is! Zoals reeds aangegeven, als de koppelweg direct naar de antenne dominant is, zul je de storing toch bij de bron aan moeten pakken.

Een mantelstroomvoorziening werkt twee kanten op: Praktijkvoorbeeldje van afgelopen vrijdag. Ik zat even op de CQ ronde (27.385 met o.a. Michael). Ik kan mijn antenne in hoogte varieren. Bij bepaalde hoogte krijg ik vanaf de antenne wat RF signaal terug over de kabel. Ik kreeg klachten over de modulatie. zo'n 13 mm klapferriet (LF-130B) met 3 keer RG58 erdoorheen tussen bak en antenne kabel, en probleem weg.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor Wimpie » 17 jul 2017, 16:29



Zo'n ferrite ding valt onder de "common mode chokes" en die kunnen ook als balun ingezet worden, en dan heet het een "choke balun". Jouw link leidt naar heel veel uitvoeringen.

Voor relatief smalbandige toepassingen (zoals CB), kun je een air core "ugly" balun gebruiken.

Onderstaand impedantie voor diverse constructies:
http://www.karinya.net/g3txq/chokes/

Voor CB kom je dan uit op 6 windingen om 10 cm pijp, of ongeveer 15 windingen om 44 mm pijp. Deze constructies zijn lastig tot niet toepasbaar om de storing bij de bron op te lossen (gewoon te groot).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor coszmo » 17 jul 2017, 20:26

Ok Wimpie het is goed zo . Als jij storing een mantelstroom noemt dan discussiëren we niet verder .
Ik zou als ik jullie was eerst maar eens de theorie gaan lezen voordat jullie met baluns beginnen
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor Wimpie » 17 jul 2017, 22:42

coszmo schreef:Ok Wimpie het is goed zo . Als jij storing een mantelstroom noemt dan discussiëren we niet verder .
Ik zou als ik jullie was eerst maar eens de theorie gaan lezen voordat jullie met baluns beginnen


Goed idee, het voorkomt dat de discussie afdwaalt. Wat leesvoer voor jou:
http://www.tetech.nl/divers/HWmonopoleNL1.pdf

en:
http://www.tetech.nl/divers/balun.pdf
voor plaatjes m.b.t. common mode stroom (mantelstroom).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor 19DT2120 » 17 jul 2017, 23:09

Het is altijd wel verstandig om een een chokebalun en mantelstroomfilter te gebruiken!Maar deze werkt echt niet tegen die storing,probleem moet je bij de bron aanpakken!
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor Wimpie » 18 jul 2017, 18:08

19DT2120 schreef:Het is altijd wel verstandig om een een chokebalun en mantelstroomfilter te gebruiken!Maar deze werkt echt niet tegen die storing,probleem moet je bij de bron aanpakken!


Hij zit er bij mij sinds afgelopen vrijdag (CQ ronde op .385) ook weer in, maar dan om inspraak op (vermoedelijk) de microfoon (een oude Miranda) tegen te gaan. In mijn grote magneetvoet (4 magneten op een plaat) zit ook standaard een mantelstroomfilter (gewoon drie keer met RG58 door een 13 mm ferriet). De functie is voornamlijk om het zendsignaal buiten de auto te houden. Vanwege de beperkte capaciteit van voet naar auto, zweeft de voet iets.

100% eens dat aanpakken bij de bron het beste is, maar helaas lukt dat niet altijd. Dat een CM filter in zijn geval niet werkt, kan ik vanaf hier niet bepalen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten

cron