Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor coszmo » 18 jul 2017, 21:02

Ik doe nog 1 poging :
Een mantelstroomfilter voorkomt dat de buitenmantel van de coax gaat stralen en zodoende storing veroorzaakt.
Je kunt niet storing wegnemen met een mantelstroomfilter .
Het enigste wat helpen zal is de antenne hoger zetten boven het stoorveld.
En verder houd ik me hierbuiten
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor Wimpie » 18 jul 2017, 21:22

coszmo schreef:Ik doe nog 1 poging :
Een mantelstroomfilter voorkomt dat de buitenmantel van de coax gaat stralen en zodoende storing veroorzaakt.
Je kunt niet storing wegnemen met een mantelstroomfilter .
Het enigste wat helpen zal is de antenne hoger zetten boven het stoorveld.
En verder houd ik me hierbuiten

Vooruit, ik ook nog een poging (omdat het voor het begrip relevant kan zijn):

Je zegt dat een mantelstroomfilter voorkomt dat de mantel gaat stralen (en daarmee storing kan voorkomen). Als je dus géén mantelstroomfilter gebruikt, wordt je coax dus onderdeel van de stralende delen van je antenne (wat bij een eindgevoede antenne zeker niet ondenkbaar is).

Met andere woorden: je kabel is een deel van de antenne dat zich nu IN je huis/shack bevindt. Dus mogelijk ook dicht bij adapters, computer zooi, etc. Een antenne is reciprook. Als je kabel door mantelstroomstraling in huis meer veld produceert (eventueel met storing als gevolg), zal hij ook gevoeliger zijn voor storing opgewekt in huis.

Storing die in je huis met de kabelmantel koppelt, heeft dus een extra pad om bij de antenne komen. De mantel wordt in dit geval als een enkeldraads transmissielijn gebruikt tussen shack en antenne. Door plaatsing van een mantelstroomfilter, blokkeer je het common mode pad tussen stoorbronnen in de shack en de antenne.

Dit is geen theoretisch lulverhaal. Ik heb bij diverse zendamateurs en luisteramateurs het nodige ferriet achtergelaten om coax. Het komt ook voor dat het niets doet, omdat het rechtstreekse pad tussen storing en antenne dominant is. Gezien de beperkte inspanning, is even testen met een (zelfgemaakt) mantelstroomfilter echt niet verkeerd.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor ArnoG » 18 jul 2017, 21:46

Ok bedankt voor de heldere uitleg.
ArnoG
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 05 jul 2017, 14:09

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor coszmo » 19 jul 2017, 20:25

Ik geef het op . Ik blijf er bij dat je met een mantelstroom filter niet de storing
kunt onderdrukken die in huis word opgewekt.
Ik kan er wel een heel verhaal over gaan houden maar daar heb ik geen zin in.
Het word toch niet aangenomen dus zonde van de moeite.
Dus : punt einde discussie.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor Henry hpsd » 21 jul 2017, 07:55

Hallo,
@ cozmo..
Juist de discussie is goed, dit is nu het grote verschil met vele andere "situaties" ....
Hier op dit forum kun je discussiëren zonder dat het eindigt in "ellende".

Ik hoop dat je het dan ook goed vindt dat ik ook mn best doe, en nee natuurlijk hoeven we het niet met elkaar eens te zijn !

Het verhaal van wimpie klopt. (kan het niet mooier voor je maken)
Mogelijk kun je inzien dat een coax wel degelijk storing kan "oppikken"....zal een poging doen:

Het is zonder twijfel duidelijk dat als een "antenne" iets ontvangt...de storing zit "op de frequentie" dan ziet jouw radio dat als een signaal die hij moet ontvangen...Dat ding doet erg zn best...om juist die storing te laten horen... oke duidelijk....

Maar dan ...hmm... coax...
Storing bestaat niet alleen uit een signaal wat "op die frequentie zit" ...en zelfs al was dat wel zo...
Hoe vaak gebeurt het wel niet dat je iets kunt horen op alleen "coax" ? Ik heb wel stations uit de USA e.d. gehoord op alleen coax.
Mega mast..bovenin een antenne schakelaar...en wat gebeurt er.... je slaat achterover in de stoel...omdat je nog steeds iets hoort...ongelofelijk..mega condities.

Je hebt een lokaal station, je bent aan het testen op de dummyload...en je hoort ineens.... hey buurman wat ben je aan het doen ?
(haal die dummyload er maar af...dat lukt nog steeds)
Pak maar eens een wereldontvanger en gewoon een stukje coax.....wedden dat je iets ontvangt...
Je hebt een 1 of andere plc storingsbron (wie niet hihi) ....of pak eens een oud beeldscherm van de computer (niet alle schermen doen dat trouwens) maar er is vast wel iets waarvan jij storing hebt.
Laat de antenne staan daar waar hij is en leg de coax eens op die "bron"....dan heb je een hele goeie kans dat die storing sterker wordt... Toch ?

Dat storing/rommel ook via de buitenkant van de coax komt kun je hiermee aantonen.
Dit is ook vaak 1 van de redenen waarbij mensen (begrijpelijk) verkeerde conclusies maken door te zeggen....hey die antenne ontvangt veel minder storing....dat hoeft niet waar te zijn, dat KAN ook door de coax komen...
Probeer meer eens met meerdere storingsbronnen...
Ik begrijp dat het niet altijd even duidelijk is...want het hoeft ook niet via de coax te komen....maar kan dus wel, ik worstel daarzelf ook vaak mee.

Zo heb ik eens een test opstelling voor antennes gehad.
En de gemeten "waardes' konden niet juist zijn... wat bleek... er kwamen "reflecties" van de grond en die "verstoorden" mijn meting.
Eigenlijk ontvangt elke geleider (en zend ook uit...(of weerkaatst)) alles...
Maar je moet er open voor staan, ook ik ook wimpie ook jij....niemand weet alles...gezamenlijk weten we wel heel veel !
We weten wel wat je mogelijk kunt verwachten....en als dat niet klopt moet het ergens door komen.
Er zijn mensen zat die echt vertellen ach joh..die antenne is echt zoveel S-punten beter (of anders om) en daarmee de conclusie trekken dat het aan de antenne ligt....maar is dat wel zo ? oeps dwaal af...

coax....daar waren we...
Kijk bijvoorbeeld eens naar de t2tl antenne ...een stuk coax waarvan je de buitenmantel 2,6 meter terug schuift over de coax en de kern zo'n 2,6 meter laat uitsteken onderop een mantelstroom filter en voila..niet perfect..maar het werkt.
En eigenlijk hoef je die coax niet eens terug te rollen (buitenkant) als je hele goeie coax hebt...(echt dicht) dan zou je ook kunnen volstaan met alleen een mantelstroom filter (dan is er een hele goeie scheiding tussen binnen en buitenkant.
IN zo'n situatie maak je echt gebruik van de buitenkant....

Hm...bekijk die coax eens anders..
zie nu eens niet dat het signaal "door" de kern gaat. maar echt als een golfje die tussen de binnenkant en buitenkant (in de coax) zich naar en van de antenne beweegt. Dan word ook duidelijk dat die buitenkant dus echt een functie heeft...en kun je ook begrijpen dat een signaal op de buitenkant ellende kan veroorzaken... toch ? Daarom is een "goede" coax ook wenselijk.

Iets "meten" en daaraan een conclusie hangen is niet zo moeilijk, weten of de meting juist is..dat is veel moeilijker.
En daar gaan de discussies fout, persoon 1 meet (ziet) iets... persoon 2 zegt dat kan niet....persoon 1 ...maar ik zie het toch ?
persoon 2 ...ja, maar het klopt niet.... Nou...probeer maar eens...is niet te doen...dat gaat er vaak niet in...
Rustig blijven en alles nalopen, op zoek gaan naar "waarom" en verwacht geen medewerking van iemand die het "ziet" want die wil helaas vaak niet erkennen dat er iets "anders" is.

Probeer tijdens de vakantie eens een stuk weiland te zoeken zet een gpa in het midden ...pak een best stuk coax ....en pak een storingsbron.
Loop met die storingsbron eens langs de coax en kijk eens wat het doet...probeer het eens....wie weet brengt het je op andere gedachte.


Have fun !

grt H.
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor coszmo » 21 jul 2017, 20:58

Een mooi verhaal.
Maar ik denk er toch iets anders over want dit is niet wat Wimpie bedoelt.
Maar iets anders Henry : kijk je niet meer bij de berichten op je site ?
heb al 2 maal een berichtje gestuurd maar niks gehoord.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor 19-DT-170 » 22 jul 2017, 07:15

Wat de LED verlichting aan gaat. Ligt het wel aan je coax en de antenne?
Er is helaas veel LED verlichting op de markt die storing veroorzaakt.
Er zijn zelfs gerenommeerde merken die storen, en lampjes uit Verweggistan die niet storen.
Je kunt je er dus niet aan vast pinnen als je dure merklampjes hebt gekocht dat die niet storen.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Antenne kabel afschermen tegen instraling.

Berichtdoor Henry hpsd » 22 jul 2017, 13:09

@ cozmo... oke.. dacht dat je het zo bedoelde ...dat een coax geen storing kan ontvangen ?... verkeerd gelezen dan hihi..excuses.... als we maar met ons allen ons best doen :wink:
En qua mail, nee eigenlijk niet ...of heel zelden...
Op het moment net allemaal opleidingen gedaan, en moet nog meer, super leuk... bestuursrecht dingen ...huh?
ja idd.. nooit iets mee te doen gehad, ben het nu nodig voor het werk en het gekke is... vind het leuk en het ligt me wel.
Ben zoals altijd, lol... bezig met van alles en nog wat.
Heb nog geen aandacht voor het antenne bouwen gebeuren.
Mocht je me nodig zijn, geen probleem sms of app even... dat komt altijd binnen !

Fijn weekeinde !

Grt H.
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten