Morse zenden via RS232 in DOS

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Morse zenden via RS232 in DOS

Berichtdoor Roland » 13 jan 2013, 21:12

Weet iemand een klein programma waarmee je morse kan zenden ?

Wat ik heb is een ocsillator van 1MHz en die is verbonden met pin 4 en 5 van de RS232 poort.
Met windows werkt dat prima maar ik zoek een DOS of Linux variant (Slackware 4) voor op een 386 PC.
Roland
 

Re: Morse zenden via RS232 in DOS

Berichtdoor cb1gwn » 13 jan 2013, 23:53

Hamcom met een hamcom modem..?
Ook sstv, fax, rtty en morse rx en tx, packet radio en posag alleen rx.

http://www.pervisell.com/ham/hc1.htm
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Morse zenden via RS232 in DOS

Berichtdoor Roland » 15 jan 2013, 00:18

Dat is wel wat ik zoek en dat audio ook via de RS232 gaat wist ik niet. Dit zal wel beperkter zijn dan via de soundcard ok heb ik dat mis. Een Soundcard is gechikt voor HIFI en RS232 zal een beperkt gebied zijn vanwege de lage bitrate.
Ik ken nog de DAC on LPT ook wel COVOX genoemd (audio uitgang alleen) die is ook beperkt vanwege de LPT-poort datalimit.

Tot nu toe gebruik ik CWget V2.26 om morse code te vertalen.

Hamcom modem ken ik verder niet.
Dit is wat ik gemaakt heb:
http://scitoys.com/scitoys/scitoys/comp ... itter.html
Een computergestuurde morse zender.
Roland
 

Re: Morse zenden via RS232 in DOS

Berichtdoor cb1gwn » 15 jan 2013, 14:16

Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Morse zenden via RS232 in DOS

Berichtdoor Roland » 20 jan 2013, 16:48

Wat is eigenlijk het veschil tussen RS232 en Line-in van geluidskaart om morse te ontvangen op de PC ?

Heeft een geluidskaart meer voordelen of is dat tegewoordig gewoon gangbaar ?
Roland
 

Re: Morse zenden via RS232 in DOS

Berichtdoor jackdonio » 20 jan 2013, 17:45

De Line ingang begrijpt gewone audio signalen , de hele verwerking dus filtering omzetting , enz wordt gedaan door de software . je kunt de line ingang gewoon verbinden met de koptelefoon uitgang van de tranceiver en verder heb je er niets bij nodig .
De RS 232 poort is een digitale poort welke alleen +12 en - 12 volt signalen begrijpt , de gehele toon uitfiltering van het signaal , pulsstorings onderdrukking en omzetting naar +12 - 12 volt zul je zelf eerst moeten doen met een geschikte elektronische schakeling voor dat je deze aan de COM poort kunt aanbieden . Dus daar heb je nogal wat elektronika voor nodig .
In de tijd van de 8 , 12 of 40 M/c 8086 of 386 dos computers was dit eigenlijk de enige manier
Met het tegenwoordige Gigahertz snelle dual of multicore rekentuig is dit overbodig geworden en laat je de gehele bewerking gewoon door de software doen en stop je het audio in de line input
jackdonio
 

Re: Morse zenden via RS232 in DOS

Berichtdoor jackdonio » 20 jan 2013, 17:55

Ik heb die pagina van jouw nog eens bekeken , dit is gewoon een xtal oscilator welke gevoed wordt door de DOS uitgang
Is wel heel erg achterhaalt en niet erg veilig , je blaast die Comport er nogal gemakkelijk uit hoor en met die tegenwoordige computers is de compoort een deel van het moederbord dus dat wordt dan moederbord exit
als je met zoiets wilt experimenteren kun je beter CW maken met een audio toontje
stop dat toontje in een LM567 en gebruik dan de output van die 567 ( ik dacht pin 8 ) om die oscilator te sleutelen
Of zet je bak in de stand SSB en stop dat toontje via een potmeter in de micr ingang
en download even het programma MULTIPSK.EXE
Dit programma kan alle digitale modes van CW tot slowscan TV en alles wat er tussen zit zowel zenden als ontvangen
via Line in / line out
is nog freeware ook
jackdonio
 

Re: Morse zenden via RS232 in DOS

Berichtdoor Roland » 20 jan 2013, 18:59

OK dan,

die schakeling met die xtal oscilator had ik al op een test PC want je zult je PC maar opblazen.

Met die LM567 is inderdaad veel beter daar ga ik mee verder.

Wat ik me nog afvraag is die oscillator nauwkerig of kan deze storen (harmonische) ?
Roland
 

Re: Morse zenden via RS232 in DOS

Berichtdoor jackdonio » 20 jan 2013, 19:40

Ja die oscilator is heel nauwkeurig en ja , het is een TTL blokgolf wat er uitkomt dus er komen harmonischen tot bovenin het VHF gebied
jackdonio
 

Re: Morse zenden via RS232 in DOS

Berichtdoor Roland » 27 jan 2013, 20:18

Ik ben eerst begonnen met de CW ontvanger.

Deze 2-level modem C1 van 10nF is een condensator of een elco/tantaal ?
(TL071 versie)
http://hamcomdataslicer.tripod.com/hamcom.htm

Ik heb ook de LM741 versie gemaakt en die werkt met hamcom v3.1 alleen veel storing (t e ttt e ee) maar dat moet ik nog finetunen. Programma is eenvoudig en snel.
Beide worden overigens gevoed via de RS232 poort. (8,5 volt gemeten)
Roland
 


Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 96 gasten