Schema led S-meter

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Schema led S-meter

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 09 feb 2011, 13:33

Schema zelfbouw led S-Meter .

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Schema led S-meter

Berichtdoor Maarten PD1MZ » 25 mei 2012, 17:15

heb zojuist de onderste gemaakt maar deze werkt niet, bij signaal of geen signaal de leds branden altijd
heb een 2,5 mini jack plug (mono) gebuikt en hem ingeplugd in een midland 78 plus

als ik het stekkertje tussen mijn vingers hou gaan er steeds minder leds branden, dus bij open contact branden ze allemaal en gesloten geen 1

de smeter lijkt dus te werken op een weerstandswaarde en niet naar een voltage insturing
kan iemand mij helpen?
Maarten PD1MZ
 

Re: Schema led S-meter

Berichtdoor Maarten PD1MZ » 29 mei 2012, 13:22

niemand die een idee heeft, zal zelf eraan te denken dat mischien het ictje wat te warm is geworden met solderen maar dan zou hij nog minder doen als nu denk ik
Maarten PD1MZ
 

Re: Schema led S-meter

Berichtdoor pino » 29 mei 2012, 17:58

QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: Schema led S-meter

Berichtdoor Maarten PD1MZ » 07 jun 2012, 21:47

heb ik gedaan en daar ook gereageerd maar het ziet er naar uit dat het schema niet klopt, de s meter aansluiting heb ik gecontroleerd en die werkt gewoon
Maarten PD1MZ
 

Re: Schema led S-meter

Berichtdoor norman » 17 jun 2012, 19:26

Ik kan het schema net niet lezen maar zorg dat je met de potmeter een spanning kan instellen tussen de 2 en 3 volt op pin 3 van de UAA180. Dat is wat de Midland kan geven bij "volle bak". Volgens mij staat er bij weerstand R2 een waarde van 100K en bij potmeter R1 een waarde van 50K. Die 100K lijkt ook wel op 100M en dan is je Vin(max) zodanig laag dat alle leds meteen branden aangezien Vin(max) dan 0,006 volt wordt.
norman
 

Re: Schema led S-meter

Berichtdoor Maarten PD1MZ » 18 jun 2012, 13:33

heb het schema in een betere kwaliteit en de waardes zijn 100k en 50k

mijn anologe meter doet het wel gewoon dus de bak is in orde
ik gebruik de top van de jackplus als in en op +12v en 0v de voeding
heb ook al geprobeerd de o van de s meter aansluiting te gebruiken ipv o van de voeding
Maarten PD1MZ
 

Re: Schema led S-meter

Berichtdoor norman » 18 jun 2012, 18:29

Ok, controleer ook dat de min (0) van de s-metervoeding ook aan de min (0) van de s-meteruitgang zit. Als het goed is dan is de min vd s-meteruitgang gekoppeld aan de min van de voeding van je bak. Zo krijg je één "referentie-min" en kan de uitgangsspanning vd s-meteruitgang niet ongecontroleerd geraken voor je s-meterschakeling.
norman
 

Re: Schema led S-meter

Berichtdoor mas » 19 jun 2012, 09:17

Hoi,

Controleer ook even de pinout van de IC.

Als je de vinger op de stekker houdt dan gaan er minder leds branden wat me zegt dat je dan een soort weerstand/contact maakt van in naar min.
Hierdoor wordt dan de voltage over de IC verminderd, je vinger is dan een hoog ohmige weerstand....
Er staat dus spanning op de IN van de IC wat dus niet hoort, het kan ook zijn dat je een kleine overbrugging gemaakt hebt ergens met het solderen,
waardoor er op deze draad een kleine spanning komt te staan....
Of je IC met solderen te warm geworden is kan ik je niet zeggen, mocht dit het geval zijn en je wilt deze ooit opnieuw maken, dan maak eens gebruik van een IC voetje.
Dan hoef je niet bang te zijn een IC te warm te maken.... gewoon erop drukken.... gaat het dan in de toekomst kapot heb je geen soldeer bout nodig :)

Groeten Mas
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Schema led S-meter

Berichtdoor Maarten PD1MZ » 19 jun 2012, 17:16

een ic voetje tja daar had ik aan gedacht maar niet goed besteld waardoor ik een 16 polig ic voetje had
maar er staat inderdaad spanning op de in (pin17) die krijgt vanuit de bak, aansluiting 2 in het schema dit is toch de bedoeling?
Maarten PD1MZ
 

Re: Schema led S-meter

Berichtdoor norman » 20 jun 2012, 07:57

Dat zit goed. Je kan evt. nog controleren/meten of die spanning op pin 17 ligt tussen de spanningen op pin 3 (0 volt) en pin 16 van de UAA180.
norman
 

Re: Schema led S-meter

Berichtdoor mas » 20 jun 2012, 08:33

Hoi,

Ja vanuit de bak is prima, ik dacht even dat je bedoelde dat hij niet aangesloten ook maximaal uitsloeg.

Ik heb diverse schema's bekeken en kom op het volgende....

Oh... Ik heb overigens ook een datasheet van de ic weten te vinden deze beschrijft ook het volgende:
Als de verbinding naar de leds langer is dan 6 Inch (15CM) dan is het nodig om een elco van 2,2 uF te plaatsen van + (aan de + kant van de leds) naar - op pootje 2 van de IC.

Wat me dus verder opvalt is dat ik bij andere schema's pootje 2 als massa zie, en hier is pootje 1 gebruikt, bij de andere schema's is pootje 1 met de - kant van led 1 verbonden....
In het onderste schema kan ik het nummer helemaal niet lezen, maar hier wordt nog iets anders gebruikt....
Ik zou hem opnieuw maken.....

De pootjes die verboden zijn met de - kant van de leds in de schema's die ik zie/gevonden heb zijn: 1,18,17,16,15,14,13,12,11,10
De + kanten van de leds zijn direct verbonden met de +
Pootje 3 wordt gebruikt als de + ingang meestal samen met 9 en de regelbare weerstand komt ergens anders.... Die zit dan weer aan 6+7(samen verbonden) - 8(center) en massa (4)
Pootje 2 massa vaak samen met 4
En het + ingangssignaal zie ik bij pootje 5, en de - natuurlijk aan de - .....
Naja het is dan iets anders dan het schema die hier gegeven wordt.....

Hierboven staat een link naar een ander topic, Pino heeft hier een schema in gezet, vergelijk die maar eens. Deze werkt......

Groet mas
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Schema led S-meter

Berichtdoor mas » 01 jul 2012, 11:56

Hoi,

Is het al gelukt??
Bij veel topics hoor ik niet meer hoe het verder gaat en ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar het eind resultaat.......
Hier ook even de datasheet is interessant om te lezen de IC kun je namelijk ook koppelen zodat je b.v. een 20 led S meter kunt maken....

Groeten mas
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Schema led S-meter

Berichtdoor Maarten PD1MZ » 02 jul 2012, 00:21

bij mij nog niet, heb het ook een beetje opgegeven heb nu een anologe meter en als ik me verveel ga ik hier wel weer mee verder
Maarten PD1MZ
 

Re: Schema led S-meter

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 05 feb 2014, 19:10

Er lijkt weer vraag naar te zijn ;-)
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Volgende

Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron