Midland 48 Plus Multi zonder antenne geen ruis?

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Midland 48 Plus Multi zonder antenne geen ruis?

Berichtdoor RetroBakkie1981 » 10 apr 2022, 19:59

Ik ben dit weekend aan het klussen geweest met twee Midland 48 Plus Multi, beiden met oranje display (display vind ik persoonlijk veel fijner en meer leesbaar dan de nieuwere blauwe versies). De ene is uit 2005 en de andere 2008. Bij de 2005 versie was de audio IC defect en hier en daar koud-soldeer verbindingen (net zoals op de 2008, schijnbaar een dingetje bij deze Midlands). De 2008 Werkt inmiddels 100%. De 2005 werkt nu wel goed, alleen wanneer er geen antenne is aangesloten (dus geen signaal input) is er geen geluid, lijkt op squelch die actief is. De squelch werkt gewoon, heb wel de preset op zijn gevoeligst gezet zodat de kleinste signalen toch doorkomen. Met antenne erop en skip, is er gewoon ruis te horen. De sensitivity is vergelijkbaar met de andere Midland (en de blauwe display versie die ik ook heb). Wel viel mij op dat de 2008 versie op de uitgang van de audio IC een andere uitgangscondensator van 1000uF/25V heeft, de 2005 heeft een ander merk van dezelfde waarde, alleen het "dak" van deze elco staat redelijk bol dus deze zal niet 100% zijn denk ik. Kan dit de oorzaak zijn van de "geen ruis"?
RetroBakkie1981
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 20 sep 2021, 21:26

Re: Midland 48 Plus Multi zonder antenne geen ruis?

Berichtdoor Chris » 13 apr 2022, 08:52

Mijn ervaring is dat de oudere versie veel rustiger en schoner ontvangt, je hoeft maar een beetje qrm op te pikken en die nieuwere bakjes reageren erop.. misschien is er wel ook aan de potmeter gedraaid zeg het maar.. een keertje testen met wat stations over ver? Het blauwe scherm is voor mobiel gebruik een stuk fijner. Vooral overdag en als je onder een hoek naar het scherm kijkt ;)
Chris
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 31 okt 2021, 16:02
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Midland 48 Plus Multi zonder antenne geen ruis?

Berichtdoor RetroBakkie1981 » 13 apr 2022, 17:15

Ik heb er twee met een paar jaar verschil, beiden oudere typen met oranje display. de ene ruist wel zonder antenne, de ander niet. Verschillende "ver-weg" stations hoor ik op beiden met antenne aangesloten en hoor ik ruis, echter wanneer het skipniveau heel laag is, valt de ene 48 stil terwijl de andere blijft ruisen. Zelfde wanneer ik de RF gain dicht draai. Het heeft met het squelch circuit te maken te maken denk ik. als ik verschillen meet op het audio IC zijn die er niet. Wel de transistor die naast het audio IC zit (BC1367). Op de collector ongeveer 4 volt verschil en squelch ON/OFF is ook voltage verschil op deze collector. Transistor wordt niet heet en die meet (losgesoldeerd) goed door. Ik heb geen schema van deze versie en een schijnt zeldzaam te zijn. IK kan deze iig niet vinden online.
RetroBakkie1981
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 20 sep 2021, 21:26


Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten