coax pluggen

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

coax pluggen

Berichtdoor Charles » 22 mei 2020, 23:01

Hoi! Voor coax pluggen is er keuze uit twee soorten: soldeerplug of krimpplug.
Ik heb ergens gelezen dat een krimpplug beter zou zijn dan een soldeerplug, is dat zo?
Maar zoekend naar tools daarvoor geloof ik niet dat krimppluggen het gaan worden. Zag dat er forse prijzen gerekend worden voor tools voor krimppluggen. Solderen is meer werk schijnt het, maar wel goedkoper :)

Wat vinden jullie ervan, van dat krimpgebeuren met dure tools? Is het echt beter dan soldeer?
Charles
 

Re: coax pluggen

Berichtdoor Wimpie » 23 mei 2020, 00:45

Ik doe zowel krimpen, traditionele PL pluggen met schroefdraad, als die met wartel (net als bij N-connectoren).

Een traditionle plug waarbij je de kabel in de plug draait, kan jaren goed blijven zitten, maar dan moet je ze wel goed aanzetten, en de kabels moeten niet te warm worden. Ik doe het met veel vaseline of dik vet, en warm waardoor er nagenoeg geen vocht bij kan (omdat die vaseline/vet overal tussen zit).

Traditionele pluggen in combinatie met schuimdielectricum raad ik af, ze gaan bij mij binnen 3 jaar toch los zitten.

Hoe lang krimpen meegaat weet ik niet, ik doe het pas een jaar of 12 met PL pluggen en tot nu toe geen problemen gehad. Afgaande van andere pluggen met hetzelfde systeem (BNC, SMA), gaat krimpen lang mee, maar is standaard niet waterdicht. De boel in het vet zetten helpt wel, maar ik vertrouw het niet voor langdurig onbeschermd buiten. Een krimpkous of tape kan natuurlijk helpen.

Die (dure) pluggen met een wartel waarbij de kabelmantel met een rubber ring geklemd wordt, vind ik het mooiste systeem. Het gaat niet loszitten, is waterdicht, maar de PL male naar PL female overgang is zelf niet waterdicht (dus veel vet, of intapen, of andere bescherming) en het is wat lomper. N-connectoren zijn indien gekoppeld aan elkaar wel waterdicht.

Mijn krimppluggen komen bij Farnell of RS vandaan. Voor een paar pluggen thuis, loont het niet vanwege de tang die je nodig hebt. Ik vermoed dat je zo'n krimptang voor RG58 wel voor onder EURO 40 moet kunnen vinden (allekabels, conrad, etc).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: coax pluggen

Berichtdoor Snof » 23 mei 2020, 13:44

Voor een elektrische verbinding is krimpen beter, tin geleid simpelweg minder goed...of je het verschil merkt betwijfel ik met bv 4 gesoldeerde connectors.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: coax pluggen

Berichtdoor Wimpie » 23 mei 2020, 14:01

@Snof:
Bij de krimpconnectoren die ik heb, moet je de binnengeleider nog wel solderen. Ik heb ze ook gehad met een dunner stukje op het eind van de pin in de plug. Die zou je moeten kunnen krimpen, maar dan moet ik een andere die in mijn tang zetten. Met de bout gaat het dan een stuk sneller.

Juist, dat verschil ga je niet merken. Erger nog, je gaat het met de meest dure meetapparatuur niet meten. je hebt het over een lengte van een paar mm en vrij grote omtrek (gelijk aan die van een bananenstekker). Als je een beetje netjes soldeert, doe je het zo dat het niet op de rand van pin komt, zodat het contact niet via het tin gaat.

In de energietechniek vertint men "gevlochten" draad niet (dat je thuis bijvoorbeeld in een kroonsteen zet). Het gaat na verloop van tijd los zitten (vanwege kruip van de tin/lood legering).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: coax pluggen

Berichtdoor Snof » 23 mei 2020, 18:11

@Wimpie
Ik soldeer ze zelf ook gewoon want voor ons is dat niet merkbaar, doe je zoiets voor bv medische apparatuur of voor het leger dan worden er heel andere eisen gesteld, dan is krimpen zelf niet goed genoeg voor bepaalde toepassingen en mag je de kern van de kabel absoluut niet beschadigen met het strippen en ook niet aanraken met je vingers.

Voor de consumentenelektronica is dit helemaal niet van toepassing natuurlijk, wel handig om te weten wat veel mensen denken dat solderen beter is...that's all.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: coax pluggen

Berichtdoor Charles » 25 mei 2020, 20:59

Wimpie schreef:Die (dure) pluggen met een wartel waarbij de kabelmantel met een rubber ring geklemd wordt, vind ik het mooiste systeem. Het gaat niet loszitten, is waterdicht, maar de PL male naar PL female overgang is zelf niet waterdicht (dus veel vet, of intapen, of andere bescherming) en het is wat lomper. N-connectoren zijn indien gekoppeld aan elkaar wel waterdicht.

Mijn krimppluggen komen bij Farnell of RS vandaan. Voor een paar pluggen thuis, loont het niet vanwege de tang die je nodig hebt. Ik vermoed dat je zo'n krimptang voor RG58 wel voor onder EURO 40 moet kunnen vinden (allekabels, conrad, etc).
Dankjewel voor je antwoord. Ja, die krimptang is best wel duur voor die paar keer nodig te hebben. Soldeerspul heeft iedereen wel in huis en dan is het niet moeilijk kiezen. Ik ga geen dure tools kopen voor die paar keer :mrgreen:
Charles
 

Re: coax pluggen

Berichtdoor Ernst » 07 jun 2020, 12:33

http://www.youtube.com/watch?time_conti ... e=emb_logo

Op het dak gebruik je geen balkjes maar deed het altijd met de hand de coax vasthouden.
En met een aansteker de punt verwarmen waar de kern uitsteekt met een aansteker en er harskern tin in laten vloeien...
Het stuk kabel kern wat te lang is weg knippen

Plug in antenne draaien en de kabel iets oplichten en langs de paal met een tyrap vast zetten
De plug af-tapen met zelf vulkaniserende tape.

Zo heeft mijn antenne het 11 jaar uitgehouden totdat deze met een flinke storm afknapte

Via deze weg kun je met weinig en vooral goedkope middelen toch je plug op een degelijke manier monteren.
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten


Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast