Superstar 360FM

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Superstar 360FM

Berichtdoor Snof » 02 mei 2020, 23:32

Ik zoek eigenlijk wat foto's van de kleuren draden op de swr cal schakelaar en hoge en lage toon schakelaar.
Midden achterin heb ik een zwarte draad op de print die afgeknipt is, geen idee waar die voor is geweest.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Superstar 360FM en 120FM

Berichtdoor jcva » 03 mei 2020, 08:31

Van een Superstar 360 of van een 120?

En werkt alles of heb je het idee dat er iets niet werkt?

Maar als je concrete vrragen hebt kun je beter een eigen bericht plaatsen in de juiste categorie in plaats van die van een ander te kapen.
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Superstar 360FM en 120FM

Berichtdoor Snof » 03 mei 2020, 13:26

Hij werkte goed (360) totdat ik er een zetagi bv 131 achter hing om te testen, denk dat de eindtrap eruit ligt, meet geen vermogen meer op een meter van 1 watt.
Met een andere bak nog getest met een swr meter tussen bak en lineair, swr dik in het rood over de 10 maar de bv131 geeft wel vermogen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Superstar 360FM en 120FM

Berichtdoor jcva » 03 mei 2020, 15:46

Als de ingangskring van die Zetagi niet goed is (swr in het rood) dan kan het zo maar zijn dat je eindtransistor van je 360 geploft is.
Dat is niet heel vreemd.
Maar meten is weten.
Heb je zelf de middelen om dat te doen?

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Superstar 360FM

Berichtdoor Thijs » 03 mei 2020, 18:02

@Snof berichten gesplitst
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Superstar 360FM

Berichtdoor Snof » 03 mei 2020, 18:23

@Thijs, bedankt voor het verplaatsen-splitsen.

@Jcva, ik heb al een andere nec 1307 erin gezet maar hij blijft dood, zat trouwen een nec 1307 in terwijl er std volgens mij een 1969 in hoort.
Kan zijn dat de 1307 een fake is, heb helaas alleen maar een multimeter en niets om de gain van de transistor te meten.

PS zat net nog even met de 360fm te luisteren op usb met een inverted v antenne en het is vrij druk Spanje Frankrijk Italië, denk dat de condities best aardig zijn op dit moment.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Superstar 360FM

Berichtdoor jcva » 03 mei 2020, 18:43

Volgens mij hoort er officieel een 2sc2312 in te zitten maar een 2sc1969 moet het ook doen.
Ook een 2sc1307 moet werken. Werkende vervanger is nu de cb20w van eleflow. Moet zeggen dat ik daar zelf nog geen ervaring mee heb.
Vroeger wel met de 2sc 1306 en 2sc1307, werkte het prima, dan liet ik ze zitten maar als ik moest vervangen gingen er bij mij altijd 2sc2166 en 2sx1969 in.

Die zwarte draad waar jij het over hebt zie ik helemaal niet in mijn Superstar. En buiten een defect audio ic wat ik inmiddels vervangen heb werk(te) alles.
Hij ligt alleen nog open omdat ik nog wat modificaties wil doen maar eigenlijk is hij klaar voor gebruik.
Op de tone schakelaar zitten 2 draden, een grijze en een oranje. Het enige wat die doen is een c-tje schakelen. zie je eenvoudig op het schema.
Op de andere kant van deze schakelaar heb ik de rogerbeep schakelbaar gemaakt
De swr cal heeft er 5 als ik even snel kijk.

Kun je een foto maken van hoe het er bij jouw uitziet?
Stuur anders even een pb ofzo.


Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Superstar 360FM

Berichtdoor Snof » 03 mei 2020, 19:26

Ik zal morgen eens foto's maken.
Vermogen was bij mij regelbaar met de swr knop, dit hoeft niet van mij en wil het graag weer origineel maken, rogerbeep zet ik op een schakelaar aan de achterkant, gebruik hem zelden.

Hier werkte hij ook niet op, geen idee of het de echte zijn want de opdruk is amper te zien. https://dutchrfshop.nl/nl/zoeken?contro ... ch&s=cb20w
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Superstar 360FM

Berichtdoor Snof » 04 mei 2020, 19:12

vr 13 weer terug geplaatst en de rogerbeep van de tone schakelaar gehaald en de originele draden weer aangesloten.
Op de achterkant van de print zaten 2 draden die op de kanaal 9 schakelaar zaten, deze verwijdert en een brugje op de print gesoldeerd want anders zat hij op een andere frequentie.

Heb nog een grijze en paarse draad over die waarschijnlijk op de swr potmeter moeten, 1 zwarte kabel is aan elkaar gesoldeerd op die plaats en moet waarschijnlijk ook op die potmeter.

Tevens een Peak Atlas DCA75 Pro besteld om de transistors te kunnen checken.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Superstar 360FM

Berichtdoor jcva » 04 mei 2020, 22:25

Grijs paars en zwart op de swr pot, bak op zijn rug, zwart aan de boven kant (zijn 2 draden, 1 van de print en de 2e gaat naar de rf gain pot)
Paars op de loper en grijs op de andere kant van de pot, grijs komt van af de s/ rf schakelaar.

Je ben lekker bezig en je zal hem vast goed krijgen.
Mijn 360 had alleen een rot audio ic, de draad van de beep was doorgeknipt maar verder was er niets aan geknutseld.
Wil de 10Khz er nog inbouwen en waarschijnlijk de dubbele eindtrap. En als ik heel veel zin heb zal ik die diode matrix eens uitpluizen en kijken hoe ik er netjes meer kanalen uit kan toveren.

Ken je deze link: http://www.m0ysu.com/148_MK2_SWITCHES.GIF
Via deze site: http://m0ysu.com/Cobra148Page2017.html
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Superstar 360FM

Berichtdoor Snof » 05 mei 2020, 16:11

@jcva, schema van schakelaars en potmeters had ik niet, super bedankt daarvoor.

Swr potmeter net aangesloten en de kanaal 9 schakelaar aangesloten volgens het schema,wit en rose zaten aan elkaar zodat je de schakelaar voor iets anders gebruiken kon, schakelaar doet weer wat hij moet doen.

Bordindeling is van een mk1, van de mk2 pb 010 heb ik hem ook.

Heb jij een idee wat ik op tr 51 (2sa 1012) moet meten, heb op de emitter 12,8 volt en op de basis en collector meet ik niets.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Superstar 360FM

Berichtdoor jcva » 05 mei 2020, 18:26

Die spanningen kun je hier vinden: http://www.m0ysu.com/SS_360FM___Cobra_148GTL_DX.bmp
Ik heb de mijne even nagemeten en dat klopt wel ongeveer.
Deze transistor zit in je voedingslijn van de eindtrap en driver. Zonder deze tor geen spanning op de collector van de driver en eindtrap (middelste pin)
Dus wellicht geen eindtransistor stuk maar simpelweg geen spanning.

Je kunt het ook meten op de strip die je er uit kan trekken om de bias af te regelen.
Die VR13 die naar voren gebracht was bij je heeft er ook mee te maken daat word het vermogen mee geregeld, zit er daar iets verkeer?

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW


Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten