Veel last van QRM? Mischien zelfs op meerdere banden

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Veel last van QRM? Mischien zelfs op meerdere banden

Berichtdoor Wintertje » 20 jan 2020, 10:53

Als jij weet wat er aan te doen dan houd ik me aanbevolen :wink:
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Veel last van QRM? Mischien zelfs op meerdere banden

Berichtdoor Wintertje » 20 jan 2020, 12:14

Ja, heb ik gedaan. Denk dat QRM, in mijn geval PLC, moeilijker uit te roeien is...
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Veel last van QRM? Mischien zelfs op meerdere banden

Berichtdoor Wintertje » 20 jan 2020, 13:11

Bij mij komt het bij buren vandaan. Is heel moeilijk te localiseren. Als ik met bakkie in de auto de straat in kom rijden heb ik een ruime S9 PLC storing. Bij mij thuis is het een S7 tot S9. Net iets onder de 28Mhz neemt de storing af.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Veel last van QRM? Mischien zelfs op meerdere banden

Berichtdoor Wimpie » 20 jan 2020, 22:02

@Mike-Oscar-Delta:
Als ik in de buurt met een loop rondloop op een portable ontvanger (dus batterijgevoed, niets aan het net vast), ontvang ik op veel plekken PLC. Idem rijdend met de auto. Het komt gewoon rechstreeks op de antenne binnen.

Bij PLC dat van de overburen of verder weg vandaan komt, kun je thuis nagenoeg niets doen. Een kleine loop als losse ontvangstantenne met zijn "nul" richting de PLC kan soms helpen. Ik heb hier echter PLC storing dat van verschillende richtingen komt, en dan ben je v.w.b. ontstoring praktisch gesproken uitgespeeld.

Ik heb thuis al het nodige ferriet overal omheen zitten. Op CB/korte golf (uitgezonderd genotchte stukken spectrum) is PLC de dominante stoorbron. Lang leve het grote geld dat PLC door de normcommissies gedrukt heeft.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Veel last van QRM? Mischien zelfs op meerdere banden

Berichtdoor cb-belgië » 21 jan 2020, 18:54

Wimpie schreef:@Mike-Oscar-Delta:
Als ik in de buurt met een loop rondloop op een portable ontvanger (dus batterijgevoed, niets aan het net vast), ontvang ik op veel plekken PLC.


Heel juist Wimpie.

Ik gebruik ook mijn cb portable albrecht ae 2990 afs, am fm ssb om storingen... zoals we vroeger cb vossenjacht... doe ik nu storing vossenjacht...


Kijk eens naar deze link viewtopic.php?f=20&t=7816 over storingen... :wink:
:lol: CB-amateur zijn is plezant !

Een CB toestel (zendontvanger) heeft 40 kanalen (26,965Mhz tot 27,405Mhz) waarmee je kan communiceren op am/fm en ssb.
Het zendbereik varieert door de weersomstandigheden (propagatie), het zendvermogen (watt) en de opstelling (hoogte) van jou cb antenne.
Het ontvangstbereik komt overeen met je zendbereik om stereo (geluid) te vermijden.
Avatar gebruiker
cb-belgië
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 20 dec 2019, 17:17
Woonplaats: België...

Re: Veel last van QRM? Mischien zelfs op meerdere banden

Berichtdoor 19-DT-170 » 22 jan 2020, 11:12

PLC had nooit van zijn leven goedgekeurd mogen worden.
Een aantal jaar voordat de powerplugs op de markt kwamen heeft de elektriciteitsmaatschappij al een test gedaan met internet via het elektriciteitsnet.
Conclusie was dat het te veel storing veroorzaakt bij de luchtvaart, scheepvaart, defensie en de radiozendamateurs.
Een paar jaar later heeft de Britse radiocontroledienst (RSGB) zich door de fabrikanten laten onder druk laten zetten en deze techniek toegelaten.
Andere Europese lidstaten (waaronder) Nederland heeft zelf geen testen gedaan maar de Britse
aanbevelingen overgenomen. Om er jaren later (als het te laat is) achter te komen dat deze apparatuur helemaal niet toegelaten had mogen worden.
Of het melden van individuele PLC storingen bij het Agentschap Telecom handig is laat ik in het midden;
men schrijft namelijk dat iedereen storing moet accepteren, en dan storingsvrij ontvangst niet gegarandeerd kan worden.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Veel last van QRM? Mischien zelfs op meerdere banden

Berichtdoor Rene » 22 jan 2020, 14:44

RSGB , dat is toch een vereniging?
Je bedoelt vast British Telecom :mrgreen:
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 410
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Veel last van QRM? Mischien zelfs op meerdere banden

Berichtdoor Wimpie » 22 jan 2020, 15:16

@Mike-Oscar-Delta:
Ik ken mijn eigen toko v.w.b. EMC (ik heb geen PLC)
Ja de dominante storing op CB 27 MHz is PLC, waarvan de meeste notches hebben in de amateurbanden.

Ik ga geen andere setjes kopen voor mensen die PLC hebben waar ik last van heb. Als het er één is zou dat kunnen, maar dat is niet het geval. Bovendien heb ik geen zin om te puinruimen. Als ik iets adviseer, krijg ik die gebruikers ook over de vloer als hun WIFI om de een of andere reden niet werkt. Tijd is bij mij beperkt.

Volgens die doorgedrukte geharmoniseerde EU norm (deze dacht ik EN50561) mogen in diverse frequentiegebieden (waaronder CB) veel hogere niveaus geproduceerd worden in vergelijking met bijv CISPR 22. Theoretisch is dit aan vechten, omdat voldoen aan een geharmoniseerde norm slechts veronderstelt dat je aan de bovenliggende EU richtlijn voeldoet. Ik vermoed dat AT dit niet aan gaat vechten. Tijdens het lobbywerk om die PLC norm erdoor te krijgen, hebben ze de amateurfrequenties moeten "notchen".

Heb jij zelf ervaring met het aankaarten van PLC storing op CB apparatuur bij AT? Zo ja, dan hoor graag hoe je dat gedaan hebt en vooral wat het resultaat was. De technische onderbouwing (zeg maar meetmethode en meetwaarden) van de storing, daar kom ik wel uit. Als het jou gelukt is, wil ook wel een poging wagen.

@CB-België:
Die Albrecht 2990 is best een leuk apparaat (vooral omdat er SSB op zit, en hij ook in de 10 m band kan).

@HILSGBT:
Ik vermoed dat de evenknie van AT in de UK, OfCom heet.

Ik ben het helemaal eens met 19-DT-170, die PLC bende had nooit op de markt moeten komen om een stukkie kabel van beneden naar boven (of omgekeerd) te vervangen. Maar ja, geld en/of grote bedrijven worden met een andere weegfactor behandelt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Veel last van QRM? Mischien zelfs op meerdere banden

Berichtdoor 19-DT-170 » 22 jan 2020, 18:29

Rene schreef:RSGB , dat is toch een vereniging?
Je bedoelt vast British Telecom :mrgreen:

Klopt René, vergeef mijn lompheid en bedankt voor de correctie. :wink:
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Veel last van QRM? Mischien zelfs op meerdere banden

Berichtdoor plientjebr » 29 jan 2020, 09:04

Uit eigen ervaring weet ik dat het AT geen hol doet.
Meerdere keren geklaagd over de plc storing van buren, maar het enigste wat je krijgt is een
keurige brief van het AT dat ze daar niets aan kunnen doen.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Veel last van QRM? Mischien zelfs op meerdere banden

Berichtdoor 19-DT-170 » 29 jan 2020, 09:52

Klopt.. PLC is toegestaan en wij moeten alle storingen die daarbij horen maar accepteren.
Zo zit de wetgeving in elkaar helaas. :-(
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Veel last van QRM? Mischien zelfs op meerdere banden

Berichtdoor coszmo » 29 jan 2020, 22:52

Hiermee kun je eigenlijk zien dat ze niet mee willen werken aan illegale 27 mc.
Alle amateurbanden zijn keurig "genotched" op de PLC's maar vanaf 27.450 begint de storing weer .
Ze denken dus , daarboven is het illegaal dus gebruiken we die frequenties voor de PLC .
Eigenlijk zijn ze naar mijn mening zelf illegaal bezig , de fabrikanten , want heeft iemand ze ooit een vergunning gegeven voor het gebruik van de diverse frequenties ?
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Veel last van QRM? Mischien zelfs op meerdere banden

Berichtdoor plientjebr » 30 jan 2020, 21:00

Mike-Oscar-Delta schreef:Niet geschoten is altijd mis dus klaag klaag en klaag door zodat ze uiteindelijk zo'n genoeg van je hebben dat ze misschien iets doen.

Klagen kost niets: https://www.agentschaptelecom.nl/contac ... apparatuur

Doe metingen, documenteer alles, vraag bij buren en omwonenden of zijn klachten hebben etc. etc.

https://www.youtube.com/watch?v=SJ2hJezvd2I

Afbeelding



Je wilt niet weten hoe vaak ik geklaagd heb en hoeveel brieven ik van het AT heb liggen.
Ze doen er echt niets aan.

Ik ben verhuist toen ik zo'n last van die storing had.
Niet daardoor hoor, maar waar ik nu woon heb ik veel minder last.
En de oude buren zijn ook blij dat ik vertrokken ben, want die hebben nu geen last
meer van mijn antennes en geklaag :lol:
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde


Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron