Draad Antenne

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Draad Antenne

Berichtdoor 19WE001 » 28 mei 2019, 19:42

Beste mede CBers/Radioamateurs,
Ik wil een inverted V antenne maken en plaatsen, ik heb een Hamking Balun 1:1, daar wil ik aan beide zijden draadkabel spannen met een lengte van een hele golf 10.405 meter, hier uitgerekend http://www.pi4vnl.nl/ant_berekening.html

Nu is mijn vraag werkt dit of is het beter om een halve golf inverted V te maken ?
De Balun komt in de mast met de V schuin naar beneden diagonaal van de muur af.
Alle reacties zijn welkom Vriendelijke groet en alvast bedankt
19WE001
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 feb 2019, 16:00

Re: Draad Antenne

Berichtdoor Wimpie » 28 mei 2019, 23:24

Een 1:1 balun met een hele golf dipool (dus ong 5 m aan ieder kant), gaat niet werken op CB. Dit komt omdat zo'n constructie erg hoogohmig is (in orde van enkel kOhms). Maak hem een halve golf (dus ongeveer 2.70 m aan iedere kant), en dan komt het goed.

De juiste lengte zul je experimenteel moeten bepalen, dus niet te kort nemen, en eindjes terugvouwen totdat de SWR dip op de gewenste frequentie ligt.

Het was trouwens flink raak vandaag met sporadische E-laag propagatie. Ik hoop dat je hem op een meter of ?10 kunt krijgen, dan ga je voor buitenland DX flink plezier hebben.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Draad Antenne

Berichtdoor 19WE001 » 29 mei 2019, 18:28

Super bedankt Wim , ik wilde eerst aan iedere zijde 10.40 m plaatsen zo had ik uitgerekend maar ik ga uw raad opvolgen, uiteraard voor DX, voor lokaal staat er een simpele Sigma, gisteren verdronk je in de Fransen en Italie, ik heb er in de vroegere tijd heel veel landen gewerkt maar ik ben er zeker 20 jaar uit geweest.
Nogmaals mijn dank Groetjes Martin
19WE001
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 feb 2019, 16:00

Re: Dipool draadantenne of V-draadantenne.

Berichtdoor cb-belgië » 23 jan 2020, 21:38

Mijn cb bak gebruik een cb basis antenne (GPA) voor de SSB 11 meter band. Nu zou ik deze jaar op een draadantenne voor 27mc willen DX'en (zenden en ontvangen).


Welke draadantenne is nu het beste voor de 11 meter band DX? Een halve golf dipool (dipool antenne) voor de 11 meter band opgehangen of een halve golf dipool in omgekeerde V-vorm (V-antenne) voor de 11 meter band opgehangen. En naar welke richting (noord, oost, zuid en west) moet de twee draad uiteinde van de antenne...?
:lol: CB-amateur zijn is plezant !

Een CB toestel (zendontvanger) heeft 40 kanalen (26,965Mhz tot 27,405Mhz) waarmee je kan communiceren op am/fm en ssb.
Het zendbereik varieert door de weersomstandigheden (propagatie), het zendvermogen (watt) en de opstelling (hoogte) van jou cb antenne.
Het ontvangstbereik komt overeen met je zendbereik om stereo (geluid) te vermijden.
Avatar gebruiker
cb-belgië
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 20 dec 2019, 17:17
Woonplaats: België...

Re: Draad Antenne

Berichtdoor Wimpie » 23 jan 2020, 23:07

@CB-België:
Als je voor buiten BE gaat (zeg maar DX): gewoon recht spannen maar wel boven de obstakels uit. Hij straalt het meeste haaks op de draad. Als je Frankrijk/Spanje/Noord Nederland in wil, is EW spannen het beste.

Als je hem als inverted V hangt (wel middengevoed). kom je met de einden lager waardoor de effectiviteit meestal afneemt. Als inverted-V wordt hij wel wat meer rondom gevoelig, waarbij in de langsrichting (dus in het vlak van de inverted-V) de polarisatie verticaal is. Ik zou echter voor horizontaal gaan.

Maak wel even een balun. Zie zoiets als dit:
https://www.conrad.nl/p/wurth-elektroni ... ks-1680300

Eventueel de klapvariant (split core ferrite). Direct onder de dipool de RG58 coaxiale kabel er drie keer doorheen, en je hebt een balunfuntie gemaakt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Draad Antenne

Berichtdoor 19EK177 » 24 jan 2020, 00:57

ik heb zelf een hele tijd met een 1:49 balun geëxperimenteerd met lengtes van 10 tot 35 meter op de HF zowel op ontvangst als op zenden. mast 12 meter top, balun bovenin, draad afhankelijk van lengte op 45 graden naar beneden en/of recht naar beneden en op 2.20M rond gespannen. leuke gesprekken gehad op 20 en 40 meter, 27mc is hier vaak alleen geschreeuw uit de verte maar wel enkele leuke doorgangen gemaakt. ook met een inverted-V heb ik leuke ervaringen opgedaan die me vaak alles mee vielen. met een beetje condities tot aan rusland gepraat. altijd gebruik gemaakt van een goede tuner en de inverted-V was 2 X 7meternogwat.
nu alles uit de mast en mast weg gedaan. ben alleen nog met ontvangst bezig met straks experimenteren met de DX-500 op enkele meters hoogte.
Yaesu Ftdx1200,
Yaesu MD-100 tafelmicrofoon,
Yaesu speaker SP-8
HEF 10/80
Pan old-school 5/8 megarange met 8 radialen
19EK177
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 07 apr 2016, 13:08

Re: Draad Antenne

Berichtdoor Wimpie » 24 jan 2020, 01:12

Mike-Oscar-Delta schreef:
Wimpie schreef:Direct onder de dipool de RG58 coaxiale kabel er drie keer doorheen, en je hebt een balunfuntie gemaakt.


Is dat niet een mantelstroomfilter? Ik dacht dat een balun iets anders is. Altijd begrepen dat een balun voor Balanced/Unbalanced staat.

Doet natuurlijk hetzelfde in principe, zorgen dat de kabel geen hf naar aarde lekt, maar past ook aan.


Klopt!, drie coaxwindingen om zo'n ferriet wordt in de volksmond een mantelstroomfilter genoemd.

In deze toepassing (dus direct onder de dipool), functioneert de constructie als een 1:1 balun. Je hebt je mantelstroom onderdrukt, dus een prima overgang gemaakt van Balanced to Unbalanced. Oh ja, dan noemen we een balun....

Veel mensen noemen zo'n endfed kastje (1:49 transformator) ook een balun, maar dat is het juist niet. Je gaat ongebalanceerd in, en ongebalanceerd uit. Het is doorgaans een autotransformator met 1:7 wikkelverhouding.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Draadantenne voor 11 meter band.

Berichtdoor cb-belgië » 24 jan 2020, 12:02

Bedankt Wimpie, Mike-Oscar-Delta en Haas voor de informatie reactie.


:oops: Ik vraag me af als je nu een halve golf dipool antenne (11 meter band) wil maken voor alleen te ontvangen! Moet je dan ook alle elektronica onderdelen blijven gebruiken zoals die van een halve golf dipool antenne (11 meter band) zenden en ontvangen?
:lol: CB-amateur zijn is plezant !

Een CB toestel (zendontvanger) heeft 40 kanalen (26,965Mhz tot 27,405Mhz) waarmee je kan communiceren op am/fm en ssb.
Het zendbereik varieert door de weersomstandigheden (propagatie), het zendvermogen (watt) en de opstelling (hoogte) van jou cb antenne.
Het ontvangstbereik komt overeen met je zendbereik om stereo (geluid) te vermijden.
Avatar gebruiker
cb-belgië
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 20 dec 2019, 17:17
Woonplaats: België...

Re: Draad Antenne

Berichtdoor Wimpie » 24 jan 2020, 13:50

@M-O-D:
mantelstroombalun, smoorspoelfilter, line isolator, common mode filter, choke, choke balun, stroom balun, zijn benamingen voor dezelfde functie: het onderdrukken van mantelstroom (zodat je coaxiale voedingslijn iet straalt, of storing oppikt). Je hebt ook een voltage balun. die werkt niet goed als je antenne niet zuiver gebalanceerd/symmetrisch is.

De coax om pijp (zoals in jouw plaatje) is nogal kritisch om voldoende impedantie te halen. Dit type mantelstroom filter ("ugly balun") kan door de hoge Q soms onverwachte resultaten opleveren. Voor één band is het een prima oplossing, mit goed gebouwd.

De coax om pijp balun heb je ook nog in een uitvoering waarbij er een compensatiewikkeling zit. Het wordt dan meer een spanningsbalun die over een grotere bandbreedte bruikbaar is (lees meerdere amateurbanden), maar wel een goede symmetrische belasting moet zijn.

Voor CB/10m is de coax drie keer door zo'n ferriet als in de link een prima oplossing, relatief klein, weegt niet veel.

@CB-België:
Welke elektronische componenten bedoel jij?
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

draadantenne en bliksem.

Berichtdoor cb-belgië » 24 jan 2020, 21:52

Ik ga mijn halve golf dipool antenne op 5.50 meter grond hoogte en 5 cm van de gevel plaatsen met schroefogen gevel en 1 meter onder de draadantenne komt de coxkabel binnen, één nadeel misschien tijdens onweer dat de draadantenne een bliksemafleider gaat worden en de bliksem via de coax kabel naar binnen kan komen?




Bedankt Mike-Oscar-Delta voor de optie en dankjewel om het ook in het Nederlands te vertalen :D .
Weetje wat ik niet begrijp bij zelfbouw draadantenne tips en informatie online. Daar spreken ze bijna (75%) altijd over koperdraad te gebruiken en als je die online draadantenne (kopen) bekijk, is dat juist of ze staaldraad gebruiken :? .



Bedankt Wimpie voor de informatie.
Wimpie schreef:@CB-België:
Welke elektronische componenten bedoel jij?

"Moet" je de 50 Ohm Balun antenne-aansluiting van een halve golf dipool antenne zend-ontvanger ook nog gebruiken voor een halve golf dipool antenne ontvanger?

Is de antennedraad dikte (1.0 mm², 1,5 mm², 2.5 mm²) van een halve golf dipool antenne ontvanger hetzelfde als die van de halve golf dipool antenne zend-ontvanger?
:lol: CB-amateur zijn is plezant !

Een CB toestel (zendontvanger) heeft 40 kanalen (26,965Mhz tot 27,405Mhz) waarmee je kan communiceren op am/fm en ssb.
Het zendbereik varieert door de weersomstandigheden (propagatie), het zendvermogen (watt) en de opstelling (hoogte) van jou cb antenne.
Het ontvangstbereik komt overeen met je zendbereik om stereo (geluid) te vermijden.
Avatar gebruiker
cb-belgië
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 20 dec 2019, 17:17
Woonplaats: België...

Re: Draad Antenne

Berichtdoor Wimpie » 25 jan 2020, 14:27

Ik zou die balun (of hoe je het ook noemt) altijd plaatsen.

In geval van RX voorkomt het dat storing onderaan de kabel (van een adapter bijvoorbeeld) via de kabel je antenne bereikt. In geval van TX voorkomt het dat RF energie via de kabel naar beneden loopt naar je transceiver.

Je kunt goed gegalvaniseerd staaldraad pakken, maar ook RVS draad, koper of aluminium. De dikte is niet zo van belang. Je zult zien dat als je een dikkere draad pakt, over meer kanalen de SWR goed blijft. Maar dikker draad valt wel meer op.

De optimale lengte bepaal je gewoon aan de hand van de SWR. Ik zou niet knippen, maar gewoon de eindjes terugvouwen en tegen de draad binden. Afknippen is makkelijk, maar bijknippen een stuk lastiger. Als er plastic isolatie rond de draad zit, zul je merken dat de draad korter moet zijn voor goede SWR, ten opzichte van niet geisoleerd draad. Voor de prestaties maakt het niet of je wel of niet geisoleerd draad pakt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Draadantenne op gevel plaatsen ?

Berichtdoor cb-belgië » 25 jan 2020, 21:02

:D Hartelijk dank hiervoor Wimpie en Mike-Oscar-Delta.

De buren gaan ook heel tevreden zijn dat de draadantenne op mijn gevel kan geplaatst worden (dankzij jullie tips) en niet in de tuin terras... Ik begrijp hun reacties over mijn CB hobby (draadantenne plaatsen...). Omdat ik mijn hobby leuk vindt, moeten daarom anderen mensen mijn hobby leuke vinden ?


:idea: Het was zo nog geen slecht idee van de buren draadantenne op mijn gevel plaatsen, en Ik ben natuurlijk ook heel tevreden mee !
:lol: CB-amateur zijn is plezant !

Een CB toestel (zendontvanger) heeft 40 kanalen (26,965Mhz tot 27,405Mhz) waarmee je kan communiceren op am/fm en ssb.
Het zendbereik varieert door de weersomstandigheden (propagatie), het zendvermogen (watt) en de opstelling (hoogte) van jou cb antenne.
Het ontvangstbereik komt overeen met je zendbereik om stereo (geluid) te vermijden.
Avatar gebruiker
cb-belgië
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 20 dec 2019, 17:17
Woonplaats: België...

Re: Draad Antenne

Berichtdoor 19-DT-170 » 25 jan 2020, 21:42

Ik trek mij persoonlijk niks van de buren aan.
Als de buren het leuk vinden om tuinkabouters te verzamelen of windmolens, mag ik dat toch ook lelijk vinden zonder dat ze rekening met mijn smaak houden en alles weghalen?
Wat is het verschil tussen windmolens, tuinkabouters en een antenne? Ze staan allemaal in het zicht.
Ik denk dat we niet te voorzichtig moeten zijn en ons niets moeten aantrekken van onze omgeving.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Draad Antenne

Berichtdoor cb-belgië » 26 jan 2020, 08:51

19-DT-170 schreef:Ik trek mij persoonlijk niks van de buren aan.
Als de buren het leuk vinden om tuinkabouters te verzamelen of windmolens, mag ik dat toch ook lelijk vinden zonder dat ze rekening met mijn smaak houden en alles weghalen?
Wat is het verschil tussen windmolens, tuinkabouters en een antenne? Ze staan allemaal in het zicht.
Ik denk dat we niet te voorzichtig moeten zijn en ons niets moeten aantrekken van onze omgeving.


Ik heb liever te vrede buren langs mijn tuin terras, dan een draadantenne in mijn tuin terras ! :wink:
:lol: CB-amateur zijn is plezant !

Een CB toestel (zendontvanger) heeft 40 kanalen (26,965Mhz tot 27,405Mhz) waarmee je kan communiceren op am/fm en ssb.
Het zendbereik varieert door de weersomstandigheden (propagatie), het zendvermogen (watt) en de opstelling (hoogte) van jou cb antenne.
Het ontvangstbereik komt overeen met je zendbereik om stereo (geluid) te vermijden.
Avatar gebruiker
cb-belgië
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 20 dec 2019, 17:17
Woonplaats: België...

Re: Draad Antenne

Berichtdoor 19-DT-170 » 26 jan 2020, 10:51

Uiteraard sta ik er ook op om in goede vrede met de buren te leven.
Maar het plaatsen van een antenne hoeft niet de relatie met de buren te verstoren, net zo min als de buren de relatie met mij verstoren als ze
tuinkabouters gaan sparen en in de tuin zetten. Het is een kwestie van leven en laten leven.
En er is ook nog zoiets.. Een paar antennes die netjes gemonteerd zijn en een paar tuinkabouters,
of de hele voor- en achtertuin vol met tuinkabouters en het hele erf vol met antennes her en der geplaatst met plakband met ducktape...
Ik wil alleen maar zeggen dat we de kerk in het midden moeten laten, en niet zo huiverig moeten zijn voor de buren als we een antenne zetten.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Volgende

Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron