Schema gezocht

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Schema gezocht

Berichtdoor 19-DT-170 » 27 maart 2018, 21:37

Ik ben op zoek naar het complete schema van een Uniden BC-50XL.
Deze is identiek aan een Realistic Pro-38 en een Realistic Pro-41.
Ik heb met google het stroomkringschema gevonden, met de print-layout van de microprocessor/display.
Waar ik nog specifiek naar op zoek ben is de print layout van de HF print.
Ik ben benieuwd of iemand deze ergens heeft liggen in verband met reparatie van deze scanner voor een oudoom.

Het ding heeft de volgende problemen:
Audio: Als je de volume op 100% zet, dan hoor je heel zacht geluid.
Met het stroomkringschema ben ik er al achter waar de audio versterker zit.
Op de ingang klinkt het geluid zacht, op de uitgang keihard. Volgens het schema zit tussen
de luidspreker en de versterker enkel een ontkoppel condensator. Omdat het een handscanner is,
zitten alle onderdelen hutje mutje tegen elkaar aan. Even een printbaan volgen naar de condensator is niet mogelijk,
vandaar de vraag voor het schema van de print-layout van het hf gedeelte. Ik heb nu de condensator overbrugt en
de luidspreker direct aan de uitgang van de versterker gehangen om te testen (ik ga er nog een nieuwe ontkoppel-c tussen zetten).
Het werkt, maar het mooiste is als ik de scanner origineel kan houden.

HF: Met de portofoon getest, het ding heeft ontvangst... Op een buitenantenne, waar ik een steunzender van radioamateurs op 30km
afstand met S9+30dB op ontvang, komt op de scanner net boven de ruis uit.
Vermoedelijke oorzaken: defecte diode (tussen kern en massa als overspanningsbeveiliging), of een FET. Dat moet nog worden onderzocht.

Ik krijg het ding wel weer aan de praat, maar het zou mooi zijn als ik de printplaat origineel kan houden, en ik niks hoef te overbruggen.
Daarom heb ik dat schema nodig om terug te kunnen vinden waar de componenten zitten die ik in het stroomkringschema zie.
Alvastvanhartebedanktallemaal. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten