Draad Antenne

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Draad Antenne

Berichtdoor 19WE001 » 28 mei 2019, 19:42

Beste mede CBers/Radioamateurs,
Ik wil een inverted V antenne maken en plaatsen, ik heb een Hamking Balun 1:1, daar wil ik aan beide zijden draadkabel spannen met een lengte van een hele golf 10.405 meter, hier uitgerekend http://www.pi4vnl.nl/ant_berekening.html

Nu is mijn vraag werkt dit of is het beter om een halve golf inverted V te maken ?
De Balun komt in de mast met de V schuin naar beneden diagonaal van de muur af.
Alle reacties zijn welkom Vriendelijke groet en alvast bedankt
19WE001
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Re: Draad Antenne

Berichtdoor Wimpie » 28 mei 2019, 23:24

Een 1:1 balun met een hele golf dipool (dus ong 5 m aan ieder kant), gaat niet werken op CB. Dit komt omdat zo'n constructie erg hoogohmig is (in orde van enkel kOhms). Maak hem een halve golf (dus ongeveer 2.70 m aan iedere kant), en dan komt het goed.

De juiste lengte zul je experimenteel moeten bepalen, dus niet te kort nemen, en eindjes terugvouwen totdat de SWR dip op de gewenste frequentie ligt.

Het was trouwens flink raak vandaag met sporadische E-laag propagatie. Ik hoop dat je hem op een meter of ?10 kunt krijgen, dan ga je voor buitenland DX flink plezier hebben.
Wimpie
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak

Re: Draad Antenne

Berichtdoor 19WE001 » 29 mei 2019, 18:28

Super bedankt Wim , ik wilde eerst aan iedere zijde 10.40 m plaatsen zo had ik uitgerekend maar ik ga uw raad opvolgen, uiteraard voor DX, voor lokaal staat er een simpele Sigma, gisteren verdronk je in de Fransen en Italie, ik heb er in de vroegere tijd heel veel landen gewerkt maar ik ben er zeker 20 jaar uit geweest.
Nogmaals mijn dank Groetjes Martin
19WE001
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Keer terug naar Techniek & Zelfbouw