kenwood TS-450

Voor alle vragen over HF-Sets, 2 en 70 en andere zenders waar een licentie voor nodig is.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

kenwood TS-450

Berichtdoor stefantvs » 22 jul 2009, 21:18

Beste,
Ik heb besloten om een kenwood ts-450 te gaan halen :D
Maar nu zit ik nog met een aantal vragen, en ik hoop dus dat jullie mij ermee kunnen en willen helpen.

Vraag 1-
Wat voor antenne kan ik het beste halen ?(heb nu antron 99) ik kan geen beam of iets dergelijks plaatsen, dus het moet iets van een GPA zijn, maar bestaan die er ook voor de banden die de kenwood ts-450 heeft ? Ik ga hem voor het zenden alleen gebruiken op de standaard 40 kanalen en de 27.555 usb, maar wil ook graag op de andere freqentie`s luisteren, en e.v.t later gaan zenden als de licentie binnen is :D .

Vraag 2
Ik zie ook op internet dat er over filters gepraat word ? , hierin heb ik geen enkele kennis, en weet dus ook niet waar voor het dient, en als ik die wel of niet nodig heb ???? en wat zal daarvan de e.v.t voordelen zijn ?

Vraag 3
Ik heb momenteel een 5/8 amp voeding, maar dit zal te weinig zijn om de kenwood goed te kunnen gebruiken ? wie weet wat ik er wel voor nodig heb ?

Vraag 4
Dit is de belangrijkste vraag denk ik :oops: , ik ga de kenwood 2de hands kopen, aangezien ik weinig verstand heb van het technische gedeelte, wil ik graag weten waarop ik moet letten bij tijdens de aanschaf ?, of wat zijn een beetje de meeste verkomende problemen ?

Conclusie :lol: uit jullie antwoorden zullen zeker nog meer vragen gaan komen :lol:
Maar ik hoop dat ik deze mooie set binnen nu en 2 weken hier heb staan, alvast bedankt voor jullie moeite en de e.v.t antwoorden die gaan komen :D


Thanks

Gr stefan
19SR079
stefantvs
 

Re: kenwood TS-450

Berichtdoor DX-Power » 22 jul 2009, 22:24

1:

Geen gpa halen dan ga je terug in mijn ogen, voor gebruik op de normale 40 kanalen kun je beste een mantova of iets dergelijks halen een goede alu 5/8 golf antenne. Maar de antron kan ook nog wel mee aangezien jij niks raars gaat doen. Later voor de anderen banden kun je eventueel een draadantenne ofzo spannen meen dat dat goed is voor de andere frequenties.

2:

Filters weet ik ook niet precies maar dat zal snel beantwoord worden aangezien de vele zendamateurs hiero.

3:

De kenwood zal zoals alle andere allbanders tussen de 50 en 100 watt gooien dan heb je een goede voeding nodig. Koop het liefts een goed merk daiwa of daimond maar deze voedingen zijn erg duur
een andere voeding kan ook mits toch redelijk goed bekend merk en ruim aan de amperes.

Voorbeeld:

http://www.dile.nl/index.html?d_06_022_ ... G87228.htm

4:

Zoals bij alle aanschaf moet je deze goed uitproberen kijken of die goed op de frequentie staat in elk geval de banden die hij wilt gaan gebruiken.
Kijk ook of die niet te veel vermogen gooit als dei 150 watt gooit dan niet nemen dan is er meestal in gesleuteld.

Zie ook deze site:

http://www.ham.dmz.ro/kenwood/ts-450s.php


Dit is waar ik zo antwoorden op heb. Suc6!!
DX-Power
 

Re: kenwood TS-450

Berichtdoor Remco Rozenburg » 22 jul 2009, 22:26

1) Ik zou persoonlijk gewoon iets als een Antron / Imax / Montova / GPA aanhouden, het zijn halve golf of 5/8 golf antennes die zonder al teveel aanpassingen correct werken op 10 of 11 meter. Verticale multiband HF antennes bestaan wel maar dat zijn altijd compromis-antennes, je haalt nergens optimale resultaten (heb hier zelf ervaring mee, zie mijn topic over de Outback 250). Voor luisteren (en misschien voor zenden) zou ik kijken of je een draadantenne kan wegspannen.

2) Filters zijn er in alle soorten en maten, bandpassfilters, lowpassfilters, koffiefilters. Soms zijn dergelijke toestellen uit te breiden / modificeren met smallere filters voor bijvoorbeeld ontvangst van CW / SSB. Dit kan de prestaties qua ontvangst verbeteren.

3) Is een 100W toestel toch? Reken maar op een ampere of 20 als je hem vol gas wil gebruiken.

4) Let erop dat hij het juiste vermogen geeft (OP ALLE MODULATIES!!!); neem indien mogelijk je eigen powermeter mee zodat je zeker weet dat er niet is geklooid. Controleer of de set netjes op frequentie blijft staan. Controleer of alle displayfuncties werken, inclusief achtergrondverlichting, kijk naar de behuizing, is hij misschien vaker opengeweest? Ruikt het vreemd? Wat is je gevoel bij de verkoper?

Succes, 't is een leuke set!
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: kenwood TS-450

Berichtdoor Wintertje » 23 jul 2009, 10:18

Leuk Stefan!

Klaas (gebakje) werkt met een TS-450 SAT. Neem eens contact met hem op.

Succes en wijsheid met de aankoop.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: kenwood TS-450

Berichtdoor 19DT2120 » 23 jul 2009, 11:12

Zorg dat de voeding zwaarder is dan 20A ,dat voorkomt problemen.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: kenwood TS-450

Berichtdoor stefantvs » 23 jul 2009, 11:53

Heey , :D

Thanks weer voor al jullie antwoorden.

- over de voeding ? 20amp zou dus te weinig zijn ? enig idee hoeveel ik wel nodig zou hebben ?

- Filters, moet ik die er e.v.t later bij kopen, of zitten die er al standaard in ?

- Antenne, Als ik het goed begrijp kan ik dus op alle frequenties luisteren , en op de standaard 40 kanalen en op de tripple kan ik dus gewoon zenden met me antron ?

- En over het zelf meenemen van een swr/power meter, dat is geen probleem heb een zetagi hp500 , dat is wel een redelijke meter toch, om te controleren als alles goed werkt qua vermogen? Maar ik geen frequentie counter dus ik kan zelf niet kijken als ie wel of niet goed op de freq staat. Maar door de kenwood daar e.v.t testen zou ik daar wel achter moeten komen.


Gr stefan
stefantvs
 

Re: kenwood TS-450

Berichtdoor Remco Rozenburg » 23 jul 2009, 12:02

- Nee 20A is prima, maar ik zou daar niet ver onder gaan zitten.
- Er zitten standaard al filters in, je kunt ze er later bij komen maar zijn absoluut niet noodzakelijk.
- Antenne: correct, luisteren kan overal al zal dat niet optimaal werken maar voor zenden op 11m gewoon lekker je Antron blijven gebruiken
- Zetagi-meters heb ik het nooit zo op gehad maar als je zeker weet dat hij het correcte vermogen aangeeft is het voor jou toch OK? :)
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: kenwood TS-450

Berichtdoor 19AT052 » 23 jul 2009, 12:54

Hallo, ik zou in jouw geval een 5/8 golf vertikaal gebruiken (Mantova, imax..........)
kijk of er in de Kenwood een auto antenne tuner in zit . zoja dan is de imax een leuke antenne i.v.m luisteren op andere banden.
wat de voeding aangaat zou ik aanraden minimaal 25amp bij volle vermogen.
Let op dat de ts450 niet doof is.
en v.w.b filters die komen later wel.
suc 6

19AT052 Bettus.
19AT052
 

Re: kenwood TS-450

Berichtdoor stefantvs » 23 jul 2009, 14:32

Over die antenne tuner , wanneer er achter die 450 at staat dan is ie toch met ingebouwde tuner ?
En dan ga ik wel voor minimaal 25amp, dan moet het wel goed gaan komen denk ik.
Maar wat bedoel je precies met niet doof ? dat ie veel storing ontvangt of dat ie juist teveel ontvangt van de naast liggende kanalen ( doorspetteren )

Gr stefan
stefantvs
 

Re: kenwood TS-450

Berichtdoor DX-Power » 23 jul 2009, 19:58

Gebruik idd een voeding ik zou zeggen 30 ampere dan weet je zeker dat het perfect werkt.

Je kunt net zover zenden met je antron als je swr het toelaat. Mijn advies ga voor een mantova of sirtel/megarange/blizzard je zult een wereld van verschil zien vooral kwa zenden is mijn ervaring dan he.

De zetagis meters zijn leuke dingen maar vaak afwijkend of in geknoeid ik zou zeggen je koop een goede transciever koop dan meteen een goed meter ga dan voor de daiwa cn101 deze meters zijn over het algemeen goed en geeikt. Dan blaas je in elk geval niks op en je hebt een betere powermeting.

Kwa voedingen zijn de merken van knt en maas ook erg goed dat zijn die grijze of zwarte voedingen. En kosten een stuk minder dan de daimond/daiwa vaak.

Zie bijvoorbeeld deze link:

http://combai.nl/images/S-1206GS.jpg

Doof dat hij juist te weinig ontvangt, heb je ook wel met de galaxy saturn basisbakken heb er vroeger wel eens wat gehad en toen was iemand aan het praten ook in enschede met 1 op afstand die kreeg ik dan nauwelijks mee terwijl bij de andere dikke s5.
DX-Power
 

Re: kenwood TS-450

Berichtdoor vincenttor » 23 jul 2009, 21:41

22A geschakelde voeding merk telecom ?
dat heb ik mijn icom geeft 150w word in t boekje ook aangegeven 22A voeding
dus met een 20a red je het wel hoor met je kenwood denk ik zomaar
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: kenwood TS-450

Berichtdoor Columbus » 24 jul 2009, 12:07

Goede keuze. Alhoewel ik inmiddels weer wat ge-upgrade heb, heb ik de TS-450 nog steeds en werkt deze na bijna 20 jaar nog steeds uitstekend! De SAT versie is inderdaad de versie met antennetuner. Test de werking van de tuner wel voordat je overgaat tot aanschaf, vervangen is kostbaar!

Ik heb even voor je in de handleiding gekeken: je voeding moet minimaal 20,5 Ampere kunnen geven (maximaal verbruik bij maximale output). Op Marktplaats kom je regelmatig een PS-53 van Kenwood tegen. Dat is een voeding die prima bij de set past (hoort bij de TS-lijn).

Qua antenne: dat is helemaal afhankelijk van wat je precies wil en waarvoor je de transciever voor gaat gebruiken. Informatie hierover vind je denk ik genoeg in andere draadjes op dit forum.

Qua filters: ik ga er even vanuit dat je gaat dx-en op SSB. Dan kan het de moeite lopen om er een SSB-filter in te zetten (bijvoorbeeld de YK-88S-1). Je hebt dan minder last van stations die dicht bij de frequentie zitten waarop je bent afgestemd en dat maakt een QSO dus prettiger. Zeker als er condities zijn en de band 'vol raakt' heb je er veel plezier van. Alternatief zijn de filters van het merk Inrad (vaak wat goedkoper dan de originele van Kenwood). Misschien zijn er al filters aanwezig. Links naast het display kan je dat vrij gemakkelijk zien (er wordt weergegeven welke filters ingeschakeld zijn).

Kijk bij aanschaf goed naar de schroeven aan de zijkant. Zijn ze beschadigd krab dan nog eens achter je oren of je die set echt wel wil hebben. Als je een frequentiemeter hebt, neem die dan ook mee om te kijken of de set wel op frequentie staat. Voel aan de achterkant van de set of hij koud of warm is: als de verkoper de set eerst een poos heeft aangezet zou dat op een probleem kunnen duiden.

Nog een tip voor de microfoon: MC-60 van Kenwood klinkt prima op de set als je echt wil dx-en met de set en het werken met een headset plezierig vind (vind ik wel...) overweeg dan om een Heil set pro met HC-5 element aan te schaffen. Dan heb je echt een mooi station staan!

Succes en ben benieuwd naar je bevindingen.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: kenwood TS-450

Berichtdoor stefantvs » 24 jul 2009, 12:30

Heey columbus, en iedereen natuurlijk
Zeer bedankt voor de uitgebreide uitleg en tips. :D
Verkoop jij hem niet toevallig :lol: ? (Kan het proberen :lol: )

Bedankt voor het zoeken wat betreft de voeding, ik zag er gister 1 op i-net staan 22amp met een piek van 25amp.
dus die zou wel goed gaan werken.

Maar nu zie ik weet een TS-690 op MP staan maar deze heeft geen tuner ingebouwd. Kan ik die er e.v.t later bij kopen en inzetten ? of is dat geen optie ?
en wat is het groote voordeel van die 690 ten opzichte van 450 ?
Of moet ik het gewoon lekker bij een 450 houden met die tuner erin ??


Thanks
stefantvs
 

Re: kenwood TS-450

Berichtdoor Columbus » 24 jul 2009, 13:56

De TS-690 is gelijk aan de TS-450 alleen is de 6 meter band (50MHz) ook ingebouwd. De 6 meter band kent heel bijzondere condities: het ene moment hoor je niets en een minuut later kan je de hele wereld werken. Heel korte condities dus en met name in de zomertijd te gebruiken. Google maar eens op sporadische E (ES) dan kom je er voldoende over tegen.

Als je geen luisteramateur bent of voor je amateurlicentie wilt gaan, heb jeaan zo'n extra bandje niet zoveel. Inbouwen van een ATU (automatische antennetuner) in de 450s en 690s kan eenvoudig, maar het kopen van de ATU is prijzig. Soms kom je op een radiobeurs of op ebay nog wel eens een exemplaar tegen uit een gesloopt exemplaar. Als je voor dezelfde prijs zou kunnen kiezen tussen een 450 met antennetuner of een 690 zonder antennetuner, dan zou ik gaan voor de 450.

Maareh...om het nog wat moeilijker te maken voor je ( :wink: ): kijk eens op deze advertentie: http://www.2dehands.nl/kenwood-ts-940-5 ... wood%20940
Kan je gelijk ook even zien wat het verschil in grootte is tussen de 450 en de 940 (!).

De 940 heeft én een ingebouwde voeding (hoef je dus niet meer aan te schaffen) en een antennetuner én bij deze wordt ook nog eens een speaker met behoorlijke filters erin geleverd.
Als je dan even rekent: speaker kost 2de hands 75 euro, voeding kost zo'n 125 euro dan heb je met een prijs van zo'n 750 euro (even onderhandelen met de verkoper) een prima deal! In de 940 zit overigens niet de 6 meter. Met mij zijn er veel amateurs die de 940 nog steeds een van de beste radio's vinden die Kenwood ooit heeft gemaakt, m.n. op het gebied van ontvangst.

Enne...nee. Mijn TS-450 is niet te koop. Zit te veel (jeugd)sentiment aan denk ik en is daarom onbetaalbaar :lol:
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: kenwood TS-450

Berichtdoor stefantvs » 24 jul 2009, 14:30

uhmm jammer, maar jah kon het proberen :lol:
Maar nee die 940 gaat het niet worden.... ben eenmaal verliefd op die 450 qua model, vind die er gewoon supper uitzien.
Maar ik denk dan toch dat ik lekker voor een 450 ga met tuner in gebouwd.
want ik heb me budget al omhoog moeten doen, en ik ik zit ongeveer op 600 max
-450/500 voor de kenwood ts-450
- en dan max 100 voor een goede voeding

en de e.v.t filters komen dan later weer. :D



Thanks
stefantvs
 

Volgende

Keer terug naar Transceivers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 68 gasten